Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!

Столичната община попита гражданите кои мерки одобряват
95
Софиянци за мръсния въздух: Миене на улици - да, забрана за коли - не!
Колаж: Bulgaria ON AIR

Софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят много мерки за решаването му.

Още по темата

Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на София проучване на агенция Алфа Рисърч. То е реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столичната община.

За 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината.

Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Всяко второ домакинство в София или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно.

Делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети е 9%. Сред тях се открояват най-вече нискодоходните групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.

Сред обсъжданите през последните седмици мерки за решаване на проблема гражданите са склонни да подкрепят ангажимента на Столичната община за по-често миене на улиците - 93%. Осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване е подкрепено от 92%, а въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден на пътуване с градския транспорт - от 89%.

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт - 87%.

Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване обаче се одобрява от доста по-малко анкетирани - 60%. Останалите 40% го отхвърлят. 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, 45 % обаче се противопоставят.

Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя мнението на хората по равно.

74% от самите шофьори декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването.

Най-ниско - 35% е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

81% одобряват извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града - дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата, като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра.

60 % са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове.

54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


95
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
5
 
13
 
! Отговори
Имитация на дейност преди 6 години
Покарай лъжата, че колите замърсявали много, някак си остана незабелязано, че нормите за замърсяване с фини прахови частици по Евро 5 и Евро 6, за бензиновите и дизеловите коли са едни и същи, т.е. колкото замърсяват бензиновите, толкова замърсяват и бензиновите коли. Нормата е 0.005 г/км, което е толкова малко, че е не си заслужава да го коментираме. Колите с Евро 5 и Евро 6 са около 25% от регистрираните коли и всяка година се увеличават, а по-старите коли намаляват.
25
2
 
14
 
! Отговори
Шерлок преди 6 години
Елементарно Уотсън, когато въздуха се вижда смърди на ***, а не на дизел.
24
10
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Поредната тема която се раздува до безкрай от разни кухи ***. В крайна сметка като вие толкова мръсен въздуха в София, отивайте да живеете в Родопите да речем, аман от реване и простотии.
23
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
След една седмица учениците ще са ваканция. 100 % София ще се изпразни. В тези 4 дни нека всеки да погледне какви ще са показанията на станциите. Аз не вярвам да са по-различни от сега.
22
1
 
8
 
! Отговори
Голям прос преди 6 години
Да спрат да търкат лотарийни билетчета и няма да е мръсен въздуха
21
0
 
13
 
! Отговори
Имитация на дейност преди 6 години
Поредната имитация на дейност. Колкото и да се говори против колите, каквито и мерки да се вземат против колите, вкл. и пълното им спиране в София, от това въздухът няма да стане по-чист. Нормите за фини прахови частици за дизеловите и бензиновите двигатели са еднакви и много строги, особено за колите с Евро 5 и Евро 6. При Евро 3 и Евро 4 нормите също строги, а на практика колите преди 2001 година, когато се въведе Евро 3, в София са малко, примерно около 10-12% от колите, и се използват рядко.
20
8
 
6
 
! Отговори
Б.Б преди 6 години
Хвърляме толкова пари за да ви направим хубаво метро, рейсове и трамваи, трябва да слезете от колите, в центъра да остане само за служебните ни коли.
19
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
И кога пък въздуха в София е бил чист? Няма как в една котловина, заобиколена от всякъде с планини през зимата да няма мъгла, освен ако някой зеленясал умник на монтира на Витоша гигантски вентилатор, няма как физически в софийско поле да има чист въздух.
18
7
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Че за какво някои плащат почти 1000 евро за каско на скъпи марки, данък за 200+ коня, гражданска и т.н. ако колата стои в гараж или на улицата без да се кара? За какво е целият този салтанат ако НИКОЙ не те забележи?
17
3
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
стига глупости - коли има цяла година - нормите на прахови частици удрят небето ПРЕЗ зимата. 5 годишно дете може да се досети, че отоплението на твърдо гориво е причината, ето защо мерките към автомобилите ще бъдат крайно неефективни и прах в очите на хората. имитация на дейност от даскалицата. #мутроландия
16
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Дядо Ви 10 Само да те попитам след като си купиш катализатор и на следващата нощ ти го откраднат пак ли ще тичаш до магазина. Лично аз и съседите ми от блока нямаме такова намерение след като една сутрин осъмнахме с гърмящи ауспуси в резултат на сръчните ръчички на едни "неуловими" според полицаите които извикахме професионалисти.
15
9
 
3
 
! Отговори
анонимен преди 6 години
всички стари коли да се заменят с електрически на подходящи цени и на изплащане
14
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Абсолютна лъжа е, че на ден в София се движат 600 000 автомобила. На практика улиците не могат да поемат такова количество автомобили . Общата дължина на всички улици в София е 3400 км., а дължината на основните по които е трафика е 154 км. . Сами можете да пресметнете, че такова количество автомобили не могат да минат за един ден по тях.
13
1
 
18
 
! Отговори
Пешо преди 6 години
Само погледнете банкета до всяка една улица и се запитайте дали са чистени последните 10 - 20 години.....
12
1
 
15
 
! Отговори
Анкетата преди 6 години
Резултатите от анкетата щяха да са съвсем други, ако хората знаеха истината - кой колко и кога замърсява в София. Миенето на улиците е важно - не случайно в Скопие решиха точно това да правят. Още по-важно е да се спре поне горенето на гуми, и всякакви неподходящи други неща, а дървата и въглищата поне да отговарят на някакви норми. Колите и да ги спрат, замърсяването ще си остане на практика същото - от 300-350 мкг/м3 ще се срути до 298-348 мкг/м3 при норма до 50 мкг/м3.
11
7
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
1. Забрана на печките на твърдо гориво (на който не му харесва да заминава за село).2. Забрана на дизеловите автомобили.3. Адекватен градски транспорт (в час пик не можеш да се качиш).4. Влизането в центъра с автомобил да е платено.5. Няколко милярда за оправяне на изкъртените тротоари (то масово изобщо ги няма) и разкарване на колите от градинки и тревни площи (ежедневно разкарват кал и пясък на всякъде).
10
6
 
6
 
! Отговори
Дядо Ви преди 6 години
Имам 25 годишна кола и съм за спиране на колите които замърсяват!Ако трябва ще си купя катализатор за 1к лева ама не искам децата ми да дишат това което му викаме въздух в София.
9
1
 
15
 
! Отговори
Петко преди 6 години
В тая държава са останали само *** наистина ! Какви коли ще спират, като от гетата се горят гуми и какво ли не ?
8
2
 
17
 
! Отговори
Истината преди 6 години
Анкетата е безмислена, след толкова дълъг период на манипулации и промиване на мозъците, че колите били голям замърсител на въздуха в София, което очевидно не е вярно. Никой не посмя да даде точни данни кой колко замърсява в София, особено когато замърсяването е над нормите. Прикри се истината - колите замърсяват около 2 мкг/м3 при максимално допустима норма от 50 мкг/м3, неизмитите улици около 28 мкг/м3, а всичко останало е от горенето на гуми, дърва, въглища и какво ли не още. При 300 мкг/м3 к
7
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Софиянци?! В София вече няма софиянци!