Необяснима изненада за физиците на адронния колайдер

Регистрираха нов ефект, който не може да се обясни с теориите
23 сеп 2010 11:05,
Необяснима изненада за физиците на адронния колайдер
Раждане на нови частици при сблъсък на лъчи протони. Изображение: ЦЕРН

Физиците, работещи на Големия адронен колайдер, регистрираха нов ефект, който още не може да бъде обяснен със съществуващите теории, се казва в съобщение на сайта на ЦЕРН.

По време на експериментите на Големия адронен колайдер лъчите протони се движат с почти светлинна скорост и се сблъскват помежду си на няколко места в 27-километровия ускорителен тунел.

В резултат на сблъсъците, произтичащи с голяма енергия (локализирана на твърде малко пространство), се раждат нови частици. Учените следят тези процеси, напомнящи процесите, които са станали веднага след Големия взрив, анализирайки данните, постъпващи на детекторите на колайдера.

Специалистите се надяват, че събраната информация ще им помогне да уточнят съществуващи теории, които обясняват фундаментални физически взаимодействия.

Учените са анализирали данните, постъпващи на детектора CMS (Compact Muon Solenoid). Наред с другите неща те оценявали под какъв ъгъл родените частици се разлитат от мястото на сблъсъка – тази информация е необходима за определяне на свойствата на новите частици. Физиците установили, че сред стотиците частици, раждащи се при сблъсъците на протоните, има и двойки, чието движение по неизвестни причини е свързано – тоест те не се разлитат независимо едни от други.

Детекторът CMS е един от двата универсални детектора на Големия адронен колайдер, създаден за откриване на широка гама нови частици и явления при висока енергия.

С него може да се измерят свойствата на известните частици с безпрецедентна досега точност, както и да се търсят съвършено нови непредсказуеми явления. Подобни изследвания ще задълбочат не само разбирането на материята.

Специалистите предлагат няколко възможни обяснения на наблюдавания ефект, но досега нито едно от тях не е потвърдено с необходимите доказателства. Гуидо Тонели, представител на групата учени, анализиращи данните на CMS, не изключва, че физиците са се сблъскали с първата проява на "новата физика", която може да се наблюдава благодарение на огромната енергия на сблъсък на Големия адронен колайдер.

Авторите отбелязват, че е необходимо откритият ефект да бъде потвърден, тъй като представлява „много слабо проявление в много сложна обстановка“.

Големият адронен колайдер е най-големият ускорител на елементарни частици на планетата . Той беше пуснат през септември 2008 година, но 9 дни по-късно беше спрян поради авария, която прекъсна експериментите за повече от година.

Повторното пускане на колайдера беше през ноември 2009. До края на 2011 г. сблъсъците на лъчи протони ще стават при енергия 7тераелектронволта, а след това работата на ускорителя ще бъде преустановена за година. В това време специалистите ще го подготвят за покачване на енергията на сблъсък на 14 тераелектронволта.

Сегашният сеанс на работа на колайдера продължава 18 месеца. Това трябва да позволи да се акумулират достатъчно данни за изследване на новата територия на „тера инкогнита“ във всички области, където се очаква нова физика.

Още по темата: нова физика

??? преди 13 години
Сериозно...., ти ще спечелиш нобелова награда по физика.И с какво име трябва да наричаме продължителността на всички процеси в вселената, тъй като не можеш да отречеш че всико се променя, и как да ги измерваме тези продължителности, тъй като очевидно е че процесите зависят от тази продължителност.

Предпазлив преди 13 години
Дано да знаят какво правят!

Не разбирам нищо от тази наука но интуицията ми крещи че това с което са се захфанали тази банда *** е абсолютна глупост ..или с тези опити прикриват нещо друго

атомен физик преди 13 години
до:114Не знам кой ме имитира, но отговора е всъщност верен - ако можеше да се отговри на тези въпроси Бога губи смисъл като такъв

до:114В СУ

атомен физик преди 13 години
Ако можех да отговоря на въпросите ти Бог би несъюествувал логически ,,,

бай Петко преди 13 години
Комшйката ми пък не дава да спирам Големия адронен колайдер, докато не е станало време да се прибира от работа мъжо и

SZS преди 13 години
До Атомен Физик:Понеже имаш теория която обяснява всичко отговори ми на тези въпроси:1.Какво е време и защо съществува?2.Защо материята има маса?3.Какво е енергия и защо няма маса?4.Какво е гравитация и защо съществува?5.Какво е пространство и защо съществува?6.Какво е вселена и защо съществува?7.Защо скороста на светлината е константа във вакуум?И понеже си религиозен :1.Кой, защо,как и кога е създал БОГ?моляте не отварай-"Защото Бог така каза!!" на всичко, звучи изтъркано

g преди 13 години
do 98много си необразован, за червено отместване чувал ли си някога?

SZS преди 13 години
До Атомен физикАко не е тайна на каква възраст си и къде си получил образованието си по физика и астрономия?Мерси предварително за отговора.

SZS преди 13 години
До Атомен ФизикПонеже се представи като атомен физик не само в името си бил ли ми казал къде работиш и с какво точно се занимаваш. Ако си физик със сигурност знаеш защо Big Bang е толкова широко разпространена теория, знаеш и защо и от кого е предложена, знаеш и доказатлствата в нейна полза. Ти като цяло отричаш тази теория и препочиташ да вярваш на 4-*** евреи живели преди 3000 години да ти разказват за живота и смърта и за сътворението на вселената. Не всеки е склонен да им вярва да ти кажа ли

Студент преди 13 години
Науки за Земята- Нов Български Университет

студент преди 13 години
Статията я прочетох. Самата статия се основава на това че колкото вярваме че има Господ толкова вярваме и че има Голям Взрив.Тоест нямаме доказателства нито за едното нито за другото- ако съм разбрал правилно. Някъде бях чел че религията и в частност вярата в господ в комбинация със съвременната наука би довела до заветната цел- осъзнаването на смисъла-жив организъм да разбере значението от съществуването си в необятната вселена и ролята си в осъзнаването на заобикалящата го среда.

Истината е една- не сме готови за това което предстои да открием. Мозъчетата ни са още недоразвити така че да осмислят материята на естеството от знания които трябва да разчетем от данните които ускорителя ще ни предостави близките 2 години.Трябва ни съвременен Айнщаин който не се е родил все още. Може би, най-големият за времето ни учен, който и да е той, не може да осмисли какво целим. Като цяло теорията за големия взрив е грешна по начало.Трябва ни нова отправна точка за начало на търсенето.

някой преди 13 години
А бе за ГМО не съм съгласен ,просто се късае за монопол и страшно много пари,и зад всичко отново стои америка,а когато едно нещо е в интерес само на малка група хора не е добро според мен.

атомен физик преди 13 години
до 107Пиян ли си бе човек - нищо не разбирам от писанията ти...

ти какво учиш?

Веселин преди 13 години
Статията ти написана по-долу не обяснява и не казва нищо! Просто една научна интерпретация на библията.