С 1000 места повече в детските градини. И пак не стигат!

Изграждат се и нови сгради, обясни Тодор Чобанов
12 май 2019 09:35, Петя Славова
48
С 1000 места повече в детските градини. И пак не стигат!
Снимка: архив, Булфото

Има около 14 000 места в детските градини в София, което означава, че са с 1000 повече от 2018 г. Срокът за записване е 23 май, после приемат още 3500 деца.

13 948 свободни места за детските градини и ясли в София бяха обявени на първото класиране, което се извърши в петък. На първо класиране бяха приети 10530 деца, а общо са кандидатствали 19 903. От тях 2227 са искания за преместване в друго детско заведения, регистрирани в електронната система.

"От 2006 г. насам Столична община е построила 92 нови сгради на детски градини. При редуцирания състав на броя деца в групите, в момента 46 600 деца в София са обхванати от системата на предучилищното образование. Това е огромен брой и той постоянно нараства", заяви зам.кметът по култура и образование доц. Тодор Чобанов.

Той подчерта, че усилията на общината са насочени към разкриване на нови места в яслените групи. Затова продължава строителството на нови детски градини. В момента се изгреждат 7 сгради в районите "Искър", "Нови Искър", "Красно село", "Лозенец", "Витоша" и "Студентски". Предстои да започне строителството на още осем детски градини в районите "Овча купел", "Искър", "Люлин", "Подуяне", "Изгрев", "Триадица".

За второ класиране, което ще бъде обявено на 24 май, пък ще останат 3500 свободни места. Срокът за записване на приетите на първо класинаре деца е 23 май. Третото класиране ще се проведе на 7 юни, а четвъртото - на 21 юни.

Стана ясно и какво точно трябва да знаят 3-4 годишните от първа възрастова група в детската градина, разясняват от МОН. Книжките за малките от следващата учебна година са много и на различни издателства, но всички отговарят на държавния образователен стандарт за възрастта и трябва да доведат до конкретни резултати, пише "24 часа".

По български език 3-годишните трябва да овладеят употребата на стандартни думи, използвани за поздрави, извинение или благодарност. Друг очакван резултат е да могат да опишат играчка по цвят, големина и предназначение.

По отношение на литературата се очаква да разбират съдържанието на кратки произведения и да могат да задават въпроси по конкретен текст. Очаква се от малките да рецитират кратки стихчета и гатанки. Вдетската градина често приказките се драматизират. "Децата обичат да играят. Това също е един от очакваните резултати - да могат да играят роля на свой любим герой", обясни Ваня Трайкова, експерт в дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" в МОН.

По математика 3-4-годишните трябва да умеят да броят до 3, да различават едно от много и да могат да определят мястото на предмет спрямо собственото си местоположение - горе, долу, отпред, отзад. Децата от втора група вече броят до 5 в прав ред и трябва да отброяват предмети, да назовават и показват дължина на предмети, като използват дълъг, къс, по-дълъг, по-къс. Трябва да разпознават също така кръг, квадрат и триъгълник. Сред задачите в новите познавателни книжки ще трябва преброят до четири и да оцветяват. Да намерят картинки, които приличат на квадрат, да оцветяв автомобил в определен цвят, ако се движи надолу или нагоре.

Още по темата
"За тази възрастова група от съществено значение са социалното и емоционалното развитие. Те са застъпени в стандарта на образователно направление "Околен свят", където очакваме детето да описва себе си, да назовава името си, имената на близките си, да изразява предпочитания към облекло и играчки, да описва собствените си преживявания, да демонстрира предпочитания към играчки и към място за игра, към съиграчи, да си създава приятелства, да посочва това, което харесва или не харесва, и във втора група вече да изразява причините за това", обяснява още Ваня Трайкова.
Според нея е важно детето да споделя играчки - това е значимо в тази възраст. Част от социалното обучение е и да опитвада изрази желанието си, но и да се съобрази с възможностите на другите.

По музика детето от първа и втора груба ще учи 3 песнички и ще възпроизвежда мелодия според възможностите си. В направлението конструиране и технологии се очаква децата да могат да сгъват, да залепват, да изработват по указания на учителя модели. Могат да изработват картички за подарък на мама.

Във втора група очакванията са вече и да може да реже с ножица по права линия, да подрежда прибори за хранене, да има представа за изискванията за безопасност и чистота.

Познавателните книжки отразяват съдържанието на държавния стандарт, който за тази възрастова група е в 7 образователни направления - български език и литература, математика, околен свят, физическа култура, конструиране и технологии, музика и изобразително изкуство. Във всички образователни направления има очаквани резултати за първа и втора възрастова група.

Децата в тази възраст могат всичко. Каквото и да направят, то все е хубаво и все е вярно. В тази възраст е много важно да се насърчава увереността на детето. То трябва да вярва, че може всичко. Дори да не се справя най-добре, да знае, че и то умее по свой начин да го прави, разяснява още експертът.
 


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
а като идат - пак ужасии, като си помисли човек за какво се бори - детето му да оцелее физически в една система, която не му дава много условия, една учителка се грижи за почти 30 деца - пълен абсурд, безумие и после защо имало агресия.
1
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
като няма работа в провинцията, ГЕРБ направиха така, че всички да се изместят, БСП преди това също.