12 април 1961-а: И човекът полетя в Космоса

Днес честваме Международния ден на първия полет на хората
12 апр 2017 07:29, Петя Славова
12 април 1961-а: И човекът полетя в Космоса
Снимка: БТА

На 12 април ежегодно се отбелязва Международният ден на първия полет на човек в космоса, предаде ТАСС. За пръв път събитието е отбелязано през 2011 г., когато бе чествана 50-годишнината от първия полет на човек в космоса.

Международният ден на първия полет на човек в космоса е провъзгласен с резолюция на Общото събрание на ООН от 7 април 2011 г. на 85-ото пленарно заседание "за ознаменуване началото на космическата ера за човечеството". Инициатор бе Русия, а съавтори на резолюцията станаха над 60 страни-членки на ООН.

Първи полет на човек в космоса

На 12 април 1961 г. пръв сред земляните извършва полет в космоса съветският космонавт Юрий Гагарин. След като стартира с кораба "Восток" от космодрума Байконур, той прави една обиколка на Земята и успешно се приземява в Саратовска област. Продължителността на полета му е 1 ч. и 48 мин, пише БТА.

Рекорди и статистика на пилотираните полети

От началото на пилотираните полети 549 души, включително 60 жени, от 37 държави са били в космоса. Първото място по пребивавалите в космоса хора принадлежи на САЩ - 336 астронавти, а второто заема СССР/Русия - 121 космонавти. Сред пребивавалите в космоса не са включени американците, извършили суборбитални полети със самолети-ракетоплани, както и тримата американски астронавти от совалката "Чалънджър", която се взриви при изстрелването й на 28 януари 1986 г.

549-ият астронавт, французинът Тома Песке понастоящем извършва първия си полет, след като на 17 ноември 2016 г. стартира в космоса с руска ракета "Союз МС-03" и от 20 ноември същата година е на борда на Международната космическа станция (МКС).

Най-дългият в историята на космонавтиката полет - 437 денонощия, 17 ч. и 58 мин., извърши руският космонавт Валерий Поляков от януари 1994 г. до март 1995 г., докато бе на руската станция "Мир". Световният рекорд по обща продължителност на пребиваването на човек на орбита принадлежи на руския космонавт Генадий Падалка - 878 денонощия, 11 ч. и 29 мин. за 5 полета.

Рекордьори по най-много полети - по 7 пребивавания в космоса, са американските астронавти Джери Рос - 58 денонощия и 54 мин., и Франклин Чанг-Диас - 66 денонощия, 18 ч. и 16 мин.

Първото в историята излизане в открития космос извърши на 18 март 1965 г. летецът-космонавт на СССР Алексей Леонов. Той напусна за 12 мин. и 9 сек. кораба "Восход-2", докато летеше заедно с Павел Беляев.

Най-продължителното пребиваване в открития космос - 8 ч. и 56 мин, е регистрирано от американските астронавти Джеймс Вос и Сюзън Хелмс на 11 март 2001 г. от борда на МКС. Рекордьор по най-много излизания в открития космос - 16, с обща продължителност 78 ч. и 48 мин. е руският космонавт Анатолий Соловьов.

Първата жена, пребивавала в космоса, е Валентина Терешкова - от 16 до 19 юни 1963 г. тя извършва полет с кораба "Восток -6" с продължителност две денонощия, 16 ч. и 42 мин. Най-продължителният полет сред жените - 199 денонощия, 16 ч. и 42 мин, е осъществила италианката Саманта Кристофорети, докато бе на МКС от ноември 2014 г. до юни 2015 г. Рекордьор по общо пребиваване в космоса сред жените е американката Пеги Уитсън - 376 денонощия, 17 ч. и 21 мин. за два полета.

Понастоящем тя извършва третия си полет - от ноември 2016 г. е на борда на МКС. Уитсън е също рекордьорка по броя на излизанията в открития космос - общо 53 ч. и 20 мин. Първа сред жените излезе в открития космос Светлана Савицкая (СССР) - на 2 юли 1984 г. от орбиталната станция "Салют-7" за 3 ч. и 35 мин. Най-продължителното излизане в открития космос принадлежи на американката Сюзън Хелмс - 8 ч. и 56 мин.

Лазар Попов077 преди 5 месеца
"Космонавтите на Третия райх се завръщат на Земята!"
На 2 април 1991 г. американски катер на бреговата охрана се натъкнал в Атлантическия океан на капсула с трима "космонавти" на борда. Изяснило се, че това били пилоти от Луфтвафе, напуснали Земята преди 47 г. – в разгара на Втората световна война. Полетът им бил извършен по личната заповед на Хитлер; те излетели с ракета V-2" а тези 47 г. космонавтите изкарали в състояние на анабиоза.

Както е логично, съобщението за чудното завръщане било снабдено с обилно количество "цитирани" източници, дело на неназовани "представители на НАСА", които

ognyanz преди 1 година
Един интересен факт от приземяването на Гагарин: при навлизането на капсулата за приземяване в атмосферата Гагарин казва нещо, за което дълго не се споменава: "Горя, сбогом другари". При следващите полети космонавтите вече знаели, че е нормално да има пламък по обшивката в резултат на триенето, но Гагарин не бил подготвен за това.

анонимен преди 1 година
До Анонимен

"Плоска земя" ?!?!?! СПРЕТЕ НАРКОТИЦИТЕ БЕ ХОРА! Вместо да напредваме, ние деградираме. Излиза че филма "idiocracy" ще се сбъдне.

До flat earth
Твоята теория е доказана още в романа "Приключенията на добрия войник Швейк"
Там се говори за един учен вкаран в лудницата защото е казал "Вътре в Земното Кълбо има друго,по-голямо от външното"

Това е лъжа сътворена от Шорош. Само Путин е бил в Космоса и на Луната. Никой друг.

До 19 преди 1 година
Абсолютно прав си човек! Радвам се, че хората започнаха да се усещат, че това, което пише в учебниците е абсолютна лъжа! САЩ и Русия винаги са били заедно и не мога да повярвам, че сега хората им се вързват на цирка,които разиграват!

до 17 преди 1 година
Единственото доказателство с което американците парадират, ще са кацали на Луната са трите лазерни отражателя, които действително се намират на Луната. Обаче и двата руски лунохода доставиха такива отражатели. Което означава че и руснаците са били на Луната. Нали така?

flat earth преди 1 година
хаха голям виц..били летяли във космоса хаха никой не е летял във космоса, показват ви някакви холивудски ефекти и картинки на планети и вие им вярвате...никой не е летял защото земята е плоска и няма как да излетят защото има купул над земята който не може да се пробие...вижте данните за атомни бомбандировки на купула от сащ и русия през 50-те години.....

Помня този ден, още не ходех на училище. Новината ме завари в оня град, където е роден най-известният в света български астроном!
После видях Гагарин на живо на посещение в нашия град!
Имах късмета да се запозная и да говоря с нашия космонавт Георги Иванов, както и с тогавашния ръководител на съветската космическа програма Владимир Шаталов.
Уважавам и почитам този ден - начало на много постижения за науката, които дължим на смели хора.

До 16

Хаха ама като става за лунното кацане не може да е истина дори след като има реално доказателства които всяка държава с нужната апаратура може да провери :) ама нали са Руснаци как ве те не лъжат и не фабрикуват :) толкова сте смешни.

Хайде покажи едмо едничко доказателство че Гагарин е летял в космоса освен думи. Ще почакам :)

Така е цяла Русия на теб се отчита! Ти знаеш !

Гагараин не е стъпвал в тази капсула и естествено за да мълчи го сиктирдосаха руснаците и го направиха герой посмъртно ама карай. Руска пародия нищо ново. Няма абсолютно никакво доказателство че Гагарин е летял. Ама никакво дори фалшифицирано :)

малко рус пропаганда преди 1 година
Космическата история започна с пускане на животни в
космоса(кучета,маймуни,руснаци) и чак тогава полетя в космоса американски
астронавт.

Абе американците поне направиха филмче :) руснаците са само на думи :)

Мда онази статия за 70 000 шизофреници ще се окаже вярна. Голяма част от тях коментират в този сайт като гледам...

До 3

Пълни глупости :)))

За тези които мислят, че хората не са летели в космоса и не са стъпвали на луната - СПРЕТЕ С ТРЕВАТА МОЛЯ ВИ !

Това не е вярно !!! Всичко е заснето в студия за игрални филми! Манипулират ви !!!

Интересно, че ФАИ, организацията която брои космическите рекорди, не е записала и полетите към Луната, като най-голямо разстояние от Земята на човек летял на космически кораб. Щом тя не ги признава, ясно е че американците не са ходили по-далеч от Холивуд.