20 години България е член на ЦЕРН: Знаем ли достатъчно за Вселената?

Страната ни има изключителен принос към експеримента CMS
22 ное 2019 22:40, Нели Христова

Вече 20 години България е член на ЦЕРН. По думите на проф. Леандър Литов, страната ни вече е успяла да затвъди името си не само като сериозен партньор, но и като водещ такъв. През всички тези години, какво постигнаха нашите учени?

"Най-ценното нещо, което сме свършили за тези години е, че успяхме да възпитаме едно цяло ново поколение учени, които работят на най-високо ниво", каза ръководителят на българския екип в ЦЕРН проф. Литов в студиото на Bulgaria ON AIR.

По негови думи през тези години сме затвърдили името си не само на сериозни партньори, но и на водещи такива.

"България има изключителен принос в експеримента CMS. Ние участваме в него от самото начало, като се започне от замисъла, какъв да бъде дизайнът на детектора, каква да бъде физическата програма. Не малка част от апаратурата беше произведена в България и инсталирана в детектора", допълни Литов.

Ръководителят на българския екип в ЦЕРН разкри, че познаваме едва 5% от Вселената и се търсят отговорите на два въпроса - от какво е съставена тъмната материя и защо се разширява Вселената. Отговорите биха задоволили любопитството им като учени, но и ще разкрият от къде идваме, къде сме в момента и накъде отиваме.

Той призна, че не знаят достатъчно и за структурата на пространство-времето и това е големият въпрос, който ще се опитват да решат.

"Имаме различни модели, които предполагат повече от 4 измерения. Засега нямаме показания за съществуване на повече от 4 измерения, но продължаваме на търсим" сподели Литов.

Той разкри, че в момента работят върху обновяване на Европейската стратегия за развитие на физиката на високите енергии, като подчерта, че става въпрос за внимателен анализ и планиране.

"Провеждаме изключително сложни изследвания с изключително сложна апаратура и когато разработваме тази апаратура и ускорителите, и детекторите, ние разработваме нови технологии. Тези нови технологии влизат веднага в употреба", заяви проф. Леандър Литов като даде и примери за това.

V преди 4 години
Тъмните материалисти :))) Тез ***.оти преди 300 години ни разправяха че земята е плоска .Който каже че е кръгла го пращаха на кладата. Сега ни разправят че имало тъмна материя щото те не могат да смятат . Да не се занимават със сметки които не могат да сметнат. Тъмна материя няма .А вселената се разширява по много елементарен принцип .

Iordan Ivanov преди 4 години
тестовете провеждам в защитен от бисоферата регион на Great Britain KENT>Има връзка между ударното внедряване чрез внушение на фотоволтаични оръжия и древни оръжия тип" Black flint@ черен кремък каквито има в региона около Canterbury.Там всяка къща с фото волтаични батерии е особенна аномална зона.

Iordan Ivanov geolog преди 4 години

Толкова години минаха от откриването на колайдера, за който се вляха милиони за построяването му. Резултата е, че нищо от това, което са открили там не достига до обикновения народен човек ! ЗАЩО ЛИ - защото тези изобретения се създават за шепа хора , а не за масата роби. Бог знае какво се изучава там и докъде са стигнали, НО със сигурност не е за нашето общо благо на човешки същества !!!

И.Б. преди 4 години
Вселената се разширява, защото поема въздух, казано по човешки. Когато почне да се стеснява, ще загинат много планети и ще се "родят" някои супернови.Тъмната материя крепи вселената. Тя изглежда така, защото е невероятно сгъстена духовна материя, в която потъва всичко недоразвито.Всяко ново откритие плаши хората. Дано енергията на Церн е от полза за човечеството.

"Най-ценното нещо, което сме свършили за тези години е, че успяхме да възпитаме едно цяло ново поколение учени, които работят на най-високо ниво"Дрън-дрън, че пляс! Кажи какво ТОЧНО сте направили, ХРАНТУТНИЦИ бюрократи?! Нищо, нали?

JJIvanov geologists преди 4 години
Експертите от ЦЕРН не могат да замерят радияцията на нагло вредните осветителни тела инсталирани в техните обекти нашите СЪЩО>Напомням, че стотици милиони автомобили буквално режат на парцали биосферата с нарочно инсталирани бели режещи радиоактивни скенери вместо доказано безвредни жълти фарове. Уврежданията са ислючително жестоки в БЪлгария заради ползването на холограмни скенери инсталирани на автомобили и цигарени кутии.

И какво работят тия учени 20 години ?

До ТеоТео, много на послушание го докарваш, от слушане много файда няма, трябва си опити, нали така се трупа знание

Безвъзмезно друг път, аз плащам за всичко, най-вече за ***

gf hf mf :> преди 4 години
Искаха да строят нов по-голям атомен разбивач от този в Церн, интересно дали тогава ще се стигне до някое значимо откритие. :)

бездомник физик преди 4 години
И ние там що щем? Цепим го атома с голи пръсти? С нокти къртим елементарни частици. Тахион неразцепен не остана. Там ни е силата.Господ е създал света ,вие къртите . Безбожници.

Иванов преди 4 години
Бая мастити професоря се прехранват покрай тоя ускорител. Така лесно не се напуска хранилката.

Потъват едни капитали поредната Пирамида !!!!Като гледам как навлизат новите технологии, напаво ми се плаче :(

Шнорхел преди 4 години
Някой нещо разбрали от статията?

браво много е важно да сме водещи партньори тоя още малко и ще се изкаже че той е построил церн a

Тео преди 4 години
Водещата е еманация за осемдесетте процента. Патешки устни, прекъсва гостите си, руса коса и черни вежди! Жено, много по-красива щеше да изглеждаш, ако си беше останала с естествения цвят на косата и не гледаше пчели, да ти жилят така лошо устните. А ако и мълчеше малко повече, щеше и на интелигентна да го докараш! Сега попрището ти е по-скоро ориентирано към филми за възрастни! Когато хора, участвали в изработката на може би най-сложната машина говорят, е хубаво да слушаме и да не прекъсваме!

Този церн за малко да го затворят, щото никаква полза от него, обаче те умби хора, не се дават и решиха да измислят някакъв бизон или мюзон хикс, някаква частица която не се вижда и която изобщо я няма, и ги оставиха да лапат парички още колкото може.

За вселената знаем само 0.00000000000001% което означава че единственото което знаем е че не знаем почти нищо. А вероятно и малкото което знаем не е съвсем вярно и базирано на грешни терии.

тъмната материя преди 4 години
И едно ромче да питаш ,на улицата и то ще ти обясни къде е края на вселената и цялата квантова механика. Не ни трябват учени да ми обясняват . Искам ракия.