Успехът на SpaceX – залог за цялата индустрия

Най-мощната ракета в света е построена от частна корпорация
7 фев 2018 20:31, Бойчо Попов
66
Успехът на SpaceX – залог за цялата индустрия
снимка: Ройтерс

 Успешното изстрелване на Falcon Heavy от страна на SpaceX на предприемача Илон Мъск във вторник бележи огромен поврат в подхода на човечеството към изследването на космоса. За първи път, откакто Съединените американски щати и Съветският съюз (който вече не съществува) започнаха своята надпревара в орбита, най-мощната ракета в света бе проектирана и построена от частна корпорация, коментира Ройтерс.

Това е знак за нещо, което все повече изглежда мащабна промяна в динамиката на човешката дейност в космоса. Доскоро такива ракети бяха изключително държавен бизнес. Ракетите "Сатурн" 5, които отведоха Нийл Армстронг и колегите му до Луната, бяха произведени благодарение на един от най-големите и най-скъпи правителствени проекти на всички времена.

Частните компании отдавна виждат потенциални бизнес възможности в космоса. Търговските изстрелвания започнаха през 80-те години на миналия век с френската фирма Arianespace, но допреди десетилетие за корпорациите, особено в Съединените щати, бе по-вероятно да използват ракети на държавни институции на САЩ или Русия, за да изпратят полезния си товар в космоса, отколкото обратното.

Последиците от промяната са огромни. Всъщност сега изглежда много по-вероятно, ако и когато хората най-накрая достигнат Марс, това да стане чрез частно предприятие.

Това е цел, която магнатът, когото свързвахме предимно с електрическите автомобили, а сега вече и с космическия бизнес, Илон Мъск, преследва отдавана. Във вторник Falcon Heavy понесе със себе си неговия червен електрически роудстър Tesla, който се понесе към червената планета под звуците на "Живота на Марс" на Дейвид Бауи. Това е хитър маркетингов трик, но и несъмнена заявка за амбиции.

Докато частните компании първоначално разчитаха на съществуващата правителствена технология, сега те все повече разчитат на собственото ноу-хау. Лидери, като Falcon, често са изстрелвани и от съоръженията на NASA, като например Кейп Канаверъл, но съдържат собствена поръчкова технология, включително повторно използваеми двигатели, които или извършват контролирани кацания, или са изтегляни на дронове.

На практика ракетите на SpaceX са първите космически кораби за многократна употреба след прекратяването на американската програма Space Shuttle. Всички останали съществуващи ракети изгарят в атмосферата, след като изведат товара си в космоса, което ги прави скъпи и неефективни.

Мъск създаде SpaceX през 2002 г. с главната цел някога с ракетите си да транспортира хора до Марс. През май 2015 г. компанията вече беше сертифицирана да извършва поръчки и на военните като част от United Launch Alliance LLC, съвместно дружество с Boeing и Lockheed Martin.

Един евентуален неуспех за Falcon Heavy би бил сериозен неуспех и за SpaceX, но все пак щеше да отвори възможности за други конкуренти. Основателят на Amazon Джеф Безос разполага със собствена частна компания за космически полети Blue Origin, която пък разви прототип за повторно използваема ракета New Glenn - друга голяма иновация.

Правителствата, разбира се, остават важни играчи в космическата надпревара. Всъщност Съединените щати, Русия и Китай си запазват монопола, що се отнася до пускането на хора в орбита. Президентът на САЩ Доналд Тръм заяви през миналата година намерението си НАСА да върне американците на Луната, докато Барак Обама изказа предишната година хипотезата, че хората може да стигнат Марс до 30-те години на този век.

Обама заяви, че счита участието на частния сектор за съществена част от такъв проект. Истината обаче е, че именно компаниите, и по-специално Мъск, в момента наистина водят дневния ред. Предприемачът даде да се разбере, че може да потърси федерално и друго държавно финансиране от страна на САЩ като част от тази мисия, но все повече изглежда, че данъкоплатецът може да бъде само помощен елемент, а не - както би се очаквало, да е в решаващата роля.

Нищо от това не е окончателно заключение, разбира се. Спекулациите за частни корпоративни начинания не са новост. Така например Virgin Galactic на Ричард Брансън в продължение на години се занимава с изстрелване на хора в Космоса, но поредица от големи неуспехи пораждат съмнения дали полетите ще се случат в действителност.

И докато проектите, подкрепяни от правителствата, като кацането на луната, по същество са тест за политическа воля да се използват необходимите държавни парични средства, то корпоративните начинания имат други цели. В крайна сметка, те трябва да донесат известна перспектива за печалба, за да оцелеят.

Все още не е ясно къде се пресичат линиите на възможното и печелившото начинание. Изстрелването на вече доходоносни спътници за събиране на данни в орбита е едно, изстрелването още по-далече в космоса - и поддържането на астронавтите живи, е съвсем друго; а възвръщаемостта на инвестицията би била спекулативна в най-добрия случай.

Независимо от риска ентусиазмът в индустрията расте. През 2016 г. американските инвеститори са вложили 2,8 млрд. долара в космически стартъпи, с 400 млн. долара повече от предходната година. (данните за 2017 г. все още не са налични.) Въпреки че това е само част от правителствената субсидия от 19,5 млрд. долара за НАСА - която получава малко под 0,5% от общия държавен бюджет на САЩ – изстрелването на SpaceX е мощен символ за апетита на частния сектор към Космоса.

След като първоначално доказа своята концепция с по-малки ракети, SpaceX пусна първия си сателит в геостационарна орбита през декември 2013 г. Ракетите Falcon предлагат най-евтините цени в световен мащаб, изстрелвайки предмети на ниска орбита, като така оказват силен натиск върху други конкуренти в тази област. Това включва Arianespace, собственост на Airbus и Safran, за която се твърди, че приема рекордни поръчки, но се сблъсква с изтъняващи маржове на печалба. 

Продължението на материала вижте в Investor.bg 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още по темата: SpaceX
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
8
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На евтини еврейски пропагандни трикове ми намирисва. Леко с величаенето и прехласването. Изтреляхме една ракетка и осссрахме орталъка. Направо се впечатлих неземно. ЛЪЖИИИИИ
12
8
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма такъв частник който инвестира стотици милиарди с надеждата, че ще се избият от билети за желаещите да идат на Марс... някога. Това са глупости на търкалета, гръмките реклами целят лапнишараните да си купят акции, а Мъск да си богатее, това е неговата инвестиция. И стой та гледай ръст - след една такава статия изведнъж една такава компания "увеличава" стойността си с 15% без нищо да се е променило, а след няколко месеца на борсата срив и губи30% пак без нищо реално да се е променило - балони
11
0
 
3
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
Не не е, на баккшиша. Под наем е! Но на xyия му също пише ТАКСИ, пропуск, а?
10
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ще го ям, стига да остане нещо от тебе
9
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
От20 години се возя на таксита. Всъщност не знам дали таксито е на бакшиша който ме вози.
8
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен3От 20 години американски фирми изпращат космически туристи... обаче само с руски ракети:)))
7
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Почесват викаш, ама след някой ден пак ще возят космонавти! А космонавтите говорят, за разлика от Теслата.Ами такава е съдбата на бакшишите, дори и космическите. Почесват се и пушат на стоянката докато ги наеме някой. Лошо няма.
6
16
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Представям си ако Мъск беше руснак какви дитирамби от русофилките щяхме да слушаме тука.
5
5
 
9
 
! Отговори
PD преди 6 години
А един мармонт завива шоколад.Това го пиша, за да не си помисли някой частник, че може да повтори подобен "успех". Същото се отнася и за "успехите" на Майкрософт, фейсбоок и много други.
4
2
 
6
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
До 3Почесват викаш, ама след някой ден пак ще возят космонавти! А космонавтите говорят, за разлика от Теслата
3
9
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ей, и продължавате да лъжете......Знаете много добре, че два пъти по-мощни ракети са изстрелвани от СССР ОЩЕ ПРЕЗ ДАЛЕЧНАТА 1987 И 1988 ГОДИНА!!! Що ни будалкате.....знаете много добре, че ВСИЧКО Е САМО пиар-технология........хората летят от 1961 година и нищо така не се рекламира......Просто на този маск вече му свършиха патроните, пред пълен банкрот е и сега гледа как да отложи даже затвора....за нецелево използване на парите! Бяха "тесли" електрически, КЪДЕ СА?????
2
3
 
22
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 6 години
Пусти американци искат да ходят на Марс ,откъдето ние сме паднали.
1
11
 
18
 
! Отговори
МaйМyнaтa преди 6 години
Не гледам филми....особено анимационни