Теснолинейката – романтика или необходимост

БДЖ съкрати два влака и остави само три композиции
20 фев 2012 08:01,
66
Теснолинейката – романтика или необходимост
Снимка: Булфото

По единствената действаща в момента теснолинейка в България Септември - Добринище - Септември бяха съкратени през декември два влака и в момента в двете направления се движат ежедневно по три композиции.

През изминалите 86 години, откакто съществува, теснолинейката се е утвърдила като основно средство за пътуване за живеещите в населените места, през които минава 106-километровият железен път.

Началото й е поставено през 1926 г., когато се открива отсечката Септември - Лъджене (днешният Велинград), а 19 години по-късно линията е продължена до Добринище.

От Добринище през Банско и Разлог влакчето пресича Разложката котловина, където се срещат трите големи планини Пирин, Рила и Родопите. После се шмугва в живописното дефиле на река Места в посока Белица, Якоруда и Черна Места и след 11 спирки и двучасово плавно "катерене" пристига на гара Аврамово. Това е най-високата гара на Балканите, разположена на 1 267 м надморска височина.

През 350-метров тунел, един от общо 35-те по трасето на теснолинейката, влакът продължава нататък под шосето за Юндола и вече на територията на Пазарджишка област се спуска към Велинград и гара Септември.

Панорамни гледки на селца, гори, скали, поляни, ниви, пътища, мостове радват окото през цялото пътуване.

За местните хора това е най-сериозният и най-сигурният транспорт през всички сезони, особено през зимата, а за много от тях - и единственият.

Туристи - българи и чужденци, също често ползват железницата и са с много приятни впечатления от пътуването и природата наоколо.

Вече не се движи влакът, който тръгваше в 18.50 часа от Добринище, обясняват служители на гара Разлог. И според тях е съкратен най-удобният вечерен влак, използван от десетки пътуващи, за да се връщат у дома си след работа по туристически, строителни и други обекти в района на Банско, Разлог, Белица, Якоруда.

Освен да ходят на работа, много от местните хора използват днес железницата, за да отидат до болница, до някоя от институциите в общинските центрове или просто на пазар.

На този транспорт разчитат и ученици. Затова недоволни от решението за спирането на вечерния влак са започнали събирането на подписка за възстановяването му.

Те се надяват и на местните кметове да им помогнат за решаването на проблема.

Много е трудно за хората да пътуват с кола или автобус, а и е по-скъпо, заявяват подкрепящите подписката.

"Влакът беше много удобен и съобразен с работното време. Редно е да се върне, защото хората разчитат на него. Знаете каква сиромашия е в нашия район", обяснява пенсионер от Якоруда, общината, която заедно със съседната - Белица, държи най-високото равнище на безработица в Благоевградска област (над 40%).

"Най-много хората идват до болницата - знаете, народът е болен, идват и за осигуровки, за пенсии, за какви ли не документи и услуги", обяснява още пенсионерът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
58
0
 
11
 
! Отговори
тцЪ преди 12 години
Тъпо е да я закриват. Тя може да стане туристическа атракция не само заради местността през която минава, но и заради междурелсието й. В цяла Европа дали има действаща жп линия с междурелсие 760 мм? С малко акъл и повече поддръжка може да се използва
57
0
 
10
 
! Отговори
bntc преди 12 години
Не гледайте само късите разстояния от Велинград до София и Пловдив,защото до далечни дестинации Бургас и Варна,бавната скорост на теснолинейката се компенсира от бързите и експресни влакове.
56
1
 
8
 
! Отговори
Васо преди 12 години
Може да ви се види смешно, ама точно защото е станала прекалено социална придобивка теснолинейката затова и може да изчезне. Понеже придобивките никой не смее да пипне , да не бъде възненавидян с всичките му политически последствия. Жалко след толкова дълъг и славен живот да си отиде по такива миризливи причини. И защото няма кураж един да се изправи и да каже "Царя е гол", т.е. по тази и тази причина е неефективна, и затова така постъпваме. Ама друг е сценария в продължението.
55
5
 
4
 
! Отговори
Васо преди 12 години
Бе, еееееей. Какви местни хора, какви ученици, прегледи, обществени услуги и дрън, дрън. Тия всичките ползват намаления и безплатни карти. Ние туризъм ще развиваме тука, туризъм с богати туристи, да си пътуват с кеф, да не им се пречкат разни местни. Ще я направим луксозна със скъпи билети. У целия свет за тесно се плаща повече. А тука има и екстри, планини, клисури. Колко струва такова пътуване из Алпите знае ли некой. Па като речем по-нататък и ще я приватизираме теснолинейката я. На рейса!!!
54
0
 
18
 
! Отговори
остана само тази... преди 12 години
Червен бряг-Оряхово закрита на 15 декември 2002 г.;Варвара-Пазарджик закрита 01.10 2002 г.;Генерал Тодоров-Петрич разширена;Кочериново-Рилски манастир закрита началото на 1960 г.;Каспичан-Каолиново-Тодор Икономово закрита през 1964 г.;Радомир-Кюстендил разширена;Пионерска пловдивска железница - възстановена;Ахтопол - Бродилово - Кости - демонтирана през 50-те.
53
3
 
14
 
! Отговори
мом преди 12 години
От Велинград съм и само като ученичка през 80сетте години на миналия век съм ползвала влакчето. Наистина Чепинското дефиле е уникално красиво през всички сезони, а до Добринище също. Вярно е , че се движи почти празна. Нека намалят влаковете, но да я оставят за атракция. Но аз си спомням как миришеше в нея и тази миризма изобщо не ми напомня за хубавите гледки наоколо, а ако и хората се къпеха по/често картинката щеше да е друга....
52
2
 
23
 
! Отговори
ЕКСПРЕС РОДОПИ преди 12 години
все ще се намери някой "столичанин" да оплюе малкото красота която ни остана след "демокрацията". както се отделят държавни пари за софийските "арени"(не потребни за България), така е наложително да съществува и ТЕСНОЛИНЕЙКАТА ползваща е от ВСИЧКИ БЪЛГАРИ !
51
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Теснолинейката няма тоалетни, защото съвсем спокойно можеш да слежеш в движение от първия вагон, да си свършиш общуването с природата и да се качиш на последния вагон.
50
0
 
12
 
! Отговори
bylgarin преди 12 години
vsi4ko se ryshi tova e im celta ----
49
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
долния коментар се отнася до номер 52!
48
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
До 50 1во - не обиждай! 2ро - къде си обикалял с рейса за 1.5 часа (миналата седмица пътувах до Пз с рейса 14:30, стигнах в 15.20!)? 3-то къде включваш времето за престой на гарите в това твое пътуване? Имаш поне 10мин престой и чакане на връзката! Няма място за сравнение рейс-влак, пътувал съм много и с 2те в студентските години!
47
0
 
27
 
! Отговори
флаш преди 12 години
Аз пътувах с въпросното влакче преди няколко години. Беше лято и в интерес на истината имаше доста хора, главно месни. Скоро си мислех, колко хубаво ще е ако може някой път пак да повторим пътуването, а те щели да го затварят. Ще е жалко, наистина е огромна атракция, а и преодполагам удобство за месните жители. Ако наистина е толкова губещо и спирането му е неизбежно ще бъде огромна загуба.
46
18
 
3
 
! Отговори
турист преди 12 години
Всички Вие дето викате дайте да дадете/атракции романтики и т.н/ що не се обедините и не направите едно дружество и да вземете да стопанисвате Вие тази линия. Сигурен съм , че на идеи сте супер но за изпълнение нямате дупе. и пак ревете къде е държавата ама тя държавата кое по напред. Влакчето е супер ,но не се ли намери инвеститор както се каза вече в музея.Паре за екзотики няма . и не Ви е виновна държавата а обстоятелствата аре да бегам че ще си изпусна влака
45
1
 
27
 
! Отговори
qq преди 12 години
Това е супер атракция! Да се пуснат повече влакчета и реклама! Парите да се вземат от поредния ненужен стадион в София за един спорт, в който не ни бива.
44
1
 
15
 
! Отговори
До 50 преди 12 години
Ти обаче си голям лъжец!! Защо заблуждаваш хората??? Аз лично пътувах с автобус от Пазарджик до Велинград. С цялото обикаляне стана към час и половина пътуването. Да не говорим за всякаква липса на комфорт в мизерното бусче. Даже и парно нямаше. С влака е час и половина до Септември. И от септември до Пазарджик е точно 10 мин. За какви 2.5 часа говориш, ***???
43
24
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Тези вагони, дори обновени са на 40 години!!! Морално остаряла техника! Това се клатушка като каруца по черен път, за какво удобство говорите? Срейса до Пазарджик е 1 час, с влак е 2.5 часа? Е за какво си говорим? Човек който си цени времето и здравето никога няма да си причини пътува с влак до Пз. Само някой заблуден пенсионер може да се излъже.
42
1
 
8
 
! Отговори
ФЕД преди 12 години
Като гледам що за транспортен министЕр имаме... Майка плаче!
41
4
 
9
 
! Отговори
до 42 преди 12 години
Толкова и разбираш ти. до Септември е по-малко от час и половина и след рехабилитация ще стане и по малко. Вече почнаха да подменят вагоните. Ползвай си личния автомобил като стане 3.50 бензина. Вие в балкана само вятър в главите ви. без грам мозък
40
1
 
18
 
! Отговори
до ххх преди 12 години
С това мислене и ти се за музея явно. Как може изобщо да не разсъждаваш. Не виждаш ли на автобусите цените бе. 5.50 за 40 км до Пазарджик в едно тясно бусче и пътувах час и половина. На това ли викаш евтино и бързо???? Със съвсем малки инвестиции с влак може да се стигне и по бързо, дори и с прекачването в Септември.Ти скоро виждал ли си го. Знаеш ли че вагоните са напълно рехабилитирани, като е подменено абсолютно всичко без рамата. И са по-добри от които и да е автобуси. Скрий се наистина
39
1
 
9
 
! Отговори
до 36 преди 12 години
ами ще станем бе ***, стига си ревал. нали всички се бием в гърдите че България е много хубава, много красива, че е Швейцария на Балканите, какво стана бе ***. ти май си от гадните комунисти. а Германия и Швейцария как станаха Германия и Швейцария, знаеш ли ***. с много труд и без никакви кражби ***. със съвест и с човешки манталитет, а не не с тъпо, просташко - чалгарско поведение и не с подскачането ЗНАЕШ ЛИ КОЙ СЪМ АЗ??? да знам , един от милионите простаци обитаващи скапаната Б