В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Оборотът им се е свил средно с 11%, най-малко засегнати са хранителните магазини
57
В кризата клиентите на големите вериги намалели дори наполовина

Кризата, предизвикана от коронавируса, доведе до спад от 10% до 50% на клиентите в големите търговски вериги, понижение на оборотите – по-слабо при хранителните вериги и по-ясно изразено при нехранителните. Това показват резултатите от анкета на тема „Как карантината повлия на модерната търговия?“, в която взеха участие осем от членовете на Сдружението за модерна търговия.

Още по темата

Пет от компаниите са хранителния сектор, а три от нехранителния, като някои от тях бяха принудени да затворят част от магазините си по време на извънредното положение.

Участниците в анкетата, които са средводещите ритейлъри в България с пазарен дял от над 30%, отчитат над 23% среден спад на броя на клиентите в рамките на първите шест месеца на 2020 г.

Цифрите варират межди 10% и 50% за различните вериги за различните периоди на кризата, предизвикана от корона вируса.

По-малкият брой клиенти и затварянето на част от магазините са довели и до спад на оборотите от средно 11% за осемте компании през първата половина на годината.

Участниците в проучването споделиха, че след първоначалния пик на презапасяване, хората са започнали да пазаруват по-рядко, но по повече артикули и по-прагматично. По време на извънредното положение веригите са успели бързо да адаптират бизнес моделите си и не са допуснали дефицити от хранителни и други стоки от първа необходимост. Освен това в кратки срокове са изпълнили предписанията на здравните власти и са осигурили безопасността на своите клиенти и служители.

В крайна сметка, въпреки спадовете в оборота и броя клиенти, като отговорни работодатели, членовете на СМТ не са освободили служители.

В кризата българите пазаруваха стоки от първа необходимост като храни, варива и консерви, хигиенни материали и продукти на промоция.

През първата половина на годината беше отчетен среден спад от над 23% на броя на клиентите в обектите на участниците в анкетата. При хранителните вериги, чиито магазини работиха по време на кризата цифрите варират между 10% и 50% или средно - малко над 16%.

Това понижение се дължи основно на стремежа на хората по-рядко да посещават обществени места и на въведените ограничения на броя на пазаруващите в магазините.

При трите нехранителни вериги, които по време на карантината затвориха 36 от своите 59 магазина, понижението на броя на клиентите е средно с малко над 30%.

Друга промяна на потребителските навици е свързана с пазаруването по предварително подготвени списъци, с цел да се прекарва по-малко време в магазините, и покупката на повече продукти. В сектор „Направи си сам“ хората са проучвали артикулите онлайн и са посещавали търговския обект, за да видят и тестват на място конкретни стоки.

По време на извънредното положение оборотът на участниците в анкетата е спаднал средно с над 11%. При някои от хранителните вериги спадът е минимален, при други е 5%-10%. В началото на кризата, при презапасяването със стоки, са били отчетени ръстове на оборотите, които са били последвани от по-съществени спадове в периода април-май.

В сектора на търговията с нехранителни стоки средният спад е с повече от 30%.

По отношение на грижата за здравето на клиентите и служителите, веригите стриктно са следвали предписанията на здравните власти и в кратки срокове са въвели предвидените мерки – осигуряване на лични предпазни средства за служителите на първа линия, редовна дезинфекция на магазините, количките за пазаруване и складовите площи, инсталиране на прегради и въвеждане на пропускателен режим в магазините. Това е довело не само до промяна на начина на работа, но и до огромни непредвидени разходи.

Освен това веригите са оптимизирали и работните си времена, спазвали са времевите прозорци за възрастни хора и са затваряли магазините за цялостна дезинфекция, което е довело до допълнително адаптиране на логистични и други процеси.

Данните от анкетата показват, че по време на извънредното положение всички повече от 20 000 служители в осемте вериги са запазили работните си места.

По-голямата част от тях са изпълнявали задълженията си така, както и преди пандемията, някои са ползвали част от платения си отпуск, а други са били на четири часов работен ден. Нито една от веригите не се е възползвала от възможността да изпрати хора в неплатен отпуск.

Участниците в анкетата заявяват, че са работили много добре със своите доставчици като са предоговорили срокове за плащане. Освен това веригите са подкрепили български производители като са въвели нови продукти в асортимента си и са провели кампании за популяризиране на родните стоки. Българските потребители също са проявили съпричастност в условията на криза, което се изрази в повишено търсене на местни храни.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


57
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
32
3
 
11
 
! Отговори
пепе преди 3 години
И повече трябва да им намалеят! Започнаха да продават само *** и залежала храна. В последната године непрекъснато попадам на развалени стоки или на нискокачествени ментета от Била, Лидл и т.н...
31
2
 
12
 
! Отговори
Васил преди 3 години
Баси лъжата. Отделно издуха цените на всииичкооо... ***
30
5
 
9
 
! Отговори
da da ama ne преди 3 години
Казаното в статията е тотална манипулация от страна на големите вериги.Първо - гониха персонал,намаляваха заплати,намаляваха осигуровки.По ред причини имам поглед над дейността на всички големи вериги в Бг.Второ - оборотите НЕ СА спадали!Да не говорим за хранителните - нам нараснаха с невиждани мащаби!В търговията с техника има някакъв спад,да,и той е просто смешен - дойде лято и хората почиват,а не купуват миксери.Така че...не на мен тия!
29
8
 
6
 
! Отговори
Гоуем кеф... преди 3 години
...беше у супермаркета - стоиш на площада под формата на квадрат и висиш на студа да те брули вятъра март месец, 90 минути, докато влезеш. Аийде нема нужда! В кварталния е 10 х по-добре! Пък и отношението е човешко. След около 10 години може и пак да ми стъпи крака в столичен супермаркет, евентуално! Но като се замисля годините може и да 20се.
28
6
 
10
 
! Отговори
минувач преди 3 години
До 22Ах, обади се някакъв, пъпчив тийнейджър.Има правила, налижени от държавни органи. Императивно е да се спазват. Ако не иската да ги спазвате, намерете си друг държава, където да се опитате да не го правите.Отиди в UK да видиш, как ще те опандизят, с такова поведение. Не е само там, а във всички бели държави!
27
1
 
9
 
! Отговори
Неграмотност преди 3 години
Цитат: Участниците в анкетата, които са средводещите ритейлъри в България...Няма дума ритейлъри в българския език.Цитат: Цифрите варират межди 10% и 50% ..Това не са цифри, а числа изразени като процент. С цифрите само може да съставяме числа. Който не знае за какво говори използва цифра или цифри.
26
1
 
2
 
! Отговори
студент преди 3 години
До 1 (оня с катъка Веселина :) )Бат Велко ти ли си бе ? Тоя лаф много често съм го чувал в Пловдив !
25
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Мисля че са винаги на печалба...лъжат,пък и уж продавали българско!!!
24
5
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Винаги съм ги мразел тези големи халета натъпкани с бокл уци,и рядко съм ги посещавал.
23
2
 
5
 
! Отговори
ДО 21 преди 3 години
Не е Мит - хората си купуват Храна от Магазини , не от Л , К , Б , Ф .Има и други начини да си купиш Храна . а ти за едно Торбе с две филии и шпек салам - къде го пазаруваш ?
22
23
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Отивам в голямата верига и още на входа ме пресреща някакъв намръщен дядка да съм си сложил маска. Изсмея му се, пък си отида в кварталното магазинче и си напазарувам, излезе ми малко отгоре, ама съм обслужен като бял човек. Още се правете на важни и стриктни в големите вериги и се чудете що ви спадат клиентите, смешници!
21
2
 
12
 
! Отговори
Нормален преди 3 години
Тази статия е пълен мит. Хранителните продукти си се купуват, няма как да не се яде. Е, може някои луксозни гурме дивотии да не се купуват, но това е капка в морето. Аз пазарувам дори повече, нося си обяд в офиса.
20
5
 
16
 
! Отговори
ПОТРЕБИТЕЛ преди 3 години
От месец Март пазарувам в Кварталните и Селските Магазини - Ниски Цени и Високо Качество .Собствениците знаят как да Оцелеят .Мисля че Супермаркетите са на Умирачка - това е тенденция в САЩ , Русия и ЕС .
19
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Отивам до кварталното магазинче , вземам само това което ще консумираме за деня В големите вериги оставям много пари и накрая като погледна съм взел излишни неща
18
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Заради тия вериги изгубихме традиционните си български продукти, а консумираме какво ли не на най-високите цени. А дано да се затрият, както и Peny си замина.
17
1
 
14
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 3 години
И без това не пазаря там! В Ямбол си имаме две местни вериги,чиито цени са по-ниски и от промоциите на големите вериги!А качеството е в пъти по-хубаво!
16
0
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Цените са ужасно високи, само за половин година за същата потребителска кошница с продукти плащам 50-60лв повече в/у сметката и направо ми става лошо. Въобще нямам вариант, като преди да си купувам неналежащи стоки. Да не говорим, че покрай карантината бяха спрели напълно всякакви промоции в магазина в който пазарувам и чак напоследък отново има такива, но на доста по-малко продукти.
15
2
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Тия вериги ни таковаха. Да се скапят е най-доброто, което може да се случи. Не е загуба.
14
0
 
16
 
! Отговори
11 преди 3 години
Като продавахте и имахте по 1000% печалба дигнахте ли заплатите? НЕ! Всеки шеф иска да дава по-малко. ... ние с тия заплати какво можем да си купим последно време освен хляб , боб и леща? За толкова пари толкова.... сами сте си виновни
13
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Да се сринат напълно. Не е голяма загуба. Навириха цените до дупка, възползвайки се от кризата. Още да падат, то и пенсионерите намаляват, няма кой да им купува второкачествените продукти.