Оцелели край Тоскана: Виждали ли сте Титаник?

На борна лайнера е имало осем българи, всички са живи
Обновена: 14 яну 2012 18:47 | 14 яну 2012 18:32,
164

Снимка: Reuters

 

Оцелели, спасили се от потъващия круизен кораб "Коста Конкордия", описват забавена и хаотична евакуация, съобщи АФП.

"Виждали ли сте какво се е случило на Титаник? Това беше същото!", разказа 31-годишна учителка от Лос Анжелис, пътувала със сестра си и родителите си на лайнера.

Пасажери се оплакват, че екипажът не е дал инструкции как да протече евакуацията, а впоследствие е имало забавяне при спускането на спасителните лодки, докато корабът не се е наклонил прекалено силно към водата.

Още по темата

Първоначално властите обявиха 8 жертви, сега ги намалиха на три - двама френски туристи и перуанец от екипажа на кораба. Телата им се намират в моргата в Орбетело, съобщиха съдебните власти.

69 души все още са в неизвестност, след като луксозният кораб заседна на западния италиански бряг и започна да потъва. Корабът се е ударил в риф близо до остров Гиглио по време на вечерята на пасажерите.

По информация на българското посолство в Рим, получена от италианските власти, осем българи са се намирали на борда на плавателния съд.

Седем от сънародниците ни са част от екипажа на кораба, а един е сред пътниците. Всички са добре.

Агенция АНСА, позовавайки се на администрацията на провинция Гросето, съобщи, че властите са преброили 4165 души от 4234, пътували на борда на кораба. Бреговата охрана продължава да претърсва луксозния лайнер.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


164
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
145
1
 
0
 
! Отговори
до 161 - откривателя преди 12 години
абе големи експерти сме имали.аз пък винаги се чудя, когато ми изгори филийката, що е изгоряла., хем го знам, ама все си изгаря понякога.
144
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Christopher ти да не си капитан без работа, че така си изтъкваш познанията в областта на Навигацията ;) станалото станало..... некадърници колкото искаш ама пък чак лекции да изнасяш
143
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
2012 година започна...(((
142
1
 
15
 
! Отговори
Christopher Columbus преди 12 години
Kaпитана на лайнера Costa Concordia е жив ***!Името му било Скетино,може би по-добре щеше да бъде ако се казваше КРЕТИНО!Помощниците му пък кой знае и те кви шушляци са!Но най-основна си остава вината и грешката на капитана,защото той носи цялата и обща отговорност за хората на борда-пътници и екипаж,т.нар.overall responsibility!Въобще не е трябвало да се отклоняват от начертания на навигационнта карта курс и да се приближават толкова опасно близо до брега!Добрата морска практика изисква минимално безопасно растояние(Minimum Safe Distance) от 2(две) морски мили или 3.7 километра от острова(1 морска миля е равна на 1852 метра)!Има и един навигационен способ наречен Parallel Index(Паралелно Индексиране),при което непрекъснато се мерят по радара пеленги(т.е. азимути) и разстояния до определени точки от сушата ясно видими и опознати върху екрана на радара.Съвременните дигитални радари тип LCD-монитор са с много по-големи възможности от старите аналогови с ЕЛТ(електронно лъчеви тръби).Освен това са и с много по-голяма разрешаваша способност,т.нар.HR-High Resolution.Oтделно пък налице са модерните спътникови навигационни системи GPS,включително и DGPS-диференциални GPS,които са още по-точни и са незаменими при плаване в близост до брега.Но на първо място си остава зрителното(визуално) и радарно наблюдение на навигационната обстановка!Визуалното наблюдение освен елементарното оглеждане на хоризонта с бинокъл включва и вземането на серии контролни визуални пеленги(азимути)по жирокомпаса към навигационни ориентири на брега-в дадения случай през нощта към навигационни фарове(маяци) с далечина на видимост поне 15-20морски мили!Не на последно място е трябвало да плават при включен и работещ ехолот,с който непрекъснато да се мерят серия от дълбочини,поне докато минат безопасно острова!Сегашните ехолоти са също дигитализирани-чертаят цветно релефа на морското дъно и то направо вурху монитора на прибора,а не както едно време старите аналогови ехолоти,дето чертаеха графиката върху руло специална термохартия и къде начертано къде не,къде ясно къде не...Да не говорим пък за съвременните навигационни системи тип ECDIS,т.е.тъй наречените електронни карти!Ще добавя и,че при плаване в близост до брегове,острови,теснини и плитководие това трябва да става не на автоматично управление(автопилот),а на ръчно управление!Другата глупост е меко казано кретенските решения взети от италианският капитан!Дори и след като са ударили необозначеният на морската картариф предизвикал 70-метрова пробойна откъм левия борд,което е почти ¼ от дължината на кораба(290 метра) е трябвало да оценят щетите и броя на наводнените помещения и разкъсаните баластни танкове в двойното дъно.А те най-вероятно са започнали да изпомпват нахлулата задбордна вода,което наглед е правилното решение.Да,ама не!Изпомпвайки тая вода,както и баластната вода от разкъсаните при удара леви баластни танкове надводният борд и съответно пробойната се издигат над водата но общия център на тежестта на кораба се издига нагоре и вдясно,което пък намалява устойчивостта на кораба и води до кренящ(въртящ) момент надясно!Именно затова макар корабът да е ударен откъм ляв борд се е накренил и преобърнал към здравия десен борд!Това е станало когато лайнерът приближавайки брега е легнал върху грунта и се е накренил(наклонил) надясно поради по-тежкият десен борд и изместената вдясно център на тежестта.Метацентричната височина силно е намаляла водейки първоначално до крен от 20 градуса а след това до цели 80!Според мен не е трябвало да изпомпват задбордната вода откъм левият борд,трябвало е да изолират наводнените помещения чрез т.нар. watertight doors(водонепроницаеми врати)разделящи и изолиращи един от друг отделните отсеци и да наводнят баластните танкове от десен борд,най добре около средата на кораба,т.е. така нареченото контранаводняване.Така щяха да изправят първоначалният крен на ляв борд и дори да заседнеха върху грунта при приближаване до брега с цел спасяване на хората,корабът щеше да заседне на равен кил и лодките щяха да бъдат спуснати безпроблемно...
141
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Много е страшно всичко това . Всички казват че било Титаник на 21 век много жалко вместо да се развиваме ние ставаме неандерталци и знаете ли защо защото на Титаник капитана остана до последно на кораба а тук какаво става капитана няма никакви човешки ценност.
140
0
 
0
 
! Отговори
Ogi преди 12 години
Наде, права си. И ние бяхме на меден месец. Франческо всяка вечер го виждах в някое лоби с питието. През деня сигурно спи. Не мога едно да разбера: как като този кораб всяка седмица се движи по един и същ маршрут да се случи това, като се има предвид и че е ставнително нов и оборудван с последна техника. 2010-а бях с Ройал Карибиан повярвай ми нищо общо нямат. Американците са си номер 1, Коста просто бяха европейски бюрократи.
139
1
 
4
 
! Отговори
WTF преди 12 години
"На борна лайнера..." Интересно! Не бях чувал за "борна лайнер". Може ли някой от неграмотните работещи в dnes.bg да ми обясни?!?
138
2
 
0
 
! Отговори
t-rock преди 12 години
Ужас!!!
137
0
 
3
 
! Отговори
Надето преди 12 години
Но не е вярно, че цената за круиз на кораба е 300 евро. Целият курс продължава 2 седмици, но пасажерите могат да се качат и/или да слязат на което пристанище си изберат, т. е. всеки сам решава за колко време, съответно и колко ще му струва. 300 евро е само за 3-4 дни (без самолетните билети), отделно даваш поне още 80 евро (5о евро за бакшиши+30 евро за пакет води (най-евтиното)) в момента, в който се качиш. Всяка екскурзия на сушата се плаща отделно също (50 - 150 евро на човек).
136
0
 
8
 
! Отговори
Надето преди 12 години
Кошмар! С мъжа ми бяхме на меден месец на същия кораб в края на септември. Обслужването беше на ниво, както и условията. Но, наистина, както е писал по-долу и Оги, инструктаж по безопасност имаше едва на втория ден в огромна зала, в която нищо не се чуваше. Капитан Скетино имаше по-скоро представителни функции по вечерите, отколкото такива, свързани с управлението на кораба. Непрекъснато се промотираха снимки с него, едната на цена 25 евро. Останалият персонал беше изключително дисциплиниран.
135
0
 
3
 
! Отговори
до 141 преди 12 години
Ти не четеш ли колко човека е имало на борда?!!!! А за цените виж сайта на "Балкантурист"-там има оферта и за този кораб,та надали компанията е била на загуба!?!
134
1
 
9
 
! Отговори
Christopher Columbus преди 12 години
До 149:Явно *** си ТОЧНО ТИ!!!Кво има да се гледа на остров в 21:00 часа!?Явно на пътниците трябва да са им раздали прибори за нощно виждане:-))))))))))))))))))А и по-голямата част от пасажерите са били на вечеря...Честно,МНОГО СИ ЗЛЕ:-)))))))))))))
133
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Колумбе, ти ид*иот ли си или да? Ако искат да се приближат да разгледат острова естествено, че ще държат курс право към него, а след това ще завият покрай брега...
132
0
 
1
 
! Отговори
columbos преди 12 години
ti si geniiiiiii...
131
3
 
19
 
! Отговори
до 146 преди 12 години
По принцип трябва, но като имаме предвид, че е италианец, не е задължително. Италианците им дай да ядат спагети, и да правят комплименти на жените за да ги зарибяват. Имаше едно филмче "Ало, ало". Та, там имаше един герой, който играеше ролята на военен италианец, накичен с пера по главата, доста сполучлив и показателен образ за италианския манталитет.
130
0
 
13
 
! Отговори
Kolyo M преди 12 години
Абе поправете ме ако греша, ама капитанът не трябва ли да остане на кораба ?
129
2
 
39
 
! Отговори
Christopher Columbus преди 12 години
Ае,ква техническа неизправност,кви 5 лева бе!?Я вземете и влезте в чичко Google и напишете на англ.Costa Concordia Last Track за да видите последният записан и регистриран от спътници курс на кораба и ще се ужасите!!!Корабът се е движил точно срещу о-в Джилио и когато явно са разбрали,че се движат срещу сушата вахтените офицери на мостика са направили рязък поворот(завой) за да изменят курса в дясно и да се отдалечат от скалите.Поворотът обаче не е бил достатъчно голям!А пък въпроса е к'ъв х*й са държали и са спали та не са се усетили,че се движат срещу острова?Работил съм със западняци(включително и италианци)на пасажерски кораби-ами *** цървулите и *** са!Със самочувствие(без покритие разбира се)не до небето ами до Космоса!На 2 магарета сламата не могат да разделят!За разните му там ***-***,***,филипино и други азиатци-те пък са още по-големи ***!Наемат ги ако само правилно си напишат името на английски!Ама иначе са много евтинджос-бачкат за по 300-500 долара или евро на месец!Хората са казали:Евтиното излиза скъпо!Да си чукат главите сега с тая ***!Трагедията обаче е тази,че 99.9% от корабособствениците наемат такива шебеци-за по-евтинко!Трагедията е там,че и на сушата е същото-я,вземете и отидете в САЩ,Канада или ЕС и вижте по офисите,в банките,в предприятията,дори в IT-сектора,въобще навсякъде,как е пълно с всевъзможни ***-пакистанци-макистанци,чалмосани араби и индуси,азиатци и т.н....
128
1
 
16
 
! Отговори
Ogi преди 12 години
Ужас, бях на круиз с този кораб преди 2 месеца. Значи корабът тръгна от Рим(Чивитавечиа) и инструктаж беше направен на втория ден в Савона. Маршрута беше Рим-Савона-Барселоа-Палма-Малта-Палермо-Рим и инструктаж по безопастност се прави само в Савона, ако си се качил от Барса чак предпоследният ден ще минеш. А капитана Франческо всеки един момент е някъде ту в единия бар, ту в другия с питието в ръката, само поздравява. Бил съм и с друга компания нищо общо.
127
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 12 години
Би трябвало всички да са живи на тази плитчина , освен ако не са затиснати, на страната на която се е обърнал!Тогава са загинали,с много ужасяваща смърт :(Жестоко е да се случват такива неща през 21 -ви век!
126
6
 
2
 
! Отговори
пак ли алкайда ???? преди 12 години
Чух по новините, че са намерили черната кутия и казаха, че е имало взрив - ????