С поглед в бъдещето: Проектират магистралите за 30 г.

Ще се въведат и изисквания за отводняване на платното
27 сеп 2018 12:30,
30
С поглед в бъдещето: Проектират магистралите за 30 г.
Снимка: архив Булфото

Пътищата трябва да се проектират според интензивността на трафика за период от 30 години. Това предвижда новата Наредба за проектиране на пътища, която вече е обнародвана в "Държавен вестник", съобщиха от Министерството на регионалното развитие и благоустройство.

С нея се въвеждат завишени изисквания за отводняване на пътното платно. Целта е да се избегне събирането на вода и създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление с цел осигуряване на по-голяма видимост и безопасност. Изискването се отнася за пътните възли на автомагистралите и скоростните пътища, както и за пътните възли и кръстовищата на първокласните пътища. Решението за прилагане на тази мярка ще се взима след технико-икономическа обосновка, пише БТА.

Наредбата ще бъде задължителна при проектирането на нова инфраструктура, както и при основен ремонт или реконструкция на съществуващата мрежа.

Още по темата

Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции и особеностите на терена. Ако автомагистралата минава през равнина, проектната скорост е 140 км/ч, при хълмист терен - 130 км/ч, а при планински - 120 км/ч. При тежки теренни условия автомагистралите могат да се проектират с проектна скорост от 100 км/ч, а скоростните пътища с проектна скорост 90 км/ч. За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч. (Проектната скорост е различна от максимално допустимата скорост на движение, определена в Закона за движение по пътищата, но не може да я надвишава).

Край магистралите и пътищата ще бъдат създадени зони за безопасност. Целта е при излизане на моторното превозно средство от пътното платно да се избегнат тежките последици за шофьора и пътниците от удар в стълбове, стени, сгради и други препятствия, или последствията за трети лица, които се намират на крайпътните паркинги, площадките за отдих, пешеходните площи и др. Обхватът на зоната ще се определя в зависимост от класа на пътя и допустимата максимална скорост на движение за автомобилите. Край магистралите тя трябва да е с ширина 16 м при допустима максимална скорост от 140 км, за скоростните пътища - 13 м при допустима максимална скорост 120 км/ч. При първокласните, второкласните и третокласните пътища са предвидени 8 метра. Ширината може да е и по-малка, ако в даден участък са въведени местни ограничения на скоростта.

В наредбата са категоризирани и опасностите. С най-голям риск за пътуващите в моторните превозни средства са стълбовете, дърветата, шумозащитните и подпорните стени, бетонните елементи и други. Опасност от тежки травми крият също реките и окопите с дълбочина по-голяма от 1 метър. Наредбата предвижда в зоната за безопасност да се избягва проектирането на рискови елементи и съоръжения. А ако това е невъзможно, те трябва да бъдат обезопасени съгласно стандартите.

Въвеждат се редица нови екологични изисквания при проектирането на пътища. Предвижда се изграждането на съоръжения от т. нар. "зелена" инфраструктура - това са "зелени" мостове, тунели и виадукти, които осигуряват безпрепятствено преминаване на животните по традиционните им маршрути. В момента също се изграждат тунели за мечки, язовци, костенурки или други животни, предимно по проектите с европейско финансиране. Но мярката досега не е била изрично залегнала в наредба.

За първи път се определят и обхватът, съдържанието и етапите на всеки пътен проект.

Според очакваните резултати наредбата ще позволи строителството на модерна и безопасна пътна инфраструктура и ще допринесе за намаляване броя на пътно-транспортни произшествия.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


30
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
29
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"За първокласните пътища е посочена максимална допустима проектна скорост от 100 км/ч."Смехория, братче. В закъсалия СССР проектната скорост на обикновените пътища е 160км/ч, въведена 1976-та, при очаквани ограничения 80 и 90км/ч за следващите десетилетия. Ние в края на 2018-та, почти 40 години по-късно, с напреднала наука и технология, планираме проектна скорост от 100км/ч? Какво планираме - ограничения 50 и 60км/ч навсякъде ли?!?
28
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
И кой ще ви трае 30 години?
27
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
23 - алоо Отсечката на Тракия Бургас-карнобат кой я построи? Борисов дойде само да клъце лентата, та си беше готова. същото можем да кажем и за "Люлин" - много се изхвърляш, че при Станишев не са строени магисстрали. При Станишев е положен повееч асфалт отколкото в пъривя мандат на Бойко, но понеже поправях основно третокласни пътища не се усещаше. Освен това са гонили нормите, не са бързали да открият магистралите след два дена.
26
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
30 години напред е прекалено малко. Не знам как е по досегашните правила, но ГЕРБ строи сякаш сме преди 28 години.
25
1
 
4
 
! Отговори
До 23 преди 5 години
Последните 26 години. Луканов беше премиер през 1991 година. Това като как влуза в послефните 26 години?Станишев управлваше с мандат на ДПС. Откъде ги изкопа два мандата на Станишев?
24
1
 
7
 
! Отговори
До 23 преди 5 години
Станишев управляваше самостоятелно шест пъти, а не два пъти, както си написал. Направо напиши и че Луканов е управлявал още три пъти след като го убихте. Колкото до километрите магистрали, колкото и чудно да ти е, при ГЕРБ са построени много малко километри магистрали. Повечето километри от магистралите не са строени от ГЕРБ.
23
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Ако БСП не е управлявала при Орешарски сигурно баба ми е управлявала, а?
22
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Сега ще ти обясня - Луканов , Виденов, два пъти Станишев, Орешарски и Радев служители кабинет.Нито един метър асфалт не положихте за тези общо 16 години!А като сте били в коалиция с ДПС защо не излязохте от нея?
21
1
 
4
 
! Отговори
До 20 преди 5 години
Казваш, че ГЕРБ работи за унищожаването на България и затова не строи по-широки магистрали.
20
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
БСП била управлявала пет мандата. Против БСП съм, не не обичам лъжците. Реално нито един мандат не е управлявала в последните 26 години. По времето на Виденов управляваше улицата под диктовката на СДС. По времето на Станишев управляваха три партии - БСП, НДСВ и ДПС. Кои са останалите три мандата не знам. Предполагам, че единия е при Орешарски, но тогава БСП не управляваше. Нямам никаква идея кои са останалите два. Беров и Инджова не са, Филип Димитров също не, както и Симеон, Костов и Мафиянски
19
4
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"но защо магистралите на ГЕРБ са също двулентови, а не 3-4-5 лентови"Защото при управлението на ГЕРБ, България намалява с 50 000 човека на година и вече сме под 7 милиона, колкото сме били и в края на Втората световна война.
18
6
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
А защо магистралите на БСП не са трилентови след като за 26 години пет мандата бяхте на власт?
17
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Строителството на първият участък на магистрала Тракия е започнало през 1973 година, а проектирането започва от 1964 година. Колко години напред са гледали тогава преди 58 години? Първият участък е София-Пловдив и е завършен през 1984-та година. Тогава двулентова магистрала се е считала за достатъчна за десетилетия напред, но защо магистралите на ГЕРБ са също двулентови, а не 3-4-5 лентови и защо ГЕРБ се отказва от магистралите и ще прави скоростни пътища?! ГЕРБ гледа 50 години назад,а не напред
16
1
 
8
 
! Отговори
Юлий Цезар преди 5 години
Моите пътища на Римската империя са на 2000 години и са без дупки и имат отводняване ... а някой си мислят че откриват топлата вода
15
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Че те досега за 3 години ли ги проектираха?
14
2
 
8
 
! Отговори
Факт преди 5 години
Интересен факт е, че когато максимално разрешената скорост за пътя е много под безопасната скорост за пътя, катастрофите се увеличават. Тогава по предложение на умниците от КАТ, намаляват още разрешената скорост и катастрофите се увеличават, след което цикъла се повтаря - КАТ, намаление на разрешената скорост и ново увеличение на катастрофите.
13
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Има максимална безопасна скорост за пътя, проектна скорост и максимално разрешена скорост за пътя. В България май няма експерти по въпроса, което води до повече катастрофи.
12
1
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
До Анонимен 10Досега не е строено едно към гьотере, имало е изисквания към изпълнителя, просто е било неудобно тези изисквания да се правят публични.
11
3
 
6
 
! Отговори
Веско преди 5 години
А вземат ли като експлоатационен фактор каква ще е популацията по тези земи?
10
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Ако пътя е широк, равен и прав и позволява безопасно движение с примерно 140 км/час, препятствия ли трябва да слагат, за да я намалят до проектната."Не препятствие, а знак за ограничение и алчен полицай в храстите с радар и палка ще сложат за намаляване на скоростта.