В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Оборотът им се е свил средно с 11%, най-малко засегнати са хранителните магазини
57
В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Кризата, предизвикана от коронавируса, доведе до спад от 10% до 50% на клиентите в големите търговски вериги, понижение на оборотите – по-слабо при хранителните вериги и по-ясно изразено при нехранителните. Това показват резултатите от анкета на тема „Как карантината повлия на модерната търговия?“, в която взеха участие осем от членовете на Сдружението за модерна търговия.

Още по темата

Пет от компаниите са хранителния сектор, а три от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата, които са средводещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 г.

Цифрите варират межди 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от корона вируса.

По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании през първата половина на годината.

Участниците в проучването споделиха, че след първоначалния пик на презапасяване, хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители.

В крайна сметка, въпреки спадовете в оборота и броя клиенти, като отговорни работодатели, членовете на СМТ не са освободили служители.

В кризата българите пазаруваха стоки от първа необходимост като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

През първата половина на годината беше отчетен среден спад от над 23% на броя на клиентите в обектите на участниците в анкетата. При хранителните вериги, чиито магазини работиха по време на кризата цифрите варират между 10% и 50% или средно - малко над 16%.

Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор „Направи си сам“ хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

По време на извънредното положение оборотът на участниците в анкетата е спаднал средно с над 11%. При някои от хранителните вериги спадът е минимален, при други е 5%-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%.

По отношение на грижата за здравето на клиентите и служителите, веригите стриктно са следвали предписанията на здравните власти и в кратки срокове са въвели предвидените мерки – осигуряване на лични предпазни средства за служителите на първа линия, редовна дезинфекция на магазините, количките за пазаруване и складовите площи, инсталиране на прегради и въвеждане на пропускателен режим в магазините. Това е довело не само до промяна на начина на работа, но и до огромни непредвидени разходи.

Освен това веригите са оптимизирали и работните си времена, спазвали са времевите прозорци за възрастни хора и са затваряли магазините за цялостна дезинфекция, което е довело до допълнително адаптиране на логистични и други процеси.

Данните от анкетата показват, че по време на извънредното положение всички повече от 20 000 служители в осемте вериги са запазили работните си места.

По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изрази в повишено търсене на местни храни.
 


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
54
0
 
322
 
! Отговори
Щерю преди 1 месец
Измрели от Covid-19...
53
0
 
296
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Асам Веган
Закупвам само качествен банан краставица тиквичка морков син патлиджан напоследък едри кочани царевица добре ме напълват после си права веганско смучи
52
1
 
309
 
! Отговори
да намалят цените преди 1 месец
неможе да имат 300% печалба
51
0
 
304
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ритейлър мноу яка дума. Треа си я запиша.
50
0
 
283
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Хмм
Вас претенциозните хипстъри може да ви оправи само шамаросването. По 16 часа шамари на ден, докато не ви се отще пекориното. Лигльовци пластмасови.
49
0
 
7
 
! Отговори
11 преди 1 месец
До до 40

Бе да та клецам у софиянеца - похвали се, че живееш на Витоша, ама за разнообразие си ходи и у центъра. В отбрани магазини пазарувал - брееей, голямата работа си.
48
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
по време на първите ограничителни мерки напазарувах веднъж като за война и после само от кварталните магазинчета на партер и на отворена врата..да не съм луда да им дишам климатичните инсталации на веригите
47
0
 
1
 
! Отговори
anonimen преди 1 месец
няма начин да са паднали драстично оборотите, защото никой освен Хит и Т Маркет не пусна онлайн пазаруване. Ако бяха, щяха да се опитат да оцелеят по всякакъв начин, значи клиентите на място са им достатъчни
46
3
 
9
 
! Отговори
баба мара преди 1 месец
в разгара на лятото търг вериги променят цените от ден за ден хляб мляко
зеленчуци плодове то не се трае вече
45
9
 
4
 
! Отговори
до 40 преди 1 месец
Квартални магазини?! Имам жилище в сърцето на София (живея в къща в полите на Витоша, но от време на време съм и в центъра за разнообразие). Кварталният "магазин" си слага щайги на улицата, за да паркирали там тези, които ги зареждат. Минавам директно през тях с колата си. Има си служебни абонаменти- плащаш и получаваш. Ама, на- не искаме да вложим, за да ни е хубав бизнесът. Искаме да пречим. Там не стъпвам. Ходя по малки отбрани магазини за месо, колбаси, сирена, пекарни.
44
1
 
0
 
! Отговори
XXLarge преди 1 месец
Не е вярно, дори са се увеличили, с 5-10 килца по шкембето и по задника.
43
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В големите магазини, освен в Лидл, всичко е под всякаква критика. Защо хваля Лидл ли? Лично аз съм финансирал за своя си информация тест на редица сирена и колбаси, продавани в сeлския Кауфланд, Билла, Лидл, ФФ (останалите дори на коментирам те са дъното на дъното). Всичко в Лидл е качествено (от скъпото, разбира се). Истински пармезан, бяло сирене, шунки, прошуто. Месо купувам от Бредас. Зеленчуци- от редица отбрани ферми. В Лидл зеленчуците са абсолютен ***. Тук-таме има нещо добро, ама...
42
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 39
На вас от Бг мамата все някой ви пречи. Особено пък пенсионерите са ви трън в очите. Веригите трябва само за вас да работят.
41
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Веригите да вдигат още цените, пък после да мрънкат, че имало спад.
40
8
 
7
 
! Отговори
Хмм преди 1 месец
Ходете си в кварталните магазини. Аз там не откривам стоките, които търся. Почти никога нямат от по-скъпите неща, за био и т.н. да не говорим. Малки магазини посещавам само ако са тясно специализирани - я за сирена (обожавам пекориното), вносни месни деликатеси, зеленчуци, ядки, риба, месо. Да не говорим, че в малките магазини е тясно и никой не спазва мерки и дистанция
39
11
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Обичам големите вериги магазини! Обичам да съм там, рано сутрин, когато бързам за работа - точно тогава там е пълно догоре със суетящи се пенсионери, щъкащи трескаво насам-натам. Без цел. Просто така, за осмисляне на деня. Обичам опашките пред касите. Обичам, когато някоя забързана баба почти ми се качи на гърба или друга, пред мен - на врата. Всяка сутрин е така. Ние ги пазим (бабтите), а те самоте не им пъка от нищо - нито вируси, нито опашки. Навалица да става.
38
2
 
10
 
! Отговори
До Светозар преди 1 месец
За да държат промоции, компенсират от качество. Дръж си ги! Аз предпочитам качеството
37
3
 
12
 
! Отговори
мм преди 1 месец
пълни манипулации. именно била лидл кауфланд и тези спечелиха милиарди само заради кризата
36
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ами нормално е. Хората избягват да пазаруват в магазини, в които не се спазват предпазни мерки.
35
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А веригите много бързо го компенсираха, като вдигнаха цените.