Централната гара в София става на 130 години

За времето си тя е била най-внушителната на Балканите
1 авг 2018 08:20, Елка Василева
10

Снимка: БТА

Днес се навършват 130 години от откриване на Централна гара София. По този повод и по случай Деня на железничаря, който по традиция се отбелязва през първата неделя на август, от 12.00 часа в чакалнята на гарата ще се състои фолклорен флашмоб. Това информират от отдел "Връзки с обществеността и протокол" на Национална компания "Железопътна инфраструктура".

Служители на железницата, ансамбъл Българани и пътници ще отбележат годишнината на знаковата сграда с празнични хора.

Първата сграда е проектирана от архитектите Антонин Колар, Богдан Прошек и Тодор Марков и е пусната в експлоатация през 1888 г.. Тя е напълно разрушена на 15 април 1974 г., а новата - по проект на арх. Милко Бечев, е открита на 6 септември същата година, се отбелязва в информацията.

На 3 април 2014 г. започна цялостен ремонт на гарата със средства от ОП "Транспорт", който приключи в началото на 2016.

За пръв началник на Софийската гара е назначен Йосиф Карапиров, служител в Хиршовата железница.

От НКЖИ припомнят и историята на международната трансбалканска железница Виена-Цариград, част от която преминава през България.

След Освобождението Австро-Унгария, Сърбия, България и Турция се задължават да построят на своите територии съответните железопътни участъци. За страната ни това е Цариброд- София-Вакарел. Преговорите за трансбалканската железница между четирите заинтересовани държави започват от 1881 г. и продължават до май 1883 г., когато във Виена е подписана Четворна конвенция.

Непосредствено след това в Народното събрание на България се внася закон за построяването на железопътната линия Цариброд-София-Вакарел. Предприемачът Иван Грозев създава българско акционерно дружество, което получава залог от Българската народна банка.

Съгласно договора жп линията трябва да бъде предадена за експлоатация в края на 1886 г., но заради събитията около Съединението и обявената война на България от Сърбия тя е завършена през 1888 г. На 7 юни линията е свързана със сръбските железници, а на 1 август е въведена в международна експлоатация.

Откриването на линията за международни съобщения, а заедно с това и освещаването на Централна гара София става на 1 август 1888 г., когато по обяд пристига първият международен влак от Лондон и Париж /легендарният Ориент експрес/, който отпътува рано на другия ден за Пловдив, Одрин и Цариград.

За времето си гара София е била най-внушителната не само за България, но и за Балканите. Тя е имала скромен висок свод над вестибюла, съединен с часовникова кула, която гледа към Витоша. В нея се помещават всички служебни канцеларии, а за пътниците е имало три чакални: първи клас с червени кадифени канапета, втори клас - със зелени и трети - с дървени пейки.

Гарата се е осветявала от газови лампи.

Отбелязването на годишнина на Централна гара София е част от събитията, с които ще бъде отбелязана 130-та годишнина от съществуването на Българските държавни железници, наследници на които са Национална компания "Железопътна инфраструктура" и "Холдинг БДЖ" ЕАД.
 


10
Още от София
Ремонтен август: Кръстовището на Ректората... и още 30 обекта!
Напиши коментар Коментари
8
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Тя е напълно разрушена на 15 април 1974 г., а новата - по проект на арх. Милко Бечев, е открита на 6 септември същата година, се отбелязва в информацията.====На 3 април 2014 г. започна цялостен ремонт на гарата със средства от ОП "Транспорт", който приключи в началото на 2016.-----Ремонта трае 2 години а построяването и само 6 месеца като имате предвид 4е са бутали старата сграда. В зада4ата се пита. Как се работеше по времето на гнилия социализъм и как се работи сега в светлия капитализъм.
7
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
На снимката е показаната старата централна гара, а сегашната е социалистическата (очевидно), която няма нищо общо.
6
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
130 годин мизерия
5
2
 
10
 
! Отговори
м даа преди 2 седмици
Което ме прати в джаза е че съборили гарата на 15-ти април и септември открили новата.... Тези наистина са взимали петилетките за 3 години, сега щяха да се бавят до септември ама след 10 години- конкурси, обжалвания , съдебни дела, ремонти преди откриването.....
4
1
 
11
 
! Отговори
Съвременник преди 2 седмици
Имам няколко снимки от 65 година когато целия 11а клас на нашето училище сме се снимали преди да пътуваме за Пловдив.Беше в стил от по-миналия век и по малка от днешната. Спомени,спомени!!!
3
2
 
18
 
! Отговори
Владо преди 2 седмици
Вярно малка е за днешното време, ама друго си е модерна соц. архитектура, гащите на Софянски..... и други
2
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Беше с тясна много *** чакалня с две гишета за билети, минаги с дълги опашки.
От ляво на чакалнята беше бюфетът, който си беше една кръчма с вечна миризма на алкохол и манджи. От дясно беше ръководителят на движението.
1
10
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Приличала е на европейска гара, преди червените терористи и техните деца, псевдодемократите.