Как НАТО изпраща съобщение на Русия със своите въздушни тренировки?

Наскоро се проведе операция "Съюзническо небе"
4 юни 2021 21:00, Нели Христова
117
Как НАТО изпраща съобщение на Русия със своите въздушни тренировки?

Когато B-52 Stratofortress се приближава отдолу, украшенията на пилотската му кабина отразяват важността на деня. До препарираното животно на Бени Бик, талисманът на Чикаго Булс, лежи звездно знаме, покриващо таблото от едната страна до другата. Денят на паметта в САЩ е един от най-важните празници в страната, но на тези летци им остава малко време за празнуване или възпоменание.

А на 27 000 фута, някъде над ръба на Великобритания, има малко място за грешки.

"Зареждахме с гориво B-52, който провежда операция на НАТО във въздушното пространство на НАТО", обяснява капитан Тод Берглунд на борда на стратотанкера KC-135, един от корабите за зареждане на американските ВВС. "Ние сме тук за да подсигурим тяхната мисия и те да могат да правят каквото трябва."

Операцията може да отнеме между 15 минути и час и изисква интензивна координация между екипажа на двата самолета. И двата намаляват скоростта си до само 316 мили в час (375 възела) и синхронизират движенията си, позволявайки на стрела да се спусне от KC-135 и да се свърже с отвор на върха на B-52, изпомпвайки хиляди и хиляди галони гориво за минути.

Сложното начинание изглежда лесно извършено от тези летци, които са го правили много пъти преди. "Правим го толкова често, че това просто се превръща в навик, това е нашата професия", казва капитан Берглунд. "За щастие днес операцията беше планирана, но определено не винаги се случва по този начин."

Докато се извършваше зареждането, два самолета на британските кралски военновъздушни сили (RAF) - Тайфун и тренировъчен Ястреб 1 - засенчиха срещата, тренирайки действията си, в случай че вражеските самолети влязат във въздушното пространство на Обединеното кралство.

"Те ще практикуват голяма част от прихващанията, така че ако трябва да го направят оперативно, те знаят какво е да излезеш, ако самолетът на дадена държава влезе във въздушното им пространство и как да предприемат това", обяснява капитан Берглунд пред CNN.

Операция "Съюзническо небе"

Операцията в понеделник беше част от по-голямо учение на НАТО, ръководено от оперативната група за бомбардировачите на ВВС на САЩ. В операция "Съюзническо небе" участваха близо 100 самолета от 22 държави-членки на НАТО, които се включиха, за да летят над всички страни, съставляващи Северноатлантическия алианс, в рамките на 12 часа.

"Мисиите демонстрират достоверността на нашите сили за справяне с глобална среда за сигурност, която е по-разнообразна и несигурна от всяко друго време в нашата история", казва генерал Джеф Харигиан, командир на Съюзническото въздушно командване на НАТО, американските военновъздушни сили в Европа и US Air Силите на Африка. "Днешната мисия е страхотна демонстрация на въздушно превъзходство на НАТО и заедно няма предизвикателство, с което да не можем да се справим."

Докато прихващането от самолети на RAF над британското небе е било просто практика, когато ВВС на САЩ прелитат над части от Източна Европа, Балтийско или Черно море, те често се срещат с руски самолети. И именно за моменти като тези тренират капитан Берглунд и екипажът му.

"Нещата могат да се случат доста бързо, трудно е да се предвиди колко е натоварено въздушното пространство, колко са заети радиостанциите, дали другите изтребители ще бъдат там", казва той. "Просто трябва да обмисляш всички непредвидени обстоятелства в главата ти и какмо да го направиш, ако нещо се промени."

През последното десетилетие няколко срещи с руски реактивни самолети бяха счетени за опасни от американската армия, обвинявайки руските си колеги в непрофесионални и опасни действия.

Това е част от модела на поведение от двете страни, който напомня за ерата на Студената война, когато САЩ и тогавашният Съветски съюз се тестваха непрекъснато, подбуждайки защитата в търсене на потенциални слабости.

И докато САЩ летят със своите B-52 над Европа, миналата седмица Русия разположи три от своите бомбардировачи Ту-22М във въздушната база Хмеймим в Латакия, Сирия. Ту-22, известен също като "Обратен огън", прелинта много пъти над Сирия през последните години, когато Русия се намеси, за да помогне на президента Башар Асад по време на гражданската война в страната. В миналото обаче те винаги са летели от своите бази в Русия.

Разполагането им в Хмеймим е първа и част от по-голям руски ангажимент към региона, където също инвестира милиони в разширяване на военноморската база Тартус, след като се договори за дългосрочен наем със сирийското правителство.

Ако руският отпечатък в региона продължи да се разширява, това може да представлява заплаха за американските сили и силите на НАТО в Средиземно море, но също така и за съюзниците на САЩ в Близкия изток, като Израел.

Стар, но надежден

Не само поведението се връща към Студената война, някои части от хардуера също. Докато руският Ту-22М за пръв път е въведен в експлоатация през 1972 г., В-52 на ВВС на САЩ са построени през 50-те години. KC-135 се появява скоро след това, през 1957 г. Отблизо признаците на стареене се забелязват лесно.

Двигателите на KC-135 са силни и от излитане до кацане комуникацията е възможна само чрез най-съвременните слушалки за шумопотискане. Докато авиониката и сензорите са модернизирани, няколко дисплея все още са аналогови и повечето задачи все още се изпълняват ръчно.

"Той е стар, но надежден", казва капитан Берглунд, а екипажът му кима в знак на съгласие. "Те го актуализират от време на време, но той е надеждна и работи така, че няма реална нужда да се променят много."

Той ни казва, че "се чувства добре" да управлява самолета, особено като се има предвид "всички поколения пилоти, които са успели да летят с него".

А що се отнася до зареждането с гориво на B-52 от KC-135 - това е двойка, създадена в рая.

"KC-135 е направен за B-52", обясни капитан Берглунд. Той казва, че докато ВВС са започнали да заменят някои от KC-135 с новия KC-46, все още се очаква по-старият модел да остане в експлоатация и след 2040 г.

За самолет, построен през 1957 г., това ще бъде близо 100 години.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


117
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
60
2
 
1
 
! Отговори
наблюдаващ преди 2 години
*съответните
59
2
 
2
 
! Отговори
наблюдаващ преди 2 години
Вечна памет на АСЕН ЙОРДАНОВ! Признат за "Бащата на Американската авиация".Пилот,конструктор,инструктор.Много пилоти в САЩ,са се учили от неговата "Библия" по висш пилотаж.На вратата в компанията му поставил табелка: Асен Йорданов-Български Авиатор.Много от неговите проекти,са изпълнени по-късно,поради липса на сответните технологии!...
58
7
 
22
 
! Отговори
Малко за политика преди 2 години
А в Санкт Петербург от два дни има международен икономически форум, на който, между другото присъства и Кристалина Георгиева като директор на Световната банка. Някой да е видял или чул по нашите телевизионни канали нещо за това? ............................................. Жалка работа е нашата ж'урналистика. Дай им да пишат статии, които да се пълнят с русофобски коментари, това могат.
57
25
 
6
 
! Отговори
ВАГИНИР преди 2 години
ВСИЧКИ ПОЖИЗНЕНИ ВОЖДОВЕ НА ИМПЕРИЯТА НА ЗЛОТО,ЗАДЪЛЖИТЕЛНО МИНАВАТ ПРЕЗ ФАЗАТА НА ОЗЪБВАНЕТО И НЕМИНУЕМО СТИГАТ ДООО... БРЕЖНЕВОТО БЛАТО НА САМОРАЗЛОЖЕНИЕТО...ВСИЧКИ...
56
4
 
16
 
! Отговори
Толераст преди 2 години
ПросАлзих са ..... от толкова знаци... сАобщения ... скрити намеци... Ние, джендърите по света си намаме друга работа освен да си наМекваме разните работи....
55
2
 
15
 
! Отговори
1234 преди 2 години
*Стар, но надежден*Е, като вземем *новите* F-16 и ние ще имаме стари... за другото незнам, ще видим.
54
3
 
26
 
! Отговори
Асенчо преди 2 години
Кът стани патаклама ш биреми много американско жилязу....за скраб!
53
2
 
17
 
! Отговори
IQ 2.28 преди 2 години
източник - "Берглунд", снимка - илюстративна. по "статията" работила - нелка.
52
3
 
18
 
! Отговори
IQ 2.28 преди 2 години
тая статия е жалко читалище, да сравняваш б52 с ту22 е като да сравняваш ф22 с туполев 95. и читалищното подчертаване на изречения... ниво фишки.нет петък вечер, след девет
51
4
 
30
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"лошо става когато руснаците започнат да пращат послания"------------------------------------- Руснаците ги пращат, но кой да ги чуе? Снощи на икономическия форум Путин произнесе сакралната фраза "Нужна е множественост на резервните валути". Тези негови думи идват на фона на факта, че само преди дни руският ФНС обнули доларовите си активи. Остава за сметка на нечулите и заетите да изпращат съобщения.
50
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До с бинокълаСамо ако има гориво, иначе ще си стои под навеса.
49
2
 
22
 
! Отговори
с бинокъла преди 2 години
А нашиО самолет ще го пращаме ли на тези екскурзии опс, тренировки ?
48
2
 
20
 
! Отговори
Ами не преди 2 години
Според вас този неграмотно преведен разказ трябва да ни впечатли ли?
47
4
 
29
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
B52 не представлява никаква опасност за Русия. Ще бъдат свалени като круши, заедно с придружаващите ги изтребители от наземните модерни ракетни комплекси. Да не говорим за секретното оръжие тествано на кораба Доналд Кук, изключило електрониката му и направила го напълно безпомощен.
46
6
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
В Америка няма работници които произвеждат нови самолети и да обновят авиопарка на военните а и няма наземни техници които да обслужват самолета и въоръжението преди и след полет
45
3
 
23
 
! Отговори
наблюдаващ преди 2 години
Поклон пред подвига на капитан Димитър Светозаров Списаревски-Спаич !
44
10
 
28
 
! Отговори
ПорЦелан преди 2 години
По време на Корейската война около "Алеята на миговете" е забранено да летят американски самолети. Просто много са падали. Бомбардировачите около 100%. Миговете са Миг 15. Сега нещата са по-сериозни. Със или без модернизация бомбардировачите все ще паднат.
43
40
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Другаре, точно така! С един въйстрел на паравозь Кузя и цялата хамерикантска флотилия отива на дъното. Развявайте руските партенки по-внимателно, че яко миришат на самовари и борш. Опасността идва от там, че можете да чуете смехът на Вселената. 80% от съветските балистични ракети НЕ/могат да изфърчат ф момента. Това и Ботоксното Джудже го знае. Дерзайте, пролетарии!
42
18
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А на снимката са миг 29Бааахахахахаъ като че ли оригинала от който е откраднат :)
41
5
 
26
 
! Отговори
циник преди 2 години
И Йозеф Гьобелс "геният на пропагандата", както го наричат отвъд Ла Манш, щеше да се възхити на това писание ..., както е казано: "Ученика надмина учителя"!!!