Марс – новото поле, където се води войната между САЩ и Китай

Целта е една - да бъде изпратен първият човек на Червената планета
25 юли 2020 20:20, Нели Христова
Марс – новото поле, където се води войната между САЩ и Китай
Снимка: БГНЕС

В продължение на 60 години големите сили се състезават, за да стигнат там, където никой все още не е успял -  в Космоса. Държавата, която води в космическата надпревара, получава не само привилегии и гордост, но и много повече възможности. СССР успява да шокира всички през 1957 г., когато изстрелва "Спутник" - първият сателит, който обикаля в орбита около Земята. А през 1961 г. Съветският съюз подготвя още по-амбициозна мисия. Така в открития Космос излита и първият човек - Юрий Гагарин.

Успехите на СССР засрамили САЩ. Но това накарало президента Кенеди да декларира своята визия за това, как Америка ще изпрати човек на Луната преди края на десетилетието. И Америка успява, а това е преломната точка, в която САЩ установява своята доминация над Космоса, която продължава вече 50 години.

Китай може и да е закъснял за първите 60 години от съревнованието, но със сигурност наваксва през последните няколко.

Един от топ приоритетите на страната в сферата на науката е именно изследването на Космоса. Под ръководството на Си Дзипин Пекин инвестира милиарди долари в космическата си програма. А през 2016 г. Ву Янхуа, заместник-началник на Националната космическа администрация, заяви: "Общата ни цел е до около 2030 г. Китай да бъде сред основните космически сили в света".

Така борбата за надмощие между САЩ и Китай вече не се води само на Земята, но и в Космоса.

Само 4 години след като се превърна в първата държава, изпратила роувър върху "тъмната страна на Луната", Китай изстреля Tianwen-1, чието име означава "Стремеж към Небесна Истина" към Марс. Това е първата мисия на Пекин на Червената планета. Идеята е апаратът да орбитира около планетата, преди да приземи роувър на повърхността. Целта е да се събере важна информация за марсианската почва, геоложка структура, околна среда, атмосфера и да търси вода, съобщава CNN.

Според екипа, разработил Tianwen-1, той е различен от роувърите на НАСА, които вече изследват Марс, тъй като ще влезе в орбита, ще се приземи и ще освободи роувър, който да изследва повърхността на Червената планета и веднага ще започне да предава данни наведнъж. Мисиите на НАСА се различават по това, че те обикновено се изпълняват на етапи. Скоро Америка също ще изпрати нов роувър на Червената планета.

А освен САЩ и Китай, Обединените Арабски Емирства също се включват в Космическата надпревара, тъй като и те изстреляха своя сонда към Марс в неделя. Така и трите машини трябва да стигнат на Червената планета през февруари.

Но изпращането на сонда до Марс няма да е достатъчно, за да успее Китай да изпревари САЩ. За да поведе в Космическата надпревара, азиатската страна трябва да направи нещо по-грандиозно - да изпрати човек на Червената планета. И именно това е планът - ако мисията на Tianwen-1 е успешна, към Марс ще полети и първият човек. Но към това се стреми и НАСА.

От 1972 г. насам всички космически проучвания се извършват от роботи, които са не само по-евтини, но и далеч по-дълготрайни, още повече никоя държава не иска да е първата, чийто астронавт ще загине на друга планета.

Кацането на роботизирани сонди на Марс е достатъчно трудно, предвид атмосферните условия на планетата. Безопасното пребиваване на човек там може да е дори невъзможно.

Но това не е спряло политиците да спекулират по темата за човешка мисия до Марс.

В началото на своя мандат президентът на САЩ Доналд Тръмп упълномощи НАСА да "води иновативна програма за космически проучвания за изпращане на американските астронавти обратно на Луната и в крайна сметка на Марс". Той създаде и Space Force, нов клон на въоръжените сили, с който иска още веднъж да покаже, че космосът е бъдещето.

Според Тръмп, САЩ са лидер в космоса. Съревнованието с Китай се задълбочава на много нива и пренасянето му в открито пространство е нова глава във войната помежду им.

ЦРУ преди 3 години
До джо....ТЪПЧОооооооооо...котато си в Космоса- летиш по инерция...не ти трябва гориво бе ТЪПЧОоооооо....А при Аполо 13 ...използваха гравитацията на Луната. за да я заобиколи....и със НЯКОЛКОСЕКУНДНО вкл. на дв. го насочиха към Земята ! ......Заеми се със нещо по близо до тебе - като пиене на шльоковица ..а не се напрягай да мислиш !

Аниматор преди 3 години
Излишен разход на време, пари и ресурси . При такова съвършенно качество на компютърната анимация, диип фейк симулациите и приложенията да добавена реалност да харчат толкова за истински полети до Марс или където и да било..... лудост.За 0.00001% от бюджета на НАСА дори аз бих ви направил такъв "Полет до Марс" че няма да усетите разликата , там пред телевизорите ви .Защо трябва да се рискува човешкия живот?

Китайците доста далеч сигнаха.Респект!

джо преди 3 години
всичко писано като коментари тук си е "шменти капели" , не е важно как ще стигнем до Марс а как ще се върнат от там. Това не е Луната, а телепорт все още не е измислен. Това не ви е Седморката на Блейк. На тази планета сега се приземяват с парашут, представете си какъв, трябва да е апарата, който се приземява без площадка а след това трябва да излети.Колко гориво му трябва и ред други най - малки детайли.Бедна ни е фантазията все още,за какво да коментираме.

До Анонимен 110 .... Тия атлантически простотии могат да минат само при оперирани от мисловна дейност ***. Аполо са кацнали единствено и само в празните ви и кухи кратуни.

След като в Холивуд стъпиха на Луната преди 50 години, сега се готвят да посетят и Марс. Явно заснемането на новите епизоди е започнало.

МарсЕанец преди 3 години
До ЦРУНа САЩ им остана само едното приказване по медиите.Първо беше 40г. засекретена информация как са стигнали до там а сега оправдания и гл0пави обяснения как са загубили технологията.Защо мислиш че Мъск разглобява 8 г и изследва руски ракетен двигател за да направи собствената си ракета?Частник който е финансиран от НАСА,използва инжинерите на НАСА, използва лабораториите на НАСА, използва космодрума на НАСА, използва комуникациите им НО НЕЯМА ДОСТЪП ДО ДАННИТЕ ОТ ЛУННИТЕ ИМ МИСИИ.

МарсЕанец преди 3 години
До ЦРУДа, да,да .... ама защо не продължиш .... същите тези САЩ днес не могат да покажат дори и 20 кг от тази лунна почва ..... оригиналния запис от комуникацията с лунната мисия на Аполо е УНИЩОЖЕН... всички планове, схеми и технологии с които отидоха до Луната са загубени и не могат да бъдат възстановени.... прототипа на луноход беше налерен в двора на някакъв фермер канещ се да го даде за скрап...НАКРАТКО САЩ и да са имали опит - отдавна вече го нямат. Затова Мъск разработва всичко от 0.

ЦРУ преди 3 години
До МарсЕанец .....АБЕ ТЪПАНАРОВввввввв..... САЩ донесоха над 100 кг лунна почва.....раздадоха я на лабораторий по света (вкл. и СССР) ....разбраха на практика .как се излиза от космич. пояс (излъчващ убийствена радиация )....откриха НОВИ ЕЛЕМЕНТИ.който на Земята ги няма. ...Използвайки опита на САЩ......ЯПОНИЯ изпрати СОНДА на АСТЕРОЙД .....и смятат този АСТЕРОИД да го СВАЛЯТ в околоземна стац.орбита над Япония ...и да си ОТЧУПВАТ от нето МАТЕРИЯЛИ и да ги свалят в ЯПОНИЯ. А ти си ***...***...

МарсЕанец преди 3 години
Марс новото поле, където се води войната между зависимите медии и троловете на едни господари срещу зависимите медии и троловете на други господари ... да им чешат егото и манията за величие.Пълни глупостии. Някой щял да отиде ПЪЪЪРВИ някъде си, и какво ? САЩ като отидоха първи на Луната още преди 50 години , какво ? Да не би сега , 50 / петдесет / години по късно да имат градове там и да са обявили Луната за свой 51 щат . Нещо да се е променило ? И с Марс ще е същото .

axam преди 3 години
До АнонименЧовека има парите , желанието и смелоста да мечтае и да действа. Той дава възможност на , на пръв поглед безумни идеи. Браво. Такива хора трябват на човечеството а не снобари дето само гледат да слагат в джобчето и да се крият по сенките. А още по хубаво ще стане когато от речника на човека изчезнат изрази като : Аз направих , аз постигнах , ако не бях аз ,.....

земята е плоска и няма космос, слънцето и звездите обикалят около земята която е център

Нищо ново преди 3 години
САЩ лидер в космоса? Доскоро нямаха ракета, която да закара хора до международната космическа станция и пътуваха дотам само с руски ракети.. Едва преди два-три месеца една частна американска компания извърши такъв полет.

мдаа преди 3 години
Жалко че Гагарин си забравил фотапарата Смяна на земата и не направил нито една снимка от космоса , която да доказва ,че е летял там

Дрън преди 3 години
О с ра хме земята , сега космоса та и марс

Бе я по добре китайците да се занимават с неща от които разбират. Например требенето на ориз.

Погледнах брояча на частника Мъск до кацането на астронавт изпратен на Марс от името на СпейсЕкс. Показва 1984 дни и 18 часа до този момент. Срокът е фиксиран от Мъск още през 2006г. Могъщият Китай има още много хляб да изяде .. пардон ориз докато застигне един необикновен американски бизнесмен.

Киро Х преди 3 години
Масонски глупости. Земята е плоска, всеки един от нас я усеща като такава. НАСА лъжат, че са ходили 6 пъти на Луната. Факт!

Прибързвате с възможностите на Китай. Китайците са все още в пещерата в сравнение с американците. Първите 2 американски роувъри се разхождаха по повърхността на Марс още през 2001 година т.е. преди 20 години.

реалнафантазия преди 3 години