Възходът на медийната империя Sinclair при Тръмп

173 телевизионни станции – повече канали от всяка друга компания
24 ное 2017 20:42, Бойчо Попов
0
Възходът на медийната империя Sinclair при Тръмп
Снимка: Getty Images News

Първите няколко дни след влизането на Доналд Тръмп в Белия дом през януари донесоха много промени за Дейвид Смит. Полезни промени. Ръководителят на медийната група Sinclair вероятно се е зарадвал на цяла поредица нормативни актове, които бяха разхлабени от Федералната комисия по комуникациите (FCC). В крайна сметка именно Смит ги критикуваше от години като пречки пред бизнеса. Така например насоките са пречили на медийните групи да разпространяват ресурси и рекламни приходи чрез множество станции.

Голямата награда обаче дойде през изминалата седмица. Федералната комисия по комуникациите реши, по настояване на новия си ръководител, който бе назначен от правителството на Тръмп, да премахне повече от 30-годишна регулация. Досега тя ограничаваше твърде голямата консолидация на регионалните медии. Повече от 15 хил. подписа и протестите на редица организации срещу решението не бяха взети предвид. Сега наблюдателите се страхуват, че няма какво да се изпречи пред непоколебимия възход на Sinclair, коментира в свой анализ Die Zeit.

Днес със 173 телевизионни станции в САЩ групата притежава повече канали от всяка друга компания и има пазарна стойност от 3,4 млрд. долара.

„Sinclair е най-опасната компания в страната, за която едва ли някой се досеща", казва Майкъл Копс, бивш председател на FCC.

Но концернът има още планове. Sinclair планира да придобие още 42 телевизионни станции на конкурента Tribune Media за 3,9 милиарда долара - сделка, която след решението на комисията става все по-вероятна. Ако планът сработи, Sinclair ще достига до две трети от всички американски домакинства и ще формира квазимонополизъм на много пазари.

„Това беше най-фаталното решение, което някога е вземала Федералната комисия по комуникациите“, казва Копс, който е ръководил агенцията между 2001 г. и 2011 г. Но самото решение не го изненадва.

Защото за хора като Копс Sinclair е проблематична и по друга причина. Медийната компания се счита от мнозина за местна версия на Fox News. The New York Times вече описа групата преди няколко седмици като „консервативен гигант", който използва програмата си още от времето на правителството на Джордж Буш, за да разпространява десни идеи.

От време на време седалището в Мериленд произвежда свои собствени сегменти, които след това се възприемат като задължителна програма от всички местни станции. А когато Буш беше остро критикуван по време на войната в Ирак, Sinclair нареди на станциите си да отстранят епизод на сериала Nightline, тъй като в него се споменаваха имената на убитите американски войници.

По време на изборите през 2004 г. местните станции са насърчавани да излъчат критичен репортаж за тогавашния кандидат-президент на демократите Джон Кери - обвиненията в тях по-късно бяха опровергани. Под управлението на Тръмп връзката с политиците стана още по-тясна. По време на предизборната кампания Sinclair излъчи общо 15 ексклузивни интервюта с кандидати на републиканците, най-вече в ключови щати. И нито едно интервю с Хилъри Клинтън.

И накрая, през април, групата назначи бившия говорител на предизборния щаб на Тръмп и след това член на пресотдела на Белия дом Борис Епщайн. Неговите коментари, които са приятелски настроени към Тръмп, сега се излъчват всеки ден по всички станции на компанията. Либералната уебстраница Slate нарече шоуто на Епщайн „превъзходен пример за чиста пропаганда". Аудиторията често не знае, че зад местната ѝ програма седи един концерн за милиарди долари, твърдят критици като Копс.

Дейвид Смит ускори бързия възход на групата. Баща му Джулиън Синклер Смит основава компанията през 1971 г. по време на президентството на Никсън като противотежест на либералните медии. След смъртта на основателя Смит изкупува акциите и изгражда компанията в рамките на 28 години от регионален канал в Балтимор до концерн за милиарди.

Самият председател на Sinclair се появява рядко на обществени места, а покани за интервюта почти винаги отказва. Данните за него в Wikipedia не включват дори и негова снимка и се ограничават до няколко изречения. Но зад кулисите влиянието му расте. Със своя канал Смит се превръща не само в надежден глас на консерваторите, но и в щедър дарител. От 2014 г. насам сега 67-годишният Смит е дарил повече от 225 хил. долара на организации за изборни кампании чрез своята организация Super-Pac, по-голямата част от които са за републиканските кандидати.

Е, най-късно сега изглежда, че даренията се изплащат. Под новото ръководство FCC обслужва интересите на дружества, които са приятелски настроени към Тръмп, казва Майкъл Копс. Едва във вторник ведомството реши почти да премахне интернет неутралността, наложена от предшественика на Тръмп Барак Обама, за да се осигури равен достъп до съдържание в интернет.

Междувременно Sinclair отдавна не е просто локална телевизионна станция. Още през 2015 г. компанията придоби приложението за новини Circa и за няколко месеца го изгради в платформа, която се ползва преди всичко от млади потребители като източник на новини с консервативни послания.

"Circa е това, което ще се получи, ако Breitbart News Network (консервативно-популисткият сайт, чийто бивш собственик Стивън Банън бе главният стратег на Тръмп) и Fox News имаха бебе“, коментира анализаторският сайт The Root. „Което ще е по-готино и мекичко и в края на краищата ще стане по-мощно от своите родители“. И двете медии обаче, на фона на новата конкуренция, стават все по-нервни.

Още подобни анализи четете в Investor.bg


0
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари