Какво да очакваме от метавселената?

Обновена: 9 юни 2022 16:24 | 9 юни 2022 16:24, Александър Попов
Какво да очакваме от метавселената?

Метавселената е унифициран 3D виртуален свят, който може да бъде достъпен в интернет с помощта на специално оборудване. Това е комбинация от множество технологии от висок клас, като добавена и виртуална реалност, комбинирани с данни в реално време. Metaverse е триизмерно дигитално пространство, където хората ще могат да живеят, да играят, да пазаруват и да контактуват помежду си. Пътувания в други светове, посещение на концерти и премиери на филми, всичко ще бъде възможно в Метавселената.

Думата metaverse за първи път се появява в научнофантастичния роман Снежен крах на Нийл Стивънсън от 1992 г. Книгата пресъздава един свят, който се състои от хора като аватари, които се свързват чрез публични терминали във виртуални пространства. Именно през 90-те години на миналия век започват да се разработват и първите модерни очила и шлемове за дигитална реалност, които правят възможно така нареченото потапящо изживяване. Оттогава насам технологиите не спират да се развиват с впечатляващи темпове и да ни доближават все повече до виртуалния живот в паралелна реалност.

Мнозина днес имат погрешното схващане, че Metaverse ще бъде собственост на Facebook, откакто компанията стратегически промени името си на Meta. Несъмнено целта на големите технологични компании е да имат преимущество във виртуалния свят и да направят услугите си достъпни за потребителите в мета. Въпреки това замисълът на виртуалното пространство е да бъде независимо, и да принадлежи на самите потребители, а не на технологичните гиганти. Но какво точно могат да правят потребителите във виртуалния свят и какво можем да очакваме от него?

Пътувания и посещение на събития

Едно от основните преимущества на виртуалния свят е, че премахва бариерите и разстоянието между хората. В метавселената хората ще обиколят земното кълбо за секунди. Далечни дестинации, туристически обекти и дори непознати планети ще бъдат само на един клик разстояние в дигиталната вселена.

Посещението на виртуални събития също ще придобие нов облик. Всъщност виртуалните концерти вече не са новост, след като игри като Fortnite и Roblox станаха домакини на музикални събития в мета от огромен мащаб. Въпреки това, метавселената има за цел да направи изживяването още по-автентично и пълно, благодарение на виртуални арени и възможността феновете да присъстват на концертите заедно с приятели в 3D форма. Също така, феновете ще могат да персонализират средата и местоположението на шоуто, за да отговарят на техния вкус и настроение.

Развлечение и игри

Игрите с виртуална реалност проправиха пътя за метавселената. Водещи компании във видеоигрите като като PlayStation вече предоставят потапящо изживяване в заглавия като Wanderer, Zenith, Hitman 3 и много други. Онлайн покер зали като PokerStars също направи възможна виртуалната игра, като потребителите могат да играят покер на атрактивни локации като Макао или дори в космоса. Виртуалното и потапящо преживяване прави играта по-реалистична и вълнуваща, така че не е изненада, че игрите ще бъдат основна част от виртуалния свят.

Социални мрежи и контакти

Тъй като Марк Зукърбърг и Мета са в челните редици на метавселената, социалните мрежи несъмнено ще преживеят радикална промяна във виртуалната вселена. Метавселената има за цел да репликира реалния контакт, доколкото това е възможно. Безбройните настройки и персонализации ще позволят на потребителите да избират с когото искат да се срещнат в каквато и среда да изберат.

Все още не е ясно кога ще се случи това, но е според технологичните анализатори социалните мрежи ще бъдат изцяло заместени от метавърс и начините на комуникация в него. Виртуалната вселена обещава достъпност, свобода на словото и неограничени възможности за социализация, които ще направят традиционните канали старомодни и излишни.

Пазаруване

Метавселената отваря нови възможности и в сферата на електронната търговия. Триизмерните интерактивни изживявания при пазаруване ще предоставят на потребителите достъп до стоки и услуги по уникален начин. Например, в магазин за дрехи потребителите ще могат да пробват виртуално стоките в съблекалнята, преди да ги купят и да получат физическата им версия в дома си. Освен това се очаква трансакциите в метавселената да се осъществяват чрез криптовалути, което означава, че хората ще могат да плащат по сигурен и бърз начин за покупките си.

Възможността за инвестиции също е налице в метавърс, под формата на виртуална земя. Вече са налице първите подобни сделки с виртуални недвижими имоти, като цените достигат милиони. Подобно на физическия свят, основният фактор при определяне на цената е местоположението. Наскоро един потребител плати $450 000, за да бъде съсед на Snoop Dogg в метавселената.


Спонсорирани публикации