Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?

Ще има и безплатни: Част от третокласните и всички четвъртокласни шосета
19 сеп 2017 09:07,
114
Електронни, без каси и бариери: 80% от родните пътища с ТОЛ такса!?
Отпред, отзад... камери по пътищата ще дебнат за тол таксите. Снимка: Reuters

Електронната винетка, която ще се въведе с толсистемата, ще може да се купува и от смартфон, съобщиха от АПИ. Ако няма повече забавяния и обжалвания, новата система за таксуване на превозните средства трябва да действа от 2019 година.

Тогава ще отпадне сегашната хартиена винетка и ще я има само в електронен вариант, а шофьорите няма да лепят по стъклата на автомобилите стикери. Купуването на електронна винетка ще става по няколко начина - както досега в бензиностанции, пощенски клонове, в офисите на пътната агенция.

Още по темата

Но ще има и нововъведения - ще бъдат изградени специални киоски, а най-модерният начин ще е със специално приложение, което притежателите на смартфони ще могат да си инсталират.

Купуването на винетката всъщност много ще прилича на това на самолетен билет - ще се въвеждат номерът на автомобила и срокът на стикера, след което трябва да се плати с банкова карта.

Контролът дали даден автомобил има винетка, ще става чрез камери. Толсистемата няма да има бариери, през които да се минава и където да става таксуването. Тя ще е от ново поколение и ще разполага с камери и сензори. За инсталирането им ще бъдат използвани местата, където сега има камери на пътната агенция за броене на трафика, но ще се добавят и още 100 нови локации, както и допълнително 50 автомобила, които ще са оборудвани с нужната техника за контрол, пише "24 часа".

Навсякъде рамките ще бъдат подновени, за да може да се сложат новите камери. Те ще бъдат три - едната ще прави панорамна снимка, а останалите две ще снимат всяко превозно средство отпред и отзад.

Информация ще се подава в реално време към контролен център, който трябва да бъде изграден като част от толсистемата. Ако се установи, че регистрационният номер на заснет автомобил не фигурира в базата с купени винетки, информацията ще се праща веднага към контролните органи. Те ще спират нарушителите и ще ги глобяват на място.

Електронната винетка остава за време, а не за изминато разстояние, а цената ще е същата, както досега. Но новата система ще позволи редица подобрения - да се купува от дата за дата, да се въведе винетка за уикенда и за различни часове за пътуване. Ще се пресекат и опитите за фалшифициране на стикерите и ще отпаднат разходите за отпечатването им на хартия.

При товарните автомобили с тегло над 3,5 тона се въвежда таксуване на разстояние. За тях вече няма да има винетки, а ще плащат според изминатите километри. Контролът върху движението им ще става също чрез камерите на толсистемата. Щом камион се появи на някое от шосетата, където има контролни рамки, ще се засича по номера и ще се изчислява изминатото разстояние.

Шофьорите няма да се занимават с плащане, а дължимата сума ще бъде изпращана към GPS оператора, който обслужва превозното средство. Той ще има задължението да се издължава на пътната агенция. През какъв период ще става това, ще зависи от конкретните договорки, но най-вероятно ще е веднъж месечно.

Ако бъде засечен камион, за който не е направено плащане навреме, ще се налага глоба. Предвидено е рамките с камерите да бъдат разположени на такова разстояние от граничните пунктове, че да има достатъчно време информацията да бъде обработена, и неизрядните камиони да бъдат спирани, преди да са напуснали страната.

В асфалта, където са изградени контролните рамки, ще бъдат монтирани сензори. Те ще измерват теглото на камионите. Така веднага ще се установява дали има претоварени превозни средства, за което ще има допълнителни санкции.

За по-ефективен контрол извън обичайните постове на КАТ и ДАИ на пътя ще бъдат пуснати допълнителни 55 автомобила. Там ще има мобилни екипи с човек от КАТ и пътната агенция, които ще могат да санкционират нарушителите, когато им бъде подадена информация от контролния център.

Толсистемата ще обхване поне 80% от пътищата в България. Това обаче не означава, че преминаването по всички тях ще бъде платено.

Системата ще дава възможност на пътната агенция да прецени според трафика за кои шосета да важат електронните винетки и таксите за камиони. Със сигурност четвъртокласната пътна мрежа ще остане безплатна, за разлика от сега, когато винетка се изисква за абсолютни всички пътища извън населените места.

С въвеждането на толсистемата ще се осигурят достатъчно приходи за поддържане на пътищата и строежа на нови, заявяват от пътната агенция. В момента камион, който минава транзитно през България, плаща еднодневна винетка, която струва 10 евро.

По данни на Министерството на транспорта в Сърбия таксата е 70 евро, в Унгария - 84, в Словакия - 101, в Австрия - 115 евро.

Годишните приходи от винетки в момента са около 300 млн. лева, а с новото таксуване се очаква да стигнат до 1 млрд. лева

В момента се разглеждат подадените оферти за изграждането на толсистемата. Предложения има от четири консорциума - “Телетол” (БТК, фирмата за GPS услуги “Иком” и фирма “Нованор”), “БГ път” (“Контракс” и унгарската “Ай Сел глобъл солюшънс”), австрийския , “Тол България” (“Телелинк”, “Синома груп” и “Сиенсис”), както и фирмите “Толлнет” и “Сиела норма”.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


114
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
64
2
 
21
 
! Отговори
Такси като за магист преди 6 години
Такси като за магистрали, но без магистрали.Първа цел: да се "усвоят" едни пари за изгражданеВтора цел: да се нагласи правилната фирма да обслужва систематаТрета цел: да се свалят по 10 кожи от бедният билгаринЯсно е, че пак ние ще го д у хаме
63
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 10 години България ще е един град, останалото ще е ромска територия. Ромски бизнес, ромска търговия, ромска икономика, ромско гето. Вие си връщайте заемите на властта, които те си изхарчиха за себе си и за това да имат висок стандарт на живот за няколко години :D
62
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще има една чужда фирма концесионер, която ще прибира основната част от парите, като съответно ще си е платила рушвета на политиците. В България ще остава един нищожен процент. Това вече сме го гледали при предишните концесии. Това, за големите пари, дето щели да влизат в бюджета е необходимата за момента пропаганда, за да може да мине далаверата без съпротива. Винаги при въвеждането на такива системи се създава нагласа на високи очаквания - за справка, топлинното счетоводство.
61
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"след което трябва да се плати с банкова карта."А не мога ли да си платя винетката с жълти стотинки, както всяка година правя?
60
2
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Познайте как турските гастърбайтъри ще купуват въпросните винетки. Те и сега не могат да ги накарат да си купят винетки, щото после не могат нищо да им направят - не можели да налагат глоби, щото при катаджиите нямало преводач, пък било незаконно да не им преведат акта при връчване. В държавата на безумието нищо не може да работи по правило.
59
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Нали знаете, че винаги поне 50% от тези пари ще се отклонят на други места? Все тая, само хората ще плащат повече без кой знае какви резултати, така до около 2025-та, когато балонът надут с п*ъдня от свински за*ници се спука и замирише ужасно.
58
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Четвъртокласна пътна мрежа не съществува от доста време. Има републикански пътища (АМ, I, II, III клас) и общински пътища...РПМ извън населените места се стопанисва само и единствено от АПИ и съгласно закона за пътищата винетни такси се събират само за нея. Общинските пътища се стопанисват от общините и за тяхната поддръжка се отделят средства от общинските бюджети...четете ги малко тия закони!
57
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
ТОЛ такси? Може! Но нека пътищата да са като в Хърватия - стотици километри перфектна магистрала с места за почивка, която се плаща и резервни по- обиколни напълно безплатни пътища, които са по-хубави от нашите т.нар. магистрали. Ще карам и ще плащам. Но нашенските селяци-обирджии искат нищо да не правят, а само пари да цицат от народа. Пладнешки елементарни мошеници! Нищо повече!
56
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като идея - добре! Да видим като изпълнение. Пътят към ада е постлан с добри намерения.
55
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ако няма повече забавяния и обжалвания, новата система за таксуване на превозните средства трябва да действа от 2019 година. Аха ... значи реално 2029 г.
54
6
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вие осъзнавате ли, че човечеството се държи като паразитна цивилизация със сегашната икономическа система и идеология, и че в следващите 20 години космоса и планетата предстои да се очистят от всичко това :D Капитализмът няма никакво бъдеще, това е супер абсурдна система, водеща до самоунищожение, особено когато едни от най-алчните, лицемерни и нагли хора, без капчица мъдрост, стоят на върха на пирамидата, докато си мислят, че са хванали великият масонски архитект на вселената за шлифера :D
53
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Вие осъзнавате ли, че промените на планетата ще са такива, че през 2030-та тази тол система няма да има никакво значение :D
52
1
 
15
 
! Отговори
MAD преди 6 години
До до 50ТОГАВА СЪМ СЪГЛАСЕН ДА Е С ЦЕНАТА НА ГЕРМАНСКАТА ВИНЕТКА , НО ОСТАВИ ГЕРМАНИЯ КАКВО ЩЕ КАЖЕШ ЗА ШВЕЙЦАРИЯ ТАМ ВИНЕТКАТА Е ПО ЕВТИНА ОТ БЪЛГАРСКАТА АМИ КАКВО ЩЕ КАЖЕШ ЗА ИНДИЙСКИТЕ ПЪТИЩА ТАМ ПЪК НЯМА ВИНЕТКИ А БЪЛГАРИЯ Е МАЛКА СТРАНА И В НЕЯ ВЛИЗАТ МНОГО ПАРИ ,НО ТИ НЕ ЗНАЕШ, И АКО НЯМАХМЕ ТАКОВА КРАДЛИВО ПРАВИТЕЛСТВО И ТУК ЩЕШЕ ДА ИМА ХУБАВИ ПЪТИЩА И ТО БЕЗ ВИНЕТКИ
51
1
 
9
 
! Отговори
Гробокопач преди 6 години
България - феодалното имение на Борисов. Никога няма да продам Свободата си за Сигурност, никога няма да бъда гербер и да си плащам чинно за това.
50
1
 
11
 
! Отговори
Баш Майстора преди 6 години
Еииии кога да дерат хората най-нови и скъпи технологии,иначе до нас един тротоар не могат да направят тц ттц
49
1
 
8
 
! Отговори
Tangra преди 6 години
Леле пак правим глупости. Пак искат да крадат. Хората са го измислили.
48
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами ок, нека малките по селата да фалират, връщайте вие заемите на милиционерските мутри :D Очертава се, че сте мн прости и с радост ще ви се наслаждавам на страданията в следващите 20 години, вие знаете ли как ще се измени планетата като цяло :)
47
2
 
3
 
! Отговори
Stan преди 6 години
abe kvi sraveniq mi pravite sas Sloveniq ,Germaniq i t.n.Ami zaplatite 6to ne sa po 1000 evro jiv genocid tva e!!
46
2
 
8
 
! Отговори
до 43 преди 6 години
Фирмите били мн по-стабилни, ти луд ли си, къде точно работиш в сферата на малкия и среден бизнес, хахха, *** лъжлив, стъпи на българска почва :D Всички са натеглили егати заемите за да могат да имат оборотни средства, разплащанията се бавят, разликата м/у приходите и разходите става все по-малка, отделно едвам се намира свестна работна ръка, в провинцията знаеш ли как е, останаха само **нгали? Ще остане един град икономика, останалото ромско гето. *** неадекватните филмари. Гербаджия ли си?
45
1
 
8
 
! Отговори
Тъп преди 6 години
До до 48 (п-са)А кога заплатите като в Германия?????