Родното училище - стрес за децата, демотивира ги

Психолог: Застаряващите учители са шок за малките ученици
3 сеп 2014 19:50, Анисия Иванова
117
Родното училище - стрес за децата, демотивира ги
Снимка: архив Булфото

Българската образователна система е консервативна, тотално нереформирана и почти не е претърпяла реформа в последните 25 години. Тя не е подготвена за много от проблемите, през които минават учениците, каза в интервю за БТА консултативният психолог Иван Игов.

По думите му зрелостта на една образователна система се определя от това, доколко учениците изпитват стрес, минавайки от една училищна степен в друга. Той посочи какви са причините за него в първи, пети и осми клас.

Първокласниците са в стрес, тъй като за първи път влизат в клас, петокласниците - защото повече няма да имат един учител по всички учебни предмети, а осмокласниците са стресирани, защото след трудния седми клас с приемните изпити в края на годината сега са в ново училище и трябва да се доказват отново по различните предмети.

Според него фактът, че има стрес, означава, че има проблем с образователната ни система - тя не е приятелски насочена към децата.

От първи до четвърти клас у нас се въвежда "фамилен модел", при който една учителка контактува с децата и с техните родители, а след това идва пети клас, където учениците попадат на различни учители. Тогава децата навлизат в ранния пубертет и това предизвиква у тях предварителен бунт, който може да прерасне в противопоставяне на всичко, обясни психологът.

Той отбеляза, че осми клас е възрастта, в която учениците започват да определят своите способности, като някои са насочени повече към образователни и обучителни способности, а други са с технически или със спортни възможности.

Като друга причина за стреса психологът посочи лошо структурираната ни система за предучилищна подготовка. Там програмата е взета от началните класове и не е представена добре, смята той. По думите му учителите трудно се справят с нея, а на децата не им е интересно. "И затова се получава фактът, който на практика е поразяващ - че деца в първи и във втори клас са демотивирани да ходят на училище", коментира Игов. Той уточни обаче, че сега стресът "идва" не толкова от променената обстановка, а от загубата на мотивация у учениците.

Като пример той даде факта, че в първи клас у нас се изучават неизвестни числа, а теорията на Жан Пиаже за детското развитие, отнася тези числа към т.нар. абстрактно мислене, което се постига към 8-9-годишна възраст. И затова учителите казват, че децата просто зубрят определени факти, но това не е добре за тяхното развитие, отбеляза психологът.

По думите му голяма част от учениците в началните класове са в стрес и когато в училищния двор или на улицата са заедно с по-големи ученици.

Според Игов "шок" за малките ученици е и когато им преподават застаряващи учители. Психологът цитира думи на дете, включено във фокус група за изследване, което казало: "Представяте ли си - цял ден да ви учи баба ви!".

Децата искат в училище да има млади учители, по възможност мъже, или искат учители, които да говорят на техния език, а попадат в училище на някого, който започва да им чете морал и на който нервите му са достатъчно изхабени, за да говори нормално, коментира психологът.

Игов добави, че у нас "само на книга" има кариерно ориентиране, а обикновено родителите ориентират своите деца в какви училища да бъдат приети.

Консерватизмът на системата  не дава възможност на учениците, когато установят, че не са например за математическа гимназия и не искат повече да са в нея, да могат да отидат в друго училище. Ученик трудно може да се премести в професионална или в друга гимназия, защото предметите, които се преподават и начинът, по който става това, са различни в гимназиите след осми клас, посочи Игов.

Според него "най-големият проблем и най-големия шок" обаче е, когато даден ученик повече не може да е лидер и започва да прилага принципа "по-добре е да ме забелязват, отколкото да бъда добър".

Попитан за 25-те години от началото на прехода у нас каква е разликата между тогавашните и сегашните ученици, психологът отговори, че тогава нещата са били прости - учениците са приемали казармения режим в училище, не са се задавали въпроси и не са се търсели отговори, посочи Игов. Освен това тогава не е имало и интернет. Сега ситуацията в  училище е друга - понякога учениците знаят повече от учителите и това предизвиква бунт сред децата, обясни експертът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


117
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
45
0
 
11
 
! Отговори
N преди 9 години
И тази простотия ако не е измислена от правителството на ДПС и за да ги ободри децата ще поискат да въведат да се учи турски език,те и без това БСП готови бяха да го направят това!
44
3
 
4
 
! Отговори
anonimen преди 9 години
abe znaqt kvo da iskat u4enicite osobenno kam 7-8 klas,nqkoq 20 godi6na daskalica s xubava cica
43
12
 
2
 
! Отговори
10 преди 9 години
Училището било място за развитие на младите!? Пълни глупости! Училишето е място за затъпяване, за убиване на всякакъв вид желание за учене, за развитие, за знания! Там се убива всякаква креативност и индивидуласнот, не учат как, а какво да се мислиш, да си послушен роб на системата. По-голяма глупост от училище едва ли има, само наркотиците и цигарите може би вредят също толкова много. Не бъркайте образователна система с образование!
42
10
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Новото поколение какви ужасни били, пък едно време какво било видиш ли. Като ви гледам поколението дори по-зле е било. Това като оня виц: - Дядо, дядо виж какъв магьосник - Ъ! Магьосник - ***! А едно време какви *** имаше - магьосници!
41
1
 
35
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Няма ученици умрели от четене и смятане! Но има ученици умрели от пиячка, от дрога и побоища!Училището е място за учене, за трупане на знания, за създаване на навици и умения. Малко отученици изпълват смислено времето си в училище. Нямат необходимото възпитание и воля да преодляват затрудненията, които поражда учебния процес. Децата не обичат да се напънат малко, да се потрудят, да си поблъскат главите със задачите, които им поставят учителите. Затова и голяма част от тях стават маргинали!
40
2
 
1
 
! Отговори
bg. преди 9 години
daskalite vav istoriata.samo napred ychiteli i prepodavateli
39
1
 
26
 
! Отговори
Дедо преди 9 години
Тия психолози да си навият дипломата на масур и да си я заврат накъде. Поставянето в стресови ситуации е най-добрия начин за стимулиране на човешкия ум и ако не искате децата да растат като безгръбначни амеби не изпускайте случай да ги научите как се преодоляват трудности прилагайки творчески подход.
38
1
 
25
 
! Отговори
леле преди 9 години
стига с това хленчене! замислете се как възпитавате децата си! Какво може да стресира едно дете, ако учителят му е възрастен, ако има подход !?!? Как може изобщо някой да повтори думите на този псевдо-психолог? Децата от ден на ден стават все по-глезени, мрънкащи, демотивирани и неспособни да свършат работа и за 5лв...В странно време живеем..
37
5
 
3
 
! Отговори
не съм даркас преди 9 години
До Див аграрТи даже цитата го тълкуваш изопачено, какво да коментираме образователната система. Вярно е, че училището има и други цели, не само да научиш някаква информация(което може и от вкъщи). Например социализация на децата, но също е вярно, че училището изпълнява и разни други цели, чрез които се манипулират познанията на децата по даден въпрос(особено ако става въпрос за история), затова който иска да се ориентира на кое да вярва и на кое не, не слуша само учителя, а и мисли...
36
13
 
8
 
! Отговори
10 преди 9 години
Образователната система е пародия, място за индоктринация. А тия, дето сте от времето на комунизма...не се хвалете толкова, че от тоя комунизъм толкова са ви затъпили, че сте станали идеални роби на системата и корпорацията, праволинейни! Точно така си е, няма смисъл от училище, в самообразоването е истината, а не по 6 и повече часа на ден да те индоктринират като някакво ***, в една прашна стая, роботизирана овца, която сляпо да служи на системата!
35
2
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не знам този от друга планета ли е дошъл,къде е бил досега,че не знае каква е била ситуацията в училище преди 25 години и каква била сега?Много встрани се изолира като наблюдател.Ученик не можел да се премести от една гимназия в друго училище - не е вярно - може.Учениците знаели повече от учителите - зависи от коя област са знанията.Децата искали да ги учат мъже,които да говорят на техния език.Малко странна картинка ще бъде."Много шок и много проблеми" като опашати лъжи.Да изследваме "психолога"
34
3
 
13
 
! Отговори
darcas преди 9 години
"Никога не съм позволявал на училището да пречи на образованието ми" Самюел Клемънс, известен още като Марк Твен
33
9
 
4
 
! Отговори
До Някой си преди 9 години
Принципно си прав, но сегащните деца имат 2 пъти повече дразнители, от тогава гогато сме били ние на училище, да не говорим че матурите почват от 4-ти клас, и всяко *** си натиска детето да учи още от 1-ви, за да може после да го запише в по-елитно училище. А и наистина по-закостенелите учители , трудно могат да мотивират едно дете, айде нас доста ни пошляпваха и бяхме мотивирани, но сега нямат право, което е добре.
32
3
 
5
 
! Отговори
Макс преди 9 години
Институцията образование е точно толкова умряла както и самата държава. Проблема е , че липсват КАЧЕСТВЕНИ РЕФОРМИ и за това образованието е ПОСРЕДСТВЕНО. Вместо да се стимулират децата да открият и развиват това в което са способни в училище продулжават да подготвят децата за поредната ТУХЛА В СТЕНАТА ! Искат от децата да бъдат роби на системата без креативност и творческо мислене. Това е част от Съвременното Робство. Имаш избор , НО не е точно така !
31
3
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Не мога да си обясня защо напоследък се търсят евтини сензации на гърба на образованието.Този психолог явно в училище не е стъпвал нито преди 10 години,нито напоследък,а само е слушал за него.Къде ли е завършил,каква е била учителката му -млада или стара,слаба или дебела,красива или грозна,ниска или висока или учителят му.Не е наясно изобщо какви са порядките в училище.Учениците имали искания.Защо не е изследвал какви ученици и родители искат да имат учителите?Важни са уменията,не външния вид!
30
9
 
29
 
! Отговори
пишман психолог преди 9 години
Ролята на психолога не е ли да сваля напрежението, а не да го нагнетява? Защо господин Игов настройва родителите срещу училището със съмнителни изводи? С каква цел е написал статията си? Да стресира допълнително учителите и родителите ли преди началото на учебната година?
29
5
 
41
 
! Отговори
8 преди 9 години
Животът не е като онази реклама: "искам друг режисьор, искам друг шеф и тн." Утре тия глезльовци разлигавени до безкрай ще искат и по красота да си избират учители. Трябва от малки да свикнат, че нещата рядко са концерт по желание! Я ми кажете какво ще прави, ако един ден не намери дипломатичен път да се разбере с колега, шеф, партньор? Вечно ли ще сменя работа, то навсякъде ще има поне по един неприятен. Тогава маминка ли ще чака или Игов да му реши проблемите!?
28
5
 
34
 
! Отговори
Ани преди 9 години
Този психолог явно не ги разбира тези работи. Цялата статия може да бъде поставена под въпрос.
27
9
 
55
 
! Отговори
ан преди 9 години
Какво искат децата? Ще Ви кажа! Искат млади учители, с които да си разказват вицове, да споделят сексуалните си проблеми, а най- добре е да ги пускат от часовете, без да им пишат отсъствия. Случайно отварям вратата на млада колежка, за да поискам 5 учебника за другия клас, за да работят всички и...изненада! Колежката- сама на бюрото! Това са 2 часа!!! Ако Вашето дете има такава любима учителка и се скита където му видят очите, а Вие сте сигурни, че е в у-ще, ще ли да сте доволни? Само питам.. :)
26
4
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 9 години
Доброто образование струва много скъпо, а заплатите на учителите са едва 400-500 лева.