Държавата погна официално Uber-джиите

КЗК е започнала разследване по сигнал на Столичната община
15 апр 2015 17:04, Бойчо Попов
54
Държавата погна официално Uber-джиите
Снимка: Reuters

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване срещу услугата за споделено пътуване Uber.

Повод за докладната записка във ведомството е постъпило в комисията писмо от Столичната община с приложена към него информация за въвеждане на услугата „UberX“, представляваща алтернатива на стандартния градски транспорт и таксиметров превоз на пътници.

Общината е на мнение, че сигурността при плащанията, които се извършват не в брой, а през приложението, представлява проблем, независимо от твърденията на фирмата, че услугата е изключително сигурна.

Според общината сега действащите закони не позволяват предлагането на услугата превоз на пътници срещу заплащане без нужните регистрации за това. Ето защо юристите на общината искат КЗК да даде становище дали предлагането на такъв вид услуга не създава предпоставки за нелоялна конкуренция.

В писмото си до комисията от Uber Technologies Inc и Uber B.V. Nederlands отговарят, че Uber B.V. е компания със седалище в Холандия, която притежава лиценз за предоставяне и използване на софтуерно приложение/платформа за смартфони (iOS, Android и Blackberry) в България.

Услугата UberХ се предлага в България от 9 декември 2014 г. и е достъпна чрез мобилното приложение на Uber. Тя представлява платформа за предоставяне на социална мобилност. Чрез платформата на Uber физически лица – пътници могат да правят заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място при ниски разходи. От друга страна, тя позволява на шофьорите да установят контакт и да се съгласят да споделят и да си поделят част от разходите за използване на личните си автомобили за целите на споделеното пътуване.

Холандското дружество е предоставило на Rasier Opеrtions B.V. лиценз за използване на приложението и предоставяне на услуги чрез него на други лица. Ето защо Rasier Opеrtions B.V. е дружеството, което на територията на страната предоставя на шофьорите достъп до мобилното приложение на Uber, за което начислява такса и влиза в договорни отношения с шофьорите на моторни превозни средства за предоставяне на услугата.

Oт Uber са категорични, че нито Rasier, нито Uber B.V. предоставят транспортни услуги. Компаниите не наемали и трети лица да извършват транспортни услуги от името на двете фирми и не притежавали или отдавали под наем моторни превозни средства.

За да се абонират за приложението Uber, шофьорите сключват договор за предоставяне на транспортни услуги с Rasier, въз основа на който те получават правото да ползват приложението и имат възможност да се свържат и да приемат (по собствена преценка) заявки от пътуващите лица с цел да изпълнят транспортни услуги по заявка на такива лица от свое име. В този смисъл според Uber изпълнението на услугата UberX в България предполага няколко отделни договорни отношения от страна на Uber: между Uber B.V. и пътуващите лица за използването на мобилно приложение Uber и между Rasier и шофьорите за достъп до мобилно приложение Uber.

Заплащането на услугата се извършва безкасово чрез дебитни/ кредитни карти. Тези преводни нареждания се администрират за и от името на шофьора от трето лице - платежна институция. 

От своя страна Rasier селектира шофьорите, които ще използват платформата, като им поставя изисквания към предоставянето на услугите с техни собствени превозни средства, използвайки UberX, както по отношение на автомобила (брой места и врати, произведен след 2005 г., изряден технически преглед и др.), така и по отношение на водача (минимална възраст 21 години, валидна шофьорска книжка, документ за самоличност, свидетелство за съдимост и др.).

В становище от ИА „Автомобилна администрация“ се посочва, че превозът, предлаган чрез платформата UberX, се доближава до голяма степен до таксиметровия превоз на пътници, като в същността си на практика е идентичен с таксиметровия превоз на пътници срещу заплащане. Независимо от идентичността на услугата таксиметров превоз на пътници и услугата, осъществявана чрез платформата Uber X, последната се извършва, без да се спазват изискванията на действащото българско законодателство, касаещи този вид превоз, от страна на предлагащите я дружества, поясняват от агенцията.

Ето защо според КЗК възникват съмнения за наличие на евентуално извършени нарушения на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) и по-специално на „Забрана за нелоялна конкуренция“. Затова и комисията решава да образува производство за проучване на евентуално извършено нарушение от страна на Uber B.V  и Rasier Opеrtions B.V. 

В средата на февруари един от браншовите съюзи на таксиметровите превозвачи - “Съюз Такси”, заплаши, че ще блокира столицата с протестно шествие. Исканията на организацията са компанията Uber България да прекрати своята дейност, а ако не го направи, държавата да се намеси. В отвореното си писмо „Съюз Такси“ заявява, че неколкократно е сигнализирала властите за „кражба на пътници“, което води до причиняване на загуби. 

В социалните мрежи пък се организира своеобразен контрапротест в защита на Uber, който да съвпадне по време с протеста на таксиджиите. Организаторите защитават свободния избор на българските граждани сами да решат как да се придвижват.

На това становище е и IT специалистът Христо Ласков, който в ефира на Bulgaria on Air коментира, че таксиметровите шофьори в България не трябва да се "борят" срещу мобилното приложение за споделено пътуване Uber, а трябва да предложат по-добра услуга от него, за да си "върнат клиентите".

Преди около месец и транспортният министър Ивайло Московски също критикува открито компанията. Според него услугата на Uber не отговаря на българските закони. Коментарът му бе във връзка с информацията, че НАП, МВР, службите, ДАИ и Министерството на транспорта организират съвместна акция срещу компанията.

В Европа, където Uber предлага широка гама от възможности за транспорт – от професионални лимузини до неформални възможности за споделяне на автомобили, компанията е атакувана от съдебни разпореждания в Белгия, Франция, Германия, Холандия и Испания. Според властите в тези страни компанията е нарушила правилата за лицензиране на таксиметрови услуги.

Стартъпът си има неприятности и във Великобритания. В Лондон например се проведе масов протест на черните таксита заради конкуренцията на колите на компанията. Uber търпи и критики, че не отговаря на данъчните режими на Острова. През юни 2014 г. възлови улици и кръстовища в Лондон, Берлин, Париж и Мадрид бяха блокирани от недоволни от услугата таксиметрови водачи. В протестите тогава се включиха над 30 000 шофьори на таксита и лимузини.

Още подобни новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


54
Още по темата: Uber
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
26
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Държавата е тотално зле. Слугува на мутрите
25
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Ако предлагат по-евтин транспорт от билета на Фандъшка хората ще предпочитат Юбер и Фандъшка ще трябва да намали цената или да закрие линии.
24
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
какъв е този лиценз за софтуерно приложение ?!?
23
10
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
"В писмото си до комисията от Uber Technologies Inc и Uber B.V. Nederlands отговарят, че Uber B.V. е компания със седалище в Холандия, която притежава лиценз за предоставяне и използване на софтуерно приложение/платформа за смартфони (iOS, Android и Blackberry) в България."Да бяхте споменали, че Холандия забрани на убер да предлага услугите си и глобява компанията с по 10 000 евро за всяко хванато "такси", а в края на март холандските власти започнаха да претърсват офисите на компанията.
22
1
 
23
 
! Отговори
redordead преди 8 години
Все пак за Убер позлващите го оставят фийдбек за шофьор, който са позлвали и услугата, която е предложил и след това всички виждат коментарите и преценяват дали да го ползват или не. В другите таксита, освен в тези зелените тойойти, колите са пълни кочини в 90% от случаите, смърди, мърсно, пуши се, слуша се чалга...
21
1
 
35
 
! Отговори
варненьец преди 8 години
От коментара на общината си вадя извода че е по-добре и заплатата да си я получавам кеш, отколкото по сметката, по-сигурно е, така няма да има необложени с данъци пари :) такситата водят двойно счетоводство, защото така им излиза по-евтино, плащат смешни данъци, а са изработили много повече. Отделно "бакшишите", които си просят.. Ама не им изнася да разчовъркат тая рана, щото там са "наши" хора... Смях.. Спрете, вайбър, фейс, гугъл толк, what's up и тн... изядоха хляба на ментел и другите бирниц
20
18
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Айде, вчера и Женева изгони убер. :))Между другото са изгонени и от Брюксел, също и от Германия, така че не се напъвайте да ги защитавате, щото предполагам ви е ясно, че ние ще сме следващите изгонили убер.
19
2
 
31
 
! Отговори
Елемаг преди 8 години
Като се сетя пък за жалките опити за спортни залагания.Еврофутбола орева орталъка.То бяха забрани проксита беше чудо.Ама като за мач има 1,12 а в "бета" е 1,36 кой им е виновен?!!Всичко тука е наопаки!!!Голям зор с тия защити на на монополите!!!Абе то още от парно не може човек да се откажа ,като хората ,пък какво остана за другото!!
18
3
 
27
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
нека да унищожим една качествена услуги - возене от интелигентни шофьори, в здрава кола и без надцакване и надписване на цените, защото... защото хората са доволни и ще спрат да се возат в 20 годишни коли с невъзпитани, псуващи и лъжещи таксита...Браво!
17
1
 
32
 
! Отговори
османчо преди 8 години
Да спрат и вайбър и скайп защото моб.оператори ще се обидят.
16
2
 
24
 
! Отговори
варненьец преди 8 години
До Анонимен 16Мога да те уверя че бакшишите също не плащат данъци!!! Водят двойно счетоводство и така ощетяват държавата... Какво значи щом не плащат... Какво да плащат като принципа е съвсем различен?!
15
3
 
25
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Аз карам Uber в Маями!Тук в началото също имаше протести ,после всичко утихна!Как става това ли? С много пари!Тази компания е навсякаде и където реши да влезе няма какво да я спре!Само за миналата година имат 7 милярда скромен" profit "!MONEY TAlK,BULLSHIT WALK!Хайде лека и доходна!
14
8
 
11
 
! Отговори
az преди 8 години
Причината е проста: Uber като услуга е ок - не е нещо незаконно , незаконни са обаче колите на Uber- нямат разрешителни, не плащат данъци, не минават психо както останалите таксиметрови водачи . Тоест услугата ще стане легална ,когато шофьорите си изкарат всички документи като бакшишите ,ама то тогава печалбата ще намалее доста и няма да има много навити.
13
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Всеки мрънка, че държавата ги задушавала и не знам си какво още. Проблемът е един и той е че Uber не плащат данъци. Щом не плащат значи трябва да се глобят! И аз искам нови неща, но да се регистрират като таксиметрова компания и тогава.
12
18
 
10
 
! Отговори
до Ники преди 8 години
А бакшишите във Франция и Германия също ли са собственост на мутри, щом и оттам изгониха убер?
11
3
 
24
 
! Отговори
варненьец преди 8 години
ама гледам всички се радват че ще ги гонят.. :) Това да не са безделниците в жълти катафалки, стоейки на някоя седалка да хейтят молейки се някой балама да се качи в каручката им? :)
10
2
 
32
 
! Отговори
Dd преди 8 години
Столична община твърди, че плащанията кеш са по сигурни от тези с кредитна / дебитна карта?Ег*ти държавата, никога няма да се оправим с това мислене.
9
14
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 години
Повозете се още малко на гУбер и им помахайте за сбогом, щото ще бъдат изгонени, както направи половината ЕС. :))
8
0
 
1
 
! Отговори
до 1 преди 8 години
Хе, че някой да те държи за рогата там ама като си един без книжка и автомобил така ще си умреш пред компа като вмирисан рейсаджия.
7
2
 
20
 
! Отговори
Елемаг преди 8 години
Моловете,няма ли да скочат и те ,че почти всичко като дреха и спортни аксесоари взимам през OLX??Туриситическите останали, няма ли да плачат че ходя на почивки прз "Grabo" ? :)

Спонсорирани публикации