Кой реши да маха паветата от "Прага"? Културна ценност са!

Недоволни сигнализираха прокуратурата, РДНСК, министъра...
90
Кой реши да маха паветата от "Прага"?  Културна ценност са!
Снимка: Булфото

Започналият ремонт на бул. "Прага", след който настилката на пътя ще бъде асфалтова, вместо паважна, стана поредният повод за недоволство от страна на софиянци.

Още по темата
Граждани подадоха сигнал до Министерство на културата,  прокуратурата и РДНСК за предвижданото премахване на паветата, защото булевардът бил  посочен поименно в заповед на ексминистъра на културата Вежди Рашидов за обявяване на всички керамични и гранитни паважни улици в София за недвижима културна ценност от местно значение.

"За нас е изключително странно след решението за запазване на паважа по бул. Дондуков, той да бъде премахнат на друго емблематично място в София – бул. Прага. Надяваме се столичният кмет Йорданка Фандъкова да е била подведена от нейните съветници, защото не можем да си представим, че целенасочено може да нарушава Закона за културното наследство. В него изрично е посочено, че който разрушава паметник на културата, трябва да го възстанови в оригиналния му вид”, коментира Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт.

Според представители на неправителствената организация в чешката столица Прага, на която е кръстен емблематичният софийски булевард, именно български майстори работят по паважните настилки, а тук се твърдяло че "нямало майстори", които да ги нареждат.

"Необходимостта от ремонта е безспорна, но ние настояваме паветата да се пренаредят качествено. Това, което е пропуснато да се направи и до момента, е да се поставят по цялата дължина на булеварда паветата с по-малки размери (8-10 см.) на арки, каквито са в частта до бул. "Пенчо Славейков", коментира и Георги Статков от инициативата за обществен и релсов транспорт. 

"Големите павета, поставени в частта откъм Петте кьошета са използвани извънредно, тъй като основното им приложение е при площадни пространства като Ал. Невски например, а не по натоварени булеварди. От друга страна нивото на редовете камъни, служещи за маркиране на пешеходните пътеки трябва да се изравни с останалата настилка, тъй като са поставени по-ниско и образуват  коловози, в които пропадат гумите на колите и преминаващите тролейбуси", допълни още той.

От НПО-то се оплакват още, че не е ясна съдбата на  изключително ценните гранитни бордюри, които струват 5 пъти по-скъпо от бетонните си аналози.

Освен това не се знае дали ще има реконструкция на подземната инфраструктура – водопроводи, канализация, други мрежи.

Има опасения и че след евентуално асфалтиране, много от кестените ще изсъхнат, както това се е случило вече от едната страна на бул. "Георги Софийски".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
47
5
 
7
 
! Отговори
1 преди 6 години
Бул. Прага беше в окаяно състояние от години и никакво пренареждане не помага. Асфалта си е супер, в зона C където попада Дондуков и широкия център където е Прага рядко минават тежки камиони освен при строежи и със специално разрешение. Не на последно място е и безопасността, при павета спирачния път на мокра настилка е отчайващо дълъг дори и с позволената скорост.
46
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Добре,че Прага,Будапеща,Париж,Лондон...................не вземат пример от българите!!Щяха да асфалтират де що паваж има,че да не им друса!!Как си поддържат,ТЕ паважите бре??Ами просто е!!Имат машини за полагане на паваж и плочки!!Никой не полага паваж както преди 100 години с един полк работници!!Една машина само!!!Да,ама я няма далаверката,няма пране на пари,няма сухо в джоба.....!!Да си го кажем!!Другото друсане,дупки,прах не знам какво си е чисто и просто прикриване крадците на нашите пари!!
45
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Давайте да се организира контра протест, особено хората от квартала с искане да се махнат скапаните павета! Потрошиха новите тролеи по тея калдъръмени пейзажи там!
44
8
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Само не разбрах какво им беше на паветата на бул. Прага, че сега трябва да го ремонтират? Същото важи и за бул. Дондуков. Е, има места, където трябва да се попренаредят паветата, но това е работа за ден-два и няма нужда от основен ремонт на целия булевард.
43
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като човек видял много улици и булеварди в София, на които им смениха паветата с асфалт, ще ви кажа, че паветата са си много добре и трябва да се сменят с асфалт, само на булеварди, по които се разрешава движение с по-висока скорост, както стана с Цариградско шосе - помня какво беше по паветата там и какво стана после когато направиха булеварда. Видях какво стана и с бул. Патриарх Евтимий и не бих казал, че сега е по-добре с асфалта. Проблемът е единствено в тези, които не спазват правилата.
42
4
 
8
 
! Отговори
до 41 преди 6 години
До Анонимен 41"Второ, на паветата не друса, ако спазваш правилата"Е презерватив, паветата от кьошетата до пешеходната на Мадара бяха с прагове по 10 см...Кви глупости говориш ***?За шумът и праха не ми се и отваря дума дори !
41
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Първо, при асфалт Прага ще я затварят по 2 пъти в годината за ремонт на асфалта, а при павета с години няма да има нужда от ремонт. Второ, на паветата не друса, ако спазваш правилата. Трето, не ме интересува селянина, който иска да пердаши с 200 км/час по асфалта на Прага, както е свикнал на село след като излезе пиян от кръчмата.
40
7
 
12
 
! Отговори
... преди 6 години
Павета - културна ценност !!!Само изпушила "столичанска" глава може да измисли подобна глупост! Друг е въпроса, че ще сложат асфалт, който ще издържи 2 години и след това влизате в спиралата с ремонтите и едни хора ще спечелят много пари!
39
9
 
12
 
! Отговори
до 38 преди 6 години
До АнонименЖивеем в тази зона точно, откакто вашите са ходили на външна тоалетна !НИКАКВИ павета не иска целият квартал !Само фенси хипстъри хомосексуалисти искат това за да се правят на играчи!
38
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За скорости до разрешената, паветата са подходяща настилка. Защо трябва да уйдисваме на някакви дошли от село, които не спазват никакви правила и си искат асфалта като на село?!
37
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако са сложени правилно, 50 годишни павета не се нуждаят от ремонт. Ако е сложен по бойковски, 5 годишен асфалт трябва да се подменя спешно. Създава се бизнес на приближените фирми.
36
4
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дон26За джигитите си има закон , яки глоби и затвор(ако сгази някой)! Полицията дали извършва контрол, това е друга тема' дълга и широка! Настилката е без значение!
35
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Преди да се ремонтира настилката, трябва да се наложи от КАТ спазването на максимално разрешената скорост. Като започнат да спазват това ограничение, ще се види дали изобщо има нужда от смяна на паветата с асфалт. Тези дето сега искат асфалт, са джигитите шофиращи с много над разрешената скорост и паветата на им пасват на скоростта.
34
7
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
С павета ще меря по главата всички техни защитници, ваща мама, там и с 30 да се кара, тресе , та да ти стриши камъните в бъбреците, махайте го това недоразумение - шумно е, вдига се прах!
33
0
 
15
 
! Отговори
ясно преди 6 години
Новите Софиянци/бивши провинциалисти/нямат думата.
32
0
 
10
 
! Отговори
ля ля преди 6 години
всички занят че ако се трамбова добре няма да да има коловози - но защо да не се спести някой друг валяк и парите около него!!!
31
0
 
1
 
! Отговори
До 27 преди 6 години
До АнонименМангалите ги правят под всякаква критика, и то само ,където 'им стигнат квадратите'Всичко останало кучета го яли !
30
4
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Както винаги,всичко качествено от едно време сега се заменя с некачествено,независимо дали става дума за павета или не...Това че няма кой да ги прави както трябва е друг въпрос и си разбиваме колите....Не знам...има си и + и - . Отделен въпрос са дърветата, които изсякоха покрай тия ремонти, заради тва метро....После щели да засядат нови....Е и да засадите, 30 години им трябва на тези дървета да пораснат,ама кой го интересува....
29
6
 
8
 
! Отговори
факт преди 6 години
Асфалта се разпада стават дупки в него има пари,а паветата здрави няма дупки няма пари за близки фирми това е отговора.
28
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Съгласен съм да има асфалт навсякъде в София, но на всяко кръстовище да се монтират светофари, както и камери за контрол на скоростта.