Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?

Ще има и безплатни: Част от третокласните и всички четвъртокласни шосета
19 сеп 2017 09:07, Златко Желев
114
Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?
Отпред, отзад... камери по пътищата ще дебнат за тол таксите. Снимка: Reuters

Електронната винетка, която ще се въведе с толсистемата, ще може да се купува и от смартфон, съобщиха от АПИ. Ако няма повече забавяния и обжалвания, новата система за таксуване на превозните средства трябва да действа от 2019 година.

Тогава ще отпадне сегашната хартиена винетка и ще я има само в електронен вариант, а шофьорите няма да лепят по стъклата на автомобилите стикери. Купуването на електронна винетка ще става по няколко начина - както досега в бензиностанции, пощенски клонове, в офисите на пътната агенция.

Още по темата

Но ще има и нововъведения - ще бъдат изградени специални киоски, а най-модерният начин ще е със специално приложение, което притежателите на смартфони ще могат да си инсталират.

Купуването на винетката всъщност много ще прилича на това на самолетен билет - ще се въвеждат номерът на автомобила и срокът на стикера, след което трябва да се плати с банкова карта.

Контролът дали даден автомобил има винетка, ще става чрез камери. Толсистемата няма да има бариери, през които да се минава и където да става таксуването. Тя ще е от ново поколение и ще разполага с камери и сензори. За инсталирането им ще бъдат използвани местата, където сега има камери на пътната агенция за броене на трафика, но ще се добавят и още 100 нови локации, както и допълнително 50 автомобила, които ще са оборудвани с нужната техника за контрол, пише "24 часа".

Навсякъде рамките ще бъдат подновени, за да може да се сложат новите камери. Те ще бъдат три - едната ще прави панорамна снимка, а останалите две ще снимат всяко превозно средство отпред и отзад.

Информация ще се подава в реално време към контролен център, който трябва да бъде изграден като част от толсистемата. Ако се установи, че регистрационният номер на заснет автомобил не фигурира в базата с купени винетки, информацията ще се праща веднага към контролните органи. Те ще спират нарушителите и ще ги глобяват на място.

Електронната винетка остава за време, а не за изминато разстояние, а цената ще е същата, както досега. Но новата система ще позволи редица подобрения - да се купува от дата за дата, да се въведе винетка за уикенда и за различни часове за пътуване. Ще се пресекат и опитите за фалшифициране на стикерите и ще отпаднат разходите за отпечатването им на хартия.

При товарните автомобили с тегло над 3,5 тона се въвежда таксуване на разстояние. За тях вече няма да има винетки, а ще плащат според изминатите километри. Контролът върху движението им ще става също чрез камерите на толсистемата. Щом камион се появи на някое от шосетата, където има контролни рамки, ще се засича по номера и ще се изчислява изминатото разстояние.

Шофьорите няма да се занимават с плащане, а дължимата сума ще бъде изпращана към GPS оператора, който обслужва превозното средство. Той ще има задължението да се издължава на пътната агенция. През какъв период ще става това, ще зависи от конкретните договорки, но най-вероятно ще е веднъж месечно.

Ако бъде засечен камион, за който не е направено плащане навреме, ще се налага глоба. Предвидено е рамките с камерите да бъдат разположени на такова разстояние от граничните пунктове, че да има достатъчно време информацията да бъде обработена, и неизрядните камиони да бъдат спирани, преди да са напуснали страната.

В асфалта, където са изградени контролните рамки, ще бъдат монтирани сензори. Те ще измерват теглото на камионите. Така веднага ще се установява дали има претоварени превозни средства, за което ще има допълнителни санкции.

За по-ефективен контрол извън обичайните постове на КАТ и ДАИ на пътя ще бъдат пуснати допълнителни 55 автомобила. Там ще има мобилни екипи с човек от КАТ и пътната агенция, които ще могат да санкционират нарушителите, когато им бъде подадена информация от контролния център.

Толсистемата ще обхване поне 80% от пътищата в България. Това обаче не означава, че преминаването по всички тях ще бъде платено.

Системата ще дава възможност на пътната агенция да прецени според трафика за кои шосета да важат електронните винетки и таксите за камиони. Със сигурност четвъртокласната пътна мрежа ще остане безплатна, за разлика от сега, когато винетка се изисква за абсолютни всички пътища извън населените места.

С въвеждането на толсистемата ще се осигурят достатъчно приходи за поддържане на пътищата и строежа на нови, заявяват от пътната агенция. В момента камион, който минава транзитно през България, плаща еднодневна винетка, която струва 10 евро.

По данни на Министерството на транспорта в Сърбия таксата е 70 евро, в Унгария - 84, в Словакия - 101, в Австрия - 115 евро.

Годишните приходи от винетки в момента са около 300 млн. лева, а с новото таксуване се очаква да стигнат до 1 млрд. лева

В момента се разглеждат подадените оферти за изграждането на толсистемата. Предложения има от четири консорциума - “Телетол” (БТК, фирмата за GPS услуги “Иком” и фирма “Нованор”), “БГ път” (“Контракс” и унгарската “Ай Сел глобъл солюшънс”), австрийския , “Тол България” (“Телелинк”, “Синома груп” и “Сиенсис”), както и фирмите “Толлнет” и “Сиела норма”.


114
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
105
1
 
1
 
! Отговори
дядо Илия преди 6 месеца
Не забравяйте,че има и москвичи и трабанти които са евтини и стари коли като за нас БЕДНЯЦИТЕ искаме наще коли да са БЕЗ ТОЛ ТАКСИ не да ги приравнявате с БМВ та и Мерцедесите и айдеее щом си на пътя с ТРАБАНТА плащай голямата пътна такса която струва колкото цялата стара кола която си крета какт дядо ходи бавничко и не поврежда пътната настилка както тежките коли
104
2
 
2
 
! Отговори
Farda преди 1 година
100 procenra laja.

Bg toll system ste bade kato v Italy i France. Za ukrasa ste ima besilki na Pavlova i vsichki drugi, koito sabotirat pechalbite na bg narod ot transporta prez rbg...
103
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Плащане за време е по-добре. Така се разпределя цената и се уравновесява за всички. Има некаква средна стойност по-ниска. Мисля че така трябва да остане.
102
0
 
3
 
! Отговори
дърт преди 1 година
До Анонимен

Не съди за другите по себе си!
101
3
 
5
 
! Отговори
и преди 1 година
Защо наричате измислицата ТОЛ система? Къде виждате ТОЛ такси? Това е некакъв опит за замяна на винетките, който даже не е толкова иновативен. По света се плаща за изминато разстояние, а ние понеже сме по-умни и различни ще плащаме за време, за да се изпотрепем още.
100
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"четвъртокласната пътна мрежа ще остане безплатна" - Това означава че всички пътища ще са безплатни, така ли ? Що ли не мога да им хвана вяра на мошениците ??!?!
99
2
 
3
 
! Отговори
от АПИ преди 1 година
Тази новина е фалшива. Проверявайте достоверността на новините, които копирате.
98
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Отделно в момента КАТ , НЕМОЖЕ да следи всички коли дали са платили , когато карат. Аз познавам доста хора , които редовно карат без винетка на бързо.
Тази система , ще доведе до много глоби или ще принуди всички да си платят винетка та. Което реално е самоизбиване на системата.
Не виждам над какво ревете.
97
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 102
Това , не е платена магистрала , а винетка. Бъркаш нещата. И сега плащаш , за да караш на всякъде. Тази система е същата просто сама следи и няма лепенки по прозореца . Кое не разбра ?
Коя е тая бяла държава , която няма никакви пътни такси / освен Германия / ...Ама те не са само бяла ...Ами най - богатата в европа.
96
9
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Отново внимателно се пропуска ГЛАВНИЯ въпрос - защо трябва да се плащат И винетка, И ТОЛ-такса. Нито един пример за държава, в която да се плащат и двете такси. Цитираме Сърбия, ама там се плаща само по магистралите, по другите пътища - не. Австрия е също така. В Унгария се плаща винетка и НЯМА такси по магистралите. А ние ще си ръсим и такса за платените пътища, и такса за безплатните...
95
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
2019та е късно даже. Не знам за какво се мрънка пак... Най-големият плюс е, че е от дата до дата, а не от 1 януари до 31 на другата година. Отделно, ако се наложи отиване и връщане инцидентно до друго населено място ще се плаща за един ден, а няма да сме задължени да взимаме седмична. Още в началото трябваше времетраенето им да е по-гъвкаво. За тировете пък съм още повече ЗА. Омръзна ми като карам пред мен да се появи претоварен тир, движещ се с 10км/ч по завоите и на прав участък да надъни 90..
94
3
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Когато пътувате трябва да има алтернативни пътища които да са безплатни. Така е в белите държави. Щом не искам да пътувам по магистралата ще пътувам по алтернативният безплатен път. Например вместо по магистрала Тракия мога да пътувам по старият двупосочен път както е тук в Норвегия. Какви са тези третокласни и четвърто класни пътища това сигурно са пътища за конски каруци?! Както винаги при вас слагат каруцата пред коня а народа тегли и коня и каруцата! Да ви ева управниците!
93
4
 
15
 
! Отговори
Путев преди 1 година
Котьоо.. по 3 камери на всяко място.. на хиляди места по села и паланки. Каква баница е това, котьоо... тия камери как се повреждат, как трябва да има поддръжка.. малеййй... какви десетки и стотици милиончета ще се цоцат всяка година от фирмата изпълнител..
92
12
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Браво ! Най-после всички гратисчии, ще останат в миналото. Само така мачкайте мрънкачите и авантаджиите. Като нямаш пари , няма да караш.
То и магистрали , не ви трябваха ...Ама сега не можеш да се разминеш от коли там. Аре духайтее супата пинковции.
91
10
 
9
 
! Отговори
Ivo преди 1 година
До ЧОВЕК

Има алтернатива.... пеша, колело, междуградски автобус, влак.....
Колата е привилегия и трябва да си остане така.
90
6
 
7
 
! Отговори
П.Петров преди 1 година
Всъщност това не е тол система, а електронна винетка, за която ще бъдат изхарчени още много пари, от които ще се приберат още едни комисиони от ГЕРБ!
По никакъв начин няма да се таксува различно пътуването по магистрала и пътуването по второкласен път.
89
5
 
19
 
! Отговори
ЧОВЕК преди 1 година
НЕ МОЖЕ 80 % ОТ ПЪТИщАТА ДА СА С ТАКСА, ЗАщОТО ТАКЪВ ПЪТ ТРЯБВА ДА ИМА БЕЗПЛАТНА АЛТЕРНАТИВА. В ЦЕЛИЯ СВЯТ НЯМА ТАКАВА ПРОСТОТИЯ.
88
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До @93. Ако македония и Сърбия ги имаш за "света", съм напълно съгласен. В EU само 4 държави нямат изградена система за пътно следене. В Азия, положението е значително по-зле, но не бих сравнявал България с Ирак, Ливан и др. В Америка пътното следено от години е изпреварило и най-смелите очаквания на хората. + Да оставим на страна, че трафик камерите, които в моемнта са инсталирани по българските пътища, вършат точно същата работа. Следят колите. Разликата е, че тарикатлъкът ще е малко.
87
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Само не рабрахме унищожаването , кое е ? Че искаш да караш , БЕз да си плащаш винетка ли :)) То такива като тебе унищожават държавата. Дето крият данъци и такси от всичко , а после искат Немски стандарт.
86
9
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Браво на гробарите , така се прави, унищожавай и съсипвай народа