Една легенда си отива! За 40 г. "Чавдар" навъртя над 500 000 км

Автобусът обаче не отива за скраб, остава като експонат в автопарка
107

Повече от 40 години една легенда на българското машиностроене вози пътници. Това е автобусът “Чавдар“.

Произвежданите в Ботевград машини са познати на всеки, а оказва се имат и заклети фенове. Именно такава група хора осъществи последното пътуване на един "Чавдар“, преди той да излезе завинаги в заслужена пенсия.

Над 500 000 километра и няколко десетилетия са преминали под колелата на този "Чавдар".

Собственост на автобусен превозвач в Шумен, возилото събра фенове на класическите автобуси за своя последния курс – обиколка през старите български столици Плиска и Велики Преслав.

Идеята за бенефиса предлажил собственикът на фирмата, а Валентин Иванов се наема с организацията. Той и други любители на старите автобуси имат своя група във Facebook.

След пенсионирането си обаче този “Чавдар“ няма да бъда предаден за скрап или разглобен за части.

Той ще остане като експонат в автопарка на транспортната фирма.

Подробности гледайте в репортажа на Bulgaria ON AIR!

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


107
Още по темата: автобусЧавдарBulgaria ON AIR
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
72
2
 
10
 
! Отговори
varg преди 5 години
Пък,който желае може да изгледа моят 40 минутен филм от това пътуване в тубата.
71
3
 
18
 
! Отговори
varg преди 5 години
Реално бяхме 8 човека само,нищо че 23-*** се бяха записали за тази екскурзия.Жалко,че не ценим историята си,а такъв народ бъдеще няма.Колкото до Чавдара от клипа той е от 1994 година.
70
2
 
18
 
! Отговори
факт преди 5 години
До osmiat.orgЧе то американските фирми за камиони са собственост на водещите европейски,кажи-речи всичките.Но Волво се откроява,разбира се.Впрочем,Щом Мишо Шамара е тираджия в САЩ,какво да кажем?А,имах един съученик,дето тука едвам изкара книжка за "B" категория,а там е тираджия,ха-ха.
69
10
 
9
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
До Анонимен 56По времето на демонокрацията редовно се палят и обръщат автобуси,и то западно-китайско-турско/абе качествено производство../.И понеже вестниците само чакат поредната катастрофа,та да зарадват демократизираните българи,катастрофите стават все по-яки и cool.
68
1
 
16
 
! Отговори
Мда преди 5 години
До АнонименВ Първомайският ДАП(Държавно автомобилно предприятие) имаха един такъв Чавдар(сетра),дето му изгоря едното бутало на 700 000км.Не им доставиха ново и изровиха едно от вторични суровини.С него докара до края на комунизма.Тоя автобус беше любопитна гледка-при 100км/ч и нагоре тенекиите му се повдигаха от въздушната струя като крила.При демокрацията завода поработи 2-3 години,като слагаше стари двигатели и мостове на нови купета.
67
17
 
6
 
! Отговори
ШибиРиби преди 5 години
Бе той и милион ще навърти ама преди това ще изпотрепе половин село
66
3
 
32
 
! Отговори
Чукундур преди 5 години
А имаше за всички. За крадене имам предвид. Обаче едни решиха, че са по човеци и айде демокрация. А ние не човеците да ходим да мием улиците на Дрезден. Примерно. Ей, аз на времето като шофьор, с един ЗИЛ самосвал в КЦМ-Пловдив къща си направих и на шурето основите наляхме. Що влачене беше. Ама са усетиха, че крадем от тяхното и айде демокрация.
65
1
 
21
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
Последното твърдение не е вярно.Лицензът за Чавдар 11М4/Сетра 130/е закупен по времето на комунизЪма.
64
5
 
10
 
! Отговори
факт преди 5 години
До osmiat.org"Всички западни камиони имат ресурс до основен ремонт 1 600 000км"Над 1млн.км само водещите марки-Скания,Волво,МАН и Мерцедес.Всъщност МАН е повече фирма за двигатели,отколкото за камиони.
63
16
 
13
 
! Отговори
СатаНАТО преди 5 години
Този Чавдар е лиценз на стар модел Сетра. А самата фабрика е национализирана от комунистите и в нея и още по царско време са се сглобявали автобуси и камиони. Комунистите са наследили и договорите с МАН, Кесбьорер и Додж.
62
7
 
48
 
! Отговори
Хм преди 5 години
Постигнатото при комунизма не беше кой знае какво като качество,но можеше да го запазим и използваме,поне докато стъпим на модерни релси-както направиха Чехия,Полша,Унгария и дори Румъния!Обаче ние унищожихме всичко,а не построихме ново.И сега сме деиндустриализирана и депопулирана държава.***,хранещи се с евроотпадъци,без собствено достойнство.Жалка картина.
61
5
 
38
 
! Отговори
стефчо преди 5 години
За времето си бяха много добри автобуси и са си ок за епохата. КОйто сега мрънкя и е недоволен да си купи Тесла и Екс драйв БМВ. Аман от празни приказки и течение в устатата!
60
6
 
24
 
! Отговори
Един от Северозапада преди 5 години
Днес кибрит, домати и краставици не можем да произведем....Но сме демократи и предвидими партньори на ЕС, САЩ и Нато.А и както често казва тук един колега по форум-банани и тоалетна хартия има навсякъде.Нали това искахте?
59
7
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Абе стига сте коментирали километрите. Ясно е че не са 500 000. Стятията е приписвана от Камелия, ама и малко и добавила от себеси, да е по интересна. Да не мислите, че една жена има понятие от километри. Просто 500 000 и е прозвучало строшно много и айде сензация, видиш ли.
58
11
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Некадърни и алчни псевдо демократи унищожиха всичко а имаше доста база навсякъде
57
14
 
21
 
! Отговори
Burzum преди 5 години
Кво плюете бе *** ...това нещо преди трийсет години не е било кой знае по зле от западните си аналози....същото е и със соц автомобилите същите като масовите западни...глупаво е да ги сравнявате със съвременни или западни премиум тогавашни...
56
2
 
17
 
! Отговори
Мда преди 5 години
До АнонименБаща ми караше от по-старите Чавдари(Шкода) ,а после и от тия в малък град със значителна тогава индустрия(Първомай).Ежедневно навърташе между 200 и 300км,понякога и 400 и то при най дълга линия от 120км в двете посоки,повечето по селата.Работеше се от 5.00 до 21.00часа,15 дни в месеца с двама шофьри на автобус.Което прави до 80 до 100 000км годишно.Е,който го мързеше или си имаше пари от другаде отстъпваше курсове на други шофьори.
55
10
 
33
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Кога пак ще правим автобуси, кари, телфери, трактори, бетеери и изобщо машини?
54
36
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
По времето на Тодор Живков при социализма и руската окупациа за България чавдарите редовно се обръщаха по развалените социалистически пътища и всяка седмица умираха десетки хора, но вестник Работнически дело не пишеше за това защото при социализма България беше един огромен концлагер и нямаше демокрация и свободат на словото и медиите.
53
1
 
15
 
! Отговори
факт преди 5 години
До До шопТочно така!Автобусът на снимката е Чавдар 11М4-задно разположен двигател МАН(или Роман),въздушно окачване независимо отпред,самоносеща каросерия,лиценз на Кесборер-Сетра от 70-те.Двигателят МАН беше отличен и в тогавашните ДАП-ове правеше 400-500 000км за 10 години и то по къси линии.Максимална скорост 120км/ч и можеше да я поддържа с часове.Имаше чести проблеми по оборудването(не самия двигател).Доколкото знам и оригиналната Сетра-също,има я в един стар клип "Гуантанамера".