Лондон – София: Нискотарифна одисея с привкус на измама

Как Wizz Air не просто мами, но и ограбва пътниците си?
Обновена: 8 авг 2017 17:24 | 8 авг 2017 15:25, Боряна Павлова
81
Лондон – София: Нискотарифна одисея с привкус на измама
Снимка: архив Reuters

Колко лесно е да бъдем измамени от нискотарифните компании за полети? Отговорът дава Васил Николов, който се е сблъскал лице в лице с незаконните схеми на Wizz Air.

На 28 юли Васил, икономист във финансов фонд се отправя към летището за полет от Лондон към София. Така и обаче не стига до самолета. Той и още двама пътника не са допуснати до полета, защото полетът е бил препродаден.

"Впоследствие, а и с предните си действия, Wizz Air наруши всяка точка от Европейска директива No 261/2004 като не даде никакви указания за това как да процедираме, не успя да намери удачен полет за София, нито да ми осигури хотел, транспорт или храна (гладувах до следващата сутрин)", обяснява Васил.

Разходите му заради безхаберието на компанията възлизат на около 600 паунда. Оказва се, че компанията три пъти подред е сваляла 70-годишна жена от полета. Без нито един път да й обяснят какви са правата й. Същото, което се е случило и с Васил, с разликата, че той знае правата си.

"Като цяло, действията им са една голяма измама и ме карат да се питам – ако така се грижат за пътниците си, как се грижат за самолетите си?", недвусмислено пита Васил.

А нарушенията, които компанията е извършила спрямо него, а и не само, са немалко. Не само, че са препродали полета, но и е ощетила напълно съзнателно конкретни пътници.

Според Европейската директива в подобен случай пътниците трябва да бъдат попитани дали не желаят да слязат доброволно. Ако няма такива – компанията следва да посочи въпросните хора.

"Никой не пита никого – даже категорично отказаха да го направят, дори след като им посочих изискването в директивата. Аз и останалите нещастници бяхме избрани на базата на час на чекиране – без никъде в документите за полета да се посочва, че това е някакъв фактор. Всъщност, това автоматично ощетява хората, които се чекират на място, въпреки че тази услуга струва допълнително пари", посочва Васил.

Компанията е длъжна и да даде писмено указания на пътниците за правата им. Уви, дори и устни такива не са дадени.

"Изобщо нямаше служители на Wizz Air – бяхме отведени до гише на Swiss Port, само защото настояхме за компенсация! Това е грубо нарушение на правата – ако не знаехме английски и не бяхме проверили лично какво се прави в тази ситуация, компанията щеше да се измъкне по най-долен начин", разказва Васил.

Именно това се е случило със 70-годишна жена, която три поредни дни не е можела да се качи на полет за Варна, защото нито тя, нито семейството й говорят добре английски. Те не са били наясно, че имат право на обезщетение, което включва 400 евро, хотел, транспорт и храна.

Не на последно място, в подобен случай, компанията е длъжна да предостави избор на клиентите си – или трябва да бъде възстановена сумата за полета или компанията трябва да намери следващия най-ранен полет за същата дестинация.

"В моя случай, следващият най-ранен полет беше този на British Airways от 8&00 сутринта в събота", посочва Васил. Полет, който струва 385 паунда – същата цена дава и Wizz Air за нейният полет от 21:20 в събота.

"Служителите отказаха да ми купят билет за BA, тъй като Wizz Air не им позволявали, а предложиха да ми вземат билет за този на Wizz Air, който е не просто по-късно, а и вече е бил препродаден. Тоест, те искаха да направят същата схема, каквато са въртяли с жената преди мен – да ме държат на летището докато не се откажа", обяснява Васил. В крайна сметка той сам купува билета си за British Airways. 

Два месеца преди полета Васил купува билета си за 130 паунда. Цена, която в самия ден на полета скача до 400 паунда. Последния билет, който Wizz Air продава е именно на цена 400 паунда, въпреки че са били наясно, че няма как да качат всички пътници. Те обаче поемат отговорност да върнат само 130 паунда – сума, която в никакъв случай не покрива сумата за замяна на билета за еквивалентен полет. На практика те не просто ощетяват, а и ограбват клиентите си.

Освен това компанията е длъжна да осигури храна, хотел и транспорт до летището на заменящия полет. Но служителите на Wizz Air обяснили, че намирането на хотел ще отнеме часове и той може да бъде навсякъде – т.е. дори и в друг град. Дали обаче съвет на Васил – той сам да резервира хотела си, да осигури и транспорта си и по-късно да поиска парите си от Wizz Air.

"Тоест, бях оставен самичък на летище по средата на нищото в 11 вечерта в Петък, гладен. Ако нямах пари, не знаех английски и нямах телефон и интернет, какво щях да правя?", логично пита Васил.

В крайна сметка Wizz Air не възстановяват нито пени за полет, хотел, транспорт и храна. А остава и логичният въпрос , ако компанията се грижи така за клиентите си – как ли се грижи за самолетите си? 


81
Още от
Напиши коментар Коментари
65
3
 
7
 
! Отговори
Frequent Flyer преди 8 месеца
Икономист във финансов фонд лети с Уиз? Никакъв икономист не е , още повече не познава елементарните правила при работа на авиокомпанията. Прочел директивата и си мисли, че всичко му е ясно. То за това се учи право минимум 5 години, за да се четат законите правилно! Препродаването на полети не е безхаберие, а се прави задължително от всички авиокомпании и хотели. За всеки маршрут се прави статистика е се знае колко процента от закупилите билети не се явяват за полета. С този процент се препродав
64
1
 
3
 
! Отговори
Патило 2 преди 8 месеца
За обезщетението, ще ви въртят максимално дълго, но ако им напишете, че си знаете правата и сте проверили ЕС директивите, то ще ви връчат сумата, защото не могат да си позволят, да се стигне до съд (няма и да стане).
Ако приемете да се качите на друг полет, не ви дължат обезщетение.
Ако имате двупосочен билет, но не може да позлвате другия полет, трябва да го откажете, защото не ви дължат обезщетение за него.
Ами това е най-краткият вариант.
63
0
 
3
 
! Отговори
Патило 1 преди 8 месеца
В най-кратък вариант.
Когато компания в Европа, откаже, да ви пусне на полета или ви свали от него, защото е препълнена, те имат право да преговарят с вас. Могат да ви предложат да ви качат на следващ полет, да ви предложат хотел, ако трябва да чакате, храна и напитки.
Ако това не ви е изгодно, знайте, че ви дължат обезсщетение, в срок до 3 години, от датата на полета. Обезщетението варира от 200 до 600 евро, според разстоянието.
62
2
 
11
 
! Отговори
Цвети преди 8 месеца
На всички е ясно, че това е една от най-лошите авиокомпании, на които може да имаш нещастието да се возиш. Това е компромис с всичко, избираш само и единствено, ако нямаш друг избор. Има ли алтернатива, каквато и да било тя дори и не си полисляш за тях.
61
7
 
5
 
! Отговори
Nikolay преди 8 месеца
Има всякакви схеми. В случая се дължи обезщетение 400 евро. Авторът на статията явно не знае, че то не се изплаща веднага. Няма компания в Европа, която да го направи! Подава се молба до компанията, след което тя обяснява процедурата.

Колкото до сигурността, знаем чий самолет падна преди две години...
60
6
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Всички компании в света практикуват overbooking на своите самолети излиза им по-евтино да платят обезщетения вече два пъти съм получавал обезщетение единият път от Луфтханза Другия път от Егеян. И двата пъти размерът на обезщетението струваше повече отколкото самият билет. Що се отнася до сигурността самолетите на Wizz Air с много по-нови отколкото тези на България еър
59
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Имам над 20 полета с WIZZAIR. Всеки полет е бил на цена не повече от 20 евро на посока и досега не съм имал каквито и да било проблеми последният път имаше леко несъответствие в моя check in на летището в Катания като мен ме нямаше в електронната система но пък ми имаше в разпечатката и така ме пуснаха в самолета. Бих искал да обясня на всички че за чекирането на пътниците за полета се грижи наземния оператор. Ако искате да пътувате бизнес ползвайте услугите на скъпите компании.
58
14
 
3
 
! Отговори
Томи преди 8 месеца
Самолети за клошари хахаха нека ви лъжат щот сте клошари сите дет си мислите че за 20 пари ше идете до лондон
57
4
 
7
 
! Отговори
РГПА преди 8 месеца
До До Летящия балканец
Изобщо не съм съгласна с вас - летях с Булгариа Еър и с Air France до Париж и обратно преди има няма три месеца - в двете посоки прилична храна, топла, сервиране на напитки - алкохолни и безалкохолни, кафе, сокове. И да - френското вино беше по-добро от българското.
56
3
 
16
 
! Отговори
СС преди 8 месеца
Съд до дупка! Иначе няма оправия.
55
4
 
18
 
! Отговори
Колев преди 8 месеца
Летял съм два пъти с Уизеър и двата пъти имаше проблеми. Излъгах се втори път, но със сигурност няма да има трети. Отделно, може и на мен да не ми върви, но и двата пъти се сблъсквам с изключително груб техен персонал.
54
17
 
8
 
! Отговори
Поредната пародия преди 8 месеца
Въпросният и изстрадал господин е драматизирал до N-та степен това си изживяване. Лично ми се е случвало полет да бъде overbooked (препродаден както са се изразили по- горе) и мога да потвърдя как летищните служители обесняват устно на поне 2 езика (местен и английски) и връчват листовки от Еропейската директива с правата на пътниците и документ за overbooking-a на потърпевшите с договорена компенсация 250+ eur. Ако е възможно и се налага престой, на момента се уреждат хотел и транспорт до него.
53
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Същото нещо щеше да се случи на моя мъж ако нямаше късмет, че свалиха едно семейство без декларация за пътуване с деца. Избрали да свалят него първоначално, защото той си беше платил за чекиране на летището!
52
3
 
15
 
! Отговори
До 56 преди 8 месеца
Компанията може и да си има добри адвокати ама има и една европейска директива 261 за права на пътниците, от която мърдане няма, ако искат да продължават да оперират в европейското въздушно пространство. И Въздушните Администрации си я спазват до всяка запетая. Глобяват, че пушек се вдига.
Хубаво е преди да си отвориш устата, да знаеш какво ще кажеш.
Понякога е страхотно да си европейски гражданин
51
2
 
11
 
! Отговори
Анонимен2 преди 8 месеца
На British Airways често ми излизат по-евтини полетите...
50
5
 
23
 
! Отговори
barcelona преди 8 месеца
от 16 години пътувам от Испания до Б-я,,,,WIZZ AIR са най ужасната компания,НЕ пътуваме вече с тях...само проблеми и лошо отношение....
49
0
 
1
 
! Отговори
Ива преди 8 месеца
До Селтака
По принцип си *** или да?!
48
27
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
поредните простотии на някой си лигльо.
47
16
 
6
 
! Отговори
Пилот преди 8 месеца
Wizz air е авиокомпания, която работи на принципа,че печалбата от economy class е нулева. Ако имаш за биюзнаес класа билет шанса да те измамят е по-голм от колкото за economy. Принцип на всяка авиокомпания е да има по-малко пътници в бизнес класа от колкото в economy. Системата е,че economy плаща повече от business за да може business да бъде на по-ниски цени от тези, които би трябвало да са. Полезен съвет - всемете трансферен полет. Това е по-добрия вариант от двата -излиза ви по-евтино.
46
14
 
14
 
! Отговори
Ighost преди 8 месеца
"Като цяло, действията им са една голяма измама и ме карат да се питам – ако така се грижат за пътниците си, как се грижат за самолетите си?", недвусмислено пита Васил.
Доколкото ми е известно WIZZ AIR е един от най-сигурните авиопревозвачи независимо от факта, че превозват евтино и в тази връзка се чудя аджеба този Васил след като са му нарушени правата защо го избива на техн. въпроси. Недоказани изказвания за един сериозен авиопревозвач. Случва се и с мноого по-големи превозвачи...