Влез в час: Дигиталните деца и остарялото образование

Ивелина Атанасова: Подготвяме децата на 21 век с познания от миналото
Обновена: 19 сеп 2017 10:49 | 19 сеп 2017 10:15, Анисия Иванова
34
Влез в час: Дигиталните деца и остарялото образование
Снимка: Reuters, архив

Образователната ни система трябва да подготвя децата на 21 век за бъдещето им. Но проблемът на българското образование е, че то функционира само за себе си – изолирано от световните тенденции и без връзка с бизнеса.

"Подготвяме децата на бъдещето с познания, които са били валидни за миналото. Това е жестоко и като общество имаме голям грях към тях. В училище се опитваме да ги пречупим, учим ги по начин, който е против тяхната същност. Създаваме хора, чийто продукт е с ниска икономическа стойност или си тръгват от държавата, като оставят тук родителите си". смята Ивелина Атанасова, председател на фондация "DigitalKidZ".

Образованието в този му вид е морално остаряло, защото още обслужва потребностите на едно индустриално общество, а ние отдавна живеем в информационната ера, убедена е тя.

Нейните страхове са свързани с това доколко нашите дигитални  деца са подготвени за това, което им предстои, защото образователната система, и в глобален мащаб, е фокусирана към миналото.

Резултатите на ПИЗА показват колко функционално неграмотни са децата ни и трябва да си зададем въпроса: "На какво ги учим, какво правят те 12 години в училище. Времето е най-скъпият ни дар, а ние губим 12 години от живота им. Когато излязат от клас, става ясно, че не са подготвени за пазара на труда, голяма част от тях са депресирани, защото са неудовлетворени", допълва Атанасова.

Според нея сбъркана е цялостната концепция в българското образование, а промените, които се правят, са на парче.

В икономически развитите общества технологиите навлизат все по-естествено в учебния процес, променяйки ролята на преподавателя в класната стая и превръщайки го в ментор, който подпомага, а не ръководи знания. При нас обаче не е така!

Според статистиката няколко са проблемите в родното образованието - застаряващи учители, които са в предпенсионна възраст и нямат вътрешна мотивация за промяна, защото след 3-4 години им предстои пенсия, обяснява Атанасова.

Вторият проблем - на ниво общество има базови технически умения. Тук влизат както учители, така и родители. Те могат да работят с текстообработка, с офис пакета и да влизат в интернет, и толкова. 

Като друг проблем тя посочва, че към момента технологиите в училище са някакви самоцелни актове на покупка, без визия до какви промени ще доведе това и колко устойчив е процесът, който започваме.

"В момента най-често говорим за забрана на технологиите. Например - изключване на телефоните и събирането им преди час. Но това е опасно, защото децата живеят в свят, наситен от технологии. Дигиталната революция преминава на следващо ниво и ако днес махнем децата от компютрите, утре, когато устройствата физически ще изчезнат, децата ни ще се окажат чуждоземци в свят, контролиран от сензори и датчици, инсталирани във вещите от първа необходимост - часовници, очила, коли, домове," смята тя.

ЕК отдавна настоява да се променят нещата в образованието и посочва, че дигиталната грамотност е много важна.

И като отговор в училище се купиха компютри, пакети, софтуер, хардуер, интерактивни дъски, настолни компютри, обзавеждат се кабинети, в които се ходи само в час по програмиране или информатика като в музей. Няма създадени уроци с интерактивно съдържание.

Интерактивните дъски се използват както белите или черните дъски от едно време. А тяхната цел е да се направи интерактивна класна стая, в която може да участва всеки един от учениците.

Това означава, че всички в нея ще са равни като познания, умения и участници в образователния процес, обяснява Атанасова. За това обаче учителят трябва да създаде интерактивно съдържание – да седне и да си напише предварително урока, да го направи годен за интерактивна дъска. Това задължително върви с комплект от поне 25 таблета за работа на учениците.

Но тук би се променил целият модел на преподавате, където не учителят ще е активният. Той всъщност ще е ментор, който организира образователния процес. Не е той, който изначално дава информация, а децата само да го следват.

Прогнозата на Атанасова е, че "ако направим промяната днес, след 5 години ще виждаме първите резултати, а след 10 години тя ще е факт и ще дава своите плодове".

В Европейския съюз решението на проблема е на различно ниво.

"Във Франция, например, имаха същите проблеми както в българското училище. Но преди 2 години правителството реши това да стане национален приоритет - направиха програма, отделиха специален бюджет, програмата е със срок от 5 години и систематично започнаха да повишават дигиталната грамотност на учителите си. На практика държавата си промени целия образователен процес - дигиталната грамотност и интерактивния процес станаха част от образователния процес и методологията и там вече имат резултати", обяснява тя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


34
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
33
0
 
6
 
! Отговори
До 32 преди 6 години
Разликата между висше от една страна и начално, основно и средно образование е огромна. Нито в училищата, нито в университети се изучават само приложни науки, там присъстват и много хуманитарни предмети. Въпроса е как да подготвим добре децата в училище, така че когато излязат от там, да са в състояние да навлязат плавно в живота, а не стресово да се сблъскват с реалността. Който има интерес към дадена наука и иска да я изучи в дълбочина записва висше.
32
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До сминдух енд чесънЯ си прочети пак въпроса :D :D :D :D
31
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В образов.процес-средно/висше се изучава фундамента създаден от миналото и настоящето без който за всеки непознат с него не може да мине на крачка и да навлезе в приложните науки с знание по области на развитие,коит в развитието си се следват една след друга и както изглежда заедно се движат кат в допълнение,и тези приложения в даден момент след изучения стават допълнения към фундамента затуй се издават допълнени издания за приложимост към фундамента-годишно се отчитат,въпроса-как да се съчетаят
30
2
 
3
 
! Отговори
До 27 преди 6 години
Целта на образованието не е да те направи по-умен, това никой не може да го направи, колко си умен зависи от единствено от заложените в теб гени, както се вижда при теб ДНК материала ти е ограничил доста мисловната дейност - жалко но факт. А иначе образованието дава на децата знания и умения, а това дали те ще са им полезни да се реализират професионално, зависи от нас. За жалост вижда се, на теб не ти пука за децата, най-важното е да се наплюскаш и после да свършиш една работа в тоалетната.
29
2
 
5
 
! Отговори
сминдух енд чесън преди 6 години
И как остарялото образование променя факта ,че много от днешните деца са неграмотни?
28
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Между другото много от най-големите умове, са били слаби ученици, защото училището слага граници, установяват определени стандарти, ограничават мисленено в учениците и т.н. Стив Джобс прекъсва висшето си образование, Айнщайн е скъсан на приемните изпити в политехническия университет в Цюрих и т.н.
27
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 27Всъщност си прав.Ето, ти си добър пример, че технологията не може да направи някой по-умен. :(
26
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 25глупако, кои деца за какво съм спирал? спирам твойте деца да се развиват така ли?просто казвам,че основната причина за не моженето на нещо е вътрешна ,не външна.за дигиталният свят и баба ми беше свикнала с него преживе.Ето ти си доказателство за дигитализиран,но глуповат човек
25
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Който не желае да върви в крак с развитието на обществото е напълно свободен да отиде да си живее в гората. Амиши в града не са нужни.
24
2
 
5
 
! Отговори
До 21 преди 6 години
Децата ги спират такива смешници като теб. Целта на образованието е да подготви децата за бъдещата им реализиция, а тях ги чака един дигитален свят. Хайде сега си напъни мозъчето, защото те трябва основно да изучават как да ползват възможно най-новите информационни технологии.
23
1
 
4
 
! Отговори
700лв преди 6 години
Да мотивираме млади учители? Старите промяна няма да направят. А със 20лв на ден заплата как се мотивира някой? По добре да чистят домове, повече ще имат. А и те деца трябва да хранят.
22
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 21Супер забавно как ги сравняваш точно с хора, които са ползвали именно технологията, за да дадат нещо още по-добро на обществото. Ако тия велики хора бяха писали на тетрадчици и бяха бърсали черна дъскичка, можеха сега да продават домати като теб.
21
2
 
4
 
! Отговори
19 преди 6 години
Не отгатна!Ако желаеш, опитай пак!
20
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
добре значи децата са ви гениални и липсата на дигитализация ги спира. Е сега вече като ги дигитализират няма да имат никви ядове,нали така ? Айде успех и леко да не минат Айнщайн,стив джобс и елън мъск едновременно
19
7
 
6
 
! Отговори
До 19 преди 6 години
Чакай да отгатна каква е твоята велика идея - компютрите пречат на хората да произвеждат идеи? Ех тези лоши компютри, да върнем черната дъска, или още по-добре да се върнем пещерите и да рисуваме по стените. Мисъл при теб е доста ограничена, фокусирана върху донкихотовата война с вятърните мелници, в твоя случай компютрите. А страната ни си усвоява еврофондовете доста добре. Технологии се създават за да улеснят живота ни, да направят икономиката ни по-ефективна.
18
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
За да проектираш каквото и да било, първо трябва да имаш идея. Страната ни не може да усвои фондове поради липса на идеи. Пари има, няма мисъл. Компютрите само обработват вече зададеното.
17
1
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ключовото в статия е безкрайно вярното твърдение, че българското образование функционира само за себе си. Общо взето се работи на принципа, 1000 дози теория и ако децата имат късмет с добър учител, 1 доза практика. Образованието днес се е превърнало в самоцел, изсипване на голямо количество информация, в главите на децата и след това се очаква от тях да го възпроизвеждат механично. Образованито загуби своя смисъл, а именно придобиване на знания и умения, днес единственото важно е дипломата.
16
3
 
7
 
! Отговори
Иван Пешев преди 6 години
Кратка проверка показа следното Ивелина Атанасова е виден маркетолог който бръмчи по конференции и обучения и все е борда на разни ала-бала организации, залага предимно на инфлационния растеж. Фондацията в която е сега е спонсорирана познайте от кой , е после как да не каже добра дума за ПИЗА ? .Да не стане обаче докато Америка за България ни навива за ПИЗА в САЩ да правят нещо съвсем различно и да игнорират ПИЗА-та , която за мен си е система за чужд контрол над нашето образование.
15
3
 
5
 
! Отговори
До 8 преди 6 години
Е по-глуповато нещо скоро не бях чел, честно! Това че навремето не са разполагало с технологии и се са ползвали черни дъски, няма нищо общо с проектирането на каквото и да е било! Напротив днес можеш да проектираш изключително бързо и лесно, използвайки съответните програми, тоест процеса изключително улеснен, рационализиран и ефективен. Защо да чертаеш като луд на някаква дъска, след като можеш да визуализираш бързо и лесно идеите си?
14
0
 
2
 
! Отговори
Един българин преди 6 години
До: номер 12Някое конкретно училище ли имаш предвид? И ако да, защо не го споменеш кое е училището? За перфокартите имам предвид.