Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година

Икономиката на България се оказва печеливша от дефицита
21 юни 2021 22:00, Елка Василева
201
Като в соц-а: Отново чакаме за нова кола, дори половин година
Снимка: архив, БГНЕС

Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.

Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.

Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.

Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.

Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.

В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.

Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.

За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.

Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.

Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.

От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


201
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 116 Другите държави имат и пари и заводи. България няма и проси. Социализма си беше добре с евтини коли и че на теб не ти изнася, на другите им е било добре.
85
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
113, това че ти нямаш пари, не означва че всички Бг хора нямат пари.Тооо и да имаме (не ние с теб, а някой-си) завод, не означава автоматично, че българите ще купуват именно от него.Успех със соца!
84
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен Имаше не малко студенти от чужбина, турци и тираджии през България и те няма как да имат левове.
83
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 111 Покажи сега а не да се обясняваш със социализма колко бил зле. Няма такъв завод, защото хората нямат пари в България и няма кой да купи колите. От чужбина внос и ако някой има пари.
82
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен Не знам как ще купиш апартамент с долари тогава като курса беше неизгоден и не можеш да купиш долари. С фиш от тотото но и сега е същото и колцина печелят. Всички си строяха с лева тогава, докато сега в София е само с евро.
81
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
109, като ти гледам неясните за мен доводи, още повече обикнах капитализма.Дааа, Бг соц коли имаше - по договор с Рено (хм, не ми звучи много соц) и го кръстиха Bulgar - Reno (Alpine), ако не се лъжа, ама нещо се случи с лицензионните права и франсетата си обраха крушите набързо.НАТО завод за Бг коли?!Пожелавам ти симпатия/любов към соца.
80
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
108,1 -во: Нямаше кой знае колко чужденци по онова време, освен по морето, но това само за 2-3 месеца.2 -ро: Чужденци не купуваха апартаменти и коли от Кореком в Бг, несравнимо по скъпо от разните му там парцали. А апартаменти и коли - само соц.3- то: Целта на Корекомите беше да "изстискат" на макс заработената валута от хората (не толкоз малко), и то по "каръшки" курс.4 -то: Няколко години преди краха на системата никой не търсеше документ за валутата (поне за техниката - от личен опит).
79
2
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Намразил си соца още като ученик, но покажи ми сега един ЕС или НАТО завод в България за български коли. Няма и да има, защото никой няма да ги купува за 50-100 бона при тия заплати сега и завода ще фалира. Намрази капитализма.
78
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 107 Корекком са дребни магазини направени за търговия за чужденци минавашщи транзит през България. Не може да купиш западна кола например, защото са с огромно мито и никой няма да я купи в кореком на двой на цена спрямо запада. С валутата от чужденци за дребна електроника, дрехи, храна, но даже и руските коли са внасяни на бартер а не срещу валута. Просто българите нямат валута и това са много малко хора клиенти на кореком а пък за кола се иска документ че имаш право на долари.
77
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
105, никаква валута не е пренасяна кеш по онова време през граница.Чуждите фирми плащат на Бг соц "фирмите" с преводи в твърда валута.Бг фирмите плащат заплата на работилите едва след завръщането им в Бг, и то с "валутни бонове" (или левове), освен едни минимални проценти за текущи разходи на място. Щастието на работилите е, че могат да си купят соц кола или апартамент без ред.
76
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 101 Като влезеш в България валутата се декларира задължително или се конфискува. В кореком можеш да купуваш само ако си чужденец или ако си българин представяш декларация от банката че имаш законна валута и ти записват името.
75
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
до 96 Имаше хора с петродолари , работещи в Мозамбик, Сирия , Ирак ! На тях не им беше проблем да го правят!
74
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
97, не е баш така. Корекомите бяха основно за българи, изкарали западна валута по договори за работа в чужбина - Либия, Сирия и Ирак да речем (има и други). Но не им я даваха на практика, а им признаваха т.нар. "валутен лев ?!". Можеха да купуват дори и апартаменти без ред, не само коли. Всичко се сгромоляса през последните години, когато никой не ти търсеше документ за "гущерите". Глад, глад за долари...
73
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
do 88Такава сила е. че 91-92 и тревата изпасоха, над 2 000 000 жертви от глад!
72
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
95, тогава всички бяха обречени на мизерия. Сега поне имат по-голям шанс.Некадърното си е некъдърно при всяка система, но има по-голям шанс да процъфти при соца.Относно думата "измиране" - No Comment.
71
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 94 Кореком беше за чужденци. Българи нямаха долари и беше забранено да купуваш долари. За кола през кореком се купува с платено мито след одобрение на МВР и имаше много малко коли в кореком. Всички коли без кореком бяха нови и за да се избегне спекула само със записване.
70
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 80 Веднага КАТ ще те спрат и проверят откъде си я купил и за колко. Влизаш в затвора за спекула.
69
5
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
А сега при капитализма и западното партьорство като няма Кореком и магазините са пълни с корекомски стоки защо българите са световни шампиони по измиране.
68
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Намразих соца още като ученик, хем бях добре "осигурен" - това след момента в който за първи път влязох в Кореком.
67
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
значи поради недостиг на чипове цените са се повишили, но само в българия хахаха чалгясали некадърни мутренски юроди хайде ръкопляскайте на великия български мазен бей и му плащайте повече хахаха нагли българи некадърни връзкари