Откриха условия за живот на спътника на Сатурн - Енцелад

Пробите са показали наличие на мулекулярен водород
14 апр 2017 08:17, Анисия Иванова
Откриха условия за живот на спътника на Сатурн - Енцелад
Архив: Reuters

Космическата сонда на НАСА Касини е открила нови доказателства за хидротермална активност на спътника на Сатурн Енцелад, които потвърждават, че в неговия океан, може да има условия, които да са подходящи за създаването на живот. Това се казва в публикация в научното списание "Сайънс", предадоха ТАСС и Ройтерс.

През октомври 2015 г. сондата Касини прелетя на около 50 километра от повърхността на южния полюс на Енцелад и взе проби за химически анализ на състава на "фонтаните" на спътника - струи от вода и лед, извиращи от пукнатини в ледената кора на луната на Сатурн, захранвани от намиращия се под повърхността й океан.

Пробите са показали наличие на мулекулярен водород, чийто най-вероятен източник е хидротермална реакция, предаде ТАСС. Тоест учените стигат до извода за наличието на среда, която според някои специалисти е довела до появата на живот на Земята, предаде Ройтерс.

Откритието прави Енцелад единственото място освен Земята, на което учените са намерили директно доказателство за евентуален енергиен източник на живот, отбелязва Ройтерс.

Подобни условия, в които горещи скали се "срещат" с океанска вода, може да са били люлката за появата на микробен живот на Земята преди 4 милиарда години.

"Ако е вярно, това наблюдение има фундаментални изводи за възможността за наличието на живота на Енцелад", казва геохимикът Джефри Сиуолд от океанографския институт Удс хол в Масачузетс.

Касини откри гейзерите или така наречените фонтани на Енцелад през 2005 г. Те изригват на стотици километри в пространството. Някои от материалите в тях падат обратно на повърхността под формата на нов слой лед, докато по-голямата част от материалите в тях оформят ореол от леден прах, който подхранва един от пръстените на Сатурн.

Десетилетие по-късно учените, анализиращи орбитата на Енцелад около Сатурн, са установили, че спътникът има голям океан, погребан под неговата ледена черупка. Смята се, че той е източник на гейзерите.

Вече е известно, че няколко луни, орбитиращи около Юпитер и Сатурн имат подземни океани, но Енцелад е единствената, която има такъв, в който учените са открили доказателство за енергиен източник на живот.

Енцелад има диаметър от 500 километра и една от най-вътрешните луни на Сатурн. Топлината, необходима, за да не замръзне океана, се предполага, че идва от "приливни сили", упражнявани от Сатурн и от съседната голяма луна Диона.

Касини приключва 13-годишната си мисия за изследване на Сатурн и "антуража му" от 62 известни луни през септември.

Същевременно НАСА съобщи на пресконференция, че, освен за Енцелад, и за луната на Юпитер - Европа, има данни за "съставки", необходими за поддържането на живот, предаде ДПА.

Откритието за спътника Европа е направено с телескопа Хъбъл. Миналата година Хъбъл съзрял там "вероятни изригващи гейзери", за които се предполага, че са формирани от химическа енергия, с която може да бъде захранен животът.

Това не ни интересува!Пишете повече за Бойко, Тръмп и Ердоган!

До 4Защо изобщо си направи труда да пускаш коментар в тема и сфера от която нямаш абсолютно никакво понятие :) нямаше търпение да си покажеш невежеството ли ?

Снимката какво общо има с Енцелад нямам никаква идея... или не е минала през гогъл транслейта?

Аман от драскачи преди 7 години
При мУлекулярен водород може... Интересно обаче скоро дали ще се намерят грамотни драскачи и редактори тук... И не говоря само за посочената дума.

Ой преди 7 години
Ми той обичайно е такъв !На буци е калта в градина !А образованието на пишещия комай е за копане на буци.Чети само изказ"това наблюдение има фундаментални изводи за възможността за наличието"

BG преди 7 години
Гейзерът изригвал на "стотици километри". Да разбираме, че едни 200км хвърля поне?

не са ходили на луната па говорят за някакви измислени луни хахаха

Иван Пешев преди 7 години
Поправете си заглавието

Явно, прокариоти могат да бъдат намерени и извън Пентагона!

Призив преди 7 години
Освен това е червен!Прекрасно място да създадем нова държава, основана на национална идентичност и православни ценности!Да тръгваме!