Динозаври по българските земи? Не изглеждали като в "Джурасик парк"

Стийв Брусати включва страната ни в новите си книги
18 авг 2022 07:10, Петя Славова
Динозаври по българските земи? Не изглеждали като в "Джурасик парк"
Снимка: БГНЕС

Динозаври по българските земи? Останки от летящ динозавър бяха открити край Трън. Птерозавърът бил толкова огромен, че крилата му са били около 8 метра. Наши учени за пореден път откриха останки от динозаври в този район.

Оказва се, че около Трън има и останки от крокодили и гигантски летящи влечуги. Всичко това предизвика изумлението на американския учен Стийв Брусати, който е част от екипа на филмовата поредица "Джурасик парк".

Пред БНТ Брусати каза, че откритията в България могат да се окажат изключително съществени за подреждане на пъзела на историята отпреди милиони години.

"Всяка една кост, колкото и да е непълна, си е награда, която е спечелена с огромни количества труд и много, много късмет", заяви Владимир Николов, палеонтолог в Националния природонаучен музей при БАН.

Според гл. ас. д-р Латинка Христова, ръководител на експедицията, всяка една костица носи някаква информация. "Ще сме малко като очакване на Коледа да видим точно какво сме събрали", допълни тя.

"България изобщо не беше част от историята, когато започнахме да проучваме динозаврите. Не съм си и помислял, че може да стане дума за български динозавър.", отбелязва американският учен Стийв Брусати, но се окачва, че вече вярва в тази идея.

Назад във времето намира неоспорими доказателства, че нашата част на планетата е била приятен дом за динозаврите.

"Това е една от малкото почти изцяло запазени кости. От предния крайник на двукрак растителнояден динозавър", допълни Владимир Николов, палеонтолог в Националния природонаучен музей при БАН.

Според него, едно от големите открития в палеонтологията на динозаврите през последните 30-40 години е, че огромна част от тях наистина са били пернати. "Българският динозавър най-вероятно не е имал пера. Били са покрити най-вероятно с люспи или с малки костни плочи. А ето тази другата кост е от същия тип динозавър, само че е от големия му пищял, тоест от тази част на крака, която е близо до глезена", добавя Николов.

По думите му, динозавърът по нашите земи изглежда доста по-различно от онези, които сме гледали в поредицата "Джурасик парк".

Разкопките през годините категорично показват, че около Трън има кости на динозаври. Само че сега преди дни там на същото място откриват нещо повече. Нещо, което още повече преобръща представите на света. Явно тук по нашите земи е имало и гигантски летящи влечуги.

"Това е кост, раменна кост, непълна - от голямо летящо влечуго. Птерозавър", заяви Владимир Николов.

"Тези открития в България могат да се окажат изключително съществени. Европа е била вода и много малко острови. И не е ли невероятно, че преди 80 милиона години е имало птерозаври в небето ви, по земята, по която сега ходите, са стъпвали подобни чудовища като динозаврите? Този птерозавър е вероятно най-голямото нещо, което някога е летяло, крилата са били някъде около 8 метра. Един огромен самолет", допълни и Стийв Брусати.

Според него, това, което е видял може да е вдъхновение в нови филми, а самият той ще включи в новите книги, които пише.

Преди години Стив изобщо не подозира, че би говорил подобно нещо за страната ни. Сега въпросът не е дали, а кога ще дойде отново. България вече е официална част от графика му.

Нихилус преди 1 година
Е неразумни български изроде, сега ясно ли ти е защо си най-беден , най- глупав и обект на подигравки от целия нормален свят?! Хората пишат за открития и постижения, а на сланино- мозъчната българска *** му дай само иронични подмятания и презрение на всичко, което го надскочило интелектуално.

Стоянов преди 1 година
Ще ми се да видя в най скоро време кости от БОКО-завър и КИРО-завър.

Колкото и да не вярвате факт е, че са намерени кости от динозавър в Трънско. Но нали сме неверници и подиграфчии цял свят ни се подиграва и лицето пред света са ни кирчовци и кокорчовци, както и братята с няколко бани по рождение.

Готин преди 1 година
Не е български този огромен динозавър. Това си е напълно македонски динозавър.

От гр. Г преди 1 година
Мъжко Дино с 10 дка. царевица търси женска Завърка с мотика за копанье...Спешно! Екстри...нова каруца с 500км. пробег, къща 150кв. и 3 дка....двор. Басейн нема! Баня само в Неделя!

Перничанин преди 1 година
Български динозавър? ахахахахахахах Журналята не знае вече какви ги пише.

анонимен преди 1 година
е като са го открили, няма ли да го видим ?

Огромния македонски птерозавър е отишъл да яде дребни бугарски трънозаври

До ил Рапоне - Те тези са си Наши Родни Социалистически и затова са такива !

Щерю преди 1 година
Всяка вечер птерозаврите обичайно кацали там, защото от кръчмата се носела любимата им песен "Цъфнал Трън" - и изпадали в див, мезозойски екстаз...

И тогава не сме били като другите от Голямото Европейско семейство , и пак нашите динозаври са били без пера и без пари !

Интересно преди 1 година
Щом са около Трън , Значи нашите динозаври са си минавали границата със Сърбия свободно , а може да са били и Сръбски ?!

007 преди 1 година
Наште динозаври комунистически не измряха, а еволюираха в пиявици демократични.

До Анонимен"Динозаврите са били по цялата планета" ....... Тук е имало море по време на динозаврите. Затова намирането на кости от динозаври наистина е изненада. Край Трън е имало острови, и костите са оттам. Вероятността да тръгнеш да търсиш кости на динозаври на мястото на древен остров, а и да откриеш такива, наистина не е голяма. Затова е откритие.

Динозаврите са били по цялата планета но каква изненада, че имало и нашата територия.В тотален шок съм.

ил Рапоне преди 1 година
Но не трябва да се пропуска и най-видният представител, простозавърът Бокодактил тикваптор бронтонеграмотний от древните земи на Банкикус, надарен с академични познания във всички сфери от обществознанието

Беден Видинчанин преди 1 година
Тези от БАН пак отчетоха дейност,на кого му пука за вашите динозаври,няма пари за ядене и зимата идва и ние ще измрем като вашите динозаври скоро

ил Рапоне преди 1 година
Ама то и сега ги има, около 240 са, хранят се с обществени поръчки през обръчи, викат им фирми, и растат на гуша, бузи, г*з и шкембе. Приятен ден.

промивката на робскич мозък продължават с пълна сила.