Епична сага: 1370 км магистрали по план, а в реалност – само 777 км

От общо девет планирани магистрали напълно завършени са само четири
5 фев 2018 09:14, Боряна Павлова
114
Епична сага: 1370 км магистрали по план, а в реалност – само 777 км
Снимка: архив, Reuters

Изграждането на магистралите в България е една епична сага - изграждани от много правителства, бавно, трудно и нестабилно.

Общо девет са предвидените за изграждане автомагистрали в страната ни, а общата им дължина е 1370 км.

Към днешна дата обаче завършени и пуснати в експлоатация са едва половината от тези километри (777 км), а други 32 км са в строеж, пресмятат от Съюза на българските автомобилисти.

Още по темата

През 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален пръстен, който да се състои от магистралите "Тракия", "Хемус" и "Черно море". Изпълнението на този план започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София-Ихтиман и Варна-Девня. Демокрацията заварва едва 274 км готови магистрални пътища, изградени при социализма, т.е. средно по 17 км на година, пише "Дарик".

В следващите 16 години до влизането на страната в ЕС през 2007 г. са построени още около 150 км, което прави средно по 9,3 км на година, показват сметките.

"Бумът на магистралното строителство" е през 2015 г., когато са пуснати в употреба цели 124 км. Тези участъци обаче са започнати да се строят по различно време и при различни правителства.

Деветте магистрали са "Тракия", "Хемус", "Струма", "Марица", "Черно море", "Люлин", "Калотина", Северна скоростна тангента на София,  Велико Търново - Русе. В началото на 2018 г. обаче картината на магистралния пръстен показва само четири напълно завършени магистрали. Тяхната обща дължина е около 512 км.

Най-дълго е трасето на магистрала "Тракия". Нейните 360 км са били строени цели 42 години. 100% в експлоатация са още "Марица" (117 км), "Люлин" (19 км), както и Северната тангента (16,5 км).

През настоящата година управляващите обещават да започнат да се строят нови участъци по магистрала "Хемус". Това са отсечките между Ябланица и Боаза (9,3 км) и Буховци-Белокопитово (16 км). Тези участъци трябва да бъдат готови до 2020 г. Това обаче няма да облекчи особено шофьорите, защото ще останат за изграждане още над 220 км трасе. Към момента са изградени участъците София - Ябланица и Белокопитово - Варна - или общо 165 км.

Другият приоритет на правителството за 2018 г. е автомагистрала "Струма", като очакванията са, че участъкът от Кресна до Сандански ще бъде готов до края на настоящата година. До средата на годината пък ще трябва да се избере изпълнител за най-тежкия участък - през Кресненското дефиле.

Започва подготовката за строителство и за други две магистрали "Калотина" и "Велико Търново-Русе", допълват от СБА.


114
Още от
Напиши коментар Коментари
90
0
 
1
 
! Отговори
Упадък преди 3 месеца
И магистралите като самата държава.
89
1
 
13
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
На БСП управлението на Герб им било проблем, на Герб управлението на БСП им било проблем, на марсианците проблем им било начина по които Меркурий им блокира слънцето. Всичките сте еднакви. Все другите ви виновни и все вие сте невинни нежни душици. Разберете го най на края - дали сте от БСП, ГЕРБ или която и да е друга партия за мен сте все едни и същи - дърти, безполезни комунистически утайки. Това сте вие - червени платени лъжци сочещи другите безполезни червени платени лъжци като виновници!
88
1
 
4
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
До Червен лъжец

Виж сега - знам, че истината боли и затова се чудите как да се оправдавате - младежкото БКП плюе по дъртото БКП (БСП), а за нас нормалните хора всичките сте един дол дренки.
Просто трябваше като Румънците, да застреляме всичко с червена книжка! И тогава нито БСП, нито Герб, нито Партиоти, СДС, ДПС и което друго се сетиш.
Аз имам очи и с тях виждам, че дали са червени, червени боядисани в синьо, зелено, лилаво, пинбяно) все едно и също. Разруха, корупция, мизерия и тн.!
87
1
 
1
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
До Тираджия
Абе стига с това БСП, та БСП - разберете - това, че имаме лично мнение (реално), не ни прави симпатизанти на БСП, младежкото БКП (Герб), Патриотите, ДПС, СДС или които и да са останали производни на БКП (защото всичките сегашни са бивши БКП или наследници на такива).
Аз съм роден 88 година (след края на соца) Политическите ми пристрастия са - Националсоциалист за авторитарна диктатура (Нацист, за тези които незнаят) и не съм припознал никой от в момента действащите политици!
86
8
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Виждам бяс и яд, че БСП не построиха абсолютно нищо, даже и един бордюр не направиха докато бяха в коалиция с ДПС три мандата. Магистралите и други обекти не се само построяват сами без Брюксел, а единствено ГЕРБ се захванаха сериозно с инфраструктурата. През това време червените викаха, че асфалт не се ядял. Сега техните фенове от Северозапада като видяха как се разви южна България заради магистралите взеха да правят протести за да им строят магистрала.
Де го чукаш де се пука.
85
2
 
4
 
! Отговори
Червен лъжец преди 3 месеца
Как пък реши, че съм червен незнам, ама то герберите ви избират като водача ви - тъпи като тиквено семе.
Та - преди да наречеш някой червен се замисли ти герберче мило какъв си бе?
Нали водача ви лигавеше на Бай ти Тошо орехчетата само и само да се издигне в живота
----------
Не ми давай акъл, червен каскет, не съм ти го искал!
Тъпият си ти дето пишеш за за пари от Позитано 20!
84
4
 
1
 
! Отговори
Тираджия преди 3 месеца
До DiesIrae

Да, бе, ама защо вие от БСП 26 години ремонтирахте тези участъци? Това е въпросът!
83
8
 
1
 
! Отговори
EMIGRANT преди 3 месеца
EDINSTVENI BOIKO I GERB GRAD9T MAGISTRALI,OSTANALOTO E PROPAGANDA I ASFALT NE SE 9DE,TOEST MASALI I OPORNI TOCHKI!
82
3
 
13
 
! Отговори
Слабаци преди 3 месеца
В българия магистрали има ли?Пътища в кръпки и дупки не минават за магистрали.Магистрали има в Европа,Турция,Сърбия,Македония.В българия пътищата са от 6-ти век.
81
2
 
9
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
До Тираджия

От Златна Панега до София все всичко е в ремонт (едни и същи участъци стоят 10 години вече, но хора работещи там няма).
Шумен - Варна ако си минавал (явно не си) ремонт горката не е виждала от както е направена, всичко на вълни.
София - Пловдив - ако се заслушаш в звука на гумите си сам ще разбереш кои участъци имат нужда от ремонт.
Плануваната, но все още на хартия само магистрала Русе - В. Търново - тази пътека вече е брилянт - пропадаща в най крайна дясна лента (Попово - Бяла)
80
5
 
7
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
До Червен лъжец
Как пък реши, че съм червен незнам, ама то герберите ви избират като водача ви - тъпи като тиквено семе.
Та - преди да наречеш някой червен се замисли ти герберче мило какъв си бе?
Нали водача ви лигавеше на Бай ти Тошо орехчетата само и само да се издигне в живота!
Нали Свинетката ви върла комунистка - потомствен партизанин.
И майката ви Ц.Ц. и тя червенокнижка.
Какво е Герб - знаеш ли? Явно не, затова ще ти кажа - младежкото БКП (всички остатъци от БКП ги събраха в Герб)!
79
3
 
5
 
! Отговори
До 55 Кочо преди 3 месеца
Евала, един смислен коментар. Аман от Боко това, Путин онова.
78
6
 
9
 
! Отговори
Тираджия преди 3 месеца
За
100 години има няма 777км магистрала от който 90% в отчайващо състояние
и с крещяща нужда от ремонт. 10% ново строителство и с още по крещяща
нужда от ремонт и
-----------
И каква е тази крещяща нужда от ремонт, защото аз пътувам по почти всички наши магистрали и не виждам съществена нужда от ремонти.
За кои точно участъци говориш?
77
10
 
6
 
! Отговори
Червен лъжец преди 3 месеца
До DiesIrae

Орешарски колко гладки и широки магистрали построи?
А Станишев, а Виденов?
76
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Отишъл Бойко на гости в Италия и Берлускони го поканил в разкошна вила. И нашият учуден от къде пари. А Берлускони му посочил пътя до вилата и обяснил, че по план асфалтът трябвало да е 10 см, ама го направили 9 и със спестените пари построили вилата. На другата години италианецът на гости в България и Бойко го кани в още по-красива вила. "От къде пари?" "Виждаш ли онази магистрала?" "Каква магистрала?" "Е именно, де." Та за това нямаме магистрали, но пък имаме скъпи вили за Бойко и компания.
75
5
 
18
 
! Отговори
DiesIrae преди 3 месеца
Пътеката Шумен-Варна се води по документи магистрала - реално коларски път (бабуни, неравности (упоменати със знак (но не оправени), дупки, кратери, траншеи и тн.
Пътека София-Пловдив същата работа. По документи магистрала, а реално леш
Златна Панега - София още по зле.
Та това са ни магистралите - само на хартия, а реално все едно през нивата караш.
Затова има и толкова ПТП-та. Защото такова животно като път с добра настилка и асфалт по него по нашите географски ширини НЯМА!
74
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
Всъщност строителството на магистрала Хемус започва от октомври 1974 година, една година преди строителството на магистрала Тракия, което започва през 1975, а не през 1973, както погрешно се разпространява, предполагам от уикипедията. За 10 години 1975-1985 е изградена магистрала Тракия до Пловдив, т.е. изградени са най-трудните участъци, също както и при магистрала Хемус преди 1989-та. С други думи преди 1989-та, за 10 години са построили София - Пловдив.
73
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
*** не им трябва асфалт, щото не може да се краде!
72
0
 
15
 
! Отговори
Хм преди 3 месеца
Какво става с околовръстното на София?
71
32
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 месеца
При камунетата един тротоар няма построен. Те асВалт не ядат, но пък могат да крадат и с гз си.