София през 2018 г.: Лоши ремонти и кълбета мръсен въздух

Какво свършиха общинарите през годината? Има и позитиви!
30 дек 2018 18:00,
150
София през 2018 г.: Лоши ремонти и кълбета мръсен въздух
Снимка: БТА

2018 година беше колкото успешна, толкова и неуспешна за общинското управление на столицата ни.

Няма как, когато говорим за София да не започнем с ремонтите на улиците в града. Няма как да не споменем ул. "Граф Игнатиев". Месеци наред разправии заради проблемен ремонт предизвикаха редица недоволства сред гражданите и градската опозиция.

Оказа се, че ремонтът на улицата и подмяната на трамвайното трасе изглеждат покъртително, а качеството на изпъление – ниско. Този прословут ремонт беше осмиван в социалните мрежи с редица снимки и колажи. Предвид дългия срок на изпълнение, централната градска улица трябваше да изглежда една идея по-добре.

През октомври, проблемият ремонт предизвика общински съветници от БСП-София да дадат извънреден брифинг на самата ул. "Граф Игнатиев", на който изненадващо пристигнаха общински съветници и народни представители от ПГ ГЕРБ. По време на дебатите, председателят на групата на БСП в СОС Калоян Паргов обясни, че изпълнението на проекта на ул. "Граф Игнатиев" показва, че Столичната община не може да харчи парите на софиянци правилно.

Според него една инициатива за по-добър център на столицата е опорочена. Паргов коментира, "че е време кметът на София Йорданка Фандъкова да изпие горчивата чаша на плодовете от 10-годишното си управление".

Председателят на Столичния общински съвет от ГЕРБ Елен Герджиков пък не пропусна и отговори на политическите нападки на своите опоненти. Според него извънредните брифинги и истерични ситуации, които правят представителите на политическата група на БСП, са поредният сценарий за предизборна кампания.

Този ремонт и неговото изпълнение, както и цялата процедура с обществената поръчка по избирането на изпълнител станаха повод за започване на разследване от прокуратурата. Разследването беше насочено и срещу зам.-кметът в направление "Транспорт и транспортни комуникации" Евгени Крусев, който именно поради тази причина подаде и оставка. До края на мандата му ресорът му се пое от друг зам.-кмет на столицата - Дончо Барбалов, на който това му е трети ресор след финанси и здравеопазване.

Освен този, имаше и ремонти, които се оказаха по-успешни и не предизвикаха недоволство у гражданите. Трасето на голяма част от бул. "България" бе подменено; беше разширен проблемен участък от бул. "Тодор Каблешков", беше обновен тесният бул. "Монтевидео"; беше изградена Северната скоростна тангента.

През 2018 година се работи и много активно по третия лъч на софийското метро. Очаква се то да тръгне през 2019 година.

При ремонта на тротоарите на централната ул. "Московска" пък беше открита късноантична гробница със стенописи.

В разгара на лятото горяха и бившите Царските конюшни, които за пореден път станаха повод за скандал и разногласия между управляващи, опозиция и обществото. Пожарът стана 2 години след разгорелият се скандал покрай собствеността на имотите и тяхното продаване, заради което бившият областен управител на София беше обвинен за сключване на неизгодна сделка и подаде оставка, а прокуратурата стартира разследване.

Веднага след това Министерството на културата активизира максимално бързо процедурата по даване на предварителен статут на културна ценност за бившите конюшни в столицата.

С близо 64 млн. лева от програмата "Региони в растеж" бяха ремонтирани 26 училища и детски градини в столицата. През лятото съшо така бяха засадени и 1000 дървета по учебните културни институции.

Бяха обновени и редица паркове и градски градинки. Сред тях бяха "Южен парк", "Северен парк", "Западен парк". През 2019 година се очаква да продължат инвестициите на общината в подобряването на зелените площи.

През лятото възникнаха някои проблеми и усложнения заради неочакваното количество поройни дъждове, което се изипа през юни. Тогава столицата почти се наводни като подадените сигнали, вследствие на една от бурите за 1 ден, беше 1500. Дъждът наводни улици, мазета, приземни етажи, подлези, ресторанти, магазини. Народът тогава писна, че шахтите и отводнителната ни система като цяло е стара и недобре работеща, а кметът Фандъкова се оправда, че никой не може да каже дали всички шахти са почистени.

Наводнението наложи и почистването на Владайската река при бул. "Сливница".

Когато говорим за 2018 година и столицата на България, няма как да не споменем и проектът "Бронзовата къща". Истинският шедьовър на изкуството, разположен пред Народния театър предизвика редица недоволства и съмнения сред граждани и градска опозиция. БСП - София дори поискаха оставките на зам.-кметът по култура Тодор Чобанов и председателят на комисията по култура в СОС Малина Едрева.

Целта на "Бронзовата къща" бе да символизира приемствеността между българското и австрийското европредседателство, но тя не бе готова, когато щафетата бе предадена на Австрия. Не стана ясно и какво всъщност представлява този културен обект. Дали е инсталация, склуптура или архитектурна група?

Факт е обаче, че беше израден върху зелени площи, което е недопустимо по всяка от действащите наредби на Столичната община.

И няма как да не стигнем до проблемите с мръсния въздух. Фините прахови частици са около нас за поредна зима. Разпространени са най-вече в кварталите "Хиподрума", "Надежда", "Младост" и нанасят сериозни вреди на белия дроб при вдишване. Отново имаше превишения на нивото на ФПЧ до 9 пъти над нормата!

Въпреки всички мерки, които Общината предприе в тази насока - положителни резултати нямаше. Проведе се информационна кампания, която призова столичани активно да използват градски транспорт, да слизат от колите си при всяка възможност. Градската велоалея също беше разширена и удължена през тази година. 60% от столичния градски транспорт пък е с нулеви вредни емисии, но колко хора го използват?

По-късно през годината се заговори, че лифтовете на Витоша са за ремонт и общината реши, че устойственият план на природен парк "Витоша" ще бъде променен, за да се модернизират лифтовете, защото през настоящия не може да се предприеме никаква стъпка.

През тази година се развихри и много голям скандал около ареста на кмета на столичния район "Младост" Десислава Иванчева и нейната заместничка Биляна Петрова. Иванчева бе заловена с подкуп в особено големи размери, а от СРС-тата на прокуратурата стана явно, че тя е уговаряла взимането на подкупи чрез изнудване за задвижване на преписки за строителство в столичния квартал.

Освен всичко негативно, Столична Община отчете и редица успехи като например факта, че София все по-уверено започна да се налага като динамична start-up среда в Източна Европа. През лятото стана ясно, че всъщност 5.7% от икономиката в града се формира от индустрията на информационните технологии.

През тази година бяха разширени "Синята зона" и "Зелената зона" за паркиране в града. През лятото ни пуснаха и първият хибриден автобус, който се движи пробно в градския транспорт. Той е с електродвигател и отговаря на стандарт Евро 6. Тогава стартирата и процедурата по закупуването на общо 20 такива електробуса.

Беше въведен и електронен билет за градския транспорт, както и дневна карта, позволяваща пътуването със всички линии на градския транспорт за целия ден срещу заплащане от само 4 лева.

В началото на годината тръгна пробно и нощен градски транспорт. Той е разделен на 4 линии, покриващи почти всички основни участъци и квартали в столицата. Цената на билетчето е 2 лева като с него може да се пътува във всички 4 линии през цялата нощ.

Какво обеща Фандъкова?

До края на 2019 година да реши окончателно въпроса с липсата на спортни зали и физкултурни салони в столичните училища, да инвестира още в образование и култура, да се погрижи за лифтовете на Витоша, да ремонтира паркове, улици, булеварди, да реши проблемът със сградите на минералните бани в столицата.

Размерът на проектобюджета на Столична Община за 2019 г. е над 1,5 млрд. лв.

133 млн. лв. е инвестицията в новите автобуси и трамваи. Общо за транспорт и транспортна инфраструктура се залагат 550 млн. лв., от които 51,3 млн. лв. са за изграждане на основни улици и булеварди.

38 млн. лв. са заложени за ремонт и поддръжка на територията на цялата община, а 4,5 млн. лв. ще бъдат инвестициите за изграждане на улично осветление. За втория и третия лъч на метрото ще бъдат дадени 307 млн. лв.

С близо 33 млн. ще бъдат закупени 13 нови трамвая, а заедно със "Столичен автотранспорт" се инвестират около 100 млн. лв. за нови автобуси. Над 250 млн. лв. се отделят пък за почистване на междублокови пространства, а над 21 млн. лв. за поддръжка на зелени площи. Близо 18 млн. лв. ще бъдат дадени и за рекултивацията на старите депа. 400 хил .лв. са за закупуване на мобилна станция за измерване на чистотата на въздуха.

Около 18 млн. лв. се инвестират в реконструкция на паркове: "Западен парк", "Южен парк", "Сверен парк", "Борисова градина" и др., а над 600 хил. лв. ще бъдат дадени за Зоологическата градина.

През 2019 г. се предвиждат 68 млн. лв. за образование и над 5,6 млн. лв. за култура.

5,6 млн. лв. ще се инвестират в консервацията и реставрацията на две минерални бани – в Банкя и в Овча купел.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари