От колите към хората: Парк пред Централна гара, "Мария Луиза" - под земята

Проект предвижда в района да има музей, концертна зала, факултет...
38
От колите към хората: Парк пред Централна гара, "Мария Луиза" - под земята
Районът пред жп гарата може да изглежда по нов начин. Снимка: архив, БулФото

Районът около Централната жп гара в София, който от години е западнал, може да се оживи и да бъде по-зелен.

11 проекта предложиха устройствена концепция за зоната около гарата - между ул. “Опълченска”, бул. “М. Луиза”, Централната автогара, предгаровия площад, жп ареала и северните територии.

Част от столичния булевард “Мария Луиза” да слезе под земята, а пред Централната жп гара да има парк, предвижда проектът на “А и А архитекти”, спечелил конкурса за вторичен градски център на Столичната община и фондация VIZAR, съобщи "24 часа".

"Районът около Централната гара е западнал и през годините мястото се е превърнало в проблемно. Причините са няколко. От една страна, е намаляването на трафика на гарата и железниците като цяло. Ако през 80-те години е имало 150 000 – 200 000 пътници дневно, сега са 20 000 – 30 000, тоест 5 пъти по-малко. През годините е имало много неуспешни частични проекти – фрагментарна приватизация, недобри инвестиции като ротондата, последният ремонт пък се занимава само със сградата, но не и с пространството пред гарата. Тези частични намеси са неуспешни или без цялостна идея за района", обяснява арх. Ангел Захариев, съосновател на “А и А архитекти”.

Зоната на север от гарата е била индустриална и липсват връзки с града. Преди години чужд инвеститор купува част от терена, за да прави мол и офиси. Заради кризата обаче проектът не се реализира.

“Така територията остана празна, но и недостъпна - жп линиите откъсват зоните на север и на юг от гарата. Освен това атрактивните райони за инвестиции в града са на юг и югоизток. Тези фактори водят до упадъка на района. Затова е нужно първо да се създаде генерален план или визия, които да изследват всички проблеми и да предложат цялостно решение за района”, смята арх. Захариев.

Всъщност проектът променя логиката на градското пространство - отнема предимството на колите, което те имат сега, и го връща на хората.

“Автомобилите са изнесени на повърхността, а пешеходците са натикани в тъмни, неподдържани и празни подлези. Вкарването на хората под земята се смята за отживелица в съвременното градоустройство, те трябва да са отгоре, защото градът е техен, не на колите. Затова разменяме местата на хората и на автомобилите”, уточнява съоснователят на “А и А архитекти”, който е проектирал и най-високата сграда у нас - 126-метровия “Капитал форт” на бул. “Цариградско шосе”.

Освен парк, пред гарата се предвиждат и мултифункционални площадни пространства с директни връзки до спирките на градския транспорт. Идеята е да се осигури връзка с другите пешеходни пространства - Лъвов мост и оттам до “Витошка”, за да може пеша да се мине целият център и да се стигне до гарата. От запад пък да може пеша да се стигне до градините “Майчин дом” и “Алжир”.

Северните територии се свързват с района около гарата чрез богато озеленен пешеходен мост – нещо като надлез – парк, който минава от източната страна по подобие на “Хай Лайн” в Ню Йорк (парк, построен върху жп линия за товарни превози – б.а.). Транспортната връзка се осигурява с автомобилен тунел като продължение на бул. “Хр. Ботев”.

"За да се оживи зоната, е нужно да се определят подходящи функции, които да превърнат това градско пространство от мъртва в жива зона. Това значи там да има постоянно хора, които да живеят, работят и да се забавляват, а не просто да минават транзитно. Затова предлагаме микс от функции – офиси, жилища и развлечения. Важно е да има и обекти с общоградско значение, които да станат символи – нова концертна зала до гарата, на юг – музей, галерия и факултет на университет. Тоест обекти, които привличат посетители и мястото да стане гореща точка – нова северна дестинация. Когато това се случи, инвестициите ще тръгнат", казва арх. Захариев.

Според проекта бившият жп завод се трансформира в център за съвременно изкуство и култура. Така привличайки млади хора и творци, мястото ще стане популярно и атрактивно. Предлага се в зоната до коловозите да има нощни клубове.

Заведенията няма да пречат, защото районът не е жилищен. Така са оживени стари индустриални зони в Берлин, а това впоследствие ще доведе и инвестиции в офиси, жилища и др.

От “А и А архитекти” предлагат новите сгради там да са с иновативна архитектура - с озеленени фасади и покриви. Покривите ще са публично достъпни и на тях ще има заведения, уелнес центрове и др.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


38
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
36
0
 
6
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
Като гледам колко функционално и удобно е влизането в метростанциите,страх ме хваща какво ще се получи пред гарата.Дано не проснат пак гащите на Столичански.
35
0
 
4
 
! Отговори
йори преди 5 години
четох,но не разбрах!
34
0
 
9
 
! Отговори
секс кур преди 5 години
Те за 40 години едва смениха плочите, ще ми вкарват булеварда под земята - смешници! И тоя отворения архитект спечели само, защото жена му е Екатерина Захариева.
33
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
района е запднал щот вече ги нема фабриките и 30 години всичко е декор за криминални и хорър филми всички инвестиции са кум небезизвестния младост и студентски град а на север от ц гара всичко е забравено да не говориме орландовци и бенковски ...даже и градския траснпорт го нема а иначе от сердика по протежение на м луиза до банишора си е вече гето заедно с женския пазар само схеми врътки далавери ...2018 се чувствам 1998
32
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Май 16-те милиарда още не са свършили,щом се чудят как да ги изхарчат.
31
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ааааа,и "факултето"ли ще го преместят пред централна гара?Та то и сега си е там.
30
1
 
5
 
! Отговори
ШИРОК ЦЕНТЪР преди 5 години
За сега това е само "частен" конкурс. Инак би било супер да има пешеходна зона от НДК до Централна гара. Районът наистина ще се оживи - ще има повече кафенета и ресторанти, хора, майки с деца, колоездачи. Това е важно. А и не е нормално на 5 минути пешеходно разстояние на свер от Народното събрание да се чувстваш като в някоя страна от Близкия изток. Наистина е важно Общината да помисли за развитието на т.нар. широк център на Столицата. Както е навсякъде в Европа.
29
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЖоЖивеем в 2018-та, хората от София се наричат софиянци, от Варна- варненци, от Африка- африканци. Който намира елементарния български за 'комплексарски' има нужда от сериозна медикаментна намеса. Препоръчвам диазепам.
28
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ЖоКаква страшно дълбока не-комплексарска мисъл. Този човек според една дума разчита характера на хората и вътрешните им ценности, това е Шерлок Холмс в плът и кръв! АйКю-то ви сигурно около е 500, аз като софиянец изключително много ви завидях. От комплекси е най-вероятно. :((((
27
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Който не е пренощувал на Централна гара, нищо не знае!
26
3
 
32
 
! Отговори
Жо преди 5 години
До lolКОГАТО бяхме ученици, никога не сме се наричали "софиянци". Този термин го чух за първи път в казармата. Така ме наричаха разни комплексари.Аз не харесвам определението "софиянец" и не искам да ме наричат така.София е моят роден град и го обичам, както всеки друг обича своя роден град.Когато някой ме нарече "софиянец" знам, че го употребява комплексар.
25
0
 
9
 
! Отговори
Бай х... преди 5 години
Оооо, този не е ли на Екатерина Захариева мъжът? Нее, няма конфликт на интереси - да рисува момчето.
24
0
 
5
 
! Отговори
ПЕНКО преди 5 години
"МАКЕДОНСКА ИСТОРИЯ" : ЕДИН БГ МИНИСТЪР НА ТРАНСПОРТА С АВСТРИЙСКО ИМЕ УРЕДИ СИНА СИ С ВСИЧКО ПРЕД ЦЕНТРАЛНА ГАРА !!! ОТВЛЯКОХА СИНА МУ /КОЙ/ !?!? СИНЪТ МУ ПРАВИ РЕМОНТИ НА ПАВИЛИОНИ ..."ЛЕЛЕ БИЗНЕС" И СЛЕД ТОВА ПЪЛНА МЪРТВИЛКА /ОТ ГОДИНИ/... КОЙ НАД КОГО И КОЙ ЩЕ НАДДЕЛЕЕ !?!? БКП -ДС ИЛИ ЦРУ-ДС???? НЕ СЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ -ПЪТНИКОПОТОК ИМА... И ДОРИ ТЕЗИ ЗА АВТОГАРАТА -ЦЕНТРАЛНА ---РАЗБИРА СЕ ПРЕЗ ЖП-ТО / И ОТ ЕВРОПА ДОРИ /!!!!
23
3
 
16
 
! Отговори
ПроСоТо преди 5 години
спомням си София от най-ранните ми години../имам спомени от четиригодишна възраст../.."Столицата" беше уреден,спокоен и приятен град,а софиянци-горди и ВЪЗПИТАНИ люде..За съжаление,тоя град отдавна е обречен...Откакто го налази куцо,кьораво и сакато от всички "картофени пояси" и го напълни със селския си манталитет..Столицата стана "ГНЕЗДОТО НА ОСИТЕ",от което страда цяла България!!!
22
0
 
8
 
! Отговори
123 преди 5 години
Ако искат да го оправят, чисто и просто да махнат ***. От тях и естественият "чаромат" е проблема. Да си го кажем чисто и просто. Това не важаи само за там де.
21
3
 
18
 
! Отговори
22 преди 5 години
Просто ще усвоят едни парички. Мястото няма да е привлекателно докато не се изрине всичко в района с булдозери, барабар с разните субекти. Винаги обществените места са били привлекателни за бездомници, мигранти, престъпници и подобни. Докато се отоплява и има свободен достъп ще е ***. Един многоетажен паркинг с охрана ще е много по-полезен за града.
20
2
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Важно е фирмите на КОЙ да имат много работа, а за другарите от ГЕРБ едни комисионни...
19
7
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Идеята е ГЕРБ пак да усвои едни пари.
18
6
 
7
 
! Отговори
lol преди 5 години
Каква е най-голямата обида за един софиянец? Да го наречеш провинциалист!
17
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А тъмните субeкти, които шетат по мария луиза, къде ще отидат?Района няма как да стане привлекателен.