Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли

Спадът е около 60%, изчислиха от бранша
Обновена: 22 апр 2019 09:36 | 22 апр 2019 07:11, Веселина Йорданова
265
Край на бизнеса с коли втора ръка? Вносът на стари возила зацикли
Снимка: архив, БулФото

Много от търговците на употребявани автомобили са пред фалит, след като от началото на годината бизнесът с вноса на стари коли още повече зацикли. С 9,2 процента са намалели регистрациите в България на возилата с пробег, сочи официалната статистика на МВР.

Общо 4621 по-малко употребявани леки и лекотоварни автомобили са достигнали до клиентите като нов внос, сравнено с периода от първите три месеца на 2018-а. До 1 април в България са регистрирани общо 52 585 возила над 6-месечна възраст, докато през 2018-а те са били 57 206. Символично увеличение при регистрациите през първите три месеца на тази година има само при колите до 5 години, пише "24 часа".

За огромна криза в търговията с употребявани коли признават и от Асоциацията на вносителите на автомобили в България (АВА). “Нашият бизнес е в крах. Миналата година в моята автокъща, ако съм продавал по 20 коли на месец, сега успявам да пласирам едва по осем. Т.е. спадът е около 60 процента. Подобна е ситуацията и при другите големи автокъщи, които сме регистрирани и си плащаме всички данъци и такси”, призна Владимир Доросиев, зам.-изпълнителен директор на АВА и собственик на крупна автокъща.

“От 1989 година това е вторият удар по бизнеса с вноса на употребявани автомобили Първият бе, когато страната ни влезе в ЕС преди 12 години. Тогава бяхме накупили автомобили с мита и ДДС и бяхме принудени да продаваме на загуба с по 2 хиляди лева на кола. Сега ситуацията е подобна. В момента всеки месец дотирам с лични средства заплатите на служителите си. Година и нещо фирмата ми няма печалба”, оплака се Доросиев.

Според него причините за това са високите първоначални разходи при първата регистрация на употребяван автомобил, пренаситеният пазар, липсата на достатъчно пари у българина и нелоялната конкуренция на хората от сенчестия бизнес и “единичните” търговци.

Повишаването на екотаксата до 300 лева плюс задължителната “Гражданска отговорност” средно са вдигнали разходите при първоначалното купуване на автомобил от ЕС на поне 700 лева, изчисляват от асоциацията.

В момента предлагането на коли е огромно, като освен че автокъщите са буквално задръстени, стари автомобили се предлагали и от хора, които въобще нямат регистрирани фирми. Много от тях са нелоялни търговци и предлагали коли със замаскирани повреди на по-ниски цени.

Най-проблемните употрябавани возила идвали от Южна Италия, докато в северната част на страната хората се грижели по-добре за колите си. В страните от ЕС се забелязвала тенденцията хората да карат повечко години и километри автомобилите, които са си купили нови от магазина. Въпреки по-високата покупателна способност от тази на българите, европейците все повече търсели автомобили втора ръка, това влияело и на пазара у нас.

Това, че в София и по-големите наши градове се карат по-новички и скъпи автомобили, не означавало, че у нас се предлагали читави употребявани автомобили. В градове като Благоевград и Дупница например хората можели да си позволят максимум до 5000 лева за кола.

От асоциацията са на мнение, че вдигането на еднократната екологична такса на 300 лева при първоначалната регистрация на кола нов внос води до приходи в държавата годишно от около 60 милиона лева, без значение на каква възраст е автомобилът. Ако страната ни иска да намали възрастта на автомобилния парк, трябвало да се измислят различни екологични такси, които да зависят от състоянието на конкретния автомобил, смятат специалистите.

По-справедливо е тези екоданъци да се плащат годишно, да са съобразени с възрастта и еконормите на самата кола, а също така да има възможност да се плащат и разсрочено.

От 2021 г. България и други нови членки на ЕС може да имат фонд, от който да черпят финансови средства за поощряване на купуването на електромобили. Идея за създаването на Фонд за чиста мобилност бе представена от България, Румъния и страните от Вишеградската четворка - Чехия, Полша, Унгария и Словакия.

Въпросът бе повдигнат по време на мартенския съвет по околната среда. Идеята е във фонда да се акумулират средства от бюджета на ЕС, от държавите членки, от съседни на ЕС страни, от производители на автомобили, енергийни компании и други.

Предстои допълнителна работа по тази идея, както и обсъждането ѝ със страните от Вишеградската четворка и Румъния. Намеренията на българската страна са да представи за обсъждане документ, развиващ идеята за създаване на Фонд за чиста мобилност в рамките на юнския Съвет по околна среда.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


265
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
221
2
 
37
 
! Отговори
Щирлиц преди 4 години
Просълзих се...Намалели им продажбите и печалбите,мъкааа...
220
1
 
24
 
! Отговори
УЕФА - мафия преди 4 години
При производството на акумулаторни батерии за електромобили околната среда се замърсява с олово, кадмий, живак и т. н. Отделно заминават хиляди литри вода. Електромагнитните полета влияят изключително зле върху организма - хормонални проблеми, проблеми с щитовидната жлеза и др. Едно поле, второ, трето, десето... По 6-7000 малки акумулаторчета в автомобил и пъзелът се нарежда.
219
1
 
23
 
! Отговори
Кат преди 4 години
И много камери тол мол такси финетки минетки граждански еко норми глупотевини пара да събират а магистралките и пътищата на дупки и кратери айде бензина ко да е не зависи от малка България цената ама пътищата като хората правете и недейте толкоз много такси да мислите мафиоти в прованса се усещат тея такси за Софя незнам.
218
5
 
34
 
! Отговори
Бай Митьо преди 4 години
Гледах ги в мобилето онзи ден. Предлагат ми шкодичка 2003г. /16 годишна/ за 4000 лв.Ами да си я карат те! Аз ще си карам мойта Фелиция 1996г. Иска само 1 бендикс и е пушка :)))))))
217
2
 
37
 
! Отговори
Да фалират дано преди 4 години
Да фалират дано продават трошки от моргите с 300%-400% печалба !!!!
216
4
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Ако можеше да си купя нова кола нямаше дакарам кошница за 1500лв.Колата ми енеобходима,защото работя на 32 км от там,където живея.Целта на управляващите не е да се карат нови коли,ако това им беше целта щяха да вдигнат минималната на 2000лв.Целта дасложат край и на малкото,което си го позволяваме с много труд,а именно таратайките за 2000лв.Вдигат еко такси,застраховки не за да спъват джамбазите ,а обикновения гражданин.
215
5
 
18
 
! Отговори
До 226 нн преди 4 години
Пренаситеност казваш с коли. Оня ден НСИ казаха, че сега в България 51,1% от домакинствата имат автомобил - голямо пренасищане ще да е....
214
3
 
29
 
! Отговори
До 226 нн преди 4 години
Не лъжи!В България автомобилите са около 440 на 1000 човека население, доста под средното за ЕС и доста под нивото в Германия. Личните автомобили са още по-малко - около 250 на 1000 жители - повече от два пъти под средното ниво за ЕС.При това за България се отчитат всички автомобили (леки, товарни, специални, автобуси и влекачи), а за другите държави отчитат само личните автомобили. Това е защото в България ГЕРБ са некадърни да се справят с пътищата и организацията на движението и паркирането
213
6
 
10
 
! Отговори
нн преди 4 години
Друга е истината. Много станаха автомобилите и пренаситиха нуждата на българина. Пример, колкото са регистрираните автомобилите на 1000 души население в Германия, толкова са и в България, В Германия са около 580 на 1000 души. На българина просто не му трябват повече коли, има си. Излишъкът е в автокъщите. Заводският ресурс на автомобилите от около 10 години, обикновено е два, че и повече пъти, което има своето значение.
212
4
 
18
 
! Отговори
Трол Горянин преди 4 години
Въпроса не е нова или втора ръка, а доколко има нужда.аз също имам познати които купиха автомобил за 35-40 К, за да събират прах в гаража
211
0
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Продажбите не са спаднали заради автокъщите, а си има други причини. Вярно е, че автокъщите много лъжат и яко надуват цените, но това е така не от вчера, а от 29 години, откакто започнаха да внасят стари коли в България. Да коментирам автокъщите, значи да не виждам проблема - спад на продажбите.
210
1
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Като продавате *** с върнати номера и евтини трикове, нормално хората да спрат да ви ползват услугите... Аз например си продадох старата кола, без да пусна и една обява. Защото хората, които ме познават, знаят в какво състояние беше.
209
3
 
27
 
! Отговори
Супер преди 4 години
Тези в КАТ ще чоплят семки.Няма внос няма пара.Егати кефа.
208
2
 
49
 
! Отговори
Добра новина преди 4 години
Напълниха Бг-то с кошници от Италия и Германия.Улиците са пълни с коли,капацитет на макс.Търговците на втора употреба коли са мортос.До две години всички ще фалират.Без това лъжат хората както си искат с превъртян километраж,свален катализатор.Всички да фалират.
207
1
 
27
 
! Отговори
Ифйф преди 4 години
Еми да намалят цените на колите търговците изкат от една кола да печелят 1000-1500 лева
206
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
До СметкитеАбе не знам как си със сметки? Или аз трябва да си хвърля дипломата за счетоводител от УНСС и дипломата за автомоньор от техникума. Десетгодишната кола я дадох на сина. Обслужвана във фирмен сервиз. Опел, без грам ръжда. Сменених 4-5 крушки. Трябваше да закрепя екрана над гърнето. Смених и спирачните дискове на предните колела. Друго само техническо обслужване: филтри, масло и свещи. Палиш, караш и сипваш бензин. Комшиите ми си отлежаха под колите и се настояха на отворен пред.капак.
205
0
 
25
 
! Отговори
Bad Company преди 4 години
До Питам сеНе се питай ами стягай багажа. Пали колата, вземи самолета или автобуса и си ТАМ! ТАМ , в меката на автомобилите втора ръка:) Германия, Италия, Франция......Както пишат нашите журналисти има хиляди коли от които западняците изкат да се отърват и ги подаряват:)))))) Подредени са на плацове, с готови документи и ключовете на таблото! :)) Даже и някое евро има в жабкта за из път! Успех!! Ххахахахахахах!
204
2
 
22
 
! Отговори
Митко преди 4 години
Даже и от частник ме е страх да си купя, знаеки, че той я е купил от автокъща и там са и върнали километража! Един приятел си взе някакъв измислен Мерцедес за 6000 лв, след толкова много повреди в официалния сервиз му казват, че колата му е на 380,000 км, а той я е взел на 160,000. Погледнете в обявите за коли колко автомобили са между 160,00 и 180,000......
203
4
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Време е бизнеса със продажби на стари коли, които са били предназначени за рециклиране да се прекрати.
202
3
 
36
 
! Отговори
Питам се преди 4 години
Питам се дали една година и половина се бърка в личния си джоб? И дали дава заплати без да е на печалба? Досега не съм виждал такива патриоти. Зная как се вкарват стари кошници за без пари, как се лустросват с части от морги и се продават с 300 - 400 % печалба. От колите в автосалоните една малка част са читави. После защо не купуват?