София порасна и не остаря. Но как се промени?

Някои булеварди претърпяха грандиозни ремонти, един паметник си отиде...
Обновена: 27 дек 2017 17:40 | 27 дек 2017 17:36,
100

Снимки от ремонтните дейности на булевард "Дондуков". Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Дупки по пътищата, километрични задръствания, безкрайни ремонти и липса на места за паркиране. Това са обичайните оплаквания на столичаните и гостите на София, които настояват да живеят в по-добър град и не пестят недоволството си.

И наистина Столичната община през изминаващата година захвана мащабни проекти, както за да подобри градската среда, така и за да посрещне европредседателството с нов облик. Разбира се, ремонтите не минаха без скандали и без критики за качеството на изпълнението им. Но въпреки всичко, няма съмнение - столичният град се промени и през 2017 г.

Един от най-коментираните и спорни обекти бе столичният булевард "Дондуков". Въпросът дали да останат паветата или да се положи асфалт дълго се предъвкваше и забави реконструкцията на трасето.

В крайна сметка след цяло лято ремонти частта от Министерския съвет до ул. "Г. С. Раковски", която е в историческия център, бе реконструирана с гранитен паваж, а в участъка от бул. "Васил Левски" до ул. "Кракра" бе положена асфалтова настилка. Бе подменен и релсовият път на старото траймвайно трасе, изградена бе велоалея и целият булевард блесна с обновено LED осветление.

Веднага след края на ремонта обаче заваляха обвинения от страна на организации и граждани, че реконструкцията е некачествено изпълнена и новеничкият булевард осъмна с ироничната табелка "Фандъков". Недоволните атакуваха качеството на ремонта и забавянето му, обвиниха, че троаторите са неравни, а използваните технологии – остарели. Дни по-късно като доказателство за некачествената настилка се появи и мистериозен крадец на павета, който нощем ги вади с ръка.

Всичко това доведе до протест "#ДанчеСлез - Протест за цялостно творчество", организиран от "Спаси София",  под прозорците на столичната кметица с искане на оставката й. В това Фандъкова видя политически оттенък и настоя, че опозицията е започнала своята предизборна кампания. От "Спаси София" пък се разграничиха и отказаха да бъдат "инструмент за саморазправа между политическите противници ГЕРБ и БСП".

А след като заваля първият по-обилен сняг за сезона паднаха в жертва и пластмасовите ограничители, които отделят велоалеята от платното. В случая отговорен бе снегорин, а от Столичната община увериха, че щетите ще бъдат отстранени за сметка на фирмата за почистване.

Друг ключов столичен булевард също разпали войната "паваж-асфалт". След многомесечните драми в крайна сметка експертен съвет на Министерството на културата взе решение да се разреши асфалтовата настилка на столичния бул. "Прага". И този ремонт се забави с няколко седмици от предвиденото, а след като бе пуснато движението, още продължаваха довършителни работи по тротоарите.

И тук имаше много защитници на каменната настилка, но от Общината аргументираха избора си за полагане на асфалт с това, че по трасето преминават много тролейбуси, които имат нужда от хубава настилка, която да гарнтира комфортното придвижване на пътниците.

През 2017 г. София се раздели и с един много противоречив, но добре познат символ – паметникът пред НДК. Софиянци го наричаха с най-разнообразни имена, а за премахването му се говореше от години.

И така, това лято монументът бе демонтиран, за да бъде заместен от войнишкия мемориал на Първи и Шести софийски полк, който е бил на това място от 1934 г.  до 1977 г., когато е съборен заради строителството на НДК. Тогава София е трябвало да се сдобие с нов паметник и строежът на "1300 години България" започнал през 1981 г. 

Но въпреки че имаше недоволство и протести от страна на защитници на монумента, а кранът, който извършваше демонтажа беше подпален, художествените пластики бяха свалени, за да бъдат преаранжирани в НИМ. През ноември бе върнат на мястото си и лъвът с картата на Санстефанска България, който е част от разрушения войнишки мемориал на Първи и Шести софийски полк.

Подготовката за европредседателството, което започва в първия ден на новата година, и по-точно ремонтът на НДК, също не се размина без скандали. Изпълнителният директор на Двореца на културата Мирослав Боршош се раздели с поста си заради обвинения в нецелесъобразно разходване на средства от бюджета на НДК, предвидени за европредседателството, а комисия в Народното събрание се захвана да нищи скандала.

В крайна сметка след месеци ремонтни дейности ресорният министър Лиляна Павлова и министърът на културата Боил Банов откриха обновения за 45 млн. лева НДК дни преди старта на еврошефството. Зала 3 на НДК, в която ще се състоят 32 събития на високо ниво, е напълно преправена, сменен е таванът, вкарана е и нова модерна техника. Ремонтирани са и залите 7, 8 и 9, които ще поемат събитията, които не са ВИП.

За да има по-пряк път до летището, отново заради председателството на Съвета на ЕС, започна и строежа на 350-метров мост, който да свързва бул. "Брюксел" с Терминал 2. И докато европейците ще се придвижват по-бързо, това няма да може да се каже и за гражданите. Еврошефството започва с предупреждения за задръствания, а плановете са  за определени периоди да бъдат затваряни цели пътни артерии, например от летището до НДК. Но властите успокояват – хората ще бъдат предупреждавани за това ден по-рано.

Един от основните проблеми в София – паркирането, също намери известно разрешение, но разгневи някои. От октомври зелената зона се разшири в районите "Средец" и "Лозенец" и така общо платените места за паркиране в столицата станаха 21 хил. Живеещите в долната част на "Лозенец" и около ул. "Иван Асен II" веднага отчетоха, че колите в района са намалели и няма неправилно паркирали.

Въвеждането на новите паркоместа обаче доведе и до куриозни ситуации. Така живущите в блок в "Лозенец" се обединиха и поставиха бариера пред паркинга на блока си, която да спира "пришълци", които заемат местата им. Така се получавало, защото работещите в района избягвали платените места и търсели безплатни.

В момента текат обсъждания и се очаква догодина зелена зона да се въведе и в районите "Възраждане" и "Красно село".

Жителите на южните квартали очакват с нетърпение и изграждането на третия лъч на метрото. Но докато това стане, гражданите там изпитват сериозни затруднения с придвижването заради затворените ключови улици и кръстовища.

Но пък "трай, бабо, за хубост", обещанията са подземната железница да заработи през септември 2019 г. и да улесни значително трафика в района.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


100
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
1
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До АнонименА а а , руши ,руши ! Преди три-четири седмици разруши,СИРЕЧ ЗАТВОРИ , пожарната в Бойчиновци И ВЧЕРА ИЗГОРЯ БЛОКЧЕТО ,ЩОТО ПОЖАРНАТА ДОШЛА СЛЕД 40 МИНУТИ ...ОТ МОНТАНА .....РУШИ ТА ПУШЕК СЕ ВДИГА . БОЛНИЦИ ,УЧИЛИЩА, ЗАКРИВА ,СИРЕЧ ,РУШИ .
57
6
 
9
 
! Отговори
Българин преди 6 години
В София има много красиви девойки, това е абсолютен факт!
56
23
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Боико строи не руши вижда се с невъоражено око
55
6
 
15
 
! Отговори
Край преди 6 години
За да стане София европейски град - кмета трябва да има топки като попски круши. Хем да са негови. И трябва да изкара кочана с глобите и да вкара в прави път милите ни съграждани. Фандъкова я е страх че ако го направи - няма да я изберат пак за да раздава обществени поръчки. Сигурно няма.
54
1
 
20
 
! Отговори
Край преди 6 години
В София влязоха доста пари и това си личи. ОБАЧЕ Общината не ще да започне да изисква от гражданите и да НАЛАГА ред. София ще стане европейски град когато:1. няма кола на тротоар - нито една;2.до кофите за отпадъци няма НИЩО и капаците им се затварят;3. фасадите в центъра се измажат и боядисат;4.няма кучешки бижута по тротоарите и куче без каишка;5. градския транспорт получи предимство пред личните коли на всеки светофар и стане редовен;6. се разкарат недостроените сгради от соц. времената
53
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
фандъкова й разказа играта на София
52
9
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До гогоНе се прави на умник,ами погледни Черноморието,промишлеността в страната,частния бизнес,данъците,та ако ще и мотиките(селското стопанство),всичко отива към София.Дори парите за тясното метро в София са взети от парите предназначени за влаковете и влаковата системата в страната,умнико!
51
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
София расте като болен от акромегалия. Расте като безкраен тумор, който разрушава градската среда.
50
3
 
8
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
До АнонименАми цeнзypa е, кореняко. Трябва да бъдеш възпитан, като....истински софянец
49
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Oбичам провокативните статии. София срещу провинция, класика!Е да, обаче проблемът е просто в първите 7 години, а не в месторождението. Всеки нормален човек оценява околните по всички други качества, но не и по месторождение. Иначе се ги мерете, няма проблем.П.П. Аз съм от кореняците - 5+ поколения и по майчина и по бащина линия и изобщо не ми пука кой от къде е. После се чудете защо чужденците ни имат за втора ръка хора - защото мислят като вас и не делят българин от ***. Същото е!
48
6
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
През1975г. имах щастието да ми преподава един истински партизанин- страшно културен човек. Помня неговите думи- на 9.9.1944г. ние бяхме страшни оптимисти.Вярвахме,че всичко е възможно, но че София ще се разрасне до Младост-2 и в най-смелите ни мечти го нямаше. По това време Младост-2 бе започнат да се строи.
47
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Софийските шопи правят шопинг, а ние от провинцията като по-умни просто пазаруваме.
46
4
 
18
 
! Отговори
ист преди 6 години
до бананова колония-Написа грешна дата. Разграбването на държавните актини започна не от 1997 г. а от 1989 година. Това беше планирана мащабна кражба, архитект на която е Андрей Карлович.Превратът срещу Живков е начало на професионалните престъпници завършили руски школи да започнат разграбването. Сега те са работодатели .потосмукачи на нещастни роби, наречени работници.
45
16
 
18
 
! Отговори
гого преди 6 години
В София се произвежда 40% от БВП. Фактически София храни другите места. Няма как селяни с мотики да копат картофи и да хранят София в днешно време.
44
2
 
7
 
! Отговори
Ричарт преди 6 години
Трябва да се забрани правенето на политически паметници, защото като дойдат други на власт ги събарят. Другият вариант е:да се забрани разрушаването на паметници. Защото много пари са загуба за държавата. Демокрацията трябва да позволява поставянето на паметници на всякакви завоеватели като: Хитлер, Наполеон, Сталин, Ленин. Но тогава демокрацията ще се превърне в анархия.
43
8
 
23
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
В София за първи път съм видял хора да си говорят сами, още преди 25-ет години!От тогава избягвам да стъпвам там, но нищо лично въпрос на решение.
42
8
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Уау! 45 милиона,а за паметника в чест на 1300 години България,нямахте пари да го ремонтирате,въпреки че имаше проект.Българомразци!Искаме нов паметник на 1300 години България там!
41
6
 
23
 
! Отговори
Бананова колония преди 6 години
Съвсем естествено се получи, след като т.н. запад разруши живковата икономика с помощта на изменници работили в политиката след 1997 г. В резултат България се превърна в типична изостанала африканска държава с концентрация на всички финанси в столицата. За да оцелеят много хора напуснаха провинцията и дойдоха в София. Неуките работят като общаци по строежите, а останалите като номенклатурчици за точене на държавни дългове и грабене на еврофондове.Кофпомпаджията утвърди тенденцията повече.
40
2
 
8
 
! Отговори
Остарял преди 6 години
София не е България и България не е София. Във всеки случай въздуха в нашата любима столица не може да се диша. Онкоболниците са пълни с млади..
39
4
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Драги софиянци,столичани от селото София,цяла България работи за вас и всички приходи от страната се източват към София,така беше през бай Тошово време,а сега - още повече,така че не сте в правото си да се сърдите на провинциалистите и да ги съдите.