Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?

Експерт: Норми и стандарти има, но сме в такава среда
85
Защо цената на ремонта на "Тракия" е близка до тази за построяването?
Снимка: БГНЕС

Защо цената за ремонта на нагънатото трасе на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора струва повече от изграждането му? 89 млн. лв. е прогнозната стойност на едното платно на магистралната отсечка, която ще бъде ремонтирана тази есен в посока Бургас.

Още по темата
Цената за изграждането на отсечката е била 105 млн. лв. с ДДС, припомнят експерти. Така цената на ремонта се оказва близка до тази за построяването.

Преподавателят във Висшия транспортен университет доц. Чавдар Колев припомни скандала, при който стана ясно, че строителите в насипа на този участък, за да минат по-евтино, са вложили пепелина от ТЕЦ-овете "Димитровград", вместо обичайния насипен материал – глина, трошен камък, скална маса или каквото е било предвидено по проекта. Доц. Колев е категоричен пред БНР, че такава строителна практика няма.

"Никъде не се прави. Теорията е желязна. В нашите науки праховата фракция трябва да бъде не повече от 3 до 5% в материала за насипи, за да може материалът да получи достатъчно висока степен на уплътняване", поясни доц. Колев. По думите му материалите с по-високо съдържание на прах не могат да бъдат уплътнявани.

"Представете си един персийски килим и по него минава едно валяче. В момента, когато валячето е върху килима, влакната на килима ще бъдат повалени, тоест уплътнени. Когато се премести валякът, те отново ще се изправят. Същата е картинката и при уплътняването на прахта. Отгоре, каквато и да е пътната конструкция – от порядъка на 50-60 см, при експлоатация, а там минават тежки автомобили, освен леките, се получават неравномерни слягания, деформации, нежелателни, от голям размер. И много бързо, вместо на десетата година да имаме деформации, ние имаме на втората година. Това е абсолютно недопустимо", коментира преподавателят във Висшия транспортен университет.

Най-добрите насипни материали са от трошен камък. Пепелината, ако е почти без пари, то трошеният камък струва на кубически метър 25-30 лева, уточни Чавдар Колев. "Обаче ако само сменят асфалта, пак ще стане така. След две години", прогнозира той.

Според него половината платно да струва колкото двете платна за изграждането е абсолютно нереалистично. По думите му гаранционните срокове са нормативно законово определени – 10 години.

"Норми има, стандарти има. Всичко е ясно. Просто сме в такава среда", коментира Колев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
11
2
 
7
 
! Отговори
аз преди 3 години
До АнонименАми всъщност говорим за Станишевият участък, ако ще ги определяме така. Същата партия, която много и се иска да дойде на власт.
10
2
 
10
 
! Отговори
1 преди 3 години
До На каишка на Шайката"За да има пълни ШКАФЧЕТА!"Само дето тоя участък се построи по времето на СТАНИШЕВ!
9
5
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Сега Баце ще извади едни пари за ремонт, а в същото време чекмеджето ще се напълни. Как става този фокус.
8
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Същото като с Пеевски, Станишев и БСП го правят шеф на ДАНС и после обясняват че Пеевски е комбина с Бойко.
7
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
А инфлацията начислихте ли я или така си говорим общи приказки?
6
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
И освен това после казват Бойко е виновен за тая гавра дето Станишев построи.
5
1
 
6
 
! Отговори
xcxc преди 3 години
Много просто: краде се здраво. Ремонт след ремонт и после стотинки на тълпата за да гласува. Това не може да продължава вечно. Трябва да паднат глави.
4
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Понеже комунистите начело със Станишев тогава са толкова умни, че взимат парите, правят нещо и след тях потоп и хаос дето някой друг трябва да плаща и да го оправя.
3
7
 
7
 
! Отговори
Един преди 3 години
Всичко е ясно, парите ги няма. Елементарно Уотсън- ГЕРБ!
2
0
 
22
 
! Отговори
Социално дистанциран преди 3 години
Хората губят животите си, заради подобно строителство. Осъдени трябва да има, и следващите ще се замилят, ама мечти...
1
10
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Говорим за боковия участък, нали!