Кой реши да маха паветата от "Прага"? Културна ценност са!

Недоволни сигнализираха прокуратурата, РДНСК, министъра...
90
Кой реши да маха паветата от "Прага"?  Културна ценност са!
Снимка: Булфото

Започналият ремонт на бул. "Прага", след който настилката на пътя ще бъде асфалтова, вместо паважна, стана поредният повод за недоволство от страна на софиянци.

Още по темата
Граждани подадоха сигнал до Министерство на културата,  прокуратурата и РДНСК за предвижданото премахване на паветата, защото булевардът бил  посочен поименно в заповед на ексминистъра на културата Вежди Рашидов за обявяване на всички керамични и гранитни паважни улици в София за недвижима културна ценност от местно значение.

"За нас е изключително странно след решението за запазване на паважа по бул. Дондуков, той да бъде премахнат на друго емблематично място в София – бул. Прага. Надяваме се столичният кмет Йорданка Фандъкова да е била подведена от нейните съветници, защото не можем да си представим, че целенасочено може да нарушава Закона за културното наследство. В него изрично е посочено, че който разрушава паметник на културата, трябва да го възстанови в оригиналния му вид”, коментира Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт.

Според представители на неправителствената организация в чешката столица Прага, на която е кръстен емблематичният софийски булевард, именно български майстори работят по паважните настилки, а тук се твърдяло че "нямало майстори", които да ги нареждат.

"Необходимостта от ремонта е безспорна, но ние настояваме паветата да се пренаредят качествено. Това, което е пропуснато да се направи и до момента, е да се поставят по цялата дължина на булеварда паветата с по-малки размери (8-10 см.) на арки, каквито са в частта до бул. "Пенчо Славейков", коментира и Георги Статков от инициативата за обществен и релсов транспорт. 

"Големите павета, поставени в частта откъм Петте кьошета са използвани извънредно, тъй като основното им приложение е при площадни пространства като Ал. Невски например, а не по натоварени булеварди. От друга страна нивото на редовете камъни, служещи за маркиране на пешеходните пътеки трябва да се изравни с останалата настилка, тъй като са поставени по-ниско и образуват  коловози, в които пропадат гумите на колите и преминаващите тролейбуси", допълни още той.

От НПО-то се оплакват още, че не е ясна съдбата на  изключително ценните гранитни бордюри, които струват 5 пъти по-скъпо от бетонните си аналози.

Освен това не се знае дали ще има реконструкция на подземната инфраструктура – водопроводи, канализация, други мрежи.

Има опасения и че след евентуално асфалтиране, много от кестените ще изсъхнат, както това се е случило вече от едната страна на бул. "Георги Софийски".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
87
3
 
2
 
! Отговори
Пенка Николова преди 6 години
Докога ще гледаме само на нас да ни е добре и кое му е хубавото пък на асфалта - от студа и дъжда се нацепва, лятото омеква и повишава температурата на въздуха, постоянно трябват скъпи ремонти! Целият Хелзинки и цяла Финландия е с павета - как не се намери 1 финландец да изпротестира, а че и карат с от 30 до 50 км/ч в градовете - пъплят, а нашите шофьори едни усти отворили - не можело да се вдига висока скорост! Изпотрепахме се, бе хора! Помислете и за бъдещите поколения, за внуците си!
86
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
К*р за Рашид Павето!!!!!Паветата по булевард са индиректна терористична атака срещу християнска София!ДАНС да го провери за връзка с ИДИЛ!
85
1
 
1
 
! Отговори
Софиянец преди 6 години
Паветата са за алеи в паркове и градинки, няма как по тях да минават автомобили. Вече има тестови полимерни настилки, които в бъдеще да заменят асфалта - те са по-тихи, колите имат по-къс спирачен път. Културните дивотии целят усвояване на средства за пререждане всяка година.
84
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ОТ ПРЕНАРЕЖДАНЕ НА ПАВЕТА НЕ МОГАТ ДА СЕ УСВОЯВАТ ПО 20 МИЛИОНА ЗА "ЗАПУШВАНЕ НА ДУПКИТЕ В АСФАЛТА" И КАТО НЯМА КРАДЕНЕ. ЩЕ СА ШУМНИ ПРАШНИ. А ДУПКИТЕ КРАТЕРИ В АСФАЛТОВИТЕ ПЪТИЩА РАЗБИВАТ ОКАЧВАНЕТО НА КОЛИТЕ А НЕ ПАВАЖА , А И В ГРАДА ОГРАНИЧЕНИЕТО Е 50 КМ/Ч. И ШУМА И КАТАСТРОФИТЕ С ЖЕРТВИ Е ОТ ТРЕТОКАЧЕСТВЕНИЯ КАУЧУК В ГУМИТЕ ЗА ИЗТОЧНА ЕВРОПА
83
1
 
4
 
! Отговори
Парадкевас преди 6 години
На запад павета се слагат на площадите и пешеходни зони. Тези римски пътища са за коне и каруци не и автомобили. Шумът по Прага е ужасен именно заради скапаните павета. Изкукалите *** да се фраснат по главите с едно паве!
82
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Цента на м2 паве (Фрснция)паве 10/5за двор 90е цена кариера,паве за голямо натоварване 100/150/200 е зависи од цвета,без работа рсзбира се.
81
1
 
5
 
! Отговори
блейко преди 6 години
*** съм ви паветата! За една година смених окачване на кола И мотор! Боли ме фара за "културната" им стойност - като няма кой да ги нареди както трябва по добре асфалт.
80
1
 
4
 
! Отговори
Пак До До: 73 преди 6 години
Но, за съжаление, ако демонтират паветата, за да ги заменят с асфалт, можеш да бъдеш сигурен, че и тях ще продадат, както бяха продадени други софийски павета през 90-те години. Щом германците ги купиха, значи те имат наистина висока стойност!
79
0
 
2
 
! Отговори
До До: 73 преди 6 години
Ти наистина ли очакваш на бул."Прага" през това лято да направят асфалт, какъвто си виждал в богатите и подредени държави?Друг е въпросът, че и паветата не създават проблеми, ако са подредени така, както трябва.Ако можехме да сме сигурни, че асфалтът ще е като хората, щях да пледирам за идеята паветата да се съхраняват някъде, за да бъдат използвани за пешеходни улични участъци в София - такива ще се обособяват и занапред, а паветата наистина са част от културната история на града ни.
78
0
 
1
 
! Отговори
Кой е решил? преди 6 години
Ами някой е намерил купувач, от Запад изкупуват павета като нашите.Друг пък е получил комисиона, за да даде разрешение за такава сделка.Накрая кой губи? България губи.Язък!
77
1
 
2
 
! Отговори
aman преди 6 години
Тия от ГИОРТ продължават да сер.т Заради тях Дондуков сега ще е в павета и шума и прахта която се вдига ще си остане същата рабата... Не знам кой им делегира права на ГИОРТ да се изказват от позицията на цялото общество. Спаси София??
76
0
 
3
 
! Отговори
ееее преди 6 години
Като чете човек коментарите и може да се притесни за бъдещето на страната. Всичко живо под вола теле търси, за да докаже, че това, което на него му харесва, е по-добро. Ама аз съм шофьор, ама аз съм софиянец, ама аз съм велосипедист, ама аз искам, ама той не ще... Не мисля, че повече от 5% от населението на София минава по "Прага". Каквато и да е настилката, важното е да е добре направена - паветата да са подравнени, а не на бабуни, а асфалтът да не е на вълни и в последствие на дупки.
75
1
 
1
 
! Отговори
До: 73 преди 6 години
А ти направил ли си си труда да забележиш, че където асфалтът е направен както трябва локви няма. Това, че се работи некачествено е масово явление. Хайде да оставим на хора, дето разбират да ги преценят тези неща, а не да си вадим изпод ноктите някакви доводи. Каквото и да се направи винаги ще има някой, на когото не му харесва или пък ще смята, че има далавера. Но няма да спреем да живеем заради параноя.
74
3
 
1
 
! Отговори
жоро павето преди 6 години
Моля оставете малко павета за бедна България.
73
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дъжд и локви. Някой друг направил ли си е труда да забележи, че където има асфалт, локвите ги има много време след дъжда, а където са павета, локвите са много по-малки и бързо изчезват? Калта от локвите често остава по асфалта, а при паветата се отмива в шахтите и рядко остава по паветата.
72
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Асфалтът има едно решаващо предимство - позволява развиването на по-високи скорости в сравнение с паветата. При всичко останало, с асфалт е по-лошо. Да вземем например шумът. Сега при паветата няма мотористи, колите се движат по-бавно. При асфалт колите ще хвърчат, шумът от двигателите им ще е по-силен, а от гумите по асфалта по-слаб. Като прибавим и мотористите, вкл. в 2-3 през нощта и кое е по-шумно... Същото е с всичко останало, което някои се лъжат, че е предимство на асфалта, а е обратното.
71
1
 
6
 
! Отговори
хахахах преди 6 години
Мисля, че скоро и по темата кисело мляко ще има разделение на трето поколение "софиянци" и новодошли селяни. Дайте вече с по едно родословно дърво да коментираме тук, за да сме сигурни, че софиянецът от центъра няма някоя баба от гара Бов :-))) Та по темата с паветата - защо намесвате история и признака за уседналост по тема, която е техническа - неравности, замърсяване, шум и т.н.? Да се направи сравнение от специалисти, да се публикува и толкова. Седнали тука пишман столичани да се дърлят...
70
2
 
5
 
! Отговори
До: 69 преди 6 години
Да бе, те тука половината ако ги питаш са на Витоша и Патриарха. Най-много на Витоша и Ангел Кънчев. Асфалта на Патриарх Евтимий коя година го сложиха, можеш ли да ми припомниш? И да, нямаш право да коментираш проблеми на други райони. Както хората от Прага не ти избират кмета на район Средец (ако наистина живееш там) и ти не можеш да умуваш какво да става в район Красно село.
69
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
По-нелепо твърдение, освен че право да решават имат само хората от квартала, няма. Аз като живеещ, малко извън този квартал - на Витоша и Патриарх Евтимий според теб явно нямам право на глас,ч е си искам паветата и не сика, Прага да стане като Патриарх Евтимий, когато сложиха асфалт.
68
3
 
4
 
! Отговори
Redimag преди 6 години
Стига червени глупости! Тази пасмина трябва да се усмири по някакъв начин! Абсолютен идиотизъм! Оставете хората да работят! Какво културно наследство са обикновени павета? За какви красоти и ценности се говори и пише?