Столичани на работа: 60% с кола, 35 с автобуса, 5 на сто с колело!?

Над половината работещи пътуват по поне половин час до роботното си място
Обновена: 26 яну 2019 08:06 | 25 яну 2019 20:00,
102
Столичани на работа: 60% с кола, 35 с автобуса, 5 на сто с колело!?
Снимка: архив, Булфото

Едва 5% от работещите в София се придвижват пеша или с велосипед до работното си място. И го правят, за да поддържат физическа форма.

Това сочат данните от пилотно социологическо изследване на инициативите "Визия за София" и "Зелена София" на Столичната община как софиянци се придвижват до работното място, пише "24 часа".

Направени са дълбочинни интервюта сред мениджърите на 7 големи компании: VMware, Telenor, Telus, SAP, Porsche Leasing, Porsche Import и Нewlett Packard.

Още по темата

Проведени са близо 300 анкети с техни служители. Заедно с резултатите от още около 20 проучвания на навиците на софиянци, данните ще послужат за изработване на визията за развитие на София до 2050 г.

Най-голям дял - 60%, от столичани се придвижват с кола до офиса, като в някои компании те са и значително повече. На второ място са ползващите градски транспорт - между 35 и 38%, а до 5% - пеша и с велосипед, сочат данните.

Само 10% посочват, че работят близо до дома си. 37% всеки ден изминават между 3 и 6 км, около 1/5 пътуват между 7 и 10 км, а 27% - между 11 и 20 км, за да стигнат до офиса.

Близо 50% прекарват до половин час в пътуване в една посока. Любопитното е, че сутрин 44% отделят от половин до 1 час да стигнат до работа, а на връщане същото време отделят 50% от запитаните. Близо 1/10 пътуват над 1 час от и към работното си място.

Велосипедистите карат между 3 и 4 км, а пешеходците – до 3-4 км. Ползването на градски транспорт нараства с увеличаване на отдалечеността на работното място.

Час пик за тръгване към работата е между 8 и 8,59 ч, като най-натоварено е до 8,29 ч. Вечер най-голямо натрупване на тръгващи от работа към дома е между 18 и 18,30 ч.

Според отговорите основните проблеми, които хората срещат при придвижването си, са задръстванията, прекачването, нередовен градски транспорт и липса на паркоместа.

Намирането на място за колата е по-трудно сутрин, но пък прибирането обратно към дома отнема повече време. Над 50% смятат, че пътуването до и от работното място стресира. Изследването установява още, че много хора имат твърдо установени навици да се придвижват с кола и идеята да променят това не е на дневен ред.

68% от шофьорите признават, че пътуват сами в колата си, 27% - с член на семейството или познат, и само 5% - с колеги. 92% ползват личен автомобил, 5% - на приятел, и 3% - служебен.

40% паркират безплатно, 31% ползват подземен служебен паркинг, 22% - наземен, 1% - платен, и 1% - зелена зона.

69% от пътуващите с градски транспорт ползват автобус, 48% - трамвай, 41% - метро, и 8% - тролей. 21% признават, че го правят, защото нямат кола, 19% - защото им е най-евтино, 18% - дългото разстояние, и 12% - имат удобен градски транспорт. 32% от ползващите градски транспорт имат годишна карта за всички линии, 23% - месечна, 11% - 3-месечна, и 9% - месечна за една линия. 15% дупчат билет.

Ходенето пеша е третият предпочитан начин за придвижване до офиса, но го практикуват над 3 пъти по-малко от пътуващите с автомобил и градски транспорт. Пътят на 80% от пешеходците минава през улици и едва на 20% през паркове.

Придвижването до работа и транспортните улеснения стават все по-важни за привличането на кадри, сочи изследването. Затова повечето компании имат гъвкаво работно време, предоставят карти за градски транспорт, паркоместа, служебни коли, електромобили за споделено ползване, субсидират гориво или осигуряват велосипеди. Някои предвиждат дори колонка за зареждане на електромобил или имат приложение за споделено пътуване със собствен или служебен автомобил. Други правят специални кампании, за да насърчават служителите си да ходят пеша и ги стимулират с награди за изминато разстояние.

Според проучването в повечето компании има култура на устойчив начин на живот и мениджъри и служители декларират готовност за участие в съвместни проекти с общината. Те дори имат специални бюджети и служители, които следят ефекта от тези инициативи. При служителите пък се наблюдава висока мотивираност за участие в подобни инициативи.

Голям процент заявяват, че биха сменили начина си на придвижване. Свидетелство за това са и инициативите за екологичен транспорт, които идват както от работодателите, така и от служители, близо половината от които са на възраст между 25 и 35 г.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


102
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
81
1
 
3
 
! Отговори
Матарист преди 5 години
Ходя на работа с едно от 4 неща, в следния ред по честота:- велосипед- автобус (при лошо време)- мотоциклет (рядко, при добро време)- автомобил (понякога се налага)Малко ми е далеч за ходене пеш. На предишната работа ходех предимно пеш - около 3 км. в едната посока.
80
1
 
7
 
! Отговори
Седем... преди 5 години
...прекрасни години пътувах в Софийски градски транспорт по час и половина в посока, на работа! На мен няма нужда обяснявате колко е приятно с него! От две години по принуда съм с частен автомобил, макар и да сме трима в него до работа и обратно!
79
5
 
12
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
Когато няма къде да паркираш,връщайки се от работа,паркираш там,където има място.За съжаление нерядко и по тревни площи,тротоари...А за "пушлявенето" що се отнася,ще си пушлявя колкото си искам-платил съм всички данъци за да си карам дизела "евро3" с катализатор.
78
8
 
7
 
! Отговори
ОЧуден от нравите преди 5 години
Не разбирам, защо много хора смятат, че понеже са си купили някой дарак за 3-4-5 или 8 К. ще паркират без пари, ще се качулят по тротоари,ще пушлавят по светофарите(нали са с дараци) и това са техни неотменни (безплатни естествено) права.
77
5
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ГостТа?къде ти са числата, че софийското метро е по-скъпо от берлинското?Нещо изместваш темата.Ти си лъжец.
76
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До JokoТи си от някое село с една линия на градския транспорт.Но в София често се налага да смениш 2 или 3 линии за да стигнеш докъдето си тръгнал.Примерно, първо метрото, после се прехвърляш на автобус.Затова процентите са повече от 100.Можеше и сам да се сетиш, ама тесният ти провинциален мироглед ти пречи.
75
3
 
5
 
! Отговори
Joko преди 5 години
Борянче, ти на училище ходила ли си ? Погледни какви глупости си навървила : 69% от пътуващите с градски транспорт ползват автобус, 48% - трамвай, 41% - метро, и 8% - тролей.
74
3
 
11
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Има международно изследване от 2009 година на Green sites за европейските столици. Според него 24% от хората в София отиват на работа с кола, което е едно от най-ниските нива сред изследваните столици. На първите места са:Дъблин - 67% отиват на работа с колаЛюбляна - 64%Брюксел - 63%Париж - 60%Рим - 56%Хелзинки - 55,3% и т.н.София - 24%*Според друго международно изследване през 2014 година, в София 82% отиват на работа с градски транспорт.
73
2
 
9
 
! Отговори
Гост преди 5 години
До Анонимен 75Хе, че то и тук падна покрива на Терминал 2 няколко месеца след като една известна фирма го направи. Явно ти е къса паметта.
72
3
 
7
 
! Отговори
Банкя преди 5 години
До Анонимен 73Верно *** прогониха ората по градовете, докато банкянския напълни града с гепаджийски калинки и градът загива - пренаселен и мръсен.
71
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До ха-ха-хаНякакви официални цифри да ни покажеш, че софийското метро струва 3 пъти повече от берлинското?Или просто си плюеш и лъжеш?Показваш числа - софийското струва толкова, берлинското толкова.До тогава си обикновен лъжец.А точно в Берлин преди 3 години падна покривът на летището. Майсторлък.
70
7
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
София е в това състояние защото болшевиките изгониха хората от села през 50-те г, а в последните 30 г. няма никаква политика за развитие на регионите. Европейските фондове в тази област стават плячка на корумпираните централни и местни политици.Резултатът е пренаселена София, град, който и в най-смелите очаквания на неговите архитекти не трябвало да бъде повече от 600 000 жители.Сегашните архитекти не ща да ги коментирам. Те са направо за затвора!
69
8
 
8
 
! Отговори
до неразбрал преди 5 години
метрото се пръска по шевовете и е много добре направено, незнам какви пари казваш че са откраднати
68
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
#61МТБ-то го дадох на мъжа ми,не ми е практично в града.За това си видял архаични колелета.Ако е ново и скъпо колелото,забрави да го заключиш на улицата.Или може,но не знам с колко вериги.Старо колело и евтино колело никой няма да ти гепи ;)
67
7
 
6
 
! Отговори
nina преди 5 години
#61На дъщеря ми колелото го оставям в задния двор на детската градина,заключено.Детските колелета тук не се крадат.Виз МТБ...откраднаха ми 2 стари МТБ в рамките на 1 месец.Първият си го намерих захвърлен пред нас,както и да е,но втория си го бях купила на старо. Така че приключих с МТБ.Вторият полицията ми го намери след една година,румънска бригада ,беше напълнила един камион с крадени колелета,хванаха ги в Германия. Сега карам едно старо колело,като на баба ми,никой няма да ми го открадне и отключено да остане.От 3те му скорости със сигурност работи поне едната,но няма грешка ;)) МТБ-то г
66
4
 
7
 
! Отговори
Гост преди 5 години
Повече паркинги да строи общината,когато издава разрешителни за строеж задължително на всеки апартамент по гараж и парко място.В час пик полицаи да помагат за трафика,широки пътища. И засилен контрол при ГТП на автомобилите. Щом замърсява да се вкара в норми.Както е във всички бели държави.
65
1
 
20
 
! Отговори
ss преди 5 години
Ехааа ... 300 анкетирани от 2 000 000 и резултатите са готови.ЯКО
64
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Проблем в България е че или улиците са тесни или ако не - то са пълни с неправилно паркирали коли и в двата варианта, с колело си пречка за движението
63
8
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Българите сме много силни пред компютъра, но не смеем да слезем от колата в Испания хората масово спортуват дори с дъжд и студено време.
62
13
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Всъщност Русия още се води развиваща се държава. Мисля че дори Виетнам вече премина тази категория.