На 60 години Трабант е на върха на популярността

Първият автомобил слиза от конвейера на 7 ноември 1957 г.
7 ное 2017 20:21, Елка Василева
28
На 60 години Трабант е на върха на популярността
Снимка: архив, Reuters

Трабантът - колата символ на всекидневието в комунистическа Източна Германия, продължава да очарова, омайва и забавлява. Има търсене на резервни части, надежди за увеличаване на цените, планира се разширяване на музея в чест на "малкия миризливко", пише ДПА.

Шейсет години, след като първият Tрабант Пе50 (Trabant P50) слиза от конвейера в източногерманския град Цвикау на 7 ноември 1957 година, малката кора с кръгли фарчета все още има почитатели.

"Трабантът е кола, която просто се отличава от всички останали", казва Франк Хофман, който кара жълт модел Пе 601 (P601).

От родния си град Цвикау, недалеч от границата с Чехия, той управлява онлайн компания за доставки по пощата на резерви части, които се произвеждат в малки количества.

До спирането на производството на трабантите през 1991-а, година след обединението на Германия, от култовия автомобил са произведени около три милиона броя.

Когато Хофман започва бизнеса си през 2003 година, малцина вярват, че ще се задържи дълго. Компанията му обаче расте и в момента предлага 1500 различни части - от най-малките винтчета до цели двигатели.

"Трабантът е пълната противоположност на днешния високотехнологичен свят", разказва ентусиастът.

По думите му за ремонт на един трабант са необходими минимални технически познания благодарение на простия метод на производството му.

Точно това е мисията, зададена от източногерманското правителство през 1954 година - малката семейна кола да бъде здрава, икономична и евтина.

По това време има недостиг на ламарина, така че дизайнерите измислят прочутото купе от синтетичния материал дуропласт.

Малката кола с двутактов двигател и мазната струя пушек от ауспуха и досега е символ на социализма и плановата икономика. Малко след появата му на пазара властите спират по-нататъшното му развитие, чак до края на 80-те, когато в новите модели Трабант са монтирани четирицилиндрови двигатели, произведени от Фолксваген.

Тогава обаче Източна Германия приближава края си, а култовата кола е изживяла времето си.

За доставчика на части Хофман липсата на технически напредък между 1958 и 1991 г. е улеснение - той не се нуждае от номера на модела от определена година, тъй като повечето части на практика са едни и същи.

В момента в Германия има 34 500 лицензирани трабанта, чиито собственици не са само от бившите източни провинции.

Волфганг Кислинг е председател на Международния регистър на Трабант, който държи всички права върху марката и маркетинга.

Кислинг забелязва интерес сред по-младите хора, който според него не може да бъде обяснен единствено с носталгия. Малкият автомобил е на път да стане колекционерски обект, достоверно реконструиран спрямо оригиналните характеристики.

Трабантът вече не може да бъде възприеман като инвестиция, но добре запазени модели като Трабант Трамп (Trabant Tramp) - гражданската версия на военния Кюбел (Kuebel) - могат да достигнат цена около 10 000 евро.

В родния град на Трабанта в момента тече подготовка за голямо изложение за "малкия миризливко". Автомобилният музей "Аугуст Хорх" в Цвикау се разширява и е отворен за нова постоянна експозиция, по-голямата част от която ще бъде посветена на трабанта.

Сред експонатите ще бъде "Номер 57" от първата серия от 150 коли.
 

/БТА/

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


28
Още по темата: ГерманияТрабант
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
25
0
 
0
 
! Отговори
123 преди 6 години
*** отива в Париж с пробито си.На червено спира за да минат пешеходците. Пред трабито непрекъснато минават хора.Катаджията по високоговорителя:Моля г-на с огромния син куфар да побърза!
24
0
 
2
 
! Отговори
От 26 преди 6 години
6100 лева струваше Жигулата, а средните заплати бяха около 220 лева. 1500 лева вноска и като си я купиш със заем, след 4 години си я изплатил с минимални вноски от по 100 лева. Трабантът нямам точен спомен колко струваше, май лимузината беше 3600 лева, а комбито с 200 лева повече.
23
1
 
2
 
! Отговори
До 11 преди 6 години
Наистина спорим за глупави неща. Всички коли бяха свястни по време на т.н. соц-общество, т.е. спрямо времето си. Изключително глупаво е да се сравнява кола модел 1957 година със сегашните модели коли. Да, внасяш 1500 лв. за кола и чакаш 10 години, но само за Лада, а останалите можеше ди си ги купиш със следващата доставка - аз така си купих кола тогава. 1500 лева не бяха много пари - заплатите бяха средно по 200-250 лева на месец, а като купиш колата със заем, лихвата беше 2%.
22
0
 
3
 
! Отговори
Боби преди 6 години
До странни хора 23Това е РЕТРО не го ли разбра. Това е МАНИЯ.
21
8
 
2
 
! Отговори
Румен преди 6 години
да,много е популярен...сред хората с ватени ***,уушанката до кръста и плакат на Ленин на стената в кухнята...ааа,и 40 годишни кубинки,български!щото били много качествени...
20
6
 
3
 
! Отговори
странни хора преди 6 години
Когато децата Ви играят на игри и програмират още на 10 години , Вие се занимавате с вехти и вредни неща---отровата на едно Траби е колкото цял парк камиони Волво. Кога ще тръгнете напред?
19
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Много готини колички. Източно германското мини за годините си.Понеже долу пишат за жигулите. Те са фиатове, но с по яки ламарини. Фиатовете от 70-80 гният като ябълки, а да се съпоставят коли от преди 40+ години със съвременните е смешно. Онези за онова време бяха добри.
18
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До РвХах точно
17
1
 
23
 
! Отговори
Рв преди 6 години
Тези соц- возила ни направиха шофьори. Как да му обесня на пр ъ д льо то че да минеш с жигулата шипка зимата на лед, с гуми видинки не е точно като да дърпаш ръчни по завоите и да се правиш на дрифтаджия.
16
2
 
21
 
! Отговори
Стамат преди 6 години
Това не е нито кола, ноти мотор, а... ЛЮБОВ! :-)
15
7
 
9
 
! Отговори
скънка преди 6 години
Полският Фиат, Ладата ,Шкодите дори са коли пред Трабанта. Возил съм се в няколко трабанта едно време, пълен провал.Отделно трябва да му сипваш и масълце,когато зареждаш гориво.Отделно със 40-50 имаш чувството,че излиташ.Абе, странни са ми били винаги собствениците на този картон.
14
4
 
25
 
! Отговори
Крети преди 6 години
По времето на социализма нямаше наркомани , мигранти които да изнасилват германките и други благинки на Демокрацията докара на ни от ФАЩ и Брюкселските зелки.
13
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Гатанка. Два метра автомобил 1 км пушек. Що е то?
12
28
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Явно много хора са се смахнали от социализЪма . Да защитаваш по лошия живот е признак на болест в главата .
11
5
 
32
 
! Отговори
и аз помня преди 6 години
До АнонименА сега караме коли от автоморгите на Европа.Кеф
10
5
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Който иска да стане шофьор и да разбира от коли да си купи соц кола.Проста и евтина за обслужване с никаква електроника, служеща днес да дере по 10 кожи от шофьорите.
9
20
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Спориме за глупави неща . Нямаше нито една свястна кола по време на т.н. соц-общество. Всичко по време на социализма беше противо естествено . Внасяш 1500 лв. за кола и чакаш 10 години без никакви лихви , а това тогава бяха много пари , защото заплатите бяха 120 лв. на месец .
8
21
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Верен на ТрабиИ като е толкова хубава тази марка Трабант , защо я спряха от производство . Явно и ти си от легендарните комунисти .
7
7
 
36
 
! Отговори
Верен на Траби преди 6 години
Само който е имал трабант, той знае каква легенда е това, как ти трепва нещо в сърцето, който е нямал, той не знае какво е и не може да разбере, камо ли пък западняк! Няма по-легендарна кола от тази!
6
20
 
6
 
! Отговори
anon преди 6 години
"на върха на популярността"брех. заеbи тези мерцедеси и беемвета. разбрахте ли сега кое било на върха на популярността. вярват ли си хората които пишат тия статии