Ердоган иска да построи втори Босфор, планът вече с ясни очертания

Кметът на Истанбул се бори срещу проекта, който може да се превърне в кошмар
18 май 2021 21:12, Елка Василева
85
Ердоган иска да построи втори Босфор, планът вече с ясни очертания
Снимка: архив, БГНЕС

Турският президент Реджеп Ердоган има нов мегапроект - ще строи втори Босфор. Каналът "Истанбул" е просто мечта за инвеститорите, но за много от жителите на 16-милионния град той може да се превърне в истински кошмар.

Турският президент Ердоган е известен с това, че обича гигантските строителни проекти: ново летище, най-голямата джамия в Турция или нов тунел под Босфора. Всички тези мегапроекти бяха осъществени по негова инициатива в рекордни срокове.

Но следващият проект - каналът „Истанбул“ – надминава всичко, известно досега. Турското правителство на практика възнамерява да построи втори Босфор – нещо като копие на протока, който преминава през 16-милионния град Истанбул, пише Дойче веле.

Още по темата

Изкуственият канал, дълъг 45 километра, ще преминава през западната част на Истанбул - паралелно на Босфора и ще свързва Черно и Мраморно море. Целта е да се облекчи интензивният трафик през Босфора и да се намали рискът от катастрофи, казват от турското правителство.

Унищожена природа

Онова, което за много от жителите на Истанбул беше чиста фантазия, сега постепенно започва да придобива ясни очертания: въпреки множеството съдебни жалби срещу проекта скоро може да бъде направена първата копка на строежа. Още през март 2020 година беше обявен търгът за изпълнители, а сред кандидатите има многобройни  инвеститори от Близкия и Средния изток.

Сред критиците на проекта обаче са кметът на Истанбул Екрем Имамоглу, голяма част от населението на града, както и редица учени. Основните им аргументи срещу построяването на канала са свързани с очакваните щети, които ще бъдат нанесени на околната среда.

В края на 2019 година турското Министерство на екологията и градоустройството издаде необходимата оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС) и даде своето положително становище за проекта. Но независими учени прогнозират, че изграждането на този канал ще нанесе опустошителни щети.

В Истанбулската камара на екоинженерите всеки ден постъпват нови жалби срещу мегапроекта, казва за Дойче веле нейният генерален секретар Медат Гюней. „Целият язовир „Сазлидере“, т.е. най-важният резервоар за питейна вода в европейската част на града, ще трябва да отстъпи мястото си на проекта. Освен това според ОВОС цялото езеро Теркос ще бъде интегрирано в новия канал“.

Жилища за 1,2 милиона души

За компенсация на унищожения язовир „Сазлидере“ ще бъде построен новият водоем „Мелен“ - още един мегапроект, който ще възникне на 200 километра източно от Истанбул. „Това ще доведе до значително поскъпване на водата, което чувствително ще засегне турските данъкоплатци“, казва Гюней.

Екосистемата по протежението на бъдещия канал се отличава с богата флора и фауна. Там се срещат множество редки и застрашени растителни и животински видове. Много птици използват езерата в района, за да мътят и презимуват. Изследване на градската управа на Истанбул показва, че заради новия канал ще трябва да бъдат изсечени 200 000 дървета и унищожени 136 квадратни километра земеделски земи и 13 квадратни километра пасища.

Част от проекта предвижда по протежението на новия канал „Истанбул“, върху площ от общо 83 квадратни километра, да бъдат изградени жилища за близо 1,2 милиона души. Медат Гюней подозира, че печалбата на инвеститорите е основната движеща сила за целия проект. А тази печалба според него може да възлезе на около 800 милиарда щатски долара. По-бедните жители на града ще бъдат прогонени от тези места, прогнозира още Гюней.

Кметът на Истанбул се бори срещу проекта

Друг спорен пункт около този проект са огромните строителни разходи. Официално се говори за 11,5 милиарда евро, но експерти смятат, че те ще бъдат значително по-високи. Проектът ще бъде „изцяло за сметка на данъкоплатците“, критикуват от градската управа на Истанбул, където управлява опозицията.

Кметът Екрем Имамоглу, социалдемократ и член на най-голямата опозиционна сила - Републиканската народна партия (CHP), е против изграждането на изкуствения воден път. „Ще се борим срещу изграждането на канала, се казва в негово становище по темата. За Имамоглу този проект е заплаха както за природата, така и за водоснабдяването на района.

Неговата позиция може и да е в интерес на местното население, но за него самия тя стана съдбоносна: заради отпечатването на плакати с лозунга „Или канал, или Истанбул“ правителството в Анкара започна разследване срещу градоначалника.
 


85
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
70
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Дай на ердоганю да троши народна пара. Сигурно и за мега летището е имало небивалици от 800 млрд. печалба, ноооо ралността е толкова различна, че никой не смее да раследва - от сорта на 50 млрд. загуба. И избиване към 3065 г., без да смятаме ремонтите дотогава.
69
4
 
3
 
! Отговори
Христо Христов преди 1 месец
До 57"По скоро кажи защо Фолксваген не са в България при Радев?" - защото плевнелиев движи проекта.А от него всеки, даже най-големите фенове на ес и унгарския филантроп, бягат като от прокажен.Други трудни въпроси?
68
1
 
3
 
! Отговори
анонимен преди 1 месец
А сеизмолозите предричат сериозно земетресине в Истанбул, който непрекъснато потъва! Този мегапроект може да унищожи града!
67
1
 
8
 
! Отговори
али преди 1 месец
Само да допълня към статията, това не е проект на Ердоган !!! Още султан Абдул Хамит II през 1876 г. иска да бъде проучен проекта- алтернатива на Босфора. Има други управници след него, които се интересуват от този проект. - в момента по международни договори Турция неможе да събира такси от кораби преминаващи през Босфора, ако се направи канал, ще се облекчи трафика и Турция ще може да взима такси от преминаващи кораби. Дали ще стане времето ще покаже ...
66
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Този Ердоган е като Адолф Хитлер!И той си е мечтаел за мегапроекти, да построи нова столица на Райха, Германия, където най-голямата зала ще бъде висока колкото небостъргач!И Тодор Живков имаше проект за плавателен канал около София!
65
7
 
2
 
! Отговори
Юнга преди 1 месец
По този втори Босфор може да влезе опасна акула в Черно море.
64
3
 
6
 
! Отговори
Мюмюн инджинера преди 1 месец
Трета година чакам завода на поляната край Измир.Хвърлям сластни гюбеци и вече съм като кардан на Фолксваген в кръста!Някой знае ли къде е завода и какво става?
63
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
*** *** - ***.***
62
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
А навън работници в червени потници копаеха канал....
61
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
*** *** - ***.***
60
5
 
9
 
! Отговори
Бойко Борисов преди 1 месец
Аз мога да изрежа лентата, ако не се спраят...Боравя добре с ножица, отива ми, и турски ще науча!
59
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
*** *** - ***.***
58
9
 
9
 
! Отговори
Българче едно преди 1 месец
Православному българскому народом палим свещи всеки ден Ердо да остане водач на турците- ще ги закопае светкавично, а ние ще се хилим! Кармата е лошо нещо, агаряни! Много имате да плащате! Още Ердо за вас! Още можете да реиете дъното, още! бхахаха
57
3
 
11
 
! Отговори
т преди 1 месец
Най-добре новия канал да е вдигнат на колони над новото летище, а самолетите да се приводняват в Босфора и оттам с подводници да се дърпат до Ататюрк. От Мраморно море директни тунели за Нос Хорн и Хонолулу.
56
10
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Фолксваген не са отишли в Измир, ме лъжи.По скоро кажи защо Фолксваген не са в България при Радев?
55
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Нека го направят, това е естествена преграда между континентална Европа и Истанбул. Освен това рискуват да оставят мегаполиса си без вода и освен това да си активизират необратими процеси на подпочвените си води... За близките на Турция държави им идва дюшеш дет се вика...
54
8
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 47А Славчо Чалгата и Ице маджото по колко магистрала ще построят?И по колко завода ще докарат?
53
3
 
3
 
! Отговори
До 52 преди 1 месец
Да преминаването през Босфора Е безплатно!
52
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен 45Кой какво ще предпочете зависи от цената.Ти нали не си мислиш, че преминаването през Босфора е безплатно? Както няма да бъде и през този канал.А примерно този канал ще съкрати пътя до България, Румъния, Украйна и Русия с 150км примерно.
51
2
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако са съществували преди гофини екоталибаните нямаше да ги и а нито Суецкия, нито Панамския канали. :-) Тези са способни да опропастят всяка идея, само само да се чувстват важни!