С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!

АПИ проучва къде ситуацията е най-зле, до средата на май ще оправят пътищата
Обновена: 21 мар 2018 10:10 | 21 мар 2018 09:15,
65
С 311 млн. държавата кърпи новите дупки, но полицай до всяка – не може!
Снимка: архив Reuters

След зимата и дъждовете ред е на пролетта и новите дупки по пътищата. Държавата ще ремонтира пътищата у нас с 311 млн. лева, приоритетни са магистралите и първокласните пътища, уверява регионалният министър Николай Нанков.

Вече се работи по "Тракия" на територията на областите София и Пловдив, на "Хемус" в Софийска област, по първокласни пътища в област Враца и на други места.

311 млн. лв. от бюджета са заделени за превантивен ремонт на близо 570 км пътища през тази година, уточняват от Агенция "Пътна инфраструктура".

Ремонтът на 440 км от тях е започнал миналата година и ще завърши през настоящата. Ще започне и рехабилитацията на още 130 км пътища, пише "24часа".

Предвидени са цялостно преасфалтиране на големи участъци, нова маркировка, ограничителни системи и т.н.

Целта е ремонтните дейности по основните направления да приключат преди началото на активния летен сезон.

Според експерти, за да започнат строителни работи, температурата на въздуха трябва да е 10-12 градуса, да не вали, а температурата на вече положения асфлтът да е поне 6 градуса.

"Дупките, които се отвориха сега, се дължат основно на резките температурни амплитуди", заяви Стефан Чайков, председател на УС на Българската браншова камара "Пътища". Те се появили най-вече по шосета, които от дълго време не са били ремонтирани адекватно заради липсата на средства.

В момента АПИ събирала информация за състоянието на пътищата от директорите на областните управления. Там, където се установи, че има повреди заради некачаствено свършена работа, отстрянването им ще е за сметка на поддържащите фирми.

"Първата офанзива по изкърпването ще приключи в рамките на месец и половина. До средата на май би трябвало най-проблемните участъци да бъдат ремонтирани", казва Чайков. Той подчертава обаче, че процесът е непрекъснат. А разрушенията на асфалтовите покрития са постоянни не само заради температурните амплитуди, но и заради тежкотоварния трафик.

"Ако по пътищата няма трафик, а се наблюдават температурни амплитуди, няма да има такива поражения, каквито се появяват всяка пролет. Категорично трафикът е този, който генерира основните разрушения на пътната конструкция", обяснява експертът.

Според него решението е адекватно финансиране на системата и превантивно поддържане на инфраструктурата.

"Няма да е възможно да се постави полицай до всяка дупка, както разпореди премиерът. Но навсякъде полицията ще контролира и ще дава предписания за местата с нарушена пътна настилка", заяви във вторник в Плевен вътрешният министър Валентин Радев.

Още в понеделник той и министърът на регионалното развитие Николай Нанков обсъдили какво трябва да се направи.

"Разбрахме се, че като орган ние ще контролираме и ще пишем. А пътните служби по наши указания отиват и поправят, ако времето е добро за технологиите. Вече започнахме. Днес от София до Плевен беше изчистено, поздравявам министър Нанков", допълни Радев.

Ремонтите у нас и ремонтите в Германия

Оценката на състоянието на пътищата в България е под средната за ЕС, сочат данни на Европейската комисия. У нас шосетата получават 3,37 пpи cpeдно 4,77 за ЕС. Държавата с най-висока оценка е Xoлaндия - 6,14 при 7 максимална. В топ 5 са още Фpaнция (6,05), Aвcтpия (5,99), Пopтyгaлия (5,91) и Дaния (5,71). Гepмaния, която често е сочена за пример за качество на пътищата, е поставена на осмо място с 5,55.

Разликата в качеството и състоянието на пътищата се дължи основно на технологията, по която те се строят и ремонтират.

В Германия ремонтът на магистрала може да се сравни със сандвич Съставките са студоустойчив слой на основата, чакълесто-пясъчна основа от 25 сантиметра, укрепена с цимент, следва циментобетон с дебелина 27 сантиметра. А последният слой най-често също е от бетон или от специална елмазнофрезована смес. Между различните слоеве се поставя геотекстил, който изпълнява и дренираща функция. Поставят се и дюбели за съединение на съседните плочи.

Тази технология обаче има и съответната цена - километър ремонтиран път излиза 2 милиона евро.

България поне засега не може да си позволи заделянето на такива средства. За сравнение - при последните по-значими ремонти по “Тракия” и “Хемус” бяха похарчени 100 млн. лв. за 90 км. Което прави малко над 1 млн. лв. на километър.

С напредъка на технологиите от последните години се приема, че новопостроен път трябва да издържи без ремонти за срок от 15 години.

За този период трябва да се предвидят относително малки средства за текущо поддържане. То включва отводняване, работа по обезопасителни системи и други подобни дейности. При появята на пукнатини в настилката за запълването им най-често се използва смес от битумна емулсия, вода, дребнозърнеста фракция, пясък и каменно брашно. Тя се полага най-често на студено, а целта е да се възстанови водонепроницаемостта на най-горния слой. Обикновено такива ремонти се правят на дълбочина от 3 до 6 милиметра.

След 8-10 г. могат да се появяват дупки, но не трябва да са такива, които да изискват основен ремонт, твърди експертът. След 15 г. трябва да се направи сериозен ремонт, за да се възстановят експлоатационните характеристики на пътя. Тогава се подменя основата на дълбочина от поне 10 см, а най-често се стига до 30 см. Най-горният пласт на новата настилка пък трябва да е от 1 до 15 см. Така се постига равен горен пласт, който не допуска навлизането на вода под рециклирания пласт и се удължава експлоатационният живот на настилката.

От пътната агенция посочват, че през последните години и в България се използват най-нови технологии в пътищата. И дават пример, че преди повече от година бе отменена забраната за движение на тежки камиони при температури над 35 градуса по новоизградените и ремонтираните пътища.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


65
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
23
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Пример как безнаказано се тиражират глупости, а някои анализатори и експерти на добра заплата определиха изцепката на *** като елегантно напомняне в негов характерен стил! Преди изборите назначаваха полицай във всяко село, а сега издигнаха този почин до върховни простотии!
22
1
 
37
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Дупка до дупка и между всеки две дупки - Тиквата.Това е БГ - популизъм до шия + мегапроЗД народ.А че тия 300 млн са ваши пари и ще си ги поделят Тиквата и Прасилян, това случайно минава ли ви през празните кратуни.И това си го правят всяка година по два пъти - пролет-есен.
21
2
 
34
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Минавали ли сте по едногодишната Северна дъга на оня папуняк. Пълна трагедия. Дупки, нагъвания, пропадания, неравности, а на фугите по мостовете е направо ужас. Но какво им пука, нали парите са откраднати. А сега някакви експерти, ще дрънкат глупости, галейки на бочко макарите.
20
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Докато техни фирми печелят обществени поръчки и няма сакции, така ще бъде...Имитиране на дейност само....А със свлачищата какво ще правят, а с язовирите??? Пак имитации...
19
1
 
34
 
! Отговори
Баси преди 6 години
Това са най лесните пари за краденеНали размера на дупката е нещо относително, колко искат толкова и ще откраднат без никакъв контрол
18
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Имам чувството, че *** паша не властва в България а в Брюксел. Тсм му е готино да го тупкат по гърбината, да ходи от група на група и да гледа, защото нищо не разбира. А в комбинация с Цецо са като Куку и Пипи. Предизвикват насмешка и подигравка. От време на време е в България, да преброи колко пари са му донесли, дали всеки се е отчел. Във вътрешен аспект е безпомощен. До всяка дупка полицай?? Само пълен кретино може да избълва такава простотия. У нас някой му се кефят а той забива България
17
2
 
26
 
! Отговори
аз дебила преди 6 години
До КачествоАко има качество няма комисиони и кърпене всяка година,десетки фирми и чиновници не искат качество защото губят пари,нищо случайно не се случва у нас не го ли разбрахте вече.
16
1
 
27
 
! Отговори
Емил преди 6 години
Близо 550000лв на километър за кръпки? Златни ще да са!!!
15
1
 
31
 
! Отговори
Качество преди 6 години
Ако се ремонтира качествено, няма да е толкова често, но не се прави. Хвърли се малко асфалт, който издържа 2-3 месеца и пак дупка. Като никой не те контролира защо да се трепеш да го правиш както трябва. То новите пътища не се правят както трябва (виж Тракия между Нова Загора и Бургас), та дупките.
14
2
 
22
 
! Отговори
ей преди 6 години
До главочНе обиждай бившата милиция,тогава имаше,ред,сигурност,респект и зачитане на законите не може да се сравнява с сегашния бардак наричан полиция.
13
1
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Човека Откестър, Падишаха на Вселената, Единствения и неповторим каратисто-футболист, до такава степен живее в небесата, че от 15 години не знае цената на хляба, тока, водата, бензина. В неговия Паралелен свят всичко е уредено, за него сме досадни мравки които му губят времето и енергията. Построил бул магистрали? След зимата цъфнат като майски този. Защо стария асфалт на пътя Пазрджик - Пловдив не мръдна 30 години? Защото не са крали. Държавата е в колапс и се познава по пътищата.
12
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Някой бе казал, че ако юрист заеме властови пост, той ще се занимава там преди всичко с право, медик - с медицина, журналист - с журналистика /Йончева/...... Виждаме пишман милиционер и пожарникар вече колко години се занимава с пожарникарство в политиката и какъвто и да е проблема - полицията! Това стана заразно и един министър прати полицаите да пазят язовира! Ами вместо да стоят до дупката, да им дадат малко циментец, лопатката и да се труди!
11
3
 
22
 
! Отговори
главоч преди 6 години
Че то отдавна има полицай на всяка дупка! Още от милиционерско време.Колегата седи в патрулката, а полицаят при любовницата за половин час. След това смяна на другия адрес с приятелката на другия.Тогава в градеца тръгна лош слух, че полицаите вардят младите булки, а през това време нагли престъпници обраха десетки и убиха 2-3 бабички!
10
1
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Целия хаос и безобразия са от Лили Свинетката, шубето на Вожда Винету. Колко пари се откраднаха от тези пътища, само тя и Вожда знаят. Няма стратегия, плановост и работа за тяхното изпълнение! По данни на специалисти, крадено е и се краде до 80% от поръчката. Вожда краде от всичко, граби като за последно. Кой открадна 16 милиярда невнесено ДДС? Защо се мълчи от медиите?Защото тлъстия пай го е прибрал Той.Дреме му за пътищата и счупените коли! Свинетка си купи вила в Китцбюел за 1.2 милиона евро!
9
1
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Когато си избирате пожарникар за премиер .........."ЩЕ ВИ ПЪЛНЯТ ДУПКИТЕ" до припадък, БАЛАМУРНИЦИ!
8
1
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Плащайте на фирмите да кърпят некачествено, че после синовете на собствениците да леят шампанско по ски курортите за по 40 к евро. Справка, събитията от Куршевел.
7
4
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
10 години "Цирк БорисОФ" разиграва сценки в България а тъпия елеТУРАт мучиот кеф .......на празен стомах.Селянията ще затрие тази държава.А селянията идва от ПРОВИНЦИЯТА.
6
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Че нали взимате пари според натоварването , българинът се оплаква от 90 лв винетка, но да не забравяме че камиони и автобуси плащат хиляди , и транзитно преминаващите също , - тези пари къде са?
5
1
 
27
 
! Отговори
промо преди 6 години
ми нормално, то в България дупките са повече от хората !
4
1
 
27
 
! Отговори
купих си танк преди 6 години
*** то като минеш по кръпката все едно по планина си се качил. после като слезнеш от кръпката, направо си паднал в дупка.