Да се развенчае митът, че можем да се конкурираме с туризма на Гърция и Турция

Илин Димитров: България да влезе в телефоните на европейските туристи
23 сеп 2022 19:30, Анисия Иванова
39
Да се развенчае митът, че можем да се конкурираме с туризма на Гърция и Турция
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

За да може туристическият бранш в България да се развива и да има успех, ние трябва да засилим рекламата си и да си сверим часовника с международните тенденции, където създаването на бранд и дигиталната реклама са най-важни. Това коментира министърът на туризма Илин Димитров в ефира на предаването „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.

"Не сме популярни заради липсата на бранд. Това е една от целите на следващото правителство - да изгради бранд на България, така че чуждестранният турист веднага да му хрумват 7-8 думи за нас. За тази цел трябва значително да увеличим бюджета си за реклама и би било добре да се промени Законът за обществените поръчки, за да можем да рекламираме в Tik Tok и Instagram“, категоричен е министърът.

По негови думи списъкът на проблеми на министерството е дълъг, а бюджетът е едва 0.02% от БВП, докато туризмът в България допринася 13% от БВП. Той не смята, че туристическият бизнес изостава в дигитализацията, големите платформи помагат на бизнеса да се дигитализира, но самият бизнес не е интегриран в останалия свят. „По-голямата част от туристите разглеждат оферти и правят резервации през телефона си и ние трябва да съсредоточим усилията си именно там. Трябва да наложим 7-8 ключови думи, които инстинктивно да бъдат свързвани с България – море, планина, минерални извори, винен туризъм“, убеден е той.

Въпреки това напук на негативните очаквания през пролетта и ниският брой резервации, равносметката за летния туристически сезон в България е положителна, като разликата със стойностите от 2019 г. започва да се стопява.

"Това лято беше малко по-силно от това, което очаквахме. Март месец се поуплашихме, защото предварителните данни бяха много слаби, но в крайна сметка отбелязахме 80% ръст спрямо 2021 г. Като нетна стойност стопяваме разликата с периода отпреди пандемията - очаквахме да сме минус 25% спрямо 2019 г., а сме минус 17%. Смятаме, че и зимата ще бъде много силна, защото по предварителни данни интересът е много голям“, отбелязва той.

При един по-топъл септември стойностите можеха да бъдат още по-добри, но за съжаление това не се материализира, казва той. По негови думи големият ръст спрямо 2021 г. не е необичаен, тъй като това се случва във всички сектори. „По-важната база за сравнение е 2019 г.“, категоричен е Димитров.

Към курортите ни има силен интерес от Чехия, Полша, както и почти пълно възстановяване в броя на туристите от Израел и Великобритания. За сметка на това не се справяме добре с немския пазар, където спадът е значителен.

"Минали години сме имали 700 000 туристи от Германия, тази година са само около 200 000. Те са по-предпазливи заради близостта ни до военните действия в Украйна“, смята Димитров.

Според него е по-перспективно да привличаме туристи от други държави в Източна Европа, тъй като те са в същата ситуация и нямат особени притеснения, докато някои народи като германците са по-консервативни. По отношение на руските туристи, има регистрирани 60 000 души, които са най-вече собственици на имоти. Има осезаем спад от предишни години, като от 2015 г. броя на туристите от Русия намалява прогресивно, но туроператорите са гъвкави и намериха алтернативи в близките пазари, казва гостът.

Интересното е, че българският турист остава номер 1 като дял от общите посетители и минава 60% от всички туристи, като стойностите са почти равни на миналогодишните.

"Имаме устойчивост на търсенето от българи. Всички приказки, че продуктът ни не е добър са несъстоятелни, тъй като, ако това беше вярно, българските туристи нямаше да се връщат и да поддържат такъв стабилен интерес. Време е и да се развенчае митът, че ние можем да се конкурираме с Гърция и Турция. Гърция има 14 400 км брегова ивица, Турция има 7000 км, а България има 350 км. Можем да се учим и сътрудничим с тях, но няма как да бягаме в една и съща писта“, посочва той.

По негови думи най-голямото предизвикателство за хотелиерите е в ценообразуването.

"Има голям недостиг на кадри, няма служители и се получават изкривявания на пазара, съответно трябва да се увеличават заплатите. При много хотелиери маржа на печалба се изяжда и няма пари за инвестиции в хотелската инфраструктура“, отбелязва той.

Хотелиерите ще имат печалби и те няма да са малки, но това е благодарение на тавана на цените на тока и това спаси донякъде бранша. Цената на водата обаче скочи драстично в Бургаска област, но за щастие газ не се използва много  освен в кухните, но ще има проблем през зимата с отоплението на големите комплекси, ако държавата не сложи таван на цените. Аз се боря за 9% ДДС за целия сектор, таван на енерго разходите - няма как да се справим иначе“, зопълни Димитров.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


39
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
15
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А бе германеца е по голям дявол и от евреина, нищо което правят не е за наше добро
14
4
 
19
 
! Отговори
123 преди 1 година
И какво по-точно ще ракламирате в .... тик-ток? Бетон до бетона, *** до *** и това на едно доста безобразно висока цена! Морето ни не стува само по себе си, дори като море. Затвотена локва в която се изливат помиите на половин Европа. А за "спато" не ми се и споменава... Треторазряден "хотел" у село Баня, Старозагорска околия е по-скъп от хотел на световноизвестна верига в Лондон! Аре чао!
13
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Какъв туризъм може да се рзвива от бетонджии????
12
11
 
6
 
! Отговори
Gazi Mustafa Kemal преди 1 година
Трай до догодина, маляка. Егейско няма да ти е вътрешно скоро. На острови на хвърлей от нашия бряг работа нямате. Отдавна Ердо ви предупреди да ги освободите сами. Вместо това ги въоръжавате и мислите, че САЩ ще ви спаси, ако ядосвате Осман. Ей, юнан, погледнете Измир и помнете как бягахте през глава веднъж ядосали Осман.
11
8
 
9
 
! Отговори
Панайотис Рейзис преди 1 година
Албания е джудже държава--само 28 748 кв.км..ТОЕСТ 12 ПЪТИ ПО-МАЛКА ОТ ГЪРЦИЯ, АКО СМЕТНЕМ И ПЛОЩА НА ЕГЕЙСКО МОРЕ = 220 000 км2 = 352 000 км2 , което е Вътрешно Гръцко Езеро и е собственост на Гърция 95 процента ....АЛБАНИЯ (ГРЪЦКА ДУМА)..АЛПАНИ = ЕЛЛИНИ..ШИПТЕРИ = АВАР И АЗАРБАДЖАНЦИ .......АЛПАНИЯ ИМА 362 КМ МОРСКА ИВИЦА .....А ВИЕ ИМАТЕ 354 КМ + 24 КМ ОТ ОБИКОЛКИТЕ НА 5-ТТЕ ВИ ОСТРОВА = 378 КМ === ТОВА Е ЦЯЛАТА ВИ БРЕГОВА МОРСКА ИВИЦА . ИТАЛИА = 7600 КМ.....ТУРКИЯ = 7200 КМ .
10
0
 
16
 
! Отговори
Турист: преди 1 година
То, това е ясно и на децата от детската градина, че не можем да се конкурираме с Турция и Гърция. А, с кого можем??? Вие, безхаберни паля.чОв.ци с кого можете? За нищо не ставате.
9
1
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тоя е голям *** - как да рекламираш нещо, което не съществува? Първо го създайте тоя туризъм и чак тогава го рекламирайте. Или поне първо си отговорете на въпроса защо за дългия уикенд българите ходят до Гърция и Турция, а не тук.
8
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Министър на туризма е един фъфльо.
7
0
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Далеч не е само дължината на бреговата ивица. Внасяме всичко - храната, обзавеждане на хотелите, строителните материали за хотелите, шезлонгите, чадърите. Даже персоналът и фасадното осветление. При това става дума за 4-5 месеца. През останалото време - семинари, обучения, конференции и абитуриентски.
6
3
 
8
 
! Отговори
непукист преди 1 година
Умен коментар! Да не би най-накрая да има някой смислен на този иначе безсмислен пост "министър на туризма"? Гърция и Турция са друга писта, което не означава, че ние не можем да имам собствени продукт и ниши. Черноморието е важно, но далеч не единственото.
5
1
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Можем и още как само като разкарате мутрите от Черноморието и докарате нормални хора нещата ще станат но ви е по изгодно да плащат мутри и да има простащина чалга куртизанки и дрога да пълните черните каси на бкп
4
0
 
24
 
! Отговори
lol преди 1 година
Родните хотелиери не са конкуренция на Гърция и Турция за българските туристи, пък какво остава за чужденците ахахахах
3
0
 
23
 
! Отговори
А не бе преди 1 година
Мутрите се объркаха много в началото. Решиха, че тука ще се стечат всички земни курортисти. То има два месеца сезон, ето средата на септември е студ кучешки вече. Отделно имаш Черно море, което си е супер за нас, но има Гърция, Турция, острови, екзотика, къде ще е конкурираш на световния пазар. Едно време когато лагера не е имал топло море и полякини и чехкини е нямало къде другаде да идат е било хит. Сега си е за нас и копторите е редно да се съборят.
2
1
 
19
 
! Отговори
бранд има преди 1 година
популярен е, а може да се популяризира плуването с кафяви акули...
1
1
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Как да няма брандбетономорието? Бетонът и фушшкитеса бранда.