Двама руски учени грабнаха Нобел за физика

Гейм и Новоселов са новатори в опити с въглероден графен
5 окт 2010 14:00,
Двама руски учени грабнаха Нобел за физика
Снимка: БГНЕС

Андре Гейм и Константин Новоселов са тазгодишните лауреати на Нобеловата награда за физика, съобщи Ройтерс.

Отличието им се присъжда за "новаторски експерименти във връзка с двуизмерния материал графен".

Двамата учени доказаха, че въглеродът в извънредно тънка форма – с дебелина само един атом, има изключителни свойства, произтичащи от квантовата физика.

Графенът представлява двумерна структура от въглеродни атоми, съединени в кристална решетка. Материалът притежава висока здравина и както се надяват учените, в бъдеще той ще може да се ползва в най-различни области.

Гейм и Новоселов работят в университета на Манчестър.

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г. Тя ще бъде връчена на 10 декември, в деня на смъртта на Нобел, от краля на Швеция Карл ХVI Густав на церемония в Стокхолмската концертна зала.

Тя е на стойност 10 милиона  шведски  крони, или 1,4 милиона щатски долара.

Още по темата: нобелвъглерод

От интервю с Андре(й) Гейм: Себя я считаю европейцем. И процентов на 20 кабардинобалкарцем.Все мы живем на одном маленьком и тесном шарике. И в какой точке этого шарика работать, не так важно. Главное - чтоб в этом был смысл.Човека е умен и не робува на националистически глупости.

Гаро преди 13 години
Пак русофобия у някои пишещи неграмотници! Manchester,UK не е в Америка, умнико 9, трябвяше да го знаеш поне от футбола. Van Glock, на афиша пише как се казва момчето. Ainstein, по-рано не се ли подписваше Einstein? За да си руски учен, съвсем не е задължително да си чистокръвен руснак. На олигото 14 ще кажа,че Русия има десетки нобелисти:Мечников,Павлов,Прохоров, Басов и др. Албания има двама. А, колко бяха българските? Докато има ***, които могат да напишат "кочинката на БАН" няма да има!

Mango преди 13 години
"са присъщи за роми и мисилмани" и за...СТРАНДЖАТА!

СТРАНДЖАТА преди 13 години
...Именно...

Mango преди 13 години
"Двама руски учени грабнаха Нобел за физика"Алооо!***!Спечелиха,взеха, Нобел за физика.Грабнаха,заграбиха,грабежи са присъщи за роми и мисилмани.

Ainstein преди 13 години
Науката няма националност. Но в последните години Нобеловите награди се поизродиха и ако видите в началото на миналия век за какви открития са давани тези награди, ще ви стане ясно, че има голяма доза връзкарство и реклама на определени университети. Иначе руската школа си е една от най-добрите. Колкото и невероятно да ви звучи университетите на запад са тотално залети от отлично подготвени иранци.

van glock преди 13 години
geim vsy6tnost e holandec i na bg se 4ete haim...

ROMALEBA4 преди 13 години
Ние не сме "най-интелигентните" хора на планетата. Ама повечето ти събратя не са и хора даже ,иначе не биха убивали пенсионер за 5, 10 лева!

капиталист преди 13 години
Гейм и Новоселов работят в университета на Манчестър-------------------------------------А, така. Работят за правилните хора, а не за Путяяя ха ха ха

читател преди 13 години
Geim, 51, is a Dutch national while Novoselov, 36, holds British and Russian citizenship. Both are natives of Russia and started their careers in physics there.Започнаха, но веднага изчезнаха там където може да се работи ефективно и продуктивно.Резултатът е на лице.А в лабораториите на Петребургският или Московският университет тишина ...

липсата на консумативи, все още сме добри!!!Так че на редовия учен в БАН с публикации навън може само да се кланяш!А след време да плащаш, за да стоят тук децата ти.

Веско преди 13 години
Какви ти руски учени , като под имената им пише UK !!! ??? !!!

Някой от българските хрантутници в БАН няма ли поне веднъж да грабне Нобелова награда?!? Или на тях има дай само малки момченца и педофилски истории.... Абе Анонимен, в БАН има много умни хора- одитът го доказа. Ти къде живееш бе момче- знаеш ли тези хора какви заплати имат. И да не съм чул думата хрантутици- хрантутик си ти, защото все гледаш да не плащаш. Ама много скоро - ще плащаш за образование като толкова знаеш и то по западни стандарти. Защото въпреки това мизерно заплащане, липсата

DasoE**4 преди 13 години
А някой знае ли че ние ***, въпреки че си немаме собствена държава имамме нобелов лауреат и то по медицина, а вие "най-интелигентните" хора на планетата нито един. При вас нещата са малко като при македонците, щом са ***, никакви добри новини за тех.

Ами вие какво искате? Продават се. Няма да стоят в Русия и да правят открития за заплата на един чистач. Увеличиха заплатите на нашите колеги в Русия, но те пак бягат. Е, и тук почти нищо няма. А като остане - трябва да търпи обиди, че не било заминало. И колко е глупаво да работи тук с неговите възможности. Дянков само да се види с неговото градивно рушене. То медалът има и обратна страна.

до странджата преди 13 години
Браво на момчетата.Освен имената, а едното е еврейско, нищо руско нямат.Както няма и руска наука, респективно руски, учени, още по-малко елитни.Не разбирам какво имат предвид авторите, когато пишат "руски учени...."Десетки нобелови лауреати са от най-различен произход, включая пакистански, китайски и др., но те са съответно американски, английски и др. учени.

:) преди 13 години
Радвам се за руснаците.По добри са от американските си колеги.

epikur преди 13 години
Руски ама от Манчестар,колкото и да си умен в бивша кумонистическа страна ,си просто никой.В Бг има много умове но мразнат в кочинката на БАН оставени на произвола

ined преди 13 години
Тея ако не ги видят да грабнат една и за мене - ще почерпя.

Пак руснаци и пак в Америка. Русия си плюе на капацитетите.