Проучване: По-ниска цена на тока спира замърсяването

Афис: Проблемът – липсата на урбанистична политика
5 дек 2018 14:45, Анисия Иванова
30
Проучване: По-ниска цена на тока спира замърсяването
Архив: Булфото

56 на сто от българите смятат, че по-ниска цена на тока ще спре замърсяването на въздуха. Това показват данни от национално представително проучване на "Афис", направено между 30 ноември и 4 декември сред 1010 пълнолетни български граждани.

39 на сто смятат, че положителен резултат ще даде ограничаването на автомобилния трафик. Доминира мнението, че проблемът е логично следствие от липсата на активна урбанистична политика, коментират социолозите.

Повече от една трета (36 на сто) от жителите на страната усещат влошаване на качеството на въздуха в населеното място, в което живеят. Три пъти по-малко - 12 на сто, констатират подобрение на чистотата на въздуха. За всеки втори няма особена промяна.

Още по темата

Замърсяването силно зависи от степента на урбанизация на конкретното населено място. Качеството на въздуха се влошава по-малко в селата (15 на сто), докато този дял обхваща 48 на сто от жителите на големите градове (57 процента в София) и 36 на сто - на малките.

Въздушното замърсяване е по-силен дразнител за хората от по-високите подоходни групи, коментират социолозите.

Помолени да посочат две мерки, които биха допринесли най-много за по-чист въздух в тяхното населено място, анкетираните най-често посочват по-ниска цена на електричеството (56 на сто), следвано от намаление на движението с коли (39 процента), спиране на дим от индустриално производство (23 процента), домашно отопление с газ (20 на сто).

Централното топлоснабдяване, газификацията и електрическото отопление намаляват нуждата от отопление с дърва и въглища.

Отговорите силно зависят от конкретната ситуация в населено място. В групата, при която преобладава оценката за по-силно замърсяване през последните години, проблемът с колите силно се доближава до този с цената на електричеството (съответно 50 и 53 на сто). Това подсказва, че най-силно действащият фактор през последните години е все по-силната доминация на личния автомобил над обществения транспорт.

От сравнително чист в мащабите на континента въздух в големите градове, градска България е достигнала до рекорди по замърсеност и причинена от това смъртност в ЕС поради цялостен отказ от активна урбанистична политика, е обобщението на социолозите от "Афис".

Подобна абдикация е типична за Източна Европа, близко до България се нареждат Унгария, Румъния, Гърция.

Опитите в последно време да се ограничат замърсяващите коли чрез общонационални екологични данъци целят по-скоро фискален ефект, отколкото екологичен, защото не са диференцирани събразно с големината на населеното място. Те всъщност слагат спирачка на междуградската мобилност, която замърсява въздуха за минимум хора, а в същото време не намаляват трафика в градовете.

------------------------------------------------------------

Проучването е въз основа на данни от национално представително проучване, осъществено от Агенция „АФИС“ в периода 30 ноември – 4 декември 2018 г. Интервюирани пряко в домовете им са 1010 пълнолетни български граждани.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
1
 
! Отговори
Петърчо преди 5 години
Тези 56% на основа на какво се изказват по въпроса? Експерти ли са по проблематиката със замърсяването или просто давай някаква статистика да правим за да отчитаме дейност? Имаме проблем и това не е замърсяването. Проблема се нарича огромното количество експерти по всичко в България. Защото те са експерти по това да откриват топлата вода т.е да казват че има проблем с Замърсяването но не са експерти да посочат решение на този проблем. Така че дишайте си "чистия" въздух и не се оплаквайте.
25
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ще станем като онзи с кеч на титур.утка. За бай Георги и гумите :D
24
1
 
5
 
! Отговори
Истината преди 5 години
Преди малко даже министъра на околната среда призна, че основният замърсител е отоплението, замърсяващо повече от всичко останало взето заедно. Досега го криеха и обвиняваха автомобилите и затова сега ще ни глобяват, а много хора повярваха, че наистина ватомобилите замърсявали много, което е голяма лъжа. Само дето вече няма накъде и управляваащите си признаха, че отоплението замърсява.
23
0
 
5
 
! Отговори
до до 19 преди 5 години
ти май си от друга планета, кога си видял сажди да летят нагоре към 7 мия етаж, аз виждам как се стелят от покрива на съседния блок към моя балкон, а там дизели не се движат...
22
0
 
3
 
! Отговори
Аз преди 5 години
До До 19По-голяма тъпотия от твоят коментар, не съм чел скоро...
21
9
 
2
 
! Отговори
До 19 преди 5 години
Ако погледнеш историческите данни ще видиш че най-голямите замърсявания на въздуха в София са юли и август, а това което си мислиш че е миризма на кмюр е всъщност миризма на сажди и идва основно от дизеловите автомобили
20
2
 
4
 
! Отговори
:):) преди 5 години
как пък го изчислихте че нвмсло да издържи ел преносната мрежа. Кой го е заявил, Чес EVN .....или поредния псевдо експерт
19
4
 
9
 
! Отговори
до17 преди 5 години
поредния дървен философ, колко ти е замърсен въздуха лятото бе, ти не усещаш ли ксква смра д е сега с тоз *** и цепеници.
18
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Да точно така, по такива въпроса е редно да се пита леля Гица и баба Пена, както и експерта по всичко Пешо бакшиша - това са хората.
17
6
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако приемем че дървата са основния замърсител на въздуха, възниква въпроса защо и лятно време въздуха в София е мръсен? Основния замърсител са колите, има и нещо друго обветрянето на София е от запад северозапад, и за съжаление в тази посока е построен Люлин с високи блокове, което възпрепиятства нормалното обветряне
16
7
 
4
 
! Отговори
аз-ът преди 5 години
Скоро, тук колега писа, че само богати българи, могат да си позволят качествен климатик.---1500-2000 лева е относително качествен климатик инвенторен (дори не е хупер инвентори) , което не е много. имайки в предвид как всеки *** и терлик е с по айфон за 800 долара
15
7
 
4
 
! Отговори
аз-ът преди 5 години
Отделно ако всички сложат климатици преносната мрежа няма да издържи.----ми има опции бе...шведски конвекторни радиатори, топлофикация, газофикация... сега лично ТЕБЕ ако си те кефи да муаш дръви кат *** едно време на село, тогава това вече не е твой проблем, а вече и мой. Щото освен собствените си деца тровиш и моите.
14
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И по-ниската цена на тока с какви ще промени трафика, койти е основния замърсител, в София има над 800 хиляди коли
13
1
 
11
 
! Отговори
АНТИ преди 5 години
Скоро, тук колега писа, че само богати българи, могат да си позволят качествен климатик.Дотам я докараха ... жалко !
12
3
 
7
 
! Отговори
do 10 преди 5 години
А като сложат климатика ще се стоплят?Отделно ако всички сложат климатици преносната мрежа няма да издържи.
11
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Презастрояването е проблем. Като отидите в една широколистна гора, вятърът е слаб, за разлика от полето или такава с ниска или иглолистна растителност, същото е и със сградите, как да се образува течение?
10
1
 
19
 
! Отговори
аз-ът преди 5 години
ми разбира се. Вие кво си мислите, че хората (имам в предвид норналанта етническа част) мъкнат в СФ дървета по етажите щото им е кеф ли ? Щото Пешо оъ Люлин 3 не иска да има климатик ? Просто не могат да си го позволят.
9
0
 
13
 
! Отговори
българин преди 5 години
Това го знаят и малките деца , уважаеми журналисти !
8
0
 
12
 
! Отговори
така е преди 5 години
преди да вдигнат електромерите по стълбовете въздуха беше далеч по-чист
7
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Трябва всеки ден мръсотиите ви да се разнасят из цяла България. Ако няма вятър, ще си ги пазите за няколко дни.