Залезът на старите дизели: Ще спре ли вноса им у нас?

Предложението е сред мерките за контрол на въздуха
Обновена: 27 юни 2019 09:33 | 27 юни 2019 09:15, Петя Славова
106

7815 гледания   |  Още видео
Возенето в големи и в повечето случаи стари западни автомобили си има своята цена и тя намира отражение в чистотата на въздуха, който дишаме.

Вносът на стари дизелови автомобили да се забрани от 2021 година, предлагат от МОСВ. Това е една от мерките, които са посочени в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха. Според данните на министерството, от 2005 г. насам броят на превозните средства в България е нараснал с 24%.

По думите на председателя на УС на Българското обединение на шофьорите Христо Радков, вносът у нас е предимно от други държави членки на ЕС.

Според експерта, всяка десета кола  у нас пуши. По думите му, тези автомобили са очевидно повредени.  Радков вярва, че ако системата за годишни технически прегледи работи, тези коли няма да са на пътя и няма да има нужда да се правят тези ограничения.

"Дали ще закупите автомобил от Париж, Рим или Варна, няма разлика в начина на придобиване. Това няма как да бъде забранено. Ако въведем такива мерки, ще противоречим на закона за създаването на ЕС - за свободното движение на стоки и хора", коментира той в "България сутрин".

Още по темата

Радков е на мнение, че все някога ще дойде краят на дизеловите автомобили, но едва когато се намерят по-икономически и екологично изгодни.

Експертът в управлението на околната среда Боян Рашев също се съгласи, че трудно би могъл да се забрани вносът на дизелови автомобили в рамките на ЕС. Според него държавата абдикира от отговорност, като предлага такъв тип крайна мярка.

"Ако системата за годишните технически прегледи работи както трябва, тези коли няма да са на пътя", посочи Рашев пред Bulgaria ON AIR.

Христо Радков коментира още, че българите карат стари коли, защото само такива могат да си позволят. Той е на мнение, че трябва да се обръща внимание не само на автомобилите, но и на качеството на горивото, което изполазваме, когато става въпрос за вредни емисии.

"В Европа масово фирмите преминаха към дизеловите коли. Целите на големите корпорации са за намаляване на въглеродните емисии. Само че това доведе до по-голямо замърсяване от страна на фините прахови частици. Политиките си противоречат много силно. Колкото повече се намесва държавата, толкова по-зле стават нещата. Трябва да има стандарти", заяви Боян Рашев в "България сутрин".

 


106
Още по темата: МОСВBulgaria ON AIRдизели
Още от Видео прогноза
Пик на жегите в Европа, градусите у нас стигат 35
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До а

Хайде дай линк към ценова листа на марка, която в Германия продава двойно по-евтино отколкото у нас.
99
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ако трябва да се произведе електричество за да се захранят 1 милион ел. коли сметнете колко въглища трябва да се изгорят. Това как точно подобрява еко баланса ?
98
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До а
Щото в БГ е на двойна цена, затова в последните години 20% от купените в БГ коли се реекспортират обратно.
97
0
 
2
 
! Отговори
Мда преди 3 седмици
Проблемът е с просто решение - ограничения чрез данък и екотакси. Знае се но не се прави.
96
1
 
1
 
! Отговори
Optimist преди 3 седмици
ВносЪТ - подлог. Още със заглавието ме загубихте!
95
3
 
1
 
! Отговори
а преди 3 седмици
Автомобилът има цена. И тя е много относителна - например, аз лично съм ставал свидетел - за немец може да му излезе безплатно нова кола, от завода. За "бедния изток", и БГ, е горе-долу на двойна цена. Така че има два варианта - безкрайно стари "щайги" на 20 години или чисто нови на двойна цена (или крадени, но това е друга тема). Според мен е въпрос на манталитет, за съжаление. Ако бяхме единни, българите, щеше да бъде различно.
94
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И да попитам знаете ли как се прави електричеството? Мислите, че електромобилите са по-щадящи природата, но се лъжете. След 10 години ще отчетат жестоката грешка електромобили в западните страни.
93
1
 
4
 
! Отговори
Dr. Watson преди 3 седмици
Пък и идва ерата на ел. автомобилите, мотеите, колелетата, скутерите. Вчера гледах една реклама на БМВ(не по-българска телевизия), вече пуска масово колелета, коли, мотори - всичко ел. Мже би бързат да изпреварят конкуренцията. След 3 години картинката ще бъде много различна по европейските пътища.
92
0
 
0
 
! Отговори
Dr. Watson преди 3 седмици
Сори за грешките, много бързах
91
0
 
7
 
! Отговори
Dr. Watson преди 3 седмици
Абе как никой нищо не спеменава за калпавият и нареден дизел и бензин, който се продава по ВСИЧКИ български бензинистанции. Проблемите със замърсяването почват оттам.
90
3
 
1
 
! Отговори
Iordan Ivanov geolog преди 3 седмици
НА фона на отличнат алечебан природа край София безумци принудиха милион водачи ДЕНЕМ и нощем да режат въздушния охранителен слой с включени фарове вкл против МЪГЛА .УЖАС.От Витоша снимахме деструкция на въздушната биосферна охрана до 400 метра над асфалта.
Биосферата над София се грижи за чист въздух.Увредения обем от камери и включени фарове и холограми се пълни с отровни токсични газове
Подадох доклад до Министерски съвет преди години НИЩО>>
89
1
 
0
 
! Отговори
JJIvanov GEOLOG преди 3 седмици
ИМА Действаща ПЪЛНА ЗАБРАНА ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА НОВИ АВТОМОБИЛИ.ЗАРАДИ ИСКЛЮЧИТЕЛНО ЖЕСТОКО ВРЕДНИ СКЕНРИ Инсталирани вместо доказано БЕЗВРЕДНИ ФАРОВЕ>
Само един нов автомобил за 24 часа нанася по големи вреди на околната среда отколкото всичките БЕЛАЗИ работили на АЕЦ БЕЛЕНЕ За целия период от експлоатация.
Уврежданият аот скенерите са видими и лесни з адоказване от САТЕЛИТИ>Буквално режат въздушния слой охраняващ Земята ни.
88
1
 
3
 
! Отговори
тоти преди 3 седмици
Пуши защото ни е най калпава нафтата ,но кой ще им чисти буклуците на Европа ако не ние???,,,,нали и досега никой не казва че дизела е причина за голямата смъртност по пътищата,а калпавите пътища и безумните водачи ,които сде мислят за безнаказани.
87
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Спор няма че, дизелът замърсява, но също така е вярно че в бг масово се внасят по на 350-500хил. км и последният им собственик е спестявал в поддръжката, новият бг-собственик - масово употребявани части. И за това пушат като дърт "Икарус" по баир.
86
3
 
8
 
! Отговори
Коли преди 3 седмици
Правилно колите трябва да се отсяват на техническия преглед и аз карам дизел на 17г.ама не пуши отзад щото си го поддържам и каквото се развали се отремонтира масло и филтри редовно вчера един тип с едно wv пред мене ме удуши то пуши яко мъгла еми да ходи и да отремонтира двигател или гумички на клапани или турбина или гарнитура на глава и готово иначе не минава прегледа колата на трупчета докато не я оправи ама не само карат и не подържат и после пуши е ще пуши които пуши не минава прегледа док
85
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Колкото и да пушат някои коли, като цяло замърсяването от автомобилите в България е доста малко в сравнение с други държави, вкл. и София. В момента индекса на чистотата на въздуха в София е 2, а в Шутгард е 4. Скалата е от 1 до 5, като 1 означава най-чист въздух, а 5 е най-мръсен въздух. На практика индекс 1 няма в големите градове на Европа.
Малкото замърсяване от колите в България е лесно обяснимо - доста по-малко са в сравнение с богатите държави от ЕС и се движат в пъти по-малко.
84
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Евробандитите как стигнаха до извода, че дизела замърсява повече? Статистики и технически характеристики - бол, човек само да се разтърси за 10 мин и ги намира. Мафията има нещо против дизелите, и то е основано само и единствено на ТЪРСЕНАТА ПЕЧАЛБА, няма нищо общо със замърсяване. ***, изедници!!!
83
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Как да са “по- строги” прегледите, като половината от тях са собственост на бивши милиционери?
Проверяващите пунктовете са също бивши милиционери.
82
5
 
3
 
! Отговори
rm преди 3 седмици
ГТП трябва да са по-строги и контрол също.
Всеки ден виждам по 2-3 коли които пушат зверски, а половината им светлини не работят или са като цветомузика.
Как такава кола е минала гтп, защото очевидно е в такова състояние не от последните 10-12 месеца?
81
3
 
12
 
! Отговори
asdf преди 3 седмици
И как кола (моята), която харчи 7,5 /100 в задръстване и климатик на макс, ще замърсява повече от друга, която харчи 15/100 (по-мощен бензин). Моля обяснете ми го... Явно законите на физиката нещо са се променили...