Икономиката и замърсяването: Защо е мръсен въздухът в София?

Замърсяването на въздуха от икономическа гледна точка
13 яну 2018 12:00, Екип на Investor.bg
44
Икономиката и замърсяването: Защо е мръсен въздухът в София?
Снимка: Олег Попов, Dnes.bg

Едва ли някога досега гражданите на София са били толкова чувствителни на тема „мръсен въздух в столицата”, колкото в началото на тази година. Създалото се напрежение и очакванията за незабавни мерки направиха темата по-скоро политическа, а опитите на различни експерти да говорят обективно за проблема потъна в общото море от недоволство, пише в анализа на Петър Ганев от Института за пазарна икономика.

От икономическа гледна точка има няколко неща, които си струва да се отбележат на първо време и които са свързани с недоволството на хората, наличните данни и възможните политики.

Покачващият се интерес на хората към темата не бива да ни изненадва. В икономическата теория има нещо, което се нарича „Крива на Кузнец”. Хипотезата на Нобеловият лауреат за 1971 г. Саймън Кузнец е, че с развитието на икономиката неравенството в обществото първо се покачва, след което започва да спада. Тоест с натрупването на богатството обществата стават един вид „по-справедливи”.

Приложението на кривата на Кузнец в околната среда е огромно (след 90-те години на 20 век), като тук аргументът е, че колкото по-богато става едно общество, толкова по-чувствително е то за околната среда и съответно замърсяването ѝ започва да намалява. Съвременният облик на богатите западни градове общо взето категорично потвърждава тази теория.

Именно екологичното приложение на кривата на Кузнец обяснява и повишеното внимание по темата за мръсния въздух в София. Икономическият подем, почти нулевата безработица в столицата и създалата се устойчива градска средна класа, вече търси решения на проблеми, които са отвъд чисто икономическите.

Заедно с това, развитието на технологиите осветява проблема по начин, който доскоро беше немислим. Хората вече измерват чистотата на въздуха със собствени уреди и използват апликации, които им казват кога е безопасно да тичат навън и кога да не го правят, тъй като въздухът е мръсен. В тази среда мръсният въздух ще бъде все по-важна тема – няма как да се избяга от нея.

Изглежда обаче, че има известно разминаване между това, което официално се подава като информация (в норма сме) и това, което кара хората да недоволстват в конкретен ден. Причината е, че големият дебат в столицата не е просто за нивата на замърсяване по принцип (в рамките на годината), а се концентрира в пиковите моменти – периодите с много замърсен въздух. Столицата вече влиза в средногодишните норми за фини прахови частици – 30 микрограма на кубичен метър за ФПЧ2,5 и 40 микрограма на кубичен метър за ФПЧ10.

Проблемът обаче са пиковите стойности в рамките на конкретни дни – надвишаване на средноденонощната норма от 50 микрограма на кубичен метър за ФПЧ10. Преди 7-8 години тази норма е била превишавана в близо 1/3 от дните през годината. Сега превишенията са по-малко, но все още извън нормата от 35 пъти годишно.

Целият анализ прочетете в Investor.bg


44
Още от
Напиши коментар Коментари
22
3
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Я па тея незнаяли оти воздуха е мръсен? Оти токо е ного евтин и сите минаа на дръва и въглища е те затова те. Щом по апартаментете се греат на дръва как си мислите че воздоха ше чист? Допреди 28 години сите се греея на парно и на ток. После мутретата си напраия централи веиита фотоволтици дигнаа токо дигнаа паното и ората им теглия майната. Отказаа се от парно отказаа се от токо и минаа на самозадоволяване от гората. Ем без паре ем топло. Е малко чадат като парен локомотив ама това е за здраве.
21
2
 
3
 
! Отговори
Съветващ експерт преди 3 месеца
До Анонимен 19

Да нали си ГРАЖДАНИН,имаш и пари за бензинец........!
20
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
До 19
Тогава и ние да се качим на колите за работа?
19
5
 
5
 
! Отговори
Съветващ експерт преди 3 месеца
До Анонимен 18/гражданина/

Когато стане БЕЗПЛАТЕН и редовен.
18
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Въпросът ми по-долу беше кога селинджърите (селяците, селчовците, селтаците) ще тръгнат на работа с градски транспорт?
17
2
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
А кога *** ще тръгнат на работа с градски транспорт?
16
3
 
10
 
! Отговори
ТАКА ДЕ преди 3 месеца
Кривата на Кузнец всъщност е правата на Пиздец!
15
2
 
7
 
! Отговори
шматка преди 3 месеца
Абе охлюв богатите не се топлят с гащи и гуми.Баси кривата
14
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Икономиката/кафявите съграждани/ и замърсяването: Защо е мръсен въздухът в София? ЗАРАДИ ИЗКАРАНИТЕ КЮНЦИ ПРЕЗ ПРОЗОРЦИТЕ.
13
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
"Крива на Кузнец"- вие наред ли сте. Що не използвате и теорията на относителността. Обяснението е че има много хора на малко площ, има много повече коли от едно време, много от тях са неизправни и хора в 21 век се отопляват с горене на материяли.
12
2
 
18
 
! Отговори
Бобчо преди 3 месеца
Защо отново слагате знак за равенство между икономика, средна класа и София? Какво занимавате цялата държава с факта, че не можете да спрете *** да горят боклуци? България само София ли е? Ако да, то нека София се отделя като самостоятелна държава и парите от данъци и всичко останало да си оставят в общините, които са ги събрали. Какво ни убеждавате, че в другите градове няма икономика ли? Няма работещи хора, няма производство, няма социален и културен живот, така ли?
11
3
 
17
 
! Отговори
Ezip преди 3 месеца
Виновни са патриотите.По тяхно настояване вдигнаха пенсиите на 200 лв. и сега-олеле!
Пенсионерите с тия барбекюта на дървени въглища развалиха всичкия въздух.
То нямат спирка, няма делник няма празник.Уж пестели ел. енергия, а вече не се диша.
Какво ли ще стане при следващото повишение, дано е по-далече.
10
2
 
20
 
! Отговори
ПорЦелан преди 3 месеца
Сетих се още нещо - всеки път като мия колата след снеговалежите от нея тече пясък - буквално. Кой знае какво са използвали за обработка на шосетата.
9
1
 
34
 
! Отговори
ПорЦелан преди 3 месеца
Крива на Кузнец? Що не го духате подводно да не се вдига прах? Даже когато работеше Кремиковци и имаше инверсии по две-три седмици въздуха не е бил толкова зле.
8
3
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Проблемът в малката си част е свързан с "дъртите трошки" (коментар 2). По-големият проблем е самия обем на трафика от коли - като имаме предвид колко каляк има в София, движениято на тия хиляди коли (трошки или не) завихря мръсотията и я вдига във въздуха. С две думи - нивата на прахови частици са право пропорционални на средните скорости на движения на МПС в София и броя им.

И докато не се намали броят на колите въобще + спрем да оставяме кални петна на всеки ъгъл, решение няма да има. Точка.
7
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
От икономическа гледна точка Топлофикация и НЕК ни изстискват като нарязани ябълки през тензух! И ще е чист въздуха ли???
6
2
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Как извадиха от 9кладенеца вода да кажат колко сме забогатяли затова протестираме за въздуха, а не че така сме обеднели че 50% се топлят с въглища и че робите са се увеличили многократно в София . Дявола чете евангелието
5
1
 
36
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Ся ше гледаме кривите и правите на Кузнец. Между другото статията изобщо не е за мръсния въздух, а е всъщност поредна герберска фалба как сички са богати и нямало било безработица.
4
2
 
19
 
! Отговори
българина преди 3 месеца
Референдум за смяна на столицата с търново и проблемите на софиянци и на несофиянци ще се решат
3
4
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Нема как половин бойколандия да се събере в един град и гепаджийските калинки да не съсипят прироата!