Сенатът vs. Зукърбърг: Дигитални закони в ръцете на дигитално неграмотни

Една тъжна история за неразбирането на Facebook и технологиите като цяло
12 апр 2018 11:00,
48
Сенатът vs. Зукърбърг: Дигитални закони в ръцете на дигитално неграмотни
Източник: Reuters

Марк Зукърбърг, изпълнителният директор на Facebook, бе изслушан от американските сенатори по повод злоупотребата с лични данни на близо 90 млн. потребители от Cambridge Analytica най-вече от САЩ, но и от Европа. Тази тема ще се дъвче още доста време – доста медии тайничко си чакаха удобен момент, в който да захапят социалната мрежа, която им промени бизнес модела и ще продължава да го променя.

Не искам да се спирам на самата тема за личните данни, тъй като съм от друго поколение, което гледа на нещата на малко по-друг начин. Facebook е социална мрежа. Регистрираш се доброволно. Използваш я доброволно. Има 2 милиарда потребители и повече. Не ти харесва да гледаш реклами, не ти харесва личното ти пространство в някаква степен да се използва от рекламодатели – ОК, изтрий профила си и приключи темата. Идва ми в повече нещо да се ползва безплатно, а да се надава такъв вой, след като решението е много лесно и става за по-малко от минута – нямаш Facebook профил, нямаш драма с личните данни. Толкова по тази тема.

Още по темата

Но това, което прави впечатление от цялото изслушване е, че всъщност "разтревожените" сенатори и тези, които могат да наложат регулации на всяка технологична компания, включително и Facebook, са всъщност в по-голямата си част ужасно технологично неграмотни.

Един сенатор си мисли, че през WhatsApp праща имейли, друг пита дали Facebook предлага интернет, трети се чуди как Facebook се издържа, след като регистрацията не е платена, а пък четвъртият бил възмутен, че виждал реклами на шоколад. Друго култово питане от сенатор е  следното: "Ако една марка кола не ми харесва, ще си купя друга. Ако Facebook не ми харесва, каква алтернатива имам?". Пълен абсурд.

Страшно е, когато властта попада в ръцете на хора, които са некомпетентни (в конкретна област). Примери от миналото имаме достатъчно, та дори и днес в нашата мила родина. Още по-страшно е, когато тези хора си наумят, че нещо трябва да бъде "регулирано", т.е. да бъде поставено под контрол. И това е нещото, срещу което смятам, че трябва да се дава сериозен отпор, тъй като може да навреди много повече, отколкото това, че Cambridge Analytica може би знае с какви гащи сте били вчера.

Едни неадекватни регулации всъщност могат да "циментират" Facebook, тъй като те и в момента нямат адекватна конкуренция, а с вкарването на регулации в услуга, която не бива разбирана, просто ще спреш по-малките, които се опитват да предлагат подобни услуги. И в една такава ситуация потребителите биха имали още по-малко избор, спрямо сега.

Технологичният сектор е този, който ще дърпа всички останали сектори в бъдеще навсякъде – няма сектор и страна, които да останат незасегнати. Е, някое племе на забравен остров ще си остане с 1 век назад, но не това е важното. Този сектор, без значение дали говорим за социална мрежа, говорещ робот или домашна система, която изпълнява гласови команди, трябва да започне да бъде разбиран от властта, за да можем да обединим усилията си и да вървим напред. Защото това е бъдещето и не подлежи на коментар.

Ако това не се случи, просто ще ставаме свидетели на още такива абсурдни разговори. Няма значение дали говорим за сенатори, депутати, президенти и прочие – процесът по ограмотяването им трябва да е двустранен – и властимащите, и технологичните хора трябва да имат желание за постигане на тази цел. Към момента не изглежда това да се получава особено успешно.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


48
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Оправданието за свобоната воля и безплатна регистрация е лицемерно, при положение че 1/2 от специалностите в западните университети като "медийна наука" и маркетинг са базирани на манипулация на потребителите. А-Б тестване, UX трикове, кои цветове и символи са зарибяващи, каква активност може да се превърне в навик, промоционални функций - всичко това е Павлова психология и е точно обратното на свободна воля.Социалните медий са средството на 21ви век за контрол над тълпите.
16
1
 
7
 
! Отговори
до 16 преди 6 години
Един хром браузър на гугъл да инсталираш на има едно дълго споразумение там където се съгласяваш с него чел ли си го, а ти говориш за съгласие не с безплатен софтуер а предоставени безплатни услуги сърверни, а и там вече се си съгласил с доста неща описано е подробно стига да имаш желание да четеш.В повечето случай ни мързи да четем и просто костатираме че при агрии(съгласен) работи а в друг случай не работи.
15
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз не познавам човек които да използва фейса и да си мисли че данните му там не се изпозват, дори напротив позват го с надеждата че някой ще му види данните.Ако потребителя не иска да се виждат неговата информация просто не е потребител на фейсбоок .Така че спора е някакъв парадокс.
14
1
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Във Facebook, си се регистрирал доброволно и безплатно. Хайде да споменем и Google+, който автоматично ти създава профил, защото ползваш други Google услуги, качва снимките ти от андроидския телефон, сприятелява се с хора, с които сте си разменяли gmail и изведнъж се оказва че имаш втора социална мрежа, за която не си подозирал!
13
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
"...решението е много лесно и става за по-малко от минута нямаш Facebook профил, нямаш драма с личните данни."===На мен решението не ми отне дори минута. Просто никога не съм си откривал фейсбук акаунт. Гледам как приятелите ми си губят времето с тая щуротия и в същото време се оплакват от нея. Ми недейте бе, и Зукърбърг ви го каза.
12
1
 
17
 
! Отговори
fly преди 6 години
Мартине, ти слуша ли цялото интервю (10 часа) или само някакви селектирани моменти изкарани от контекста? Аз лично слушах около 4 часа, и мога да ти кажа, че 95% и нагоре от въпросите бяха доста релевантни и интересни. Повечето конгресмени и сенатори се бяха подготвили за това интервю, това, че имаше 1-2 които не разбираха, не означава, че трябва така да ги генерализираш. Всяка компания, която има данните на 2 милиарда!!! трябва да бъде одитирана на няколко месеца максимум.
11
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Като иска да продава нещо което не му принадлежи и да прибира парите това се нарича кражба. От това се интересуват сенаторите.Останалото са подгряващи въпроси.
10
2
 
18
 
! Отговори
Нетолерантен преди 6 години
С всичко мога да се съглася, само с това, че изтриването на профил ставало било много лесно не мога да се съглася. На практика важи правилото - един път профилиран, винаги профилиран. Понятно е, че сенаторите са неграмотни по много въпроси, те иначе нямаше да бъдат избрани, но нашите от парламента и ЕК не им отстъпват с нищо, въпреки, че пишат правила и определения. Няма по-страшна и разрушителна комбинация от *** и амбициозен.
9
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Когато ползваш нещо безплатно ти се превръщаш в продукт! FB е безплатен за портебителите защото рекламодателите плащат за да си навират продуктите в лицето на портебителя и това е! Гугъл работи на същия принцип! Ако не искаш личните ти данни да са достояние на някой друг - изхвърли си компютъра, телефона и таблета....... и не излизай от къщи да не те снина някой охранителна камера!
8
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всъщност в "Условията за ползване" е дадено, че се предоставя информация от потребителите за реклама и т.н. Въпросът е, че са наравени пълни психологически профили на потребитеите и са зомбирани с пропаганда, точно фокусирана върху тях в зависимост от профила им. Което не е реклама, а манипулация. Иначе с такава база данни е безумно да се вярва, че никой никога не би я ползвал и обработвал тази информация....Нещо като "Вервайте ми"...нищо по различно от гугъл и майкрософт акаунтите.
7
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблемът е в регулациите и безумното пристрастяване към пререгулирането на съвременната власт - хора, които хал хабер си нямат от био-химия регулират храните и производството им,хора расли в началото на 19 век контролират дигиталните технологии, хора никога не правили бизнес регулират икономиката и вземат решения за цели страни и поколения. Брюксел е типичен пример за опияняването от силата на регулирането. Иначе за фейсбук конкретно, там саморегулиране е нужно, всеки сам за себе си
6
2
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблемът не е че събира лични данни.Проблемът е ,че не е питал потребителите съгласни ли са без да им плаща да предоставя пълна нформация за тях на хора които му снасят милиарди.
5
4
 
12
 
! Отговори
д.ст. преди 6 години
Много повърхонстна статия ... ама безплато я чета нали... значи нямам право да се оплаквам... Изинете.
4
2
 
18
 
! Отговори
Ангел преди 6 години
Един от Сенаторите зададе следния въпрос на Зукърбърг: След като Фейсбук е безплатен за всички потребители как поддържате вашия бизнес модел и реализирате печалби?Марк му отговори простичко- Сенаторе пускаме реклами.От този въпрос ясно пролича че Сенаторите хал хабер си нямат от Интернет Бизнес и са технически неграмотни.Марк просто ги здъфка и ги изплю всичките до един!
3
0
 
2
 
! Отговори
234435 преди 6 години
Павел Шопов не харесва това :D
2
2
 
16
 
! Отговори
zeus преди 6 години
Най трябва да напишете, че статията е спонсорирана от Фейсбук ;)Да се регистрираш доброволно е едно, обаче да те следят и да ти продават личните данни е друго.
1
1
 
23
 
! Отговори
Victimized преди 6 години
Естествено, че става въпрос за регулации. Фейсбук е разработка на ЦРУ, свърши доста добра работа, направи няколко човека отвратително богати, и събра данни за толкова много хора, че сега дори да го затворят няма да има значение.Но те ще направят повече с този скандал, виждаме как ескалират темата по всички медии, хората са овце да ползват ФБ на първо време, но сега ще повярват, че имат нужда от ОРГАН който да регулира интенет за да бъдат защитени.Дори Зукербърг го каза сам, че имало нужда.....