Защо астрономите не могат да преценят правилно размерите на екзопланети?

Досега са идентифицирани над 3000 екзопланети
16 юни 2016 16:22, Елка Василева
Защо астрономите не могат да преценят правилно размерите на екзопланети?
Снимка: архив, Reuters

Ново изследване навежда на мисълта, че размерите на екзопланети често са преценявани като по-големи, отколкото са в действителност, и че виновни за това са облаците, съобщи ЮПИ.

Астрономите сякаш се специализираха в откриване на екзопланети. Събирането на данни за размерите, масата и плътността им обаче си остава сериозно предизвикателство.

За да си създадат представа за прецизността на наблюденията си, учени наскоро фокусирали вниманието си върху две привидно сходни екзопланети с малка маса. Те се завъртат около звездата си съответно за 5 и 12 дни и са с приблизително еднакви размери - диаметрите им са съответно 4 и 5 пъти по-големи от земния. Масата на вътрешната планета е по-малко от 6 пъти по-голяма от земната, а външната планета е 28 пъти по-масивна от Земята. Тъй като размерите им са сходни, може да се предположи, че вътрешната планета е със съвсем малка плътност.

Компютърни симулации за еволюцията на двете планети разкриха, че заради близостта на вътрешната, по-малко масивна планета до звездата си атмосферата й трябва да се е изпарила през първите 100 милиона години от съществуването й. Но звездата и планетата са на милиарди години. Според астрономите единственото обяснение на тази аномалия е, че размерите на планетата са значително по-малки, отколкото се е смятало досега.

"По-малка планета с обширна атмосфера може да обърка наблюденията - поясни Хелмут Ламер от Института за космически изследвания към Австрийската академия на науките. - Измерванията на радиуса са базирани върху онова, което виждаме при транзитното преминаване екзопланетата пред звездата й. Наблюденията вероятно са "изкривени" заради облаци и мъгла, които са високо в атмосферата, в район, в който атмосферното налягане е слабо."

Досега са идентифицирани над 3000 екзопланети и броят им ще продължи да расте. Ламер е на мнение, че астрономите трябва да преразгледат резултатите от предишни изследвания на екзопланети, като извършените с телескопа "Кеплер" на НАСА.

"Резултатите от изследването ни показват, че учените от бъдещата мисия CHEOPS (Characterising Exoplanets Satellite) на Европейската космическа агенция ще трябва да са бдителни при първите си измервания - отбеляза Лука Фосати от екипа. - Откакто "Кеплер" откри редица сходни екзопланети с малка плътност и маса, е много вероятно измерените размери на значителна част от тях да не съответстват на действителните."

Резултатите от изследването са публикувани в Monthly Notices оf the Royal Astronomical Society.

Още по темата: екзопланети