Кой реши да маха паветата от "Прага"? Културна ценност са!

Недоволни сигнализираха прокуратурата, РДНСК, министъра...
90
Кой реши да маха паветата от "Прага"?  Културна ценност са!
Снимка: Булфото

Започналият ремонт на бул. "Прага", след който настилката на пътя ще бъде асфалтова, вместо паважна, стана поредният повод за недоволство от страна на софиянци.

Още по темата
Граждани подадоха сигнал до Министерство на културата,  прокуратурата и РДНСК за предвижданото премахване на паветата, защото булевардът бил  посочен поименно в заповед на ексминистъра на културата Вежди Рашидов за обявяване на всички керамични и гранитни паважни улици в София за недвижима културна ценност от местно значение.

"За нас е изключително странно след решението за запазване на паважа по бул. Дондуков, той да бъде премахнат на друго емблематично място в София – бул. Прага. Надяваме се столичният кмет Йорданка Фандъкова да е била подведена от нейните съветници, защото не можем да си представим, че целенасочено може да нарушава Закона за културното наследство. В него изрично е посочено, че който разрушава паметник на културата, трябва да го възстанови в оригиналния му вид”, коментира Веселин Кирев от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт.

Според представители на неправителствената организация в чешката столица Прага, на която е кръстен емблематичният софийски булевард, именно български майстори работят по паважните настилки, а тук се твърдяло че "нямало майстори", които да ги нареждат.

"Необходимостта от ремонта е безспорна, но ние настояваме паветата да се пренаредят качествено. Това, което е пропуснато да се направи и до момента, е да се поставят по цялата дължина на булеварда паветата с по-малки размери (8-10 см.) на арки, каквито са в частта до бул. "Пенчо Славейков", коментира и Георги Статков от инициативата за обществен и релсов транспорт. 

"Големите павета, поставени в частта откъм Петте кьошета са използвани извънредно, тъй като основното им приложение е при площадни пространства като Ал. Невски например, а не по натоварени булеварди. От друга страна нивото на редовете камъни, служещи за маркиране на пешеходните пътеки трябва да се изравни с останалата настилка, тъй като са поставени по-ниско и образуват  коловози, в които пропадат гумите на колите и преминаващите тролейбуси", допълни още той.

От НПО-то се оплакват още, че не е ясна съдбата на  изключително ценните гранитни бордюри, които струват 5 пъти по-скъпо от бетонните си аналози.

Освен това не се знае дали ще има реконструкция на подземната инфраструктура – водопроводи, канализация, други мрежи.

Има опасения и че след евентуално асфалтиране, много от кестените ще изсъхнат, както това се е случило вече от едната страна на бул. "Георги Софийски".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


90
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
5
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Шепа шв-ес- тери от НПО ще решават какъв да е облика на града! Така стана с Дондуков . Заради тях Фандъкова кандиса да останат паветата. Представям си после след евентуален ремонт, как ги пренареждат ромейските ,,майстори,, и какви вълни ще се получат.И аз харесвам паветата , но тези два булеварда са за асфалт!
26
7
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Павета, асфалт - в населено място няма голяма разлика. Не тресе разбира се по паветата, но само ако си с подходяща скорост. Специално за такива места като Праха и Дондуков, на които през 20-30 метра има пешеходни пътеки, паветата са задължителни, за да няма загинали пешеходци. не ми се мисли какво ще стане, когато джигитите и сега летящи по паветата с 80-100 км/час, стъпят там на асфалт. Тогава ще лети с 100-120 км/час. Асфалтът ще наложи на всяка пресечка да се сложи светофар и ще стане ад.
25
9
 
10
 
! Отговори
Леонсио преди 6 години
Не знам кой е решил но.......................евала му,от тези павета ми изпаднаха пломбите от зъбите!
24
3
 
4
 
! Отговори
дедо ти преди 6 години
До Дедо Мъдибаща ти е най-умния в универусма, стой си на село и се радвай на калдаръма:)
23
6
 
9
 
! Отговори
ЖивущТАМ преди 6 години
Хайде скоро да го последват Пенчо Слваейков и Борис !Община Красно Село са пълни ***, разходете се по малките улички около Прага и Борис да видите по какви ТРОТОАРИ ЖИВЕЕМ живущите там.Стига павета и Калдаръми!
22
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И къде си чупя колата по паветата в София? И аз шофирам, както по павета, така и по асфалт. Където е асфалт е много по-вероятно да попаднеш на яма в асфалта, отколкото където има павета. И да, не карам по паветата, сякаш съм на магистрала, както правят доста шофьори.
21
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Имат ли възможност ще крадат , и без да слагат асфалт! Даже оставяйки паветата има по-вече начини за крадене!
20
2
 
4
 
! Отговори
дсдас преди 6 години
До АнонименЩот си балък и само се правиш, че не ти тресе.
19
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За който още не се е усетил, премахването на паветата е просто поредната кражба. И всичко става тихомълком, за да не спре някой кражбата.
18
9
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"Дори наредени правилно, пак тресат неприятно, а какво остава след съвременните ремонти, когато паветата се нахвърлят надве-натри."Аз какво да направя, че караш някъв таралясник? Мен що не ми тресе?
17
7
 
8
 
! Отговори
dsaddas преди 6 години
Разбиха се де що има коли, нови тролейбуси и какво ли още не по тия павета, ама шепа *** решили, да се правят на интересни.Паветата - по малките улици.
16
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
или дай да нарежем на дупки пътя, щото историята познава и такива безумиядаже такъв остатък все още има при Владая
15
9
 
10
 
! Отговори
Реалист преди 6 години
Аман от тия калдаръми, модерни преди 200 години! Дори наредени правилно, пак тресат неприятно, а какво остава след съвременните ремонти, когато паветата се нахвърлят надве-натри. Като пешеходни или велозони са също неудобни. Безсмислено запазване, все едно да правим пътища от римско време, ама тогава не е имало милиони автомобили.Или да запазим безвкусица като Падналия изстребител.
14
7
 
8
 
! Отговори
Антипавета фен преди 6 години
До АнонименБраво, абсолютно си прав !Не стават и за вътрешните улици, ЗАЩОТО НЕГИ ПРАВЯТ КАТО ХОРАТАВсяка година същите улици около Прага и Борис се правят само донякъде, след което "им свършили позволените квадрати от общината"В резултат на това, моята пряка , пресечка на борис при руски паметник вече има за 1 месец 6 счупени картера с изтекло масло ! Това в центъра на София !Майната им на паветата ИСКАМЕ СИ АСФАЛТ, поне хората,които живеем на паветата. За останалите нямам представа
13
6
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Преди години разрешената скорост в населено място беше 60 км/час. Не помня кога е намалиха на 50 км/час, май беше около 1990 година. Та, с 60 км/час по паветата нямахме проблеми, сега с до 50 км/час някои имали проблеми по паветата, защо? Отговорът е ясен - защото карат с висока скорост, много над разрешената скорост. Трябва ли да толерираме нарушителите, като сложим асфалт, по който да може да шофират в нарушение с още по-голяма скорост? Карай с до 50 км/час за Княжево и няма да си разбиеш кола
12
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За тези , които искат да карат бързо си има знаци, контрол и глоби ! По тая логика дай да сложим павета и на Цариградско!
11
5
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 8"я не сакам на мен да ми е добре, а на Вуте да му е зле"заради евентуални кражби и нечие облагодетелстване, искаш да караш по раздрънкани павета и да си чупиш колата?!?! просто другия път не гласувай под строй
10
8
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До АнонименГлупости на таркалета (частта за крадене е вярна)Паветата са ОТВРАТИТЕЛНО шумни и прашни, който ги иска да си ги нареди в двора, довиждане
9
10
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Стига с тия павета бе ! Те стават единствено за стара, запазена градска част с красиви стари сгради каквато София няма . И от двете страни на Прага има грозни кооперации с олющена мазилка .
8
11
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Паветата за вечни, а асфалта се нуждае често от ремонт, а при всеки ремонт се краде много. Асфалтът слаган от фирмите на ГЕРБ е особено некачествено сложен и след няколко месеца се нуждае от нов ремонт, т.е. нови пари ще се крадат от нашите данъци. Паветата са добра настилка за колите движещи се със разрешена скорост - до 50 км/час и много лоша настилка за шофьорите нарушаващи правилата и шофиращи с превишена скорост. Нарушителите са тези, които искат асфалт,за да могат да карат с над 100 км/час