Мръсен въздух: 2 милиона автомобили без катализатори у нас

Очаква се те да бъдат спирани от движение
10 ное 2017 19:31,
125
Мръсен въздух: 2 милиона автомобили без катализатори у нас
Снимка: архив, Булфото

Близо 2 млн. коли се движат по пътищата в България без катализатори и замърсяват въздуха. Това показва проучване на "Монитор", което се базира на регистрираните автомобили у нас. Според последните данни на МВР те са около 4,3 млн.

Най-много са автомобилите, които са на възраст над 20 години – 1,8 млн., сочат данните от Пътна полиция. Това ще рече, че те са били произведени около 1996 година, когато и влизат първите возила с катализатори у нас.

Така сметката показва, че 1,8 млн. автомобили никога не са имали катализатори. Много от техните събратя пък са се разделили с пречиствателите, тъй като са се запушили. Други пък шофьори са ги свалили без техническа причина, а поради факта, че катализатор на старо се изкупува от цени между 50 и 150 лева заради вложения благороден метал в него. Така простата сметка показва, че поне над 2 млн. автомобила тровят въздуха у нас.

Вече е сформирана работна група от няколко министерства, която да изготви промени в множество нормативни актове. С тях тези автомобили трябва да бъдат спирани от движение.

Компромис ще има за колите, чиито собственици допълнително са поставили катализатор. Такива обаче са изключително малко, тъй като цената на устройството за редуциране на вредните емисии започва от 800 лева и може да стигне дори до няколко хиляди.

Решенията на комисията вече са факт, а първите седем газанализатори са закупени от Столичната община, където се смята, че е един от най-замърсените с лош въздух район в страната.

Пет от уредите отиват в пунктовете за регистрация на коли в КАТ, а другите два ще се ползват за мобилни и служителите на "Пътна полиция" ще спират направо на пътя, където ще извършват проверки.

При наличието на вредни емисии над нормата колите ще бъдат спирани от движение до евентуалното отстраняване на проблема. Тогава те отново ще трябва да минават през цялата процедура по регистрация и едва след това ще получават отново необходимите документи за движение по пътищата на страната.

Кметът на София Йорданка Фандъкова също настоява автомобили без катализатори да не бъдат регистрирани в КАТ, за да не се включват в движението.

"Трябва да водим тази битка, тя е битка за здравето на нашите деца. Успяхме за 3-4 години да подобрим автобусите. В момента тече процедура за закупуване на нови 120 автобуса на природен газ", обясни Фандъкова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


125
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
75
4
 
12
 
! Отговори
( '_' ) преди 6 години
Господа властимащи, ясно ми е че ще наложите ''справедлив'' контрол и санкции за автомобилите без катализатори ,но моля кажете и останалата част от истината - автомобилите използващи за гориво природен газ и LPG ,трябва да ползват облекчения, защото те ЗАМЪРСЯВАТ околната среда ПО - МАЛКО от автомобил на дизелово или бензиново гориво С КАТАЛИЗАТОР.
74
1
 
15
 
! Отговори
ha ha ha преди 6 години
А какво да кажем за старите автобуси, които се движат по 18 часа в денонощието?Какви значителни замърсители на въздуха са, но нещо не се коментират.В нашия голям град се хвърлиха пари на вятъра за една неосъществена все още интегрирана система в нашия град, оборудваха се всички автобуси с едни супергрозни грамадни кутии за закупуване на билети, монтираха се едни информационни табла на всяка спирка, които не работят, боядисаха се едни плочки за инвалиди, а няма пари за нови автобуси?Безумия.
73
3
 
28
 
! Отговори
Обективен преди 6 години
В София отоплението с твърдо гориво в най-студените дни замърсява 5-6 пъти повече от всички останали замърсители взети заедно, като делът на колите е около половин процент. През зимата като цяло отоплението с твърдо гориво замърсява 3-4 пъти повече от останалите замърсители. През лятото неизмитите улици замърсяват около два пъти повече от колите. Пита се в задачката защо тогава Фандъкова е гракнала срещу колите? Май защото не може да се справи с организацията на движението и паркирането в София.
72
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дизеляците на строителните фирми кръстосващи, разбивайки пътната инфраструктура и разнясайки кал от строежите в Младост денонощно дали са с катализатори?
71
0
 
32
 
! Отговори
безпартиен преди 6 години
Колко камиони,трактори,багери,комбайни /някои на повече от 30 години/ се движат в България?Всички ли са с катализатори?Дори и ЗИЛ,МАЗ,КРАЗ?Та един такъв камион гори колкото 20 автомобила!Тях какво ще ги правим?На скрап?
70
1
 
13
 
! Отговори
( '_' ) преди 6 години
Много хора имат в къщите си газови печки с открит пламък в самото помещение . Не ви трябва комин . Това какво ви говори? Горенето на газта (при добра дозировка газ-въздух) дава като отпаден продукт единствено СО2 и Н2О - във вид на пара . Няма твърди частици ,няма ''боже-господи''. 1/3 от бензиновите автомобили в БГ карат на газ. Какви катализатори, какви пари ...
69
8
 
28
 
! Отговори
( '_' ) преди 6 години
Карам автомобил произведен през 1986-а година .В момента е на 31 години.Обслужван и обгрижван като собствено дете. Движи се на газ . Твърдя ,че половината ''нови''автомобили,чийто собственици кряскат из коментарите ,ще имат повече отпадни вредни газове и ръжди от моя автомобил. Имаше един приятел казваше: ,, Не е важна годината, а марката и модела,,.
68
16
 
11
 
! Отговори
Край преди 6 години
Май муняк Нисана ми се зарежда в контакта и харчи 2.60 лв. /100 км. На старт късам 3л. дизел. Купих си го от Антверпен - 2ра. употреба естествено. Паркира БЕЗПЛАТНО колокот си искам. Не излиза от града НИКОГА. За излизане ще си наемам. За по далече има самолети.
67
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
....Селяндурско-мутренски мерки........ ами увеличете доходите.....те хората сами ще си сменят колите с по-нови.....
66
1
 
18
 
! Отговори
expert преди 6 години
След като ще спира държавата колите, които са с вредни емисии над допустимите, то поне да не допуска до движение и старите полицейски АСТРИ с прослувутите бензинови двигатели Екотек 1.6, които харчат по 1 литър масло на 1000 км. и замърсяват въздуха. И какъв е смисъла да се монтира работещ катализатор на кола, чиито двигател е износен и няма качествено изгаряне на горивото? Тоест катализатора не може да помогне в пълна степен до намаляване на вредните емисии под нормата за съответния автомобил.
65
2
 
4
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
До КрайНе си давам 4 MOTION-a за твойта сапунерка.
64
10
 
12
 
! Отговори
стефчо преди 6 години
предлагам винетка за градско шофиране-1000 лв на година. трафика ще спадне драстично и ще дишаме по-добър въздух,ще живеем и по -спокойно.
63
1
 
6
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
До ЕсоЗлобниковДа, само че ЕС първо да ти утвърди ЕКО-домати и краставици! А не цяло лято да влачиш домашни, от село
62
2
 
0
 
! Отговори
Край преди 6 години
Пари-балкон -нищо Браво Весо. Директно им го рекна.Маймуняк - нема да се окопам щото нисан е с предно и е със всесезонни НОВИ гуми.
61
16
 
7
 
! Отговори
ЕсоЗлобников преди 6 години
Трябва да се мине през етапите:1.спиране безкатализаторните убийци;2.спиране дизеларките-тук ще ударим на камък-почти всички с големи колички и малки пиш, карат джипове, SUV или подобни, ама те са направени за придвижване на его, а не на личност;3.столицата ще обитават само технически изрядни МПС, с платени данъци и имащи РАБОТА в нея;4.накрая трябва да се отстранят най-екологичните(но взривоопасни), тези т.нар. ГАЗОВИЦИ;5.след 7-8 години, който има работа,ще кара,утвърдена от ЕС кола!
60
8
 
3
 
! Отговори
Васо преди 6 години
На ход е щото народа ни дори и куп пари да има в банка на нови коли не налита. Би предпочел да си ги стиска, нов пореден апартамент да купи, трета къща да строи, или внуците да праща по чужбина да учат вместо да ги запише в н-тия нов бг университет печатащ съмнителни дипломи. Колко пъти изпъшка Премиера за милиарди замръзнали пари в банките. ТрЕбва да ги раздвижим. Пари-бизнес-пари, а не пари-балкон- нищо. Ама не вдява електората щото марИала не е оборотен и прозорлив.
59
1
 
8
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
До КраяСпокойно джеки, имам си катализатор на голфа! А имам и въже, в случай че ти паднат батериите или се уровиш в снега
58
4
 
6
 
! Отговори
Край преди 6 години
Маймуняк в България автопилотка не може да вирее. Не може да се паркира на тротоара, не ще да спре на авариики сутрин да си земеш баничка от спирката. Автопилотката не може да предреди колоната и да иде най-отпред. За автопилотка требва да се опразни цела София иначе не може да се оправи - един българин да е останал - ще се изтепат.Сега си тури катализатор - Аз ги внасям.
57
14
 
7
 
! Отговори
Галин преди 6 години
Страхотна новина!!!! Дано да стане реалност че ми писна да се движат всякакви таралясници по улиците !!!
56
2
 
16
 
! Отговори
Васо преди 6 години
"----- поради факта, че катализатор на старо се изкупува от цени между 50 и 150 лева заради вложения благороден метал в него." То поради този факт и много кражби станаха на катализатори, но колко от тях се разкриха и колко от крадците са наказани. Ама сега ще го отнесат собствениките на автомобилите, акто го отнасят и поради ПТП от дупки на пътя, все "поради несъобразена скорост". Итака ще продължава доди и последните съобразителни напуснат територията. Лобито на вносители на нови коли е на ход.