Военните постижения на 2010 година

Десетте оръжейни събития през изминалата година
Обновена: 6 яну 2011 08:56 | 6 яну 2011 07:00,
25
Военните постижения на 2010 година
Новият релсотрон на ВМС на САЩ. Снимка: U.S. Navy photo by John F. Williams/Released

Изминалата 2010 не беше много щедра на големи военни придобивки и събития. Причината за това са последствията от глобалната финансово-икономическа криза, която осуети плановете на много отбранителни министерства. Все пак през изминалата година бяха отбелязани някои новости, привличащи вниманието на обществеността. Lenta.ru представя най-забележителните от тях.

Първо руско пето поколение

2010 започна с дългочакано събитие – на 29 януари във въздуха се издигна първият прототип на руски изтребител пето поколение – ПАК ФА (перспективен авиационен комплекс от фронтовата авиация). Първият полет продължи 45 минути и беше признат за успешен. Сега вървят летателни изпитания на прототип на ПАК ФА, известен като Т-50. В началото на 2011 към изпитанията трябва да се присъедини и втори прототип.

Сега Т-50 е прекласифициран на ПАК ФА/МИ (перспективен авиационен комплекс от фронтовата авиация/многофункционален изтребител). Техническите характеристики на машината обаче са засекретени. Знае се само, че изтребителят притежава висока интелигентност и може да излита и каца на писти с дължина 300-400 метра. Самолетът може да изпълнява бойни задачи във всякакви метеорологични условия и часове от денонощието и е свръхманеврен. Предполага се, че той ще развива скорост до 2600 км в час и ще прелита до 5500 км. Изтребителят ще е въоръжен с 30-милиметрово оръдие.

Според плановете на компанията "Сухой", занимаваща се с разработката на самолета, през 2011-2012 г. ще бъдат завършени изпитанията на Т-50, а през 2013 Министерството на отбраната на Русия ще закупи десет самолета за тестване във въоръжението. На основата на Т-50 ще се създава индийски изтребител пето поколение FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). Контрактът за разработката му беше сключен на 21 декември 2010 по време на визитата на руския президент Дмитрий Медведев в Индия. Сумата на сделката се оценява на 295 млн. долара. За разработката на FGFA ще са необходими 8-10 години, а общият обем финансиране на програмата по различни оценки ще от 8 до 12 млрд. долара. ВВС на Индия възнамеряват да купят 250 FGFA за 25 млрд. долара.

Второ руско пето поколение

През май 2010 изпълнителният директор на холдинга "Руски хеликоптери" – Андрей Шибитов, заяви, че в близките години Русия ще създаде боен хеликоптер пето поколение. Техническите характеристики на новата машина не се уточняват, но компанията "активно работи над концепцията боен хеликоптер пето поколение". Месец по-късно главният конструктор на ОКБ Миля – Алексей Самусенко, каза, че практическата работа по създаването на хеликоптера ще започне през 2011.

Според Самусенко изискванията към новата бойна машина ще бъдат формирани въз основа на "трите военни концепции, които ще съществуват у нас в близките 10-15 години". Според предварителни данни сред изискванията вероятно ще бъдат висока скорост, възможност за водене на огън от укритие, изпълнение на бойни задачи денонощно и във всякакви метеорологични условия, възможност за търсене на врага, повишена издръжливост и слаба забележимост на хеликоптера. Според конструктора новите хеликоптери ще могат да развиват вертикална скорост 250-300 км в час, а хоризонтална – до 450-500 км в час. Освен това на тях ще бъде монтирана система с изкуствен интелект, която ще подсказва на пилота.

Екранолети

През май 2010 стана ясно, че Русия възнамерява да възобнови производството на екраноплани (екранолети), които в перспектива ще се използват за нуждите на силовите структури на страната. Екранопланите използват ефекта на аеродинамичния екран при движението над водна или земна повърхност. Такъв апарат е способен да се плъзга над повърхността за сметка на подемната сила, която се осигурява от въздушния поток, създаващ налягане под кораба. Най често екранопланите летят над водната повърхност, тъй като за разлика от земната тя е по-равномерна.

Производството на екраноплани е започнато от СССР през 1957 г. и е прекратено в началото на 90-те. За това време са построени около 30 такива апарата, които в международната класификация са определени като "морски съдове".

Руски безпилотни летателни апарати

Руското министерство на отбраната завърши сравнителните изпитания на руски безпилотни летателни апарати и предложи да се закупят няколко за Сухопътните войски. Изпитанията се провеждаха два месеца и в тях взеха участие над 20 безпилотни апарата. След изпитанията Министерството на отбраната на Русия избра няколко безпилотни апарата за опити във военни операции. Става дума за апаратите "Орлан", "Ласточка" и "Элерон". В хода на изпитанията най-много внимание е отделяно на качеството на разузнавателната информация, предоставяна от безпилотните апарати, точността на координатите и възможностите на апаратите да транслират данни във време, почти близко до реалното.

Успешен старт на "Булава"

На 7 октомври 2010 създателите на руската междуконтинентална балистична ракета с морско базиране "Булава" (Боздуган) накрая успяха да преодолеят неуспешните изпитания. Тринайсетото пускане на ракета от борда на атомната подводница "Дмитрий Донской" беше успешно. Следващото пускане на "Булава" вече ще е от щатния й носител – атомната подводница "Юрий Долгорукий", построена по проекта 955 "Борей". Очаква се то да е успешно, а според генщаба на ВМФ на Русия е необходимо да се проведат още 5 успешни изстрелвания на балистични ракети, след което те могат да се вземат на въоръжение.

"Булава" ще стане основно въоръжение на ракетоносците от проекта 955/955А/955У "Борей". Тристепенната твърдогоривна балистична ракета е предвидена за подводен старт в движение."Булава" може да лети на около 8000 км. Ракетата може да носи от 6 до 9 ядрени блока с индивидуално насочване с мощност до 150 килотона всеки.

244 дни в орбита

На 22 април 2010 ВВС на САЩ изведоха в орбита безпилотния апарат X-37B, чийто автоматичен полет завърши на 3 декември. Според зам.-министъра на САЩ Ричард Маккини благодарение на X-37B ВВС на САЩ са потвърдили своята способност да изпращат апарати в Космоса, които да правят там експерименти, а после да се връщат на Земята. По време на пребиваването си в орбита X-37B получил седем увреждания на обшивката в резултат на сблъсъци с космически боклук, а по време на кацане се счупил основният колесник.

Предназначението на орбиталния апарат не е ясно – според официалната версия той ще се използва за доставка на стоки в орбита. Но според друга версия X-37В може да се използва за разузнаване. X-37B прилича на умалена совалка и е способен да извършва полети на височина от 200 до 925 км. Ускорението на совалката става с един ракетен двигател. X-37B има и товарен отсек с размери 1,22 на 2,13 метра. Сега ВВС на САЩ готвят за полет втори X-37B, планиран за април 2011. По време на този полет ще се тества работата на апаратура за проследяване с висока резолюция.

Хиперзвук

На 26 май 2010 в САЩ се състоя първият изпитателен полет на свръхзвуковата ракета X-51A Waverider. По данни на специалисти изпитанията са "95 процента успешни", но по време на полета била установена нестабилност на ракетата – след известно време на полета апаратът започнал бързо да се върти, прегрял, с него била загубена връзка, а след известно време X-51A автоматично се самоунищожил. Точните причини за неуспеха още не са ясни, но при първия си полет Waverider развила скорост пет пъти числото на Мах (5800 км).

Първият полет на X-51A, независимо от големите отклонения, е признат за успешен, тъй като целта му е била тест на работата на двигателя, а не на системата като цяло. Сега компанията Boeing, разработваща X-51A, е създала четири свръхзвукови ракети. Концернът Boeing се занимава със създваването на оръжие за нанасяне на глобални бързи удари на основата на X-51A Waverider. Новата свръхзвукова ракета ще носи името X-51A+, а работата по нея ще започне след няколко години, при условие че оригиналната X-51A премине успешно всички изпитания. X-51A+ ще разполага с уреди за бърза идентификация и унищожаване на цели в условията на активно противодействие. Освен това новата ракета ще има възможност рязко да сменя траекторията на полета, както и да се ориентира в пространството.

Сделка за много милиарди

През есента на 2010 Саудитска Арабия поръча на САЩ въоръжение и военна техника общо за 60 млрд. долара. Сделката, одобрена от Конгреса, е най-голямата в историята на САЩ. В пакета влизат 70 хеликоптера Boeing AH-64D Apache Longbow Block III и 84 изтребителя Boeing F-15SA Strike Eagle. Освен това Саудитска Арабия ще получи въоръжение за хеликоптери и изтребители, двигатели, резервни части, радари AN/APG-63(v)3.

В списъка попадат 72 транспортни хеликоптера Sikorsky UH-60M Black Hawk, 36 леки разузнавателни Boeing AH-6i Little Bird и 12 учебни хеликоптера MD Helicopters MD-530F. Цялата спомената техника ще бъде модифицирана и окомплектувана с последен модел двигатели, електронни системи за наблюдение, разузнаване, самоотбрана, навигация и обмяна на информация. По предварителна информация благодарение на тази голяма поръчка американските компании ще имат заетост за близките 15-20 години.

Американският Конгрес обаче може да блокира някои от параметрите на перспективната сделка, ако направи отстъпки на Израел, който се явява ключов съюзник на страната по антииранския въпрос. По-рано правителството на Израел рязко скочи против продажбата на толкова голяма партида военна техника на Саудитска Арабия, тъй като това можело да промени значително баланса на силите в региона. Саудитска Арабия обаче е основен съюзник на САЩ в района на Персийския залив.

По релси

В средата на декември 2010 ВМС на САЩ проведоха успешно изпитание на релсотрон. Новото оръдие ще бъде установено на бойни кораби на ВМС на САЩ, включително есминци от проекта DDG-1000 Zumwalt.

Релсотронът е оръдие, използващо електромагнитната сила за ускорение на електропроводим снаряд, който на първия етап от изстрелването е част от електрическа верига. Оръдието е получило наименованието си заради двете контактни релси, между които се движи снаряд, допиращ се до тях. Сега използването на оръдието на бойни кораби е невъзможно, тъй като за изстрелването е нужно голямо количество енергия, точността на стрелбата не е голяма, а самото устройство – прекалено голямо.

Списъкът на най-значителните събития от света на оръжията, произведени през 2010, е непълен. В него например не влизат нито американският електромагнитен катапулт EMALS за самолетоносачи, нито покупката от отбранителното министерство на Русия на вертолетоносец клас "Мистрал", нито продажбата на Израел на перспективните изтребители F-35 Lightning II, макар че и те са важни. В завършек може да се каже, че 2011 обещава да бъде не по-малко интересна.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


25
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
4
16
 
30
 
! Отговори
Black Beard преди 13 години
Пето поколение руски изтребител=десето поколение американски.
3
5
 
27
 
! Отговори
Пари на вятъра преди 13 години
Както се вижда американския и руския ВПК добре се стараят да похарчат парите на данъкоплтатците.........какво ли би станало , ако ги похарчат за наука?
2
6
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Че то Ми-28 е с катапултиращи кресла за разлика от всеки друг американски вертолет, а за К-50 и К-52 да не говорим. Сега ако направят още по-нов ножицата между САЩ и Русия ще се отвори много.
1
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
То всичко все в Русия правено бре хаахха