Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.

Още тази година ги спират от централните части на София и Пловдив
26 юни 2019 07:00, Анисия Иванова
150
Проект: Забранява се вносът на стари дизели у нас от 2021 г.
Архив: Булфото

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът на дизелови автомобили, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях, макар че в програмата е отбелязан и друг вариант - да се допуска вносът само на коли от Евро 4 нагоре.

Има обаче важна забележка – първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Ако не се получи такова разрешение, се предлага да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили

Най-вероятно общините ще получат правото да определят такива зони, независимо дали ще има пълна забрана на вноса, или не, защото в програмата се предвижда в София и Пловдив те да бъдат създадени още тази година.

Друга мярка, която да намали замърсяването на въздуха от транспортните средства, предвижда постепенно намаляване на дизеловите автобуси от автопарка на предприятията за градски транспорт в цялата страна. Това ще става постепенно, като са посочени две дати: през 2030 г. дизеловите автобуси да са под 50% от всички превозни средства в градския транспорт, а през 2050 г. да няма нито един, пише "24 часа".

В програмата пише също, че са разглеждани възможностите за промяна на политиката по отношение на катализаторите. Но е преценено, че с тях се правят твърде много измами и много собственици на коли намират начин да ги свалят, а и контролът в сервизите не е на ниво.

Къде в Европа спряха или ще спират дизеловите коли

Големите градове в Европа, които възнамеряват да забранят навлизането в центъра на дизелови автомобили или вече са го направили, стават все повече.

В Германия например ще се въведе син стикер за автомобилите със слабо замърсяване – най-често от стандарта ЕВРО 6 и по-новите от него, и само те ще бъдат допускани в определени дни и определени зони в градовете.

Това става възможно, след като миналата година Федералният съд разпореди, че в градовете с наднормено замърсяване на въздуха градските управи имат право да въвеждат такива ограничения. Най-вероятно първите ще са Дюселдорф и Щутгарт, но другите градове с наднормени нива на азотни окиси във въздуха са Мюнхен, Кьолн, Берлин, Дортмунд, Есен, Франкфурт, Хамбург, Майнц, Майнхайм и Нюрнберг.

От тях единствено в Берлин има определена зона от 88 квадратни километра в центъра, в която и сега е забранено да се движат превозни средства на дизел.

Рим вече взе решение и от началото на 2024 г. центърът му ще е зона, забранена за движение на всякакви дизелови коли. Париж определи същата година за тотална забрана за движение на всякакви дизелови леки автомобили в града.

В Атина от години има система за движение на всички леки автомобили, при която те се движат само ако са нечетни или четни номера в зависимост от дните. Такава система бе обсъждана и за София, но идеята бе изоставена, след като бяха изнесени данни, че много гръцки семейства имат в гаражите си по две коли - едната с четен, а другата с нечетен номер.

От догодина дизеловите коли няма да могат да се движат също в определени части на Лондон и Мадрид. През октомври 2017 г. в Лондон бе въведена дневна такса за шофиране на автомобил в определена зона от центъра и от догодина пълната забрана за движение на дизелови коли важи за същата зона. Автобусите ще продължат да се движат в нея, но ще заплащат такса за това.

В Милано градската управа раздава ваучери за ползване на градски транспорт на всички, които оставят колите си вкъщи.

В Брюксел засега свободните от дизелови автомобили дни в седмицата са всяка неделя. През този ден хората се насърчават да излизат на пикник в града, като специално за целта по централния булевард “Анслах” са обособени места за такъв отдих.


150
Още от Страната
Шофьор на микробус се ядоса на проверка и блъсна полицай
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
139
0
 
4
 
! Отговори
Маркуча водата преди 3 седмици
Общините да вземат да мият улиците.На времето се миеха по 3-4 пъти на седмица дажже и пешеходните зони.А сега защо не нали сме ”ЕВРОПЕЙЦИ”.Или само търсим под вола теле.Старите коли им виновни на калпава ракета космоса и крив .
138
0
 
2
 
! Отговори
Я па я..! преди 3 седмици
До Анонимен 134 Ааа ,никакво евро -6.Направо на евро -10.Да покажем на западняците как се прави.
137
1
 
4
 
! Отговори
Съвет преди 3 седмици
Да си купим по два дизеляка докато се внасят и са евтини. Единия за по нататък.
136
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Не знам защо не става въпрос за печките които горят *** през зимата! Това е основния проблем а сега пак говорят само за колите...
135
2
 
4
 
! Отговори
Ханс Шлиферхаус преди 3 седмици
Целта е да ограничат движението на деби*лите, че много станаха. Само богатите ще могат да си карат електричките , а бедните ще бъдат изолирани в гетото. Да му мислят бедните. Богатите това не ги засяга. Поздрави от Швейцария
134
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Забраната трябва да е за автомобили под евро 6. Тогава ще се изчисти въздуха. Факт е че София е най мръсната столица в ЕС! А България е с най мръсен въздух от 28 те страни в ЕС
133
2
 
10
 
! Отговори
до 130 преди 3 седмици
прилагат ви тактика разделяй и владей, отвличат еи вниманието с измислени проблеми за да не виждате основнито, най бедните в Европа.....16% живеят хоре долу и вс останало мизерства.

много точно, ако българина има пари защо да не си купи ново возило, беднотията го кара да кара 20 годишна кола, която в не мслко случаи е по читава от 10 гофишна.
132
0
 
25
 
! Отговори
Тошо преди 3 седмици
За съжаление не мога да приложа снимка от електроцентралата до Кьолн за да видите за какъв черен дим става на въпрос там. После автомобилите им били виновни. Горят си въглищата и не им пука защото им трябва ток за електромобилите. *** работа.
131
11
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Хахаха след дъжд качулка, Европа си изхвърли старите таралясници а ние от 2021 може би ще ги забраним. Смях.
Както винаги БГ крета крета след останалите държави, само 100 назад сме.
130
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
прилагат ви тактика разделяй и владей, отвличат еи вниманието с измислени проблеми за да не виждате основнито, най бедните в Европа.....16% живеят хоре долу и вс останало мизерства.
129
0
 
12
 
! Отговори
ФПЧ преди 3 седмици
Единствените надноремни замърсявания в България са с Фини прахови частици (ФПЧ) през зимата. Допустимото среднодневно ниво е до 50 микрограма/куб.метър. За вчера стойностите в шестте официални измервателни станции в София са:
Копитото - 9 микрограма/куб.метър
Дружба - 14
Павлово - 17,5
Хиподрума - 19
Младост - 19,5
Надежда - 23
Дизеловите, бензиновите и ЕЛЕКТРИЧЕСКИТЕ автомобили замърсяват еднакво, защото като се движат вдигат във въздуха прахоляка от неизмитите улици и с това замърсяват София.
128
0
 
3
 
! Отговори
Азотен диоксид преди 3 седмици
Азотен диоксид
Средна годишна норма - 40 микрограма/куб.метър
Средна часова норма - 200 микрограма/куб.метър, допускат се до 18 превишения на година
Нива в София
Има 6 официални станции в София в Дружба, Надежда, Павлово, Хиподрума, Младост и Копитото - какво показват го има на сайта на Столична община.
За последните 24 часа показват обикновено нива между 5 и 10 микрограма/куб.метър (без Копитото, където винаги е по-чисто), с по два пика сутрин и вечер, но под 25 микрограма/куб.метър
127
0
 
4
 
! Отговори
+++ преди 3 седмици
Бензин или дизел
В момента прилаганата тактика е Разделяй и владей! Бензиновите автомобили срещу дизеловите, за да може след като наложат забрани за едните, лесно да наложат забрани и за другите. Принципно нормите за бензиновите автомобили ги правят по-замърсяващи от дизеловите автомобили, но в Германия имат сега проблем с азотните оксиди, а само с тях дизеловите замърсяват повече от бензиновите. Проблемът на Германия не е проблем на България, но за да ограничат трафика, с който не знаят какво д
126
0
 
2
 
! Отговори
+++ преди 3 седмици
Тези употребявани автомобили в продажба не е ясно кога са внесени. Общо се предлагат около 50 хиляди автомобила, от които само около 2,5% са на 20 и повече години, т.е. преди Евро 3.
Другият въпрос е дизел или бензин.
Бензиновите като цяло замърсяват повече от дизеловите, най-вече с въглероден двуокис, но не само с него. Дизеловите замърсяват повече с азотни оксиди. При замърсяването с фини прахови частици дизеловите и бензиновите замърсяват еднакво, ако са с Евро 5 (от 2009-2010 г.) и Евро 6
125
1
 
8
 
! Отговори
Е и преди 3 седмици
Я някой отворен ”еколог” да ми каже ако знае колко са вредни електромобилите,и колко CO2 се получава при изработването на една клетка за един електромобил още преди да е подкаран .Да не говорим за отпадъчните излезли от строя батерий .Кво ги правим.
124
0
 
4
 
! Отговори
+++ преди 3 седмици
Какво се вижда от този сайт за продажба на автомобили.
Първо се вижда, че предлаганите стари автомобили нов внос преди Евро 4, са много малко и на практика такива вече не се внасят. Най-предлагани в момента са автомобили с Евро 4 производство 2006 година 4705 броя, следвани от произведените през 2005 и 2007 години с 4547 и 4500 броя.
Вижда се, че няма никаква необходимост от забрани - такива автомобили над 20 години на практика не се внасят.
123
0
 
2
 
! Отговори
+++ преди 3 седмици
В момента предлаганите стари коли нов внос производство до 2000 година са доста малко.
На един известен сайт за продажба на автомобили предлаганите коли нов внос производство по години са:
- 1264 коли преди 2000 година (преди Евро 3)
- 11423 производство 2000-2004 година (Евро 3)
- За 2005-2009 година между 2964 и 4705 всяка година, общо около 20800 коли(Евро 4)
- 2306 автомобила производство 2010 година и после всяка година намаляват
- 1415 - 2012 година
- 1135 - 2014 година
- 606 - 2017 година
122
9
 
0
 
! Отговори
Иво преди 3 седмици
Време беше трябва да ги забранят дизелите още сега
121
1
 
4
 
! Отговори
Край преди 3 седмици
Ще спрат вехтите душегубки на българчетата когато спрат ромските каруци. Демек никога. Манталитета е еднакъв и властта си дава сметка за това.
120
0
 
16
 
! Отговори
Експерт преди 3 седмици
Стига глупости ! Дизелите са яки машини , висок експлоатационен срок, със съответните катализатори НЕ замърсяват въздуха повече от камионите и бензинките. Просто Лобито на електричарите се е активизирало и иска да начука на половината свят допълнителни големи разходи за транспорт. И те така. А как ще забранят камионите , лекотоварните , защото те пушат най много ? М ? Никак ли ?