Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.

Още тази година ги спират от централните части на София и Пловдив
26 юни 2019 07:00, Анисия Иванова
150
Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.
Архив: Булфото

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът на дизелови автомобили, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре.

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един, пише "24 часа".

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


150
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
116
3
 
8
 
! Отговори
До Не съм доволен! преди 4 години
А готов ли си за война, ***?
115
1
 
4
 
! Отговори
Сепаратизъм преди 4 години
Аз искам да мога да ходя в столицата на България, когато ми се налага. Това значи, че след 2021г трябва да е различна от тези два града!
114
19
 
10
 
! Отговори
Не съм доволен! преди 4 години
До НА ГОЛ КОРЕМ .. НОВАМисля, че тази мярка е по-скоро галене с перце на джамбазите и всички болни кратуни, които искат да карат димящи, с течове на масло и движещи се на магия по пътищата гробници на по 400-500хил км...Предлагам забраната да влезе от 1 Януари 2020 и да касае всичко под Euro 5. А който не може да даде 8-10хил лв за кола няма да кара има и друг транспорт.
113
15
 
4
 
! Отговори
хохо преди 4 години
До мдамАМи може да си плюете и да кълнете , но вече има ТОЛ система, намалиха данъка за колите с висока ЕВРО категория .. случват се нещата макар и с много бавни темпове ..
112
7
 
10
 
! Отговори
ееее преди 4 години
ееее най накрая ... разгеле .. :)) Искаме другите да ни уважават , е как , като ние самите не се уважаваме... Ядем им буклуците , търпим всякакви двойни стандарти ...
111
0
 
12
 
! Отговори
cinik преди 4 години
Некадърниците си измислят нови причини да не работят
110
1
 
25
 
! Отговори
мдам преди 4 години
Допълнително, в София, не може 1 кирлива улица да направи като хората. Да я нивелира, да я отводни, да я почисти. Говоря за Графа. Обаче за разтягане на лукуми сме първи. Дизелите пречат. Ала бала.
109
1
 
26
 
! Отговори
мдам преди 4 години
Тия приказки ги приказват от 5 години. Те една тол такса не могат да въведат маса време, представям си как ще ограничат дизелови коли. Хората караме дизеляци, заради относително по ниския разход. И дали колата ти ще е на 10 ,15, 20 години няма особенна значка, защото последните 20 години, масово се кара дизел. Как преди 5 години нямаше проблем, ся изведнъж стана голяма драма. Глупости. Но нека си приказват.
108
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Очевидно някои хора не разбират, че забраната на внос на стари коли над определена възраст, води до продължаването на използването на отдавна закупените още по-стари коли и вместо автопарка да се подмлади, той остарява още повече. Точно както стана в едни съседни държави, когато наложиха такива забрани. Едва ли някой в България си купува "нов внос" стара кола на над 15 години, т.е. без поне Евро 4, освен ако не е някой много скъп модел.
107
0
 
12
 
! Отговори
+++ преди 4 години
На сайта на Столична община има едно изследване, направено по нейна поръчка с очевидно поръчани резултати, но пак не можаха да скрият кой замърсява София. Там пише, че замърсяването с фини прахови частици от движението на един автомобил по неизмитите улици е 24 пъти по-голямо от замърсяването излизащо от ауспуха на дизелов автомобил. Там пише и че само замърсяването с фини прахови частици през зимата е над нормите,а при останалите замърсявания целогодишно е доста под максимално допустимите норми
106
6
 
8
 
! Отговори
баба мара преди 4 години
защо да се чака 2021 да се забрани вноса незабавно сутрин от 5 часа почват датрещат сега е топло прозорците са отворени и един ад под звездите вечер сеприбират от нощна смяна чалга дъни до дупка удрят се врати с всичка сила
105
15
 
8
 
! Отговори
Юлиана преди 4 години
Крайно време беше!
104
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Вярна е приказката за жабата и коня.Като ще забраняваме, то да забраняваме въобще вносът на стари бракми над 15 години, без значение от това, с какво гориво са. Идеята е не да преписваме и да изпълняваме нечии лични поръчки, а да спрем да сме кош за обклуците на света. А това далеч не само само старите дизелови автомобили. То продънените бензинови и газове са пък голям келепир, няма що!
103
10
 
9
 
! Отговори
Pesho преди 4 години
До Анонимен"20 лева да направят бензина, мамицата им бедна, таман ще опустеят улиците и само аз и моите приятели да караме. Плебса да мре в кофите, само ше ми кихате и ше разпространявате зараза, безполезници!"
102
7
 
19
 
! Отговори
Доктор Хаус преди 4 години
До: пациент номер 102Човече, ти си болен. *** се прегледай. Ама сериозно!Първо, аз например не живея в Люлин. Освен това нямам шкeмбe.Карам една кола и тя се води на името на баща ми, така че реално нямам нищо.А, да, и карам стар дизел. Завирал съм си носа в ауспуха нарочно, за да го тествам - освен че леко мирише на нафта нищо друго вредно не съм регистрирал.А да те питам, как изминаваш всеки ден с някакво скутерче по 25 километра, както правя аз например с моя стар дизел?
101
4
 
13
 
! Отговори
Голф преди 4 години
Ауди А4, "нов внос ", януари 1997г., на 100 х.км. ,"перфектна", 1,9 тди, "новия мотор" , "малкия дънък ", карана от пенсионер само в неделя до църквата и обратно, само 3900 лв.:)))))))Кой туй "кЪтализатУр"? Кой туй чИсовник? Кой туй "ЕврУ 3"?
100
31
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Да се забрани вносът на автомобили по-стари от 5 години. Стига толкова! Всеки люлински шкембак с по 2 BMW-та, а уж пари нямал. У нас е прекалено евтино да имаш автомобил. Омръзна ми да ми ревете как 1000лв. били мизерна заплата, а да карате големи немски автомобили. 1000лв. гражданска, огромен данък. Нямате пари- не карате автомобил. Толкова. Това го казвам като човек на ръководна позиция с чисто нов спортен автомобил, ходещ с електрически скутер до офиса в повечето случаи.
99
5
 
23
 
! Отговори
Ф.С.В. преди 4 години
Проблема на нашите БГ Управници е - че се правят на по големи европейци -от европейците- Онзи ден бях в Гърция и ми направи впечатление че имат масово автомобили с гръцки номера без евролого- Защо в Бг го направиха задължително? за да правят парички с тяхни фирми за изработка !Ао забранят дизелите и хората не могат да си купят пак отново автомобил- То и данъците им ще намалеят- няма автомобил - няма данъци глоби гориво и ДДС )ахахахха
98
1
 
23
 
! Отговори
човек преди 4 години
Наскоро като изгоря комина на ТЕЦ-а, официално оповестиха, че нямало замърсяване на въздуха, въпреки очевидния черен пушек който се издигаше на кълба.Значи, той сигурно е екологично чист и става за дишане?На кого да вярваме?На очите си или на официалната пропаганда?
97
9
 
38
 
! Отговори
Дизел преди 4 години
Лично моят дизел ЕВРО 3 замърсява най-вече с ФПЧ, защото улицата ми не асфалтирана от 7 години, въпреки безбройните ми жалби до СО, така че СО първо да асфалтира улиците, за да намалим праха по тях, а после да ми обясняват колко замърсявам с навъртяни 5000 км годишно !